Aihe: Äänen avaus 1 2 | |
---|---|
![]() 02.10.2005 11:06:26 | |
luulisin että täällä on monta tällästä threadia mutta kuitenkin. Siis itse yritä aina ''öristä'' kun soittelen (bändissäkin pitäiis alkaa öriseen) ja oon saanu sellasen kuvan että ääni menee ihan paskaks jos ei avaa ääntä niin voisiko joku ns. ystävällinen kertoa mitense tehäään tai lähetttää linkkiä vastaavaan threadiin | |
![]() 02.10.2005 11:14:41 | |
Ikinä en oo ääntä avannu. Enkä avaa, se on ämmien ja oopperatähtösten hommaa. Kyllä se siitä itekseen aukeaa jos on auetakseen, laulaa vaikka vähän helpomman biisin siihen alle. K100 #8
Minäkö tyhmä? Nyt en ymmärrä.. | |
![]() 02.10.2005 22:22:20 | |
Haku toistaiseksi pois käytöstä, mutta tästä aiheesta on varmasti keskusteltu tällä palstalla aikaisemminkin. Muistaakseni olen itsekin vastaillut jotain. Mutta äänenavaushan on jopa tärkeämpää kuin itse biisien laulaminen, ei tuu mitään jos ei ääntä avaa. Se on vähän kuin soittais kitaraa ilman vahvistinta. Eihän siinä järkeä ole. Tapat vaan äänes ja opit väärän tekniikan jos et ääntäs avaa ja kroppaas lämmittele. Tämä pätee ehdottomasti myös örisemisessä ja kaikenlaisessa äänen tuottamisessa. "Nyt menee muuten ihan kaikki putkeen..." | |
![]() 03.10.2005 01:20:47 | |
Ikinä en oo ääntä avannu. Enkä avaa, se on ämmien ja oopperatähtösten hommaa. Kyllä se siitä itekseen aukeaa jos on auetakseen, laulaa vaikka vähän helpomman biisin siihen alle. Hoho. Ei sinne kyllä ihan kylmänä kannata lähteä revittelemään. Vertaisin vähän urheiluun: Ennen sporttihetkeä on lihasten syytä olla lämpimät, jollei vallan revähdyksiä tule. Laulussa vähän sama, sillä lihaksilla ääntäkin kontrolloidaan. THV-klubi #3 >-)))> #3 -"Mä en kyllä yhdistäis mitään friikki gurujen aivo höpötyksiä basson soittoon..." -kake313 | |
![]() 03.10.2005 10:22:42 | |
ja oon saanu sellasen kuvan että ääni menee ihan paskaks jos ei avaa ääntä Itse olen huomannut omalla kohdallani että ääni on ihan paska jos en avaa sitä. (Saattaapi olla että on sen jälkeenkin...) Jo pelkkä lihasten venyttely avittaa paljon. Jottei elämä olisi liian yksitoikkoista osa koskettimista on mustia. | |
![]() 03.10.2005 10:27:21 | |
Ehdottomasti ei saa lähtee laulaan ilman äänenavausta. Sillä voi ehkä saada vähäksi aikaa hienon kuuloisen "käheen" äänen vähän aikaa laulettaessa, mutta josta on niin paljon vaan haittaa myöhemmin. Sellasen osaava laulaja saa tekniikkansa avullaki. Jos haluaa, että ääni kestää vielä pidempään kuin seuraavat kaksi vuotta ja pystyy kenties heittämään puolentoista tunnin keikkoja 10 vuoden laulamisen jälkeen, jossa ääni ei lopu heti, niin äänen avaus on hyvä suorittaa AINA ennen ku lähtee lauleskelee. Joskus bändikaverit saattaa tosin naureskella äänen avauksille ja huudella heti aamuherätyksen jälkeen, että ylös ja laulamaan settiä läpi, mutta näis tapauksis pitää vaa pitää pintansa ja mennä vaikka pienelle kävelylle eka :) mun neuvoni olis, että ensiks liikkuis vähän, mut ei ampuis yli. sillai että saa veren kiertään ja keuhkot toimiin. Sen jälkeen venyttelis vähän aikaa sillai, että noi niskan ja kaulanki seudun alueet venyttelis (varovaisesti) Sitte lähtee liikkeelle ihan sellasesta, että päästää läpi sellasta rumankuulosta alkuääntä iha hiljalleen. Vähitellen hyriset ja ujeltelet skaaloja läpi hellästi ja vähä kovempaa. Lopulta vaikka joku biisi jonka laulaa pari kertaa normaalilla tasolla läpi niin hyvä tulee | |
![]() 03.10.2005 18:20:09 | |
kiitän pitää kokeilla | |
![]() 03.10.2005 21:36:49 | |
Sycozilla erittäin hyvää vinkkiä. Olen itse huomannut, että niskan ja kaulanseudun lihasten venyttely on itellä äänenavauksessa paljon tärkeämmässä osassa ku varsinainen lallattelu. Kun lihakset on auki, niin hyminä on hyvä ja siitä sit vaikka siirtyy vokaaleihin (aaa, eee, iii). Jotain simppeliä skaalaa. 'ärrän' sillä "R" äänteellä on myös hyvä vedellä vaikka ukkonooa pari kertaa läpi. Kannattaa muistaa semmonen juttu, että ääni on sitten auki, kun se on. Eli jutut tulee kevyesti ja niin pois päin. Joinain päivinä kestää äänen aukeeminen vähän kauemmin ku toisina, mutta hätäily ja pakottaminen on (jälleen kerran) pahasta. Haen bändiä. Soitan kitaraa. Voin myös huutaa. | |
![]() 04.10.2005 10:12:13 | |
Hienoa tuo äänen avaus,ei vaan ole tullut tehtyä pariinkymmeneen vuoteen.Ääni kestää vaikka 5 settiä putkeen,liekö tekniikalla osuutensa asiaan.Tosin savuisessa kapakassa on helppo laulaa. | |
![]() 04.10.2005 14:47:24 (muokattu 04.10.2005 14:48:43) | |
Muutaman kerran johdetusti olen äänenavauksen suorittanut, enkä kyllä totta puhuen huomaa yhtään eroa siihen että lähtisin kylmiltään laulamaan. Tyylinsä kullakin, luulen. Voihan olla ettei äänenavaus ollut minulle sopivaa sorttia. E: Mullakin kestää laulaa todella kauan. Olen mm. joskus harjoittellut mökillä joskus 6-8 tuntia päivässä huomaamatta oikein mitään muutosta äänessä. Väärä tekniikka? I'm bad, I'm nationwide. | |
![]() 04.10.2005 15:58:58 | |
Kuoro-ope aikoinaan opetti kaikenlaisia äänenavauskikkoja. Esim. Biisin laulaminen "ng" äänteellä (kuten sanassa kengät). Toinen millä aukeaa ääni, on pitää sellaista vinkunaa kuin koirat pitää aina välillä, kun on mieli maassa, you know. Ei varmastikaan kerää heviympyröissä kunnioitusta, mutta jos et kehtaa vetää kavereiden kanssa niin sano vaikka meneväs paskalle tms. ;) Ikinä en oo ääntä avannu. Enkä avaa, se on ämmien ja oopperatähtösten hommaa. "Ikinä en oo maitoo juonu, enkä juo". Turhaa machoilua... | |
![]() 05.10.2005 13:04:58 | |
Kertokaapas kuinka kauan äänenavauksen vaikutus kestää, eli kuinka kauan ennen varsinaista laulamista voi tehdä äänenavauksen niin että ääni pysyy lauluun saakka auki? On kivaa olla kiva. | |
![]() 05.10.2005 18:54:58 (muokattu 05.10.2005 18:55:26) | |
Kertokaapas kuinka kauan äänenavauksen vaikutus kestää, eli kuinka kauan ennen varsinaista laulamista voi tehdä äänenavauksen niin että ääni pysyy lauluun saakka auki? Öö.. ei se juttu nyt ihan näin mene. Ei sun ääni mitenkään mene "kiinni" jonkun tietyn ajan jälkeen. Jos tekniikat on kuosissa, niin kyl sitä aika kauan voi laulella. Sen huomaa sitten kyllä itse ku ääni väsyy. Ei ole mitään sääntöjä tai muitakaan. Jotkut joutuu avaan ääntä puoli tuntia, joillekkin riittää puoli minuuttia. Pitää itse tietää omat kykynsä ja katella mihin pystyy.Ei laulaminen mitään eksaktia tiedettä sinänsä ole. (taino periaatteessa on, mutta ei sitä laulajan tarvi tietää :) Haen bändiä. Soitan kitaraa. Voin myös huutaa. | |
![]() 05.10.2005 19:17:30 | |
Kertokaapas kuinka kauan äänenavauksen vaikutus kestää? Pointti ainakin itselläni äänenavauksessa on se, että laulamaan ryhtyessä on hyvä, rento ja valmis olo. En avaa ääntä sen takia, että niin kuuluu tehdä. Lämmittelen jotta kroppa olisi valmis siihen rääkkiin, mikä edessä on. Lauleskelen usein ilman varsinaista äänenavaustakin. Jos pitää vetää neljä settiä tai rokkia kovasti ja korkeelta, niin sitten käytän äänen availuun enemmän aikaa. Samalla se on kai osittain sellasta henkistäkin valmistautumista, tietynlainen keikkarutiini. Olennaista on se, mikä on fiilis ennen laulamista / keikkaa. Kyllä sen oppii itsestään tuntemaan onko ääni auki vai ei, ja tuntuuko helpolta laulaa. Joskus riittää, että availee äänen aamulla, ja joskus ei meinaa irrota laulu yhtään vaikka lämmittelisi miten paljon ihan just ennen h-hetkeä. | |
![]() 06.10.2005 09:44:29 | |
Öö.. ei se juttu nyt ihan näin mene. Ei sun ääni mitenkään mene "kiinni" jonkun tietyn ajan jälkeen. Jos tekniikat on kuosissa, niin kyl sitä aika kauan voi laulella. Sen huomaa sitten kyllä itse ku ääni väsyy. Juu siis en tarkoittanut tätä, vaan sitä että jos olen menossa vaikkapa iltapäivällä laulukokeeseen, ja töissä ei ole mahdollista avata ääntä niin jos teen äänenavauksen kotona aamulla, ja sitten en laula ennen iltapäivää, niin onko siitä äänenavauksesta ollut mitään hyötyä? Eli kuinka kauan ennen laulua voi vielä tehdä äänenavauksen että siitä on vielä jotain hyötyä? On kivaa olla kiva. | |
![]() 06.10.2005 22:08:04 | |
jos olen menossa vaikkapa iltapäivällä laulukokeeseen, ja töissä ei ole mahdollista avata ääntä niin jos teen äänenavauksen kotona aamulla, ja sitten en laula ennen iltapäivää, niin onko siitä äänenavauksesta ollut mitään hyötyä? Olen huomannut, että jos lämmittelee äänen aamulla, niin on helpompi laulaa (ja puhua isolla äänellä) myös myöhemmin päivällä. Puhuminenkin muuten avaa ääntä, ainakin minulla. Eli avaa ääni aamulla ja voithan vaikka sitten juuri ennen laulukoetta surista vähän ärrää tai hyräillä matkalla koepaikalle. Tai hymise vuoroasi odotellessa. Venyttelykin auttaa. | |
![]() 07.10.2005 00:40:06 | |
Ehdottomasti ei saa lähtee laulaan ilman äänenavausta. Sillä voi ehkä saada vähäksi aikaa hienon kuuloisen "käheen" äänen vähän aikaa laulettaessa, mutta josta on niin paljon vaan haittaa myöhemmin. Sellasen osaava laulaja saa tekniikkansa avullaki. Jos haluaa, että ääni kestää vielä pidempään kuin seuraavat kaksi vuotta ja pystyy kenties heittämään puolentoista tunnin keikkoja 10 vuoden laulamisen jälkeen, jossa ääni ei lopu heti, niin äänen avaus on hyvä suorittaa AINA ennen ku lähtee lauleskelee. Paljon hyvää asiaa ja Totuutta (tm), mutta haluisin kuitenkin huomauttaa että tää on ihan henkilökohtainen asia - eli ei se niin sanottua oo että ääni menee jos sitä ei availe. Laulutekniikoita on niin monenlaisia, ja laulajia on niin monenlaisia. Jos pystyy menemää täysin rentona sinne lavalle ja alkaa hoilottamaan ni ei se äänenavaus sitä enää siitä parantas. Mutta varmasti noin keskimäärin kannattaa availla ääntä. Jos ei muuta ni saa tuntumaa siihen miten se minäkin päivänä toimii. Ettei sitte tuu ikäviä yllätyksiä ku aikoo kiljua kertsin kolme oktaavia säkeistöä ylempää ja huomaaki ettei ääntä tuu niin korkeelta. "Pelko, se on vain pessimistinen ennakkoluulo." | |
![]() 07.10.2005 10:12:52 | |
Mutta varmasti noin keskimäärin kannattaa availla ääntä. Jos ei muuta ni saa tuntumaa siihen miten se minäkin päivänä toimii. Ettei sitte tuu ikäviä yllätyksiä ku aikoo kiljua kertsin kolme oktaavia säkeistöä ylempää ja huomaaki ettei ääntä tuu niin korkeelta. Juu, tuossa mielessä kyllä ennen keikkaa tykkään laulaa vähän että selviää kuin korkealle pääsee. Tai pikemminkin ettei unohdu omat rajat (= | |
![]() 08.10.2005 14:36:29 (muokattu 08.10.2005 14:38:09) | |
Jotkut joutuu avaan ääntä puoli tuntia, joillekkin riittää puoli minuuttia. Puolen minuutin äänenavauksesta en ole kyllä kuullut - enkä kyllä puolen tunninkaan... Siinä "Heroin" on kyllä oikeassa, että pitäisi jokaisen oppia tietämään, milloin se ääni on auki. Niinkuin on jo moneenkin kertaan sanottu (tätäkin tekstiä olen lainannut omasta falsetti-aiheen puheenvuorosta), tärkeää on aina verrytellä eli avata "ennen suoritusta" ääni. Tämä voi tapahtua venyttelemällä jäsenet aamu- tai iltapäiväunista ja sitten vetelemällä pikkuhiljaa skaaloja, drillejä tai ihan vaan jollottelemalla jotain melodisesti ja artikulaarisesti vaihtelevaa laulun pätkää. Itse asiassa äänenavauslihasten verryttelyllä ei ole oikeastaan mitään eroa muiden lihasten verryttelyyn. Mukaanluettuna myös se, että 1. Kun äänen on avannut, voi sitä käyttää (ainakin lihasten puolesta) periaatteessa rajoittamattoman ajan. Ihan niin kuin esim. kestävyysjuoksussa. 2. Kun äänen avannut, niin rentous kestää otaksumani mukaan noin puoli tuntia, jonka jälkeen temppu on uusittava, jos mielii laulamaan. Aivan samoin kuin on esim. loppuvenyttelyn suhteen kestävyysjuoksun jälkeen. Se pitää tapahtua ennen kuin lihakset kylmenee. Eli sitten ei muuta kuin fiilistä kehiin ja estradi on sinun...! | |
![]() 10.10.2005 13:34:10 | |
Olen nyt asiaa vähän ajatellut ja testaillut eri vaihtoehtoja. Parhaiten tuntuu auttavan laulamista, kun lämmittelee ensin jollain tavalla kropan. Periaatteessa ihan sama, miten. Pääasia että lihakset on rentoina ja lämpiminä. Toinen juttu on sitten, että äänihuulia pitää vähän kokeilla ennen suoritusta. Korkeita ääniä, matalia ääniä, pörinää ja sen semmoista. Näillä eväillä kas kummaa, laulaminen on helpottunut. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)