Aihe: Konsertissa huutaminen
1
Cadaver
08.07.2005 22:34:36 (muokattu 08.07.2005 22:44:20)

Tuli tuossa Maidenin eilisestä keikasta mieleen, kun turhaan yritti kiljua ääntään paskaksi :) Onko mitään järkeviä syitä sille, että äänielimistö kohtalaisen mukisematta kestää tuollaisen 2 tunnin täysiä-kiljumis-rääkin, kun taas reenikämpällä se saattaa hyvinkin ryhtyä kapinapäälle paljon vähemmästä? Vai onko tuo lopulta hyvinoptimoitua äänenkäyttöä, kun ei pidättele mitään?

Tai toinen esimerkki.. Priestin keikka: saatanallista huutoa, sitten baarissa pari-kolme tuntia kaljaa naamaan ja puhetta musiikin yli, lopuksi yhteiskiljuntana mm. Ynkkää ja Maidenia ulkona -25C säässä, ja hyvin lähtee. Ihmeellistä, kaipa tuo on sitten perusteellinen äänenavaus :)
Freedom, Metal & Might: Agent Metal Saksaheviä: Revenant Rienausta: Riivaaja
Mrezzye
09.07.2005 16:55:19

Tai toinen esimerkki.. Priestin keikka: saatanallista huutoa, sitten baarissa pari-kolme tuntia kaljaa naamaan ja puhetta musiikin yli, lopuksi yhteiskiljuntana mm. Ynkkää ja Maidenia ulkona -25C säässä, ja hyvin lähtee. Ihmeellistä, kaipa tuo on sitten perusteellinen äänenavaus :)

Tai sitten olitte niin kännissä, ettette tajunneet miten helvetin pahalle se todellisuudessa kuulosti.
Vieläpä ehtii huutelemaan: http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=18841962
Avaruusmies
10.07.2005 00:06:46
Tuli tuossa Maidenin eilisestä keikasta mieleen, kun turhaan yritti kiljua ääntään paskaksi :) Onko mitään järkeviä syitä sille, että äänielimistö kohtalaisen mukisematta kestää tuollaisen 2 tunnin täysiä-kiljumis-rääkin, kun taas reenikämpällä se saattaa hyvinkin ryhtyä kapinapäälle paljon vähemmästä? Vai onko tuo lopulta hyvinoptimoitua äänenkäyttöä, kun ei pidättele mitään?

Ekskjyysmii, mutta mitä sä oikein haluat tietää?
Cadaver
10.07.2005 00:22:24 (muokattu 10.07.2005 00:29:24)

Siis, miksi ääni äärimmäisesti käytettynä tietyissä tilanteissa kestää ja toimii paremmin, kuin jos sitä yrittäisi yleisesti oikeanapidettyjen periaatteiden mukaan käyttää? Kaljadopingilla/fiiliksissä olemisella ei sinänsä fysiologiaan luulisi olevan (ainakaan myönteistä) vaikutusta.

Joo, toki on varmasti tilannekohtaista ja yksilöllistä, eikä tavaksi kannata ottaa, mutta silti kiinnostaisi mahdolliset teoriat/ideat asian tiimoilta.
Freedom, Metal & Might: Agent Metal Saksaheviä: Revenant Rienausta: Riivaaja
Avaruusmies
10.07.2005 23:07:48
Siis, miksi ääni äärimmäisesti käytettynä tietyissä tilanteissa kestää ja toimii paremmin, kuin jos sitä yrittäisi yleisesti oikeanapidettyjen periaatteiden mukaan käyttää? Kaljadopingilla/fiiliksissä olemisella ei sinänsä fysiologiaan luulisi olevan (ainakaan myönteistä) vaikutusta.

Joo, toki on varmasti tilannekohtaista ja yksilöllistä, eikä tavaksi kannata ottaa, mutta silti kiinnostaisi mahdolliset teoriat/ideat asian tiimoilta.

Selitys voipi piillä siinä, että tehdessäsi laulamista kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, käytät ääntäsi huolellisesti, tarkasti ja niin, että jännität paikkoja ja terästät kaikkia pikkusoluja. Kännissä kaikki on rentoa ja leppoisaa, ääni tulee miten tulee, mutta paikat antavat automaattisesti myöden ja mikään ei tunnu missään.
Tempura
12.07.2005 11:51:26
Mulla taas meni niin, että Audioslaven keikalla kun tuli huudettua aika vitusti, niin ääni meni puolessa tunnissa.

Jos muuten huutelee niin saattaa kestää tunninkin. Joo tiedän, tekniikka ja tyyli ja huoltotoimenpiteet.
THV-Klubi #7
jeesusmankinen
14.07.2005 11:12:26

totaniin.Olen kuullut eräältä pitkänlinjan musamieheltä että oluen nauttiminen madaltaa ääntä,eli laittaa sen paineeseen,jolloin se myös helpommin särkyy ja kun ääni särkyy,niin se helposti menee poies kokonaan,ainakin siltä päivältä.

Toinen juttu mitä itse olisin tiedustellut viisaammilta notta kun yks toinen tyyppi,oopperalaulaja, sanoi jotta auringonpaisteessa olo madaltaa ääntä ja tämän olen itsekin empiirisin kokein todennut,niin millähän tavalla tätä vaivaa voisi parannella.Minusta tuntuu että mulla on näitten helteitten aikaan ollut koko ajan ääni paineessa vaikken ole ollut ulkonakaan.Vitusti turvottaa myös pälliä,vaikken ole ryypännyt.Meniköhän suosikin lääkäripalstaosastolle.
Cocktus
21.07.2005 16:13:57

Olen kuullut eräältä pitkänlinjan musamieheltä että oluen nauttiminen madaltaa ääntä,eli laittaa sen paineeseen,jolloin se myös helpommin särkyy ja kun ääni särkyy,niin se helposti menee poies kokonaan,ainakin siltä päivältä.

Mulla kalja toimii hyvänä dobingina. Saa hemmetin hienoa rapeutta murinaan. Eikä ääni siitä ole mihinkään lähtenyt ikinä.
jeesusmankinen
22.07.2005 11:55:16

Juu,ei se meinannukkaan paria tuoppia ennen keikkaa,vaan useampaa tuoppia edellisenä iltana.Kuoronjohtaja oli kuulemma aikanaan kieltänyt tenoreita juomasta olutta esiintymistä edeltävänä iltana.Muut juomat oli kuitenkin sallittu.
Illusia
02.08.2005 00:03:10 (muokattu 02.08.2005 01:03:37)

Selitys voipi piillä siinä, että tehdessäsi laulamista kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, käytät ääntäsi huolellisesti, tarkasti ja niin, että jännität paikkoja ja terästät kaikkia pikkusoluja. Kännissä kaikki on rentoa ja leppoisaa, ääni tulee miten tulee, mutta paikat antavat automaattisesti myöden ja mikään ei tunnu missään.

Jos oikeasti laulaa "oikein", eli rasittamatta ääntä, niin loogisestikaan ääni ei silloin rasitu. Alkoholin suurin ongelma ainakin minulle laulajana on kurkun kuivuminen. Vettä ja kaljaa vuoron perään ja sitä rataa...sama pätee kahviin.
Laulajan surin vihollinen onkin ympäristö: huono ilma, väsymys, huono ruokavalio jne. On sitä sitten kuinka oppinut hyvänsä, niin näitä asioita ei pakoon pääse.

Lauluäänen kestäminen on hyvin pitkälle ihan fysologinen asia. jotkut immeiset vain ovat saaneet syntyessän ns. rautakurkun. Vaikka kaiken järjen mukaan äänen pitäisi jo olla esim. Kirkalta tyystin lähtenyt, näin ei vain ole. Itse haluaisinkin tietää, että MISTÄ SELLAISEN SAISI OSTAA?!

Joten vastaus kysymykseen on, etten tiedä :D
kunhan tuli vain tällaisia seikkoja mieleen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)