Tässä pariminuuttia sitten hokasin, että kiltisti laulamalla pääsee samoille korkeuksille (ja jopa korkeammalle) kuin mitä olen perinteisesti tehnyt, eli kailoottamalla. En tiedä, että johtuuko siitä että on kauhea nuha ja flunssa ja yskä, että tuo jotenkin juolahti mieleen. Ja parin minuutin lauleskelun jälkeen tuo tuntuisi terveemmältäkin vaihtoehdolta. Mutta tässäpä ääninäytteet. Eli kumpaa tyyliä olisi terveellisempi ja parempi lähteä kehittämään. (ja ei oo VIELÄ häävistä kuunneltavaa. Älkää siitä välittäkö) http://www.mikseri.net/artists/laulu.47318.php Ongelmaksi tosin muodostuu varmaan bändissä laulaminen, ku olen perinteisesti kailoottanut, ja omaa ääntänsä ei kuule melkeen yhtään, kun on koulun kamat käytös. Ja jos isommalle ruuvaa, nii heti kiertää ku on laulus konkkamikki.. :/ On kivaa olla kalamies#35 >-)))> |
Joskus tulee eteen biisejä joissa pitää revitellä kunnolla, ja joskus taas tarvii herkempää tulkintaa. Minun mielestä pitää kehittää molempia laulutapoja, enkä luokittele hiljaa tai kovaa laulamista mitenkään eri laulutekniikoiksi. Laulutekniikkaa on se, että hallitsee äänensä ihan kuiskauksesta ja kähinästä jokseenkin suoraan huutoon asti, vibratolla tai ilman. Hyvä laulaja osaa käyttää ääntään vaihtelevasti biisistä riippuen, siitä tulee se ilmeikkyys ja tulkinta esitykseen. Pääasia, ettei kurkussa tai muuallakaan tunnu pahalta, laulatpa sitten pienesti tai isosti. Ongelmaksi tosin muodostuu varmaan bändissä laulaminen, ku olen perinteisesti kailoottanut, ja omaa ääntänsä ei kuule melkeen yhtään, kun on koulun kamat käytös. Ja jos isommalle ruuvaa, nii heti kiertää ku on laulus konkkamikki.. :/ Käske muita soittamaan hiljempaa... (ja tämä on aivan varmasti helpommin sanottu kun tehty ;) Mikkiin huutaminen ei kuitenkaan oo mikään ratkaisu tuohon ongelmaan, rikot vaan oman äänes, etkä kuule ittees siltikään paljoo sen paremmin, kuin jos laulaisit normaalisti kailottamatta. |
Hiljaista pää-ääntä kannattaa treenata, ja toivon mukaan siitä tarttuu rentoutta lujempaa laulamiseen, mutta varsinaisesti rokki/munameiningin korvaajaksi siitä ei IMO ole. Onkos tuo ääninäytteen loppu tarkoitettu kuvaamaan sitä kailotustyyliä? Tuntuu silti pysyvän kohtalaisen sivistyneen laulannan rajoissa. |