Aihe: Laulukamoja hankinnassa.
1
Jelena
28.07.2004 13:40:07
Jouduinpa sitten myöntämään osaamattomuuteni jollain musiikin saralla, kun huolimatta pitkästä musiikkitaustasta en tiedä juuri mitään näistä sähköisistä laitoksista. Nyt olen sitten tullut tilanteeseen, että pitäisi hankkia laulukamoja. Tuttu ja turvallinen Shure SM58 on hankinta nro uno, mutta jonkunlainen kaappikin sen kaveriksi pitäisi olla. Auttakaa. Älkääkä puhuko impedansseista tms selittämättä mitä ne tarkoittaa.
Ei riitä että on onnellinen. Tarpeen on myös että toiset eivät ole.
Jabbe
29.07.2004 10:45:12
Kandeis kyl ehkä kuiteski ottaa joku mikki mis o superhertta tai hyperkardioidi suuntakuvio. Kondensaattorimikki ehdottomasti. Phantomvirran tarve kannattaa myös tsekata (48v jne.). Ota kato joku mikki mis o ylämiddlessä sellane rouhee buustaus ja vähä alapääleikkuria ja voice filter.
Kaikenlainen turha dogmaattisuus on fundamentaalisesti perseestä. Mut kuitenkin ne hyvät biisit on niitä parhaita.
Jelena
29.07.2004 18:24:21
Ehe ehe.

Mitä tekisinkään jos ei ois tuommosia aina yhtä auttavaisia kavereita mulla... hoh. Ja hei, ymmärsin yllättävän monta sanaa tuosta. Tosin monta jäi kyllä pimentoonkin. Ja mikki lähti tilaukseen. Muista kamoista lupasi välittäjä ottaa selvää ja soittaa mulle että mikä on hyvä ja kannattava ostos. :)

Vivo kutsuu. Minuu näkee joensuussa seuraavan kerran elokuun puolenvälin jälkeen! HA.
Ei riitä että on onnellinen. Tarpeen on myös että toiset eivät ole.
Jabbe
29.07.2004 19:41:50 (muokattu 29.07.2004 19:42:07)
Ehe ehe.

Mitä tekisinkään jos ei ois tuommosia aina yhtä auttavaisia kavereita mulla... hoh.

Eipä kestä. Nojoo, sori, oli vaan pakko. :)

Ja hei, ymmärsin yllättävän monta sanaa tuosta. Tosin monta jäi kyllä pimentoonkin. Ja mikki lähti tilaukseen. Muista kamoista lupasi välittäjä ottaa selvää ja soittaa mulle että mikä on hyvä ja kannattava ostos. :)

Välittäjä? Ai hommasit jopa ihan diilerin.
Tossa nyt vois olla joku pakettiratkaisu, ainaki halpa:
http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … sn=8ecab15b26560deb79660d7e4847fdf5
Laadusta en kylläkään menis takuuseen... :)

Vivo kutsuu. Minuu näkee joensuussa seuraavan kerran elokuun puolenvälin jälkeen! HA.

Aini sie meet sinne. No, pidä hauskaa. Ja ei, en oo kateellinen. Joensuu on ihan hyvä paikka. Hähä.

EDIT: Ni, ja tän ketjun vois ehkä lukita.
Kaikenlainen turha dogmaattisuus on fundamentaalisesti perseestä. Mut kuitenkin ne hyvät biisit on niitä parhaita.
musamies
08.08.2004 22:29:06
Minä taas olen hyvin osaamaton laulamisessa... jotain kuitenkin tiedän muusta tekniikasta :-))

Eiköhän kuitenkin tuo Shuren SM58 riitä laulumikiksi ainakin alkuun.

Laulukamojen kohdalla on hyvä miettiä onko niistä todellakin tarvis ottaa pelkkä laulu vaiko muutakin. Mitä enemmän niistä otetaan matalia taajuuksia sisältäviä soittimia, niin silloin tarvitsee järeämmät laitteet kuin pelkän laulun toistoon.

Jotain vanhoja vahvistimia/mikserivahvistimia on mono malleja, mutta ne ei ole kovin hyvä vaihtoehto silloin jos tarvis on toistaa niiden läpi esim. kosketinsoittimia, joissa stereo saundit.

Yksi tapa lähestyä asiaa on kuunnella erilaisia artisteja livenä, tsiikailla minkälaisilla kamoilla he vetelevät ja miettiä olisiko vastaavantasoiset kamat itselle hyvät.

Joidenkin aktiivikaiuttimien ostaminen voisi olla yksinkertainen ratkaisu, mutta hyviä voi olla melkoisen vaikea löytää halvalla. Yksinkertaisimmillaan sellaiseen voi laittaa mikin kiinni suoraan, joskaan se ei ole kovin professionaali ratkaisu.

Jabbe tuossa esittelikin yhden esimerkin halvasta ratkaisusta, joka on tosiaankin halpa, mutta... En tiedä miltä tuollaiset 95 euroa kpl maksavat ämyrit kuulostaa. Epäilyttää. Ehkä joku sellaisia kokeillut osaa kertoa.

Jotain käsitystä onko joissain vehkeissä saundi kohdallaan vai ei voi saada kun soittaa levyltä musiikkia niiden läpi. Kuuntelee ja säätelee hiukan lähtien liikkeelle siltä, että miltä laitteet kuulostaa ilman mitään namikoista käänneltyjä basso- tai diskanttikorostuksia. Kokeilemisessa on kätevä apu esim. kannettava minidisck soitin, johon sopiva piuha mikseriin liittämistä silmälläpitäen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)