Aihe: miltä tuntuu falsetti?
1 2
jepunki
04.01.2005 23:27:29 (muokattu 04.01.2005 23:28:24)
Olen yrittänyt laulaa falsetilla, mutta en tiedä onko se falsettia vaiko mitä. Itsestäni se ei tunnu mitenkään erilaiselta kuin normaali laulu. Tuntuuko se erilaiselta. Käsitän, että se on ohennettu ääni. Falsetti ei kai kuitenkaan ole kiljumista.
Olen joskus päässyt F-5 kokeillessani Skidrown Monkey Businessia, mutta se ei kuulostanut muulta kuin joltain nenäapinalta, eikä todellakaan ollut mitenkään kivan kuuloinen. Mahtoikohan olla falsettia, jos olen täysi-ikäinen miäs?
Mitäs kaikkia tekniikoita on olemassa nimeltään ja käytännössä? Olen kuullut head voicesta. mikähän se on?
Eat my dick you fuckin' fuck. Religions are sickness.
paavi
05.01.2005 10:52:28
Olen yrittänyt laulaa falsetilla, mutta en tiedä onko se falsettia vaiko mitä. Itsestäni se ei tunnu mitenkään erilaiselta kuin normaali laulu. Tuntuuko se erilaiselta. Käsitän, että se on ohennettu ääni.

Periaatteessa pyritään siihen, että falsetti ei tuntuis kovinkaan erilaiselta kuin rintaääni. Tai että niiden raja olis mahdollisimman häilyvä. Joka tapauksessa teknisesti/anatomisesti ne on eri tapoja laulaa. Falsetissa äänihuulet liikkuvat vähemmän.

Joko sulla sitten on luonnostaan luonteva falsetti tai sitten et ole edes sitä löytänyt. :)

Falsetti ei kai kuitenkaan ole kiljumista.

No, kyllä se tavallaan on kiljumista, kun siihen lisätään voimaa tai oikeastaan huutoa. Ns. oikeaoppinen falsetti ei kuulosta kiljumiselta, koska siinä ei huudeta vaan annetaan kropan hoitaa paine oikealla tavalla ja ääni kulkee luontevasti.

Olen joskus päässyt F-5 kokeillessani Skidrown Monkey Businessia, mutta se ei kuulostanut muulta kuin joltain nenäapinalta, eikä todellakaan ollut mitenkään kivan kuuloinen. Mahtoikohan olla falsettia, jos olen täysi-ikäinen miäs?

Eiköhän se falsettia ollut. :)

Mitäs kaikkia tekniikoita on olemassa nimeltään ja käytännössä? Olen kuullut head voicesta. mikähän se on?

No, koulukuntia on monia ja niin on tekniikoiden nimityksiäkin. Head voice = falsetti (yleensä). Äänen kuuluu soida siinä hyvin pään onteloissa. Toisaalta laulun kirkkaus ja läpitunkevuus tulee päästä myös rintaäänessä.

Jos mennään alas, tulee kaikenmaailman kurkkuääniä. Jos mennään ylös, tulee vastaan esim. huiluääni, eli tekniikka, jossa äänihuulet eivät edes kosketa toisiaan vaan muodostavat huilumaisen putken. onhan näitä...
Wau! onpa syvällistä... Eikun siis syvältä.
Pelsi
05.01.2005 22:29:10
Laulaa vain jotain nuottia, ja siirtyy hiljalleen koko ajan korkeammalle. Jossain vaiheessa ääni särkyy tai muuten sen tuottotapa hiukan muuttuu, ja tästä vaiheesta korkeammat äänet ovat todennäköisesti falsettia. En osaa selittää, prkl.
"Joka paikkansa nostaa, se perseensä menettää" -Vanha viidakon sanonta
bedlam
06.01.2005 00:24:57 (muokattu 06.01.2005 00:25:29)

Kun nostat lauluääntä korkeammalle, jossain kohtaa tapahtuu useamman sävelen harppaus. Itselläni tuo oli melkein oktaavi. Ja jos vatvot tuota väliä edestaas, syntyy Tarzanin kiljunta.

Itse huomasin vuosia sitten, että falsettini on kadonnut kokonaan. Siis yksi aamu vain heräsin siihen, että falsetti on finito eikä tule koskaan takaisin. En ymmärrä. Mutta en sillä muuta tehnytkään, kuin kiljuin tarzan-huutoa, joten tuttavapiirini oli luultavasti helpottunut.
http://www.mikseri.net/kiasma
Pitkavirta
12.01.2005 15:31:43
Mutta en sillä muuta tehnytkään, kuin kiljuin tarzan-huutoa, joten tuttavapiirini oli luultavasti helpottunut.

:) Harvoin saa laulupalstalla nauraa. kiitos, piristit mun päivän.
insight
13.01.2005 12:50:45
Toi Tarzan kiljunta oli loistava esimerkki falsetin ja ei-falsetin erosta =) Falsetti tulee myös helposti, jos vaikka puhaltaa esim. nokkahuiluun kovaa.
paavi
14.01.2005 00:06:26
Falsetti tulee myös helposti, jos vaikka puhaltaa esim. nokkahuiluun kovaa.

Tuossa tapauksessa ei kyllä ole kyse falsetista.
cnr
17.01.2005 21:07:14
falsettia pystyy myös treenaamaan. Itse lauloin nuorenpana kuorossa, ja kun äänenmurros tuli, lauloin vielä melkein vuoden poikaääntä falsetin voimin. Sittemmin falsetti on jäänyt toimivaksi. Osahan kun ei falsettia saa ollenkaan. Soundissakin on huomattavasti eroja.
Cadaver
21.01.2005 14:41:22

Pitäisikö muuten terveen/normaalin äänen pystyä tuottamaan falsetti myös hiljaisesti? Pää-ääntä harjoitettuani tuntuu, että falsetti suostuu itselläni lähtemään vain pää-äänen loppupisteestä (yleensä C#5-D5) eteenpäin lujaa ja repivästi, jolloin sitä ei tee mieli kovin paljon käyttää.

Muistelen, että jossain kirjoituksessa (kirjoittaja varmaankin D-Iivil) oli ohjeita falsetin "palauttamiseen", mutten sitä haulla löytänyt. Olisin kovin kiitollinen, jos joku voisi linkin pistää.
karhuot
28.01.2005 09:33:29
Falsetti on vähän sama kuin lenkkeilyn aloittaminen. Ensimmäisen lenkin jälkeisenä päivänä sattuu niin helvetisti. Sama on falsetissa: ekan kerran jälkeen kurkku on kipee mutta siihen tottuu yllättävän nopeesti. Flunssaisena on falsetin laulaminen jopa helpompaa kuin normaalisti
StJerky
28.01.2005 15:42:40
Miltä tuntuu falsetti?

Hyvältä laulajasta, pahalta kuuntelijasta.
SoulMan
05.02.2005 13:13:58
Jos joku haluaa oikeasti treenata Falsettia kannattaa tutustua Bee Gees tuotantoon.
Niiden musaa on hyvä treenata, ja sieltä voi valita eri falsetti stemmmoja joiden mukana voi yrittää vetää.

Sitten kun rupeaa Staying Alive kulkemaan siten, että sen voit vetää itse livenä uskottavasti, voit todeta hallitsevasi falsetin jalon taidon.
(ja eipä varmaan ole pahiteeksi samalla hiukan antaa lantion liikkua, jotta lavashow olisi muutakin kuin vihaista ärjymistä haara-asennossa ;-)

Itse pystyn laulamaan ehkä 80% niiden jutuista, mutta lopun 20% haltuunotto vaatisi ehkä kirurgin toimenpiteitä ;-)

Onnea treenaukseen, falsetti on erittäin käyttökelpoinen ja hieno laulutapa, ehkä kuitenkin hiukan aliarvostettu.
Sen laulutyylin käyttäjällä pitää olla hyvä itsetunto, koska usein H_mo vertaukset ovet väistämättömiä kateellisten mörisijöitten puolelta.
Minds are like parachutes. They only function when they are open.
paavi
06.02.2005 01:21:23
Täällä on vähän huomattavissa sellainen ilmapiiri, että falsetti olisi jotenkin aivan muulta planeetalta kuin "normaali" rintaääni tai mikä tahansa muu tapa laulaa.

Oli sitten kyse oopperalaulajasta tai heavybändin solistista, ei se homoilulta kuulosta vaan todella kiinteältä ja muhkealta ääneltä. Kyse on siitä, että rintaäänen ja falsetin pystyy sekoittamaan. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.

Laulakaa 10 vuotta niin, että pyritte samaan soundiin ja äänentuottoon kaikilla äänenkorkeuksilla, niin ei ns. falsettia oikeastaan enää edes ole. Äh, kännissä yritän jotain selittää, mutta toivottavasti ymmärrätte. Ja se täytyy sanoa, että ylipäätään käsite "falsetti" merkitsee niin eri asioita eri ihmisille - aivan kuten lauluääniäkin on yhtä monta kuin laulajia.
Nalle Puh
08.02.2005 23:46:08
Mikä falsetti, fälsetti? onko toi joku auton osa?

No joo kun sitä on niin jankattu täällä huonolla menestyksellä niin otetaanpa vertauskuvannollisesti ;)

Jos soitat sähkökitaraa ilman vahvistinta niin se on falsetti mutta jos ääni tulee vahvistimesta niin se ei ole enään valsetti ;) se kitara mitä soitat, niin siitä lähtee vain se yksi saundi, mutta vahvistimilla saat paljon saundeja, eikö? ja jos tunnet vahvistimesi hyvin niin saat siitä vielä enemmän saundeja ;)

tässä on mielestäni kaikki oleellinen mitä laulajan kuuluukaan tietää falsetista, pitää vain osata tulkata :)
Triskal
11.02.2005 12:20:23 (muokattu 11.02.2005 12:20:52)

Siis on periaatteessa kaksi rekisteriä: Rintarekisteri ja ohenne- eli päärekisteri. Rekisterien välissä on selkeä breikkikohta, jonka hyvät laulajat osaavat huijata piiloon. Hyvä hevilaulaja siis vetää päärekisterissä korkeimmat kohdat ja hyvältä pitäisi kuulostaa. Falsetti on lähinnä tuttua brittipopista, jossa mieslaulajat lurauttavat korkeammat kohdat falsetissa. Näin äänen voimakkuus ei nouse niin kuin päärekisterissä laulettaessa. Äänen voimakkuus kun pyrkiipi reflektorisesti nousemaan äänen korkeuden nousemisen myötä. Pää-ääni, mikä se siis on?
Sahanpurija
11.02.2005 14:08:38
Onkos nuo Gildenlöwin korkeimmat vinkumiset sitä falsettia?
Keep your Eyes Wide Open, Moonchild. We're going to Level Five to see One More Red Nightmare. But first you must eat your Cat Food.
d-iivil
11.02.2005 17:53:29
Muistelen, että jossain kirjoituksessa (kirjoittaja varmaankin D-Iivil) oli ohjeita falsetin "palauttamiseen", mutten sitä haulla löytänyt. Olisin kovin kiitollinen, jos joku voisi linkin pistää.

Tuonne olen joskus kirjoitellut litanjoita falsettireeneistä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … c=37&t=27137&o=0&co=120
Cadaver
14.02.2005 00:25:22

Kiitoksia. Yhdistelmä kitaransoitto + pitkälle kehittynyt falsetinvastainen refleksi + satunnaiset Priest-coverit ei liene mitä tervein :) Perverssiä, todella kauan sitten muistan vetäneeni esim. Powerslave-levyä yksinomaan falsetissa ja helppoa oli, mutta enää ei onnistuisi..
paavi
14.02.2005 13:51:23
Mun täytyy tässä hieman tarkentaa mun edellistä kirjoitusta. Tässähän on monta koulukuntaa. Itse tarkoitin falsetilla laulutapaa, jota käytetään korkealle mentäessä kun rintaääni ei enää riitä. Siihen kuuluu siis myös pää-ääni. Ja itseasiassa äänenhän tulee aina resonoiden vahvasti myös päässä, jos haluaa sen soivan klangin siihen mukaan (englannissa esim. "ring") - riippumatta siitä lauletaanko aivan ala- tai aivan ylärekisterissä.

On vaarallista lähteä puhumaan tiukasti tietyistä laulutavoista, kun näitä tekniikoita voidaan yhdistellä. Ainakaan mun kirjoituksia ei kannata ottaa kirjaimellisesti, koska en tiedä, mitkä ovat ns. yleisesti hyväksyttyjä termejä nykyisin (jos sellaisia on). Mulla oli muutaman vuoden laulunopettajana hento nainen, joka oli esim. perehtynyt aika pitkälle alexander-tekniikkaan. Sitten toisaalta on ollut opettajana sellainen "oopperatykkibaritoni". Voin kertoa, että ne "totuudet" oli pikkasen erilaisia...
Parantava_Suru
19.02.2005 13:54:56

Olen yrittänyt laulaa falsetilla, mutta en tiedä onko se falsettia vaiko mitä. Itsestäni se ei tunnu mitenkään erilaiselta kuin normaali laulu. Tuntuuko se erilaiselta.

Mun mielestä se tuntuu hiukan erilaiselta (Huomasin ,ku olin tossa eilisiltana kaverin luona karaokea lauleskelemas ) , mut ei hirveästi.
Sen verran että sen aistii .
No mitäs sä sitten odotit ?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)