Aihe: "Karaokelaulaja" keikkailemaan, miten tapahtuu?
1
Eveliin-a
06.07.2016 17:31:29
Hei! Minulla on mikki (akg d7) ja Bosen L1 compacti. Haluaisin esiintyä laulamalla yleisölle pienimuotoisissa tilaisuuksissa. Soittovehkeitä minulle ei kuitenkaan ole eikä soittotaitoa. Ainoastaan käy suu.

Joten, miten hoitaisin säestyksen? Toistaiseksi en olisi hakemassa kaveria keikalle, jotenka mistä "taustanauhat"? Tietenkin saan yhdistettyä kännykän ja tietokoneen laitteeseen mutta tarvitsisin biideistä instrumentti versioita. Nyt tosiaan täytyy vääntää rautalangasta blondille miten tämän voisi toteuttaa.

Ja mihin kategoriaan tällainen "karaokelaulanta" menee, olenko laulava sooloartisti vai mitenkä voin itseäni nimittää?
Khassera
06.07.2016 22:39:02 (muokattu 06.07.2016 22:50:09)
No siis en nyt taho vesittää sun pyrkimyksiä mutta mun mielestä livemusa nauhalta niin että vaan solisti on live on aika leimiä ellei kyse oo nimenomaan karaokesta, se on vähän eri setting. Kato vaikka wantedista edes kiipparisti/kitaristi jonka kans vetäisittä duettoja? :)

Aika erikoinen idea kyllä. Toki hiffaan jos haluaa tehä hääkeikkoja tms että kiva ois vaan laulaa taustojen päälle, tai bileissä tjsp. Ei tolla idealla kyllä ilman PA-vehkeitä pärjää, mutta taustat löytyy spotifystä. Sielä on kymmeniä tuhansia karaoke/backing tracksejä.

Eli rautalangasta:

Macbook
Garageband
Spotify
IOS yhteensopiva äänikortti (esim Apogee One) johon kiinnität sisääntuloon mikrofonin ja ulostuloon kajarit

Nauha päälle ja lallallaa.

Vielä helpompi ois ostaa vaan iphone, siihen se iphonen pähee äänikorttilisuke johon mikki kiinni ja piuhalla kajareihin. Pöljän heleppoa. Ja ennenku kamarunkkarit liihottaa kertomaan miten huono setuppi tää on mun avokin sisko veti pelkän pianon säestyksellä ilman mikkiä hääseurueelle vähän jotain herkkää ja hyvin kuulu. Eli välttämättä et tarvi kuin sen suun.
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
harpist
07.07.2016 02:30:46
Vaikka "äänentoistopuoli" ratkeaisikin - kannattaa olla tarkkana tekijänoikeuksien kanssa - jos on aikomus säestää itseään "taustanauhojen" kanssa.

Pari poimintaa spotifyn käyttöehdoista:

Spotifyn käyttö on sallittu vain henkilökohtaiseen ja ei-kaupalliseen viihdekäyttöön. (Ehdot kohta 4)

Kiellettyä kaikissa tilanteissa : Spotify palvelun tai sen sisällön esittäminen tai näyttäminen yleisölle ...jota sopimukset tai sovellettava lainsäädäntö ei nimenomaisesti salli tai joka muulla tavoin luokkaa Spotify-palvelun tai sen sisällön tai jonkin osan immateriaalioikeuksia (esim. tekijänoikeuksia) (Ehdot kohta 8)

Nämä suunnitellut "pienimuotoiset laulutilaisuudet" sulkevat melko todennäköisesti pois myös kotikäyttöön tarkoitettujen karaoketaustojen käytön - sen verran julkisia ilmeisesti kuitenkin olisivat (?)

Jotta asian hoitaa "taiteen sääntöjen" mukaisesti, tulisi taustanauhojen olla hinnakkaita ns. "ammattikäyttöön" tarkoitettuja (=tekijänoikeusmaksut maksettu) karaoketaustoja.
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
Eveliin-a
07.07.2016 12:42:51
Niin no virheellisesti taisin ilmoittaa et ei löydy soittovehkeitä koska tuo Bosen compacti nyt sellainen lienee, tarkoitin soittovehkeillä pianoa/kitaraa tai muuta instrumenttia. Pienimuotoiset tilaisuudet ihan oikeasti olisivat ja ovat pienimuotoisia ja mahdollisesti ihmisten omissa kodissa, ehkä joskus jossain srk-keskuksessa tms.

Vähän kiven alla on kiinnostuneet säestäjät vaan voishan sitä sellaistakin etsiskellä...
Khassera
07.07.2016 15:39:21 (muokattu 07.07.2016 15:39:54)
Kiitos Harpist tosi hyvästä huomiosta, en älynny ajatellakaan tommosia juttuja.

Noniin, eli se ei vain ole lame, se on lisäksi 99.99% laitonta. :D

Eve: harjoittele kitaralla säestämään itseäsi? :) Tai kiippareilla.
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
musamies
20.07.2016 22:16:46
Eveliin-a: Niin no virheellisesti taisin ilmoittaa et ei löydy soittovehkeitä koska tuo Bosen compacti nyt sellainen lienee, tarkoitin soittovehkeillä pianoa/kitaraa tai muuta instrumenttia. Pienimuotoiset tilaisuudet ihan oikeasti olisivat ja ovat pienimuotoisia ja mahdollisesti ihmisten omissa kodissa, ehkä joskus jossain srk-keskuksessa tms.

Vähän kiven alla on kiinnostuneet säestäjät vaan voishan sitä sellaistakin etsiskellä...

Minun mielestä keikkaileminen ei ole karaokea vaikka sen tekisi paljonkin teknisiä apuvälineitä käyttäen. Kun oma juttu kehittyy vaikka ensin apuvälineitä käyttäen, voi joku muukin kiinnostua olemaan mukana.

Itse olen toiminut niin päin, että ensin olen keskittynyt soittamiseen ja säestämiseen. Vasta myöhemmin on tullut rohkeutta ja motivaatiota laulaakin. Niimpä säestän tarvittaessa itseäni.

Nyt seuraavaksi tsekkaan biisilistaa säestäjän ominaisuudessa. Se ei ole mitenkään ihmeellistä, että osaa tehdä yhtä asiaa kuten laulaa, mutta jos tausta on karaokeen viittava toimintatapa, laajammassa musiikkiporukassa toimiminen pitää opetella nöyrästi erikseen. Muitakin tapoja opetella on kuin pääsolistina toimiminen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)