Aihe: Falsetti?
1
sammakko54
08.11.2005 13:45:12
Mitä se tämmöinen laulaminen on? Oon saanu semmosen kasityksen että se olis korkealta laulamista. Musen laulaja vetää kuulemma sillä lailla. En oo vaan erottanu että missä kohissa.

Informaatiota kiitos
päyväpäy
Cadaver
09.11.2005 22:46:05

Karkeasti ottaen voi ajatella, että ääni on vähän kuin auton vaihdelaatikko. Eri rekisterit (rintaääni, pää-ääni, falsetti) = eri vaihteet. Falsetti on tavallaan se ylin vaihde jolla korkeat äänet saa helposti ja ääntä rasittamatta, mutta vähemmän munakkaasti. Tiettyyn rajaan asti samat korkeudet saa myös pää-äänellä voimakkaampina, mihin yleensä pyritäänkin.

(rekistereitä voi osaavat laulajat myös sekoittaa, mikä yksinkertaisuuden vuoksi tässä esimerkissä tarkoituksella sivuutettiin)

Ja kyllä, falsetin ja pää-äänen erottaminen toisistaan voi olla rajatapauksissa hankalaa. Falsetissa kai jotain yläsäveliä puuttuu eli äänen spektristä huomaisi?
Freedom, Metal & Might: Agent Metal Saksaheviä: Revenant Rienausta: Riivaaja
Chinaski
10.11.2005 15:04:54
Falsetti on se ääni, jolla lauletaan esim. HIMin Join Me:n kertsissä se "die tonight for love." vai mites se nyt menikään.
sammakko54
10.11.2005 18:58:55
Eli periaatteessa jokainen pystyy laulamaan falsetissa?
Ja mikäs tämä rintaääni sitten on?
päyväpäy
tanjuli
11.11.2005 00:27:35
mm. http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=37&t=90442&o=0#p2662431 täällä on keskustelua aiheesta.

offtopic:

olispa kiva kun olis valmiiksi semmotteet topicit kun
- falsetti
- rintaääni
- vibrato
- sävelkorva
- maski, rinta ym. saundit
- örinä/rääkyminen
- hengitys

harmittaa kun asialliset keskustelut toisinaan tahtoo hukkua semmosiin ketjuihin minkä otsikko ei ollenkaan kerro mitä siellä on eikä niitä osaa sit ettiäkkään tai jaksa lukea otsikkoa pidemmälle (esim. etsii tietoa hengitystekniikasta, josta on keskusteltu vaikkapa sävelkorva-otsakkeen alla tms)
[i hear voices but at least they're on tune]
Apricot
11.11.2005 01:14:42
Lisää offaria: "halvat laulukamat" -faq pitäisi perustaa myös.
No problemo!
hoffe
11.11.2005 09:34:45
- halvat laulukamat
- falsetti/rintaääni/rekisterit
- vibrato

Olen miettinyt monesti, että näistä pitäisi saada FAQ. Jos jaksaisi joskus selailla vanhoja keskusteluja, niin niistä saisi jo aika hyvän alustavan tarinan. Välillä turhauttaa kun hyvät aiheet ajautuvat off-topiciin ja samoja kysymyksiä jauhetaan uudelleen alusta alkaen. En luultavasti tämänkään jälkeen saa mitään aikaiseksi. Keitän kahvit.
"Kaikkien kukkien puutarhassa vallitsee rikkaruohojen tyrannia."
sammakko54
11.11.2005 17:29:26
Olen miettinyt monesti, että näistä pitäisi saada FAQ. Jos jaksaisi joskus selailla vanhoja keskusteluja, niin niistä saisi jo aika hyvän alustavan tarinan. Välillä turhauttaa kun hyvät aiheet ajautuvat off-topiciin ja samoja kysymyksiä jauhetaan uudelleen alusta alkaen. En luultavasti tämänkään jälkeen saa mitään aikaiseksi. Keitän kahvit.

Niin olisihan se hyvä jos semmoiset olis mutta kun ei ole niin tuo rintaääni jäi kaivelemaan. Ei ollu tuolla linkissäkään.
päyväpäy
tanjuli
12.11.2005 10:52:20
Niin olisihan se hyvä jos semmoiset olis mutta kun ei ole niin tuo rintaääni jäi kaivelemaan. Ei ollu tuolla linkissäkään.

rintaäänellä tarkoitetaan about "äänenkäyttötapaa, jossa äänihuulet värähtelevät toisiaan vasten koko pituudeltaan ja paksuudeltaan", ja saundi on näin ollen erilainen, kuin falsetissa/pää-äänessä, jossa äänihuulet värähtelevät toisiaan vasten vain osittain. rankasti yleistäen voi sanoa että rintaääni kuulostaa voimakkaalta ja pää-ääni ohuemmalta, ja rintaäänellä lauletaan usein ne puheen korkuiset äänet, riippuu sitten tyylilajista jotta missä määrin myös ne muunkorkuiset. rintaääni = rintarekisterillä tuotettu ääni (tai sitten esim. tissin läiskähdys, eihän sitä voi koskaan tietää).
[i hear voices but at least they're on tune]
Kärpäsruoska
12.11.2005 17:02:26

Juu, tuolla kitarapuolella on tämä asia hyvin hoidettu, samoin teoriaosastolla. Jonkun pitäisi ottaa asiakseen FAQ:jen kirjoitus tännekin. Kuka viitsii?
Kääntänyt takkini? Tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi. THV-klubi #28 Romantikkoitkijät #34
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)