Aihe: Kuoron johtaminen 1 | |
---|---|
![]() 15.12.2005 11:00:17 | |
Eli miulle tuli tässä sellainen yllättävä tilanne, että pitäisi tulevana sunnuntaina johtaa harrastelija kuoroa heidän joulukonsertissaan. Tosin en ole ikinä aiemmin johtanut kuoroa joten nyt ovat hyvät neuvot tarpeen! Kuoro koostuu sanan varsinaisessa merkityksessä harrastelijoista, taso on hyvin vaihteleva. Osa on maatalon emäntiä ja isäntiä jotka eivät pahemmin musiikin teorioista ymmärrä ja osalla on jotain laulu taustaa. Kuorossa on n. 8 nuorta yläasteikäistä tyttöä, n. 5 miestä ja n. 10 naista. Laulut, joissa johtamista tarvitaan ovat "Oi Betlehem" jossa on urkusäestys, Jukka Kuoppamäen "Aavistus" jossa kuoro laulaa n. 5 hengen ryhmissä vuorotellen pianosäestyksellä ja "Valo syttyi pimeään" (nimi ei ehkä ole oikein) jossa ainoa säestys on kuorokellot. Eli vähän haastetta. APUAAA!! Ankuta rankuta rillet ruu,
setter vaaper viiper vuu.
Aamun kaamun setter kaamun
vinska poika kummin kam.
Suom. kansanruno | |
![]() 15.12.2005 12:24:37 | |
Ohhoh! Kuorossa oon laulanu joitakin vuosia, mutta en koskaan johtanut. Osaatko perusteet tahdin näyttämiselle, eli miten käsiä liikutellaan? No, tärkeintä on, että näytät selvästi ykkösen kaikille! Eli missä tahti aina alkaa. Jos vielä ehdit siinä vähän näyttämään, milloin mikäkin stemma aloittaa, niin se olis jo ylellistä. Sano ihan rohkeesti, jos vire on ihan kateissa. Yrittäkää ikäänkuin kuoron kanssa yhdessä löytää ratkaisu ongelmiin. Yritä saada kuoro itse huomaamaan, missä on puutteita. ...and left his cave, glowing and strong, like a morning sun coming out of gloomy mountains. | |
![]() 15.12.2005 12:32:53 | |
Ohhoh! Kuorossa oon laulanu joitakin vuosia, mutta en koskaan johtanut. Osaatko perusteet tahdin näyttämiselle, eli miten käsiä liikutellaan? No, tärkeintä on, että näytät selvästi ykkösen kaikille! Eli missä tahti aina alkaa. Jos vielä ehdit siinä vähän näyttämään, milloin mikäkin stemma aloittaa, niin se olis jo ylellistä. Itse olen ollut kouluaikoina ihan tasokkaassa kuorossa sen seittemän vuotta mutten tosiaan oo koskaan johtanu. Kuumeisesti yritän miettiä, miten se ohjaaja niitä käsiään siellä vetkutteli... Ja joku hämärä kaavakuva jostain musiikin kirjasta pyörii mielessä. Eikös joku L kirjainta muistuttava ole ainakin yksi... Ihan helppo homma juu! Onneksi eivät laula kovin moniäänisesti, kaikki noi viisut tais olla ihan yksäänisiä. Se Aavistus kyllä hirvittää, kun ryhmät vaihtuu kesken säkeistön... Sano ihan rohkeesti, jos vire on ihan kateissa. Yrittäkää ikäänkuin kuoron kanssa yhdessä löytää ratkaisu ongelmiin. Yritä saada kuoro itse huomaamaan, missä on puutteita. Vireestä ovat kuulleet miun kritiikkiä jo monta kertaa ja roimasti... ja tahdista. Eivät oikein kaiki osaa kuunnella muuta kuoroa vaan meinaavat vähän vetää sooloiluksi. Siski ohjaaminen onkin tarpen. Tuo Valo syttyi pimeään hirvittää myös, koska kuoro ei meinaa saada kiinni sävelestä (Tai vaikka saisikin, meinaavat väkisin laskea sitä.) ja Oi Betlehem... HUH HUH! Urkuja on niin vaikea kuunnella! Kyllä tästä ei taas tuu lasta eikä paskaakaan... Ankuta rankuta rillet ruu,
vinska poika kummin kam.
Suom. kansanruno | |
![]() 15.12.2005 15:54:19 (muokattu 15.12.2005 15:55:19) | |
No joo en mäkään mitään kuoronjohtamisesta tiedä, mutta jos ei noi kuorolaisetkaan tiedä, niin voittehan te yhdessä sopia jotain tapoja. Itse lauloin ala-asteella musaluokalla kuorossa. Jotain tahtiin ja nyansseihin liittyvää muistaakseni kuoronjohtamiseen tulee. Äänet kannattaa kanssa jakaa ryhmiin. Heh... en mä oikeesti mitään muista enää =) Koitin kuitenkin auttaa oikeesti. Kovaa laulettaessa käsien liike isompaa, hiljaa vastaavasti pienempää liikettä. | |
![]() 15.12.2005 19:35:27 | |
Kaikkein tärkein on tosiaan näyttää aina se tahin ykkönen. Ja sehän näytetään suoraan alaspäin. Noita muita tuossa oliki jo =) Panettone, toppolino, pepperoni. | |
![]() 15.12.2005 22:31:29 (muokattu 15.12.2005 22:37:11) | |
Johtamisliikkeet: * 3/4-tahtilaji: 1.isku alas, 2. isku ulospäin (sivulle), 3.isku takaisin ylös lähtöpisteeseen = muodostuu kolmio. * 4/4-tahtilaji: 1.isku alas, 2.isku sisäänpäin, 3.isku ulospäin, 4.isku takaisin ylös lähtöpisteeseen. Oletan että johdat yhdellä kädellä, mikä on ehkä kaikkein selkeintä. Jos koordinaatio pelaa, voit toisella kädellä näyttää (toisen käden liikkeen pysähtymättä) ryhmille lähdöt tai vaikka nyansseja: hiljentyen = kädellä liikettä alaspäin, voimistuen = kädellä liikettä ylöspäin jne. Mitä isompi liike johtamisessa on, sitä lujempaa kuoron tulisi laulaa, ja mitä pienempi liike, sitä hiljempaa. Näitä voi treenata ihan ilman niitä varsinaisia kuorobiisejäkin, eli vaikka yhtä ääntä, ja kun suurennat liikettä, niin kuorosta pitäis lähteä enemmän ääntä ja päinvastoin. Kuoroa johtaessa ranne ei saisi vetkuilla tai ”pyöriä”, vaan liike lähtee ryhdikkäästi kyynärpäästä asti ja koko käsivarsi seuraa rennosti mukana. Treenaa pikaisesti peilin edessä. Kädet ei saa olla makaroonia, eikä myöskään oo kivan näköistä jos näyttää siltä, että on lähdössä lentoon tms. Koeta saada liikkeet mahd.selvän näköisiksi. Jos olet itse laulanut kuorossa niin mieti millaisista liikkeistä saisit itse hyvin selvää. Tahdin iskuista pitää nähdä ”pohja” (tuo johtamiseen elastisuutta ja svengiä), eli onnistuu vaikka seuraavasti: laita etusormi, peukalo ja keskisormi yhteen, ja ajattele, että kosketat kevyesti ja nopeasti näillä sormilla pisteitä, joissa johtamiskäden liikkeen suunta muuttuu toiseksi, siis esim. 3/4-tahtilajissa liikkeistä muodostuvan kolmion kärjet. Mitä joustavampi liike, sitä helpompi on seurata, ja paremmalle näyttää, ellei tarkoitus ole fraseerata hyvin aksentoivasti (töksäyttelemällä). Ja muodostuvan kuvion sivujen ei siis tarvitse olla tikkusuoria, pääasia että ne "pisteet" löytyvät.... saikohan tästä nyt mitään selvää... Oo topakka sen suhteen, että kuorossa ei saa sooloilla. Tarkoitus on pyrkiä yhteiseen hyvään lopputulokseen, jossa ei ole toivottavaa, että kenekään ääni kuuluu yli. Voit sanoa, että ne kyläbaarin karaokeillat tai yläasteen musiikintunnit on sitten erikseen, että siellä voi vetää sooloa sydämensä kyllyydestä ja koettaa laulaa toisensa suohon. Kuorolaisia helpottaa, jos laulat itse aloitusäänet selkeästi. Ei varmaan oo myöskään kauheen paha juttu, vaikka laulaisit itse kuoron mukana, mikäli alkuääni ei meinaa säestyksestä löytyä. Hätä ei lue lakia... Ja muista, että se mikä ei onnistu musiikillisesti, yritetään ainakin korvata reippaalla asenteella ja hyvällä meiningillä, eli tosi tärkeetä on myös se, miltä se lauluporukka siinä lavalla näyttää, ihan vaatetuksesta ja ryhdistä ja ilmeistä lähtien. Usko ittees ja yritä saada kuorokin uskomaan itteensä! Nää vinkit on osittain kuoronjohdon kurssilta, jonka kävin iät ja ajat sitten, ja osittain omasta päästä käytännön kokemuksella (näitä harrastelijakuoroja ja muita porukoita on tullut vedettyä), joten nyt ei sitten saa kukaan oikea kuoronjohtaja vetää tästä herneitä... Lisäys: jos meinaa kuorolla sävellaji pudota, niin ootko selvittäny mistä se johtuu? Useinhan esim. harrastelijakuoroissa ongelma on korkeet nais- ja miesstemmat, kun laulajilla ei ole tekniikkaa päästä niin ylös kuin pitäisi. Sitten ne ylä-äänet jää aina vähän roikkumaan, ja kun niissä menee useimmiten melodia, niin muut kuuntelee sitten sen melodian mukaan omat äänensä. Tilapäisratkaisu vois olla, että laskee sävellajia vähän alaspäin. Toki kuoron pitää treenata sitä, että ne ylä-äänetkin sieltä irtoaa, mutta se vie aikaa ja jos ongelma on näin akuutti ja pitää äkkiä tehdä jotain, niin biisin transponointi alaspäin vois olla yks vaihtoehto. | |
![]() 15.12.2005 22:38:26 | |
^ plussa. + En ole blondi enkä missityyppinen... | |
![]() 16.12.2005 01:17:59 | |
Tuon tyyppisissä kuoroissa lienee tärkeintä, että johtaja on kuorolaisten edessä ainakin vakuuttavan näköinen, jos ei muuta. Johtajan kannattaa laulaa mukana niin että huulet liikkuu vaikka ääntä ei päästäisikään. Laulajat saa siitä paljon henkistä tukea. Käsiä voi heilutella fiiliksen mukaan, mut kannattaa tietysti näyttää se ykkönen. Yhdellä kädellä näyttäminen riittää, voi vaikka laskea kädellä vaan neljäsosia tai puolinuotteja. Ei ne kuorolaiset välttämättä mistään monimutkaisemmista viittomisista saa sen enempää apua, korkeintaan saatat itse sekaantua jos et ole aikaisemmin johtamiskaavaa treenannut. Vinkki: laita levy soimaan ja kuvittele, että johdat siinä esitettävää musiikkia. Biisit kannattaa opetella itse ulkoa, niin on yksi asia vähemmän viemässä huomiota johtamisesta. No problemo! | |
![]() 16.12.2005 03:16:24 | |
Asiaa sivuten kysyn mitkä ihmeen kuorokellot ? kieli kellot tiedän.:) | |
![]() 21.12.2005 12:52:31 | |
Jes! Hyvin meni, ihan nappiin! Kiitos hyvistä vinkeistä. Se olikin sitten (onneksi) viimeiset joulukinkerit mihin tarvitsee osallistua... Kuorokelloja en oikein osaa selostaa... metallisia putkia, joita heilauttaessa kumilla/huovalla peitettu kieli kumauttaa putkea... Ööö... (En tiedä, onko tuo kuorokello mikään kovin yleinen kutsuma nimi, ei luultavasti.) Ankuta rankuta rillet ruu,
vinska poika kummin kam.
Suom. kansanruno | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)