Aihe: "Off Key"
1
Shannon
01.07.2004 20:51:36
Kun olen parista englannin kielisestä biisistäni pyytänyt erilaisilla boardeilla palautetta niin sanotaan että laulan off key. Ymmärrän kyllä mitä sillä tarkoitetaan, mutta siis tuota laulanko heti väistämässä ns "nuotin vierestä" jos en laula sitä säveltä mitä soitan kitarastani sointuna? Vai pitääkö laulusävelen olla se sama mitä soitan kitaralla, että se ei olisi niin sanotusti "off key". Asiallista palautetta, kiitos ( vaikka varmasti joillakin voi olla naurussa tätä lukiessa pitelemistä heh).
lxi
02.07.2004 11:13:35
"Off key" on kirjaimellisesti "ulkona sävellajista" mutta tarkoittaa samaa kuin meikäläisittäin "nuotin vierestä", epävireisesti.
Mainostilaa vuokrattavana.
Teme007
02.07.2004 21:50:45
Ei välttämäti, jos se vaan rimmaa....
PERKELE!!!
Apathos
03.07.2004 18:48:09
"Off key" on kirjaimellisesti "ulkona sävellajista" mutta tarkoittaa samaa kuin meikäläisittäin "nuotin vierestä", epävireisesti.

Aika hassua... Jos laulan kromaattista niin enkös silloin laula ulkona sävellajista, mutta jos mulla on siellä 1/4 osa sävelen heittoja niin enkös silloin laula nuotin vierestä?
MiniDee
04.07.2004 00:55:15
Aika hassua... Jos laulan kromaattista niin enkös silloin laula ulkona sävellajista, mutta jos mulla on siellä 1/4 osa sävelen heittoja niin enkös silloin laula nuotin vierestä?

No näinhän se menee, mutta usko nyt jo, että se on vain englanninkielinen tapa sanoa, että laulu on epävireistä.
anguished
04.07.2004 03:01:47
Myös "You sing out of tune" ajanee saman asian.
ba-Rokki
Apathos
05.07.2004 13:28:20
No näinhän se menee, mutta usko nyt jo, että se on vain englanninkielinen tapa sanoa, että laulu on epävireistä.

Uskonhan minä (nyt jo, häh???), kunhan vain ajattelin.
Juutas
05.07.2004 20:57:47
Kun olen parista englannin kielisestä biisistäni pyytänyt erilaisilla boardeilla palautetta niin sanotaan että laulan off key. Ymmärrän kyllä mitä sillä tarkoitetaan, mutta siis tuota laulanko heti väistämässä ns "nuotin vierestä" jos en laula sitä säveltä mitä soitan kitarastani sointuna? Vai pitääkö laulusävelen olla se sama mitä soitan kitaralla, että se ei olisi niin sanotusti "off key". Asiallista palautetta, kiitos ( vaikka varmasti joillakin voi olla naurussa tätä lukiessa pitelemistä heh).

Komppaan edellisiä, eli "off key" tarkoittaa todellakin
nuotin vierestä (eli pieleen). Mutta jos ymmärsin kysymystäsi
oikein, niin ei laulumelodian tarvitse mukailla kitaran
sointuja ollakseen vireessä (on key). Useasti melodia
ja soinnut koostuvat kuitenkin samoista sävelistä ja
esim. uuteen kappaleeseen sointuja etsiessä turvallisinta
on kokeilla laulumelodian säveliä esim. soinnun
ykköseksi, kolmoseksi tai vitoseksi (kolmisointu siis).
Jne. Jne.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)