Aihe: Laulutunnit alkoivat, harjoituksesta.
1
negge
19.01.2006 16:07:26
Terve!

Olen juuri aloittanut laulutunnit ja nyt olen yrittänyt harjoitella kotona noita perusjuttuja, hengittämistä, äänen avausta, laulamista yleensäkin ja kasvon liikkeitä.

Utelisin teiltä, jotka ovat kauan jo laulaneet, että miten te hoidatte harjoittelun? Minkälaiset rutiinit teillä ovat, venyttelettekö ja onko teillä ideoita mitä kannattaisi kysyä opettajalta.

Olen 20-vuotias mies, joka ei ole oikeastaan ikinä laulanut missään karaokea ja yhteislaulua kummemmassa merkeissä, äänialaani en todellakaan tiedä enkä tiedä musiikinteoristakaan juuri mitään. :)

Opettajastani sen verran, eli opiskelen kansalaisopiston yksinlaulu linjalla, opettaja on n. 50-vuotias kanttori, joka on itse opiskellut oulun konservatoriossa ja laulanut klassista, muttei oopperaa. :)

Kiitoksia etukäteen vastauksista,

Jussi :>
ap78
19.01.2006 18:06:23

vaihda opettajaa ja kysy siltä treenaamisesta.myös täältä löytyy monesta eri keskusteluketjusta laulun treenaukseen ohjeita
seitikki
19.01.2006 19:18:58 (muokattu 19.01.2006 19:20:37)
Haluaisitko itse sitten opiskella esim. oopperaa? Äläkä missään tapauksessa vaihda opettajaa, nykyisessäsi ei ole mitään vikaa. Hän luultavasti käyttää sinulle vieraita termejä jne ja kyselee kummia asioita, mutta vastaat vaan rehellisesti, jos et tiedä/osaa/tms. Sama pätee kysymiseen. Jos sulla herää kysymys, kysy se. Jos et saa selvää vastausta, kysy uudelleen. Tämän nykyisen opettajasi kanssa pääset luultavasti erinomaisesti alkuun. Myöhemmin ja kun mahdolliset tavoitteesi ovat teille molemmille selvinneet, kannattaa niistäkin keskustella ja vaikka sitten miettiä parin vuoden päästä siirtymistä toiselle opettajalle tms.
"Alahuuli eteen VIE! Mie haukkaan sen." -KV. MAUR!!
fifi
19.01.2006 20:49:34 (muokattu 19.01.2006 20:53:00)

Juu, eihän nyt vielä ole lauluopettajan vaihdon aika. Opettajalta toiselle juokseminen lyhyen tuttavuuden jälkeen ei ole oikea ratkaisu, varsinkaan alkuvaiheessa opintoja. Tietenkin on tapauksia, jolloin henkilökemiat eivät laisinkaan osu kohdilleen, ja silloin opettajanvaihdosta voi harkita. Mutta muutoin, kärsivällisyys ja yhteistyö tuovat tuloksia. Hyvällä opettajalla on myös pitkän tähtäimen suunnitelmia, jotka eivät pääse toteutumaan, jos oppilas häipyy muutaman tunnin jälkeen. Kaikki kehitys ei tapahdu ensimmäisillä tunneilla.

Itse asiaan, eli harjoitusmetodini. Yleensä aloitan jonkinlaisilla venytyksillä, jos mahdollista, teen hiukan joogaliikkeitä. Mutta jos en ehdi tai jos olosuhteet ovat huonot joogaamiselle, venyttelen ainakin kyljet ja ylipäänsä vetreytän niitä kohtia, jotka tuntuvat selästä/niskasta/hartioista olevan eniten jumissa. Liikkeitä on niin monia, ja kullakin on omat juttunsa, etten viitsi niitä nyt tässä yksilöidä. Ihan sellaisia tavallisia mummojumppavenytyksiä, ei mitään radikaalia. "Kuuntele" omaa kehoasi tässä asiassa ja toimi sen mukaan.

Äänenavaus on seuraava vaihe, aloitan sellaiselta itselleni hyvältä alueelta (ei liian korkealta) menemään ensin alaspäin, ja sitten jossain vaiheessa alan rassata keskialaa, ja sitten viimeisenä vasta sinne korkeimmille äänille, kun muu alue on jo hallussa. Äänenavaukset ovat vuosien varrelta eri opettajilta bongattuja "best of" -äänenavauksia, siis sellaisia, millä koen saavani parhaiten ääneeni kontaktin, mikä tuntuu hyvältä ja helpolta. Sen sijaan opettajani saattaa antaa minulle ääniharjoituksia, jotka ovat tekniikkani paranemisen kannalta olennaisia, ja näitä sitten hartaudella toteutetaan... Näitä harjoituksia teen yleensä sen jälkeen, kun olen saanut ensin äänen auki.

Koko äänenavaus-/ääniharjoitussessio kestää n. 15-20 minuuttia. Sen jälkeen yleensä aloitan kappaleista, mikä on milloinkin työn alla. En välttämättä aloita sieltä vaikeimmasta päästä, vaikka välillä ei olekaan vaihtoehtoja. Olen ammattiin opiskeleva ja päivittäin menee n. 2 tuntia laulutreeneihin (täyteen ääneen, yleensä kahdessa erässä), toki siihen päälle saattaa tulla vielä jotain treenejä muiden kanssa, ja sitten jos lasketaan vielä esim. kappaleiden kuuntelu levyltä jne., niin johan sitä aikaa saa kulumaan. Lasken siis varsinaisiksi laulutreeneiksi vain sen, mitä vietän yksin harjoituskopissa.

Riippuu hiukan aloittelijan tasosta, mutta klassisessa laulussa ei suositella aloittelijalle kuin n. 30 minuuttia päivässä harjoitusta. Ei se määrä, vaan se laatu. Ennen kaikkea on kuunneltava kehoaan: jos ääni osoittaa väsymyksen merkkejä, ei pidä jatkaa. Mielellään kannattaa lopettaa "huipulla", eli silloin, kun ääni ei vielä näytä niitä väsymisen merkkejä.

Lauluopettajalta saat vinkkejä hyvistä äänenavauksista tai ääniharjoituksista, niistä sitten vain kärsivällisyydellä ja ajatuksen kanssa kokeilemaan. Kuuntele kehoasi, mikään ei saa tuntua pahalta.
Liian paljon nuotteja!
Haipuma
20.01.2006 09:18:47
Plussaa Fifille ja ihan yleisesti. On hienoa, että jaksaa/haluaa vastata kysymyksiin aina noin kattavasti ja asiallisesti!

Tosiaan kun aloittaa laulamisen (siis sen treenaamisen) kannattaa muistaa, että äänihuulet ja kurkun seudun lihaksetkin ovat lihaksia, eli harjoiteltaessa niiden voimat myös kasvavat. Ei siis ole mikään ihme jos ei heti ala kaikki luonnistua, sillä ajan kanssa treenaminen vahvistaa ihan fysiikkaa siten, että kun on "vahvempi" jaksaa myös esim. täydellä teholla kauemmin.

Mun lauluopettaja on sanonut, että heti alussa ei välttämättä kannata kotona yksin alkaa kovinkaan järjestelmällisiä ääniharjoituksia tehdä, syy varmaan siinä, että jos tekee virheellisesti, niin siitä on sitten vaikeampi oppia taas pois. Äänen avaus on tietenkin eri juttu. HENGITYSHARJOITUKSIIN en ota kantaa, suurin osa meistä osaa jo hengittää.
The truth lies within Kesälintu.
ap78
20.01.2006 13:36:46

mielipiteeni asiassa perustuu siihen että laulunopettaja on laulunopettaja ja kanttori on kanttori.Kanttorin koulutukseen kuulu opetella soittamaan urkuja,laulamaan ja tietämään noista kirkonmenoista.Siihen ei pedagogiset aineet kuulu,joten aika omituista olisi jos ko. henkilö voisi paljoakaan auttaa.Oulussa varmasti löytyy ihan oikeitakin lauluopettajia joilla käydä.On ainakin suurempi todennäköisyys ettei opeteta "väärin".

Tunnen useammankin kanttoris-henkilön ja heistä ei olisi lauluopettajiksi,ehkä pianon alkeisopettajiksi ennemmin..
fifi
20.01.2006 19:59:16

mielipiteeni asiassa perustuu siihen että laulunopettaja on laulunopettaja ja kanttori on kanttori.Kanttorin koulutukseen kuulu opetella soittamaan urkuja,laulamaan ja tietämään noista kirkonmenoista.Siihen ei pedagogiset aineet kuulu,joten aika omituista olisi jos ko. henkilö voisi paljoakaan auttaa.Oulussa varmasti löytyy ihan oikeitakin lauluopettajia joilla käydä.On ainakin suurempi todennäköisyys ettei opeteta "väärin".

Tunnen useammankin kanttoris-henkilön ja heistä ei olisi lauluopettajiksi,ehkä pianon alkeisopettajiksi ennemmin..

Valitettavasti olen tavannut myös laulupedagogeja, jotka ovat huonoja, sekä laulamisessa että sen opettamisessa, joten mielestäni tällaista yleistystä ei voi tehdä. Ja kaikki mainetta niittäneetkään laulajatkaan eivät välttämättä ole hyviä opettamaan. Emme voi tietää tästä tapauksesta, joten en ihan ensimmäisenä kehota vaihtamaan opettajaa. Jos kokee, ettei laisinkaan edisty, että opettajan neuvot tuntuvat oudoilta eikä niistä ole apua, silloin kannattaa harkita vaihtamista. Se, onko opettajalla ollut oopperalaulukokemusta ei merkitse aloittelijalle vielä mitään. Ooppera on ihan hyvä jättää aikaan myöhäisempään, koska nimenomaan sillä saralla pystytään ääniä pilaamaan.
Liian paljon nuotteja!
seitikki
21.01.2006 11:07:31
Opettajastani sen verran, eli opiskelen kansalaisopiston yksinlaulu linjalla, opettaja on n. 50-vuotias kanttori, joka on itse opiskellut oulun konservatoriossa ja laulanut klassista, muttei oopperaa. :)

Yllämainitussa opettajassa ei näiden tietojen pohjalta ole mitään vikaa. Päinvastoin.
"Alahuuli eteen VIE! Mie haukkaan sen." -KV. MAUR!!
negge
23.01.2006 18:42:02
Kiitoksia vastauksista!

Eli näin alkuun alan harjoittelemaan varovasti ääntä revittämättä. Tosiaan 2 laulutunnin jälkeen kaikki tuntuu olevan vähän omituista ja tuntuu että tulee uusia termejä ja juttuja hirvittävän paljon.

Ehkä vuoden sisällä hahmottuu homma niin, että sekä opettajalla ja minulla on käsitys siitä, että mihin suuntaan olen menossa ja mikä olisi paras vaihtoehto minulle.

Tosiaan, kiitoksia kaikille vastauksista ja foorumilla näemme! :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)