Aihe: Kieli kitalaessa?
1
Hank Hill
30.11.2005 11:35:42

Onkohan se väärä tapa laulaa,jos pitää ieltä italaessa,siis tuolla ylhäällä..sillä tavalla ainakin itse saan korkeita ääniä resonoimaan,F ja Fis kuulostaa baritonimaiselta,vaikkakin aika hölmöltä,en osaa sanoa laulanko korkealta resonoivalla falsetilla vai pää-äänellä(joskus olen kuullut väitettävän että ne ovat sama asia).Ideana tuossa kai on se,että kielen kanta pysyy noin alhaalla.Mahtaakohan Jose Cura,jos tunnette tuon tenorin,laulaa tuolla tavalla,ainakaan artikulaatiosta sitä ei kuule,mutta ääni viittaisi siihen?Franco Corelli artikuloi huonosti,mutta äänessä ei kuitenkaan ole kitalaki-soundia(älkää pyytäkö selittämään tarkemmin)mahtaako Corelli pitää kieltä vain liian jäykkänä.
paavi
01.12.2005 10:13:00
Kyllä kuulostaa selkeästi väärältä tavalta. "Väärä ja väärä", mutta harva nyt tuolla tavalla laulaa... :) Kuinka pystyt artikuloimaan, siis lausumaan sanoja, jos joka välissä pistät kielen kärjen ylös. Itselläni ainakin kurkku "jumittaa" ja ääni kuulostaa...no, vammaiselta...(tosin kokeilin vain varovaisesti täällä töissä, heh).

Klassisen laulun tunneilla mulle on neuvottu, että kieli pitäisi pitää mahdollisimman rentona. Sen pitää antaa levätä mahdollisimman paljon alhaalla, mahdollisimman pienenä. Itse asiassa tämä on tärkeä asia, jonka hoksaaminen voi monella viedä laulusoundia rutkasti eteenpäin. Tässäkin kyllä taas toivon, että joku enemmän ammattilainen täällä vahvistaisi tämän neuvon.
...and left his cave, glowing and strong, like a morning sun coming out of gloomy mountains.
tanjuli
01.12.2005 13:06:11
Klassisen laulun tunneilla mulle on neuvottu, että kieli pitäisi pitää mahdollisimman rentona. Sen pitää antaa levätä mahdollisimman paljon alhaalla, mahdollisimman pienenä..

joo, pois nielusta. varsinkin äärialueilla laulettaessa kieli tahtoo usein mennä nieluun, silloin auttaa että "nojaa" kielenkärjellä alahampaita vasten. kielen tulee olla rento (vaan ei hallitsematon!) ja poissa tieltä.

kun onnistuu kielen, leuan ja kasvolihasten toiminnan eriyttämään, pääsee jo pitkälle :)
[i hear voices but at least they're on tune]
Hank Hill
01.12.2005 16:29:48

no no,ei saa pilkata.Tietenkin liioittelin,tarkoitin vain kielen kärjen nostamista vähän ylemmäs,jotta kanta pysyisi alhaalla.Joskus voi olla kyllä terapeuttista laulaa:ei aaijja ieeuuni shhsooiiion ijja iiinaani auuhan e eiiii...
tanjuli
01.12.2005 16:39:55
no no,ei saa pilkata.Tietenkin liioittelin,tarkoitin vain kielen kärjen nostamista vähän ylemmäs,jotta kanta pysyisi alhaalla.Joskus voi olla kyllä terapeuttista laulaa:ei aaijja ieeuuni shhsooiiion ijja iiinaani auuhan e eiiii...

ei voi tietää kun ei kuule ja näe :|
[i hear voices but at least they're on tune]
LNA
01.12.2005 17:03:38

Eräs Entinen - korostan sanaa Entinen - lauluopettajani jolla ehdin käydä kuukauden päivät (vaihdoin hetimiten opettajaa koska tunsin tämän kyseisen tuutorin oppien olevan täysin hanurista) - niin siis hän oikein Kehotti nostamaan kielenkärkeä, jotta saisin vokaalit kirkkaammiksi.

Menin tietenkin kantelemaan asiasta tätä edellä mainitsemaani opettajaa edeltäneelle opettajalleni (jota arvostan suunnattomasti ja jonka kanssa olin tehnyt työtä yli kolme vuotta). Hän vastasi että minun täytyy tehdä miten tuntuu hyvältä, ja että missään nimessä eikä missään tilanteessa saa nostaa kielenkärkeä ylös. Sen paikka on alahampaiden takana - rentona. Kumpaa lähtisin sitten uskomaan - opettajaa joka on saanut äänelleni aikaan lähes mahdottomia (hyvässä mielessä) vaiko lehtoria joka oppeineen ja metodeineen on kuin toiselta planeetalta? Voitte varmasti arvata.
Tacere's new promo-CD "Eras - Reveries" out now!
Life's a beach and then you dive.
orangutang
01.12.2005 23:06:08
Terveellinen kielen asento laulettaessa on 'ng'-asento, kuten esim. englannin 'uncle'-sanassa. Kieli on siis rennosti kaarella, reunat voivat koskettaa kevyesti ylähampaita ja kielen kärki koskettaaa alahampaiden juurta tai vallia.

Tämä perusasento pitäis olla jo sisäänhengittäessä ja se avaa hyvin nielun. Tärkeätä on että kielen juurella ei koskaan paineta kurkunpäätä esim. äänen tummentamiseksi!

Suomalaisella kieli tahtoo jäädä helposti turhan taakse, kun taas ruotsalaiset oppivat jo äidinkielen mukana terveen äänielimistön asennon laulamista varten. Ihmekös sitten, kun maasta on tullut sellaisia tähtiä kuin Jussi Björling ja Birgit Nilsson.

Aiheesta lisää juttua ja harjoituksia seuraavassa artikkelissa. On muuten paras sivusto mitä oon netistä löytänyt klassiseen lauluun liittyen. Tilasin tuolta myös harjoitus-cd:n ja voin suositella.

http://www.voiceteacher.com/shaking_jaw.html
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)