Mulla oli laulamisesta noin puolen vuoden tauko, jatkuvan tulehduskierteen takia. Pahimmoilleen oli korvakäytävä, keuhkoputket ja poskiontelot kaikki tulehtuneet yhtäaikaa. Kulu jos jotakin lääkkeitä, mutta viimein vahvoilla antibiooteilla ja astmalääkkeillä ( ja muutolla) saatiin kierre katkeamaan. Nyt viimein pääsin jälleen laulamaan, uuden opettajan johdolla. Ollaan nyt keskitytty paljon tuntien alussa hengittämiseen ja hengitystekniikoihin. Ahkerasti olen pyrkinyt näitä myös kotona treenaamaan. Nyt kuitenkin on 6vko treenien aloittamisen jälkeen ilmennyt syvähengittäessä epämukavaa tunnetta rinnan ja keuhkojen alueella ( tekisi mieli sanoa kipua, mut se kuulostaa niin dramaattiselta). Melkeinpä samanlaista tunnetta, kun vetää jääkylmää pakkasilmaa keuhkoihin. Laulaessa en kiinnitä tunteeseen huomiota, mutta ihan arjessa tuntuu kyllä todella epämukavalta. Tässä pohdikelen, mahtaakohan kyseessä olla nyt lihasjumit rinnan alueella, kun passiivisen kauden jälkeen aletaan uudelleen käyttämään niitä, vai olisiko infektio aiheuttanut jonkinlaista arpeutumista. Syvähengitysharjoituksissa helposti myös pyörryttää. Olen kuitenkin huomannut, että treenaamisen myötä tuo on vähentynyt. Saturoin levossa 97 eli sen puolesta ihan hyvin asiat. Onko kellään vastaavia kokemuksia tai tietoa asiasta? Lepoa vai lisää treeniä? |
Mulla oli sama kun olin ollut 6 viikkoa poskiontelotulehduksessa joka sitten pitkittyi todella kuivaksi yskäksi josta seuras kurkunpään tulehdus. Löin jo hanskat tiskiin kun olin varma ettei mun ääni palaudu koskaan, yskiminen ja hengittäminen kävi niin kipeää. No, parannuin, ja pitkään oli just "arpeutumisen" tunne keuhkoputkessa, mutta seki sit parani ajan kans. Ääni on parempi kuin ikinä nyt, enkä nyt mitenkään eri tavalla treenannu tai huomioinu mitään. En laulanut enkä tehny ääniharjotuksia kipeänä. Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään. |