Aihe: Mitä harjoitella seuraavaksi?
1
Tapani L
27.01.2004 20:06:13
Haluaisin, ja olen aina halunnut, erittäin kovasti oppia laulamaan ja nyt olen vihdoin päättänyt opetella tuon taidon (edes niin, että pystyn laulamaan jotain kappaletta niin, että sen kappaleen tunnistaa). Olen aina ollut hiljainen hissukka, joten äänen käyttäminen on minulle erittäin vaikeaa enkä pidä hirmusti omasta äänestäni (joskus olen omistanut erittäin huonon itsetunnon). Nyt olen oppinut tulemaan sen ääneni kanssa toimeen, mutta treeniä sille pitäisi saada. Olen nyt omatoimisesti harjoitellut sitä äänen käyttöä niin, että aluksi pistin stereoista jotain kovalla soimaan ja lauloin siihen päälle. Näinhän en aluksi kuullut omaa ääntäni, mutta ajan myötä hiljensin stereoista volyymiä ja yritin pitää ääneni volyymin kuitenkin yhtä voimakkaana kuin ennen. Nyt olen jo yrittänyt jotain laulaa ilmankin stereoita ja vieläpä niin, että kuulen oman ääneni! Ei muuten uskoisi kuinka hirveältä voi tuntua (ja kuulostaa ;) oman äänensä käyttäminen kun ei ole sitä koskaan aiemmin tehnyt.

Eli nyt lähtee jo vähän ääntä mutta mitäs minä seuraavaksi harjoittelen?
Anteeksi häiriö...
   Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
LNA
28.01.2004 13:49:24

Hienoa! Olet päättänyt opetella laulamaan! Asenne on oikea.
Joku joskus sanoi jollekin että aloita tunnit vaan, kyllä ne susta sen äänen kaivaa. Millaista musiikkia haluat laulaa? Avattaresta päätellen ei mitään tavattoman herkkää..? Ehkäpä poikien neuvot olis muutenkin arvokkaampia, teillä kun on ihan erilaiset äänihuulet jne. Ettet vaan riko mitään jne. Mutta tosi valtavan mainio ylisana-asenne!
You have 13 hours in which to solve this Labyrinth..
Tapani L
28.01.2004 19:15:06 (muokattu 28.01.2004 19:17:18)
Hienoa! Olet päättänyt opetella laulamaan! Asenne on oikea.
Joku joskus sanoi jollekin että aloita tunnit vaan, kyllä ne susta sen äänen kaivaa. Millaista musiikkia haluat laulaa? Avattaresta päätellen ei mitään tavattoman herkkää..? Ehkäpä poikien neuvot olis muutenkin arvokkaampia, teillä kun on ihan erilaiset äänihuulet jne. Ettet vaan riko mitään jne. Mutta tosi valtavan mainio ylisana-asenne!

Laulutunteihin ei välttämättä ole vielä varaa eikä aikaa, kun käyn jo rumputunneilla. Ja avatarista ei kannata välittää, en ole tuollainen mörrimöykky oikeassa elämässä, ja vaikka raskasta murinametallia tykkäänkin aina sillointällöin kuunnellla, ei sen laulaminen minua niinkään kiinnosta :) Eli ihan sellaista rokki-laulua haluaisin opetella (vähän rosoa, mutta puhtaastikkin haluaisin oppia laulamaan). No, tämän kevään jälkeen en kyllä pääse rumputunneille, joten jospa vaikka yrittäisin jonkinlaisille laulutunneille päästä.
Mutta jotain ihan perusjuttuja olisi kyllä mukava harjoitella ihan kotona yksikseen, jos sellainen vain onnistuu. Eli jos ihan vasta-alkajille olisi jotain ääniharjoituksia tms. otan kyllä mielelläni vastaan :)

EDIT: Don Huonojen "Hyvää yötä ja huomenta" -kappaleen tahdissa olen tähän asti yrittänyt lauleskella.
Anteeksi häiriö...
   Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Bee-äf
30.01.2004 16:20:27
Kantsii opetella laulamaan puhtaasti ja tarkasti, ennen kuin alkaa rosoja lisäilemään. Mulla oli v-un vaikea päästä eroon ankeista punkmaneereista...
Tiltsi
30.01.2004 16:30:36
Mä olen soittanut nyt muutaman vuoden aktiivisesti pianoa (klassista), mutta laulu ei ole koskaan sujunut. Muuten sillä ei olisi mulle paljoakaan väliä, mutta melkein kaikissa pääsykokeissa on musiikaalisuustestit, ja niissä esim. kolmisointujen laulamista.

Laulun suhteen mulla oli pitkään ihan oikea kammo, kahteen vuoteen en aukaissut suutani laulun merkeissä ollenkaan, koska tiesin, että se on ihan kamalan kuuloista.

Uusi pianonsoitonopettajani kuitenkin kannusti minua, että edes kokeilisin, jos uskaltaisin taas laulaa. No, muutamien välivaiheiden jälkeen pääsyin kansalaisopiston laulutunneille, joilla olen nyt käynyt kolme kertaa. Voitte uskoa, että ensimmäinen kerta pelotti ihan uskomattoman paljon! Mutta jo kolmessa puolituntisessa lauluni on mennyt eteenpäin todella suurin harppauksin. Pystyn laulamaan säestyksen kanssa äänenavausharjoitukset täysin puhtaasi puolentoista oktaavin alalta. Siis eihän tuo mikään suuri saavutus tavallisesti ole, mutta minulle kyllä.

Anteeksi kun aloin taas kirjoittaa romaania.. Siis siihen mitä harjoitella seuraavaksi. Eli suosittelisin jotain äänenavausjuttujen tyyppisiä harjoituksia, eli jos sulla on jokin soitin (muu kuin rummut), soitat siitä esim. terssejä ja laulat niitä eri tavuilla. Sitten ihan tällaiset Satu meni saunaan ja Jänis istui maassa eri sävellajeista on tosi hyviä.

Sulle tekisi varmasti hyvää käydä edes vähän aikaa laulutunneilla, mullekin opettaja sanoi että se mahdollinen epäpuhtaus johtui vaan tekniikan puuttesta. Eli mikäli suinkin vaan saat mahdollisuuden niin suosittelen lämpimästi!
Tapani L
30.01.2004 22:50:11
Kiitoksia vain vastauksista. Kitara minulla on, mutta kun se tuppaa olemaan aina epävireessä, joten sen kanssa ei varmastikkaan ole hyvä harjoitella?
Laulutunneille menisin kyllä oikein mielelläni, pitää yrittää siis puhua vanhemmat tuossa asiassa ympäri ja katsoa josko sitä aikaa riittäisi. Koko ikäni kun olen halunnut tuon laulamisen taidon hallita, mutta koskaan ei ole löytynyt itsevarmuutta sitä vertaa, että olisin suuni uskaltanut avata. Joka tapauksessa uskon, että jos se into ei tähänkään päivään mennessä ole ohi mennyt, niin ehkäpä minun olisi tuo taito parasta opetella - edes jotenkuten :)
Anteeksi häiriö...
LNA
08.02.2004 19:33:50

Niin juu! Tuo vanha kunnon kansalaisopisto tai muut vastaavat avoimet kansan koulut eivät käyneet mielessä. Niistäkin saattaa nimittäin (luotettavalta taholta kuultuna vinkkinä) löytyä ihan päteviä opettajia. Tunnit on yleensä "kurssimuotoisina" ja melko edullisia: tähän hätään en kyllä osaa summia mainita. Ja näitä koulujahan meillä riittää Suomen maassa joka puolella. Kysy lähimmästä "bussikorttienhakupisteestä" tai jotain. ;)

Sinne vaan!

Mutta jos vähääkään tuntuu siltä, että opettaja ei tunnu hyvältä: esim. ei suostu keskustelemaan tyyliseikoista tms perustellen, vaan on nk. JYRÄ, niin sitten kyllä opettaja vaihtoon, jookos. Pidä hauskaa! Ääni on kiva instrumentti: son sulla (yleensä) aina mukana jne. Paljon paljon etuja. :Ja tietty saat olla lavalla stara sit joskus.:
You have 13 hours in which to solve this Labyrinth..
Tiltsi
09.02.2004 17:30:11
Niin juu! Tuo vanha kunnon kansalaisopisto tai muut vastaavat avoimet kansan koulut eivät käyneet mielessä. Niistäkin saattaa nimittäin (luotettavalta taholta kuultuna vinkkinä) löytyä ihan päteviä opettajia. Tunnit on yleensä "kurssimuotoisina" ja melko edullisia: tähän hätään en kyllä osaa summia mainita. Ja näitä koulujahan meillä riittää Suomen maassa joka puolella.

Juu, täällä meillä on käynyt tosi hyvä onni. Kansalaisopistossa on nimittäin opettajana ihan täysin ammattitaitoinen tyyppi, joka opettaa samalla myös konservatoriossa ja musiikkiopistossa. Ja tunnit maksaa 20 euroo (joo, luit oikein) lukukaudessa.
Citymoonika
23.02.2004 11:13:01
Voi kuulostaa kauhealta, mutta oman äänen nauhoittaminen ja kuunteleminen auttaa löytämään ongelmakohtia.
Ennen sitä kannattaa kyllä ottaa niitä tunteja muodossa tai toisessa. Eräs ystäväni on kuorossa ja sai tämän neuvon johtajalta.
Tsemppiä, se ääni saattaa nimittäin löytyä välillä, mutta sitten ikään kuin taantua jossain vaiheessa. Siihen vaikuttaa niin moni asia. Luonnollisesti myös se, jos on korvat tukossa syystä tai kolmannesta.
Ihmisen pitää varoa mitä haluaa. Sen voi vaikka saada.
Eddie
23.02.2004 19:47:12

Voi kuulostaa kauhealta, mutta oman äänen nauhoittaminen ja kuunteleminen auttaa löytämään ongelmakohtia.

Tuo on täysin totta. Rupesin tässä lomalla nauhoittelemaan kitaroita ja nauhoitin sitten lauluanikin; tulos oli hirveää. Sanoista ei saanut kunnolla selvää (englannin kielen taitoni toimii paremmin paperilla kuin puhuttaessa) ja ääneni muistutti jonkun kiimaisen eläimen mölinää.

Mutta en aio luovuttaa, pirusti vaan reeniä niin kyllä vielä varmasti joskus irtoaa.
"If you like metal, you´re my friend."
nneeoo
26.02.2004 23:27:16
Juu, täällä meillä on käynyt tosi hyvä onni. Kansalaisopistossa on nimittäin opettajana ihan täysin ammattitaitoinen tyyppi, joka opettaa samalla myös konservatoriossa ja musiikkiopistossa. Ja tunnit maksaa 20 euroo (joo, luit oikein) lukukaudessa.

20e?!... hmmm ei ainakaan olisi enää hinnasta kiinni :D
itsekin haluaisin mennä johonkin vastaavaan. tuollahan siis on jonkunkokoinen ryhmä? nolottaa vaa kun ei osaa yhtään laulaa niin tuommoiseen mennä ties paljon paskaa sataa niskaan
Tiltsi
01.03.2004 15:43:30
20e?!... hmmm ei ainakaan olisi enää hinnasta kiinni :D
itsekin haluaisin mennä johonkin vastaavaan. tuollahan siis on jonkunkokoinen ryhmä? nolottaa vaa kun ei osaa yhtään laulaa niin tuommoiseen mennä ties paljon paskaa sataa niskaan

Joo, täällä on vaan harvinaisen hyvä tuuri sattunut. Musiikkiopistolla tunnit maksaisivatkin sitten 168euroa/lukukausi, että löytyy niistä erojakin. Tietysti musiikkiopistolla saa lisäksi opiskella yleisiä aineita ja taitaa ne tunnit olla vähän pidempiäkin.

Siis meillä on tunnit ihan jokaiselle yksityisesti, kerran viikossa 30min.

Sen vielä sanon, että se että päätin mennä laulutunneille, on ollut tähän astisen musiikiurani ehdottomasti paras ratkaisu. :) Suosittelen lämpimästi!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)