Aihe: "Rintaäänen" ylärekisteri
1
Keke Urlaub
25.11.2004 18:18:07

Aihetta sivuten on jonkin verran täälläkin ollut juttua, muttei varsinaisesti itse aiheesta.
Eli kuinka voisi kehittää rintaäänen yläosastoa korkeammaksi? Haluaisin käyttää laulaessa mahdollisimman vähän pää-ääntä, koska en saa siihen samanlaista särmää ja "leikkaavuutta" kuin rintaääneeni. Ei, en tupakoi ja alkoholiakin käytän satunnaisesti :).
Olen lukenut nuo englanninkieliset ryhti-, hengitys ja muut laulamistekniikkaa koskevat jutut faqista, mutta kaipaisin täältä kollegoilta käytännön neuvoja.

Jos joku haluaa tarkalleen tietää, mitä tavoittelen, on tuo Layne Staleyn live-Man in the Box-kertsi aika lailla sitä. Lisäksi jotkin Chris Cornellin korkeammalta laulettavat biisit, esim. burden in my hand.
Shake before use.
Nalle Puh
26.11.2004 22:48:47
"Eli kuinka voisi kehittää rintaäänen yläosastoa korkeammaksi? Haluaisin käyttää laulaessa mahdollisimman vähän pää-ääntä"

Nyt täytyy myöntää että meni ohi?? voisitko kuvailla tarkemmin joskos olisi mahdollisuus oppia jotain uutta itselläkin ;)
Keke Urlaub
28.11.2004 18:29:40

Nyt täytyy myöntää että meni ohi?? voisitko kuvailla tarkemmin joskos olisi mahdollisuus oppia jotain uutta itselläkin ;)

Esimerkiksi näin. Lähet laulamaan jotain skaalaa ylöspäin, ja sitten siellä skaalan yläpäässä rintaääni alkaa "sakkaamaan", jolloin pitää siirtyä käyttämään ns. pää-ääntä (usein falsetto, kun tarpeeksi korkealta laulaa; monet hevilaulajat ovat harrastaneet tätä :). No, minä en tahtoisi tuota pää-ääntä käyttää kuin pakon edessä, vaan mieluummin sillä rintaäänellä päästä mahdollisimman korkealle. Ei sillä, ettenkö pää-ääntä osaisi käyttää, vaan mielestäni rintaääni on paljon paremman kuuloinen.
Shake before use.
Kolada
28.11.2004 20:30:56
Esimerkiksi näin. Lähet laulamaan jotain skaalaa ylöspäin, ja sitten siellä skaalan yläpäässä rintaääni alkaa "sakkaamaan", jolloin pitää siirtyä käyttämään ns. pää-ääntä (usein falsetto, kun tarpeeksi korkealta laulaa; monet hevilaulajat ovat harrastaneet tätä :). No, minä en tahtoisi tuota pää-ääntä käyttää kuin pakon edessä, vaan mieluummin sillä rintaäänellä päästä mahdollisimman korkealle. Ei sillä, ettenkö pää-ääntä osaisi käyttää, vaan mielestäni rintaääni on paljon paremman kuuloinen.

Treenaa ihmeessä pää-ääntä. Kyllä sitä voi kehittää paremman kuuloiseksi. Rintaäänellä ei periaatteessa kannata laulaa paljon keski-ceen yläpuolelle (ehkä maksimissaan F tai F#). Toki huutamalla voi vedellä korkeammaltakin mutta sitten laulun dynamiikka kärsii :|
Nalle Puh
28.11.2004 22:34:00
Ahaa just just, nyt tajusin

"Esimerkiksi näin. Lähet laulamaan jotain skaalaa ylöspäin, ja sitten siellä skaalan yläpäässä rintaääni alkaa "sakkaamaan" "

niin kuin jokin sanoi että sillä ei voi kovin korkeita ääniä vetää, tosin jotkut tenorit vetää mutta heidän tyylistään en pidä se on kaukana kunnon Italialais tyylisestä "dramaattisesta" laulusta...Olavi Virtaa kannattaa kuunnella jos haluaa mallia hyvästä rintatuesta/äänestä ...

Jokaisella äänellä... matala, keskiääni, korkea, todella korkealla on oma paikkansa ruumiissa missä sen kuuluisi soida ja rinta äänet kuuluu luokkaan matala, keskiääni...siitä ylöspäin äänet sijoitetaan otsalle, korkealle päälakeen ja todella korkeat mahdollisimman syvälle nieluun viimeiksi mainitun äänen pohjana toimii falsetti jonka pohjalta haetaan sitten sitä todellista ääntä ;) hevimiehet jäävät tähän valsetti osastoon, no sopiihan se heidän musiikilleen ei siinä mitään mutta todella hyvät tenorit (suurin osa jo kuopattu) saavat juuri noihin ääniin sellaiset mitta suhteet ja laajuden että oksat pois, tavallaan pystyvät ohittamaan tuon valsetti asteen vielä ja muodostavat siitä vielä "pää" äänen.

Ei kannata pilata ääntään yrittämällä rintaäänellä korkealle ja jos sulla sakkaa jo aikaisessa vaiheessa niin et tee sitä oikein...tuo hyvä rintaääni on vähän sellainen että sitä joko on tai ei ole, johtuu niin paljon fysiikastakin...
Keke Urlaub
29.11.2004 16:51:30

Ahaa just just, nyt tajusin

"Esimerkiksi näin. Lähet laulamaan jotain skaalaa ylöspäin, ja sitten siellä skaalan yläpäässä rintaääni alkaa "sakkaamaan" "

niin kuin jokin sanoi että sillä ei voi kovin korkeita ääniä vetää, tosin jotkut tenorit vetää mutta heidän tyylistään en pidä se on kaukana kunnon Italialais tyylisestä "dramaattisesta" laulusta...Olavi Virtaa kannattaa kuunnella jos haluaa mallia hyvästä rintatuesta/äänestä ...

Jokaisella äänellä... matala, keskiääni, korkea, todella korkealla on oma paikkansa ruumiissa missä sen kuuluisi soida ja rinta äänet kuuluu luokkaan matala, keskiääni...siitä ylöspäin äänet sijoitetaan otsalle, korkealle päälakeen ja todella korkeat mahdollisimman syvälle nieluun viimeiksi mainitun äänen pohjana toimii falsetti jonka pohjalta haetaan sitten sitä todellista ääntä ;) hevimiehet jäävät tähän valsetti osastoon, no sopiihan se heidän musiikilleen ei siinä mitään mutta todella hyvät tenorit (suurin osa jo kuopattu) saavat juuri noihin ääniin sellaiset mitta suhteet ja laajuden että oksat pois, tavallaan pystyvät ohittamaan tuon valsetti asteen vielä ja muodostavat siitä vielä "pää" äänen.

Ei kannata pilata ääntään yrittämällä rintaäänellä korkealle ja jos sulla sakkaa jo aikaisessa vaiheessa niin et tee sitä oikein...tuo hyvä rintaääni on vähän sellainen että sitä joko on tai ei ole, johtuu niin paljon fysiikastakin...

Vaikutat asiaa tuntevalta. Kerropa minulle, miten Chris Cornell tekee sen :)?
Shake before use.
Mazah
30.11.2004 17:47:29

Vaikutat asiaa tuntevalta. Kerropa minulle, miten Chris Cornell tekee sen :)?

Chris Cornell tekee sen pää-äänellä. En usko Chrisinkään laulavaan kovin usein rinta-äänellä F:ää korkeammalle.
www.farmakon.tk
Cutter
06.12.2004 19:42:46
Treenaa ihmeessä pää-ääntä. Kyllä sitä voi kehittää paremman kuuloiseksi. Rintaäänellä ei periaatteessa kannata laulaa paljon keski-ceen yläpuolelle (ehkä maksimissaan F tai F#). Toki huutamalla voi vedellä korkeammaltakin mutta sitten laulun dynamiikka kärsii :|

Mutta eikö rintaääni ole niinkuin vähän pehmeämpi? Mulla ainakin päärekisterissä laulaessani soundi muuttuu jotenkin kauhean teräväksi, eikä kuulosta niin kauniilta ja pehmeältä kun rintarekkarissa laulaessani. Mun mielestä mun päärekkarilaulanta kuulostaa kauhean rumalta ja karskilta. En sitten tiedä, mä varmaan belttaan aika voimakkaasti tai jotain, mutta olisi itsekin kiva kehittää vähän rintarekisteriä laajemmaksi. Onko se mitenkään mahdollista? hmm...
Ei se, mitä sanotaan, vaan miten sanotaan.
Kolada
06.12.2004 20:33:08
Mutta eikö rintaääni ole niinkuin vähän pehmeämpi? Mulla ainakin päärekisterissä laulaessani soundi muuttuu jotenkin kauhean teräväksi, eikä kuulosta niin kauniilta ja pehmeältä kun rintarekkarissa laulaessani. Mun mielestä mun päärekkarilaulanta kuulostaa kauhean rumalta ja karskilta. En sitten tiedä, mä varmaan belttaan aika voimakkaasti tai jotain, mutta olisi itsekin kiva kehittää vähän rintarekisteriä laajemmaksi. Onko se mitenkään mahdollista? hmm...

Tuo belttaus aiheuttaa minullaki ongelmia. Kurkun pää meinaa väkisten nousta ylemmäs ja siitä aiheutuu sitten kireä ja väkinäinen ääni. Mutta ilmeisesti treenaamalla tuon nousemisen voisi saada kuriin ja sitä kautta pää-ääneen vähän syvyyttä ja pehmeyttä.
Keke Urlaub
06.12.2004 21:36:58

Mä en tiedä, onko mulla joku perustavaa laatua oleva väärinkäsitys siitä, miltä rinta- ja pää-äänet soundaa, mutta tietynlaista pehmeyttä mulla ei tuosta korkeasta päärekkarin laulusta puutu, päinvastoin tarttisin siihen (ja rintarekkariin) sellaista terää. Ja lisäksi pitäisi vielä pari kokosävelaskelta päästä korkeammalle. Piru kun äänihuulet väsyy niin äkkiä, mulla on paljon parannettavaa tekniikassa.
Tokihan se on niin, etteivät kaikki taivu kaikkeen fysiikan erilaisuuden takia.
Et tiedä mitä menetät. En minäkään.
Cutter
07.12.2004 21:35:33
Tuo belttaus aiheuttaa minullaki ongelmia. Kurkun pää meinaa väkisten nousta ylemmäs ja siitä aiheutuu sitten kireä ja väkinäinen ääni. Mutta ilmeisesti treenaamalla tuon nousemisen voisi saada kuriin ja sitä kautta pää-ääneen vähän syvyyttä ja pehmeyttä.

Niin, ehkä se kokonaisvaltaisen hengityksen oivaltaminen auttaisi myös asiaa. Ja se ääni jotenkin ohenee mulla kun laulan päärekkarissa. Kyllä kai belttaamallakin voi laulaa hienosti, jos siis muu keho toimii. Pitäs alkaa käymään ahkerasti laulutunneilla.
Ei se, mitä sanotaan, vaan miten sanotaan.
Keke Urlaub
07.12.2004 22:42:24

Mikäs se aataminomenajuttu on? Kuulin joskus, ettei "oikeassa" laulutekniikassa omppu saisi nousta juurikaan sävelkorkeuden noustessa.
Et tiedä mitä menetät. En minäkään.
marke-
08.12.2004 12:51:29
Mikäs se aataminomenajuttu on? Kuulin joskus, ettei "oikeassa" laulutekniikassa omppu saisi nousta juurikaan sävelkorkeuden noustessa.

Näin on. Älä kuitenkaan pidä sitä siellä väkisin, jos se nousee. Hyvä tapa reenata aataminomenaa on oo vokaali sillein, että suu on todella auki. Leuka alhaalla. Ikäänkuin haukotusasennossa.

Aataminomenan nousussa on vitsi siinä, että se ylösnoustessaan sulkee kurkkua ja äänentuottamiseksi joutuu käyttäämään enemmän äänenpainetta ja tästähän äänihuulet ei tykkää.

Aataminomenaa nostavat ja äänenkorkeutta nostavat lihakset pitää pystyä erottamaan toisistaan. Monella on tämä ko. ongelma juurikin sen takia, että nämä lihakset ovat erittäin lähellä toisiaan.
moi
inks
10.12.2004 01:27:52 (muokattu 10.12.2004 14:38:15)

Mua on klasarilaulutunneilla neuvottu venyttämään rintarekisteriä, jotta korkeatkin äänet saadaan resonoimaan koko kehossa. Pää-äänessähän ne resonoivat sananmukaisesti vain päässä (ainakin jos hieman yksinkertaistetaan). Venyttäminen tapahtuu sananmukaisesti ajattelemalla säveltason muuttamista korkeammaksi venyttämiseksi. Kitalakea nostetaan ylöspäin mentäessä, eikä suuta avata yhtään enempää kuin matalalta laulettaessa. Voi treenata vaikka laulamalla kynä suussa. (Oikeesti!)

Voi olla, että toi kitalaen nostaminen kuulostaa tyhmältä muussa kuin klasarimusassa. Oon kuitenkin ollut huomaavinani, että tolla lailla treenaaminen jeesaa myös "kevyen" musan laulamista, vaikka siinä käyttäiskin vähän eri tekniikkaa.

Lisäys: Termejä rintaääni, falsetti, pää-ääni jne. käytetään usein vähän ristiriitaisesti ja eri merkityksissä. Se mikä jollekin on rintaääntä, on toiselle pää-ääntä jne. Jotkut esim. ovat sitä mieltä, että pää-ääni on naisten falsetti. Akustiikassa minulle on opetettu, että ihmisellä on tasan kaksi rekisteriä: rintaääni ja falsetti. Ero tulee äänihuulten toiminnasta eikä siitä, missä ääni resonoi. Mutta näkemyksiä on monia... :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)