Aihe: harjoittelun kesto
1
Latnemitnes
29.12.2005 16:09:43
eli ihan mielenkiinnosta kysyisin, että kuinka pitkään ja kuinka usein keskimäärin harjoittelette? (riippuu ehkä siitä kuinka vakavilla tulevaisuudensuunnitelmilla laulelee, mutta kuitenkin:) olen kuullut joidenkin opettajien vaativan kahta tuntia päivässä - osa taas sanoo että asioita pitää myös pohtia ja sisäistää, ja että liialla harjoittelulla voi saada aikaan myös vahinkoa ainakin alkuvaiheessa.

eli mites on? ite reenailen 5-6 päivänä viikossa noin tunnin kerrallaan. joskus pari kertaa päivässä.

ja pahoittelut jos jossain makoilee jo topicci samasta aiheesta. haulla ei ainakaan löytynyt.
hannakatriina
29.12.2005 23:22:38

On päiviä jolloin en treenaa ollenkaan, ja joskus niitä on jopa monta peräkkäin. Joskus taas iskee mieletön tarmonpuuska tai inspiraatio ja silloin laulaessa saa menemään aikaa helposti tuntitolkulla. Treenausaika riippuu myös siitä mitä treenaa ja miten: Lauleleeko enemmän huvikseen, kehitteleekö uutta biisiä, hiooko keskittyneesti jotain tekniikkajuttua… ja lasketaanko esim. levyjen kuuntelu ja vaikkapa biisien plokkaaminen äänitteeltä harjoitteluksi. Väsymys/pirteys sanelee myös kauanko jaksaa laulaa. Tai mitä kroppa milloinkin kestää ja mikä on fiilis. Paljonko ylipäänsä on aikaa käytettävissä treenaamiseen muiden juttujen ohella.

Ei kai sitä voi sanoa mitään tiettyä minuuttimäärää, mikä ois optimaalinen treenausaika. Tiedän kyllä soittajia, jotka treenaa useita tunteja päivässä, mut laulaminen on vähän eri juttu, kun instrumentti on oma kroppa. Minun mielestä ei ole opettajaltakaan mitenkään tarkoituksenmukaista vaatia oppilasta noudattamaan jotain treenilukujärjestystä... ainakaan jos on kyse jo jokseenkin aikuisista ihmisistä, niin kuin laulunopiskelijat yleensä on. Minun mielestä jokaisen pitää miettiä itselleen sopiva treenimäärä henkilökohtaisesti, kyllä sen tuntee mikä on sopivasti. Ja tietenkin pitää huomioida myös tavoitteet. Joskus esim. joillakin kursseilla/leireillä on tullut laulettua ja treenattua (keskittyneesti) jopa kuutta, seitsemää tuntia päivässä, kun on ollut pakko treenata biisit keikkakuntoon vajaassa viikossa – ja sen on kyllä tuntenut kropassaan sekä mielettömänä henkisenäkin väsymyksenä muutaman päivän jälkeen.
Aivan normaalipäivänä ilman mitään kiirettä johonkin tavoitteeseen pääsemiseksi menee ehkä jokseenkin se 2-3 tuntia: lämmittely, venyttely, hengittely, ääni- ja tekniikkaharjoituksia, sitten biisien kimppuun ja lopuksi ehkä vielä jotain levyjen kuuntelua tms. (tähän en laskenut mitään bänditreenejä tms. vaan on omaa henk.koht. työskentelyä, ammattiopintojen parissa siis). Mutta tuolla em. aikataululla ei kyllä tosiaankaan eletä joka päivä, että vois kai sitä ahkerampikin olla…
Lepra
31.12.2005 15:13:18
Mie oon kans pohtinu tuota treenaamista. Itelläni kyse on bändissä laulamisesta (ja kuoro aina silloin tällöin), eli ehkä isoin juttu on se, et saa sanat jäämään jotenkin päähän. Ite treenailen aina työmatkat jos oon omalla autolla liikenteessä. Eli suuntaansa sellanen puolisentuntia. Autossa tulee muutenkin laulettua aivan älyttömän paljon, jäänyt tavaksi kun ei ollut edellisessä kaarassa minkäänlaista soitinta. Mut päivittäin tulee laulettua ja samalla siis harjoteltua. Ehkä semmonen tunti vois olla mun ajallinen määrä, mitä (lähes) päivittäin laulan. Toki joskus "tarkemmin"/harjoituksen nimissä ja joskus sitten vaan lauleskelua ja äänen availua.
Muuten harjottelu tapahtuu toki noissa bänditreeneissä (tai kuoroharkoissa), eli sellanen kerta pari, maksimissaan viis kertaa kuukaudessa. Aika vaihtelevaa.
Suklaa on hyvvää.
ap78
03.01.2006 06:21:11

Mulle on joku fiksumpi joskus sanonu että tekniikkaa,ääniHARJOITUKSIA ei saisi päivässä puoltatuntia enempää kerralla treenata.Niissä on aina se pieni riski että tekeekin jotain väärin ja aiheuttaa vaan turhaa kipeytymistä ja väsymistä.

Samainen Fiksu on myös sanonut ettei autossa tai muissa tärisevissä menopeleissä passaisi laulaa,tekee äänihuulille ikävää.

Laulu on niin fyysinen juttu että siinä auttaa vaan kuunnella isolla korvalla omaa kehoansa.Jos kaikki sujuu eikä väsytä,ei mikään estä treenaamasra tunteja.Mutta säännöllisyys on tae edistymiselle ja liika harjoittelu saattaa myös estää kehitystä.Täytyy antaa olla aikaa sulattaa uusia asioita.Riittävä uni ja terveelliset elämäntavat plaaplaaplaa..

JA EI TUPAKKIA!
Lepra
03.01.2006 09:53:43
Samainen Fiksu on myös sanonut ettei autossa tai muissa tärisevissä menopeleissä passaisi laulaa,tekee äänihuulille ikävää.

Ohhoh. Tuo oli miulle uutta. En oo pahemmin pohtinu tärinöitä, lähinnä oon aatellu sitä, et laulan autossa (tottakai) istuen. (Mitenkä sitä muutenkaan...) /:)
Suklaa on hyvvää.
Jzzka
07.01.2006 02:47:12

eli ihan mielenkiinnosta kysyisin, että kuinka pitkään ja kuinka usein keskimäärin harjoittelette? (riippuu ehkä siitä kuinka vakavilla tulevaisuudensuunnitelmilla laulelee, mutta kuitenkin:) olen kuullut joidenkin opettajien vaativan kahta tuntia päivässä - osa taas sanoo että asioita pitää myös pohtia ja sisäistää, ja että liialla harjoittelulla voi saada aikaan myös vahinkoa ainakin alkuvaiheessa.

Klassista yksinlaulua noin kaksi-neljä tuntia viikossa omatoimisesti + laulutunti + kuorotreenit + keikat. Yleensä laulua varmaan yhteensä sellaiset kahdeksan-kymmenen tuntia normiviikossa. Noin laskettuna tuntuu hirvittävältä määrältä aikaa tuollaiseen. 520 tuntia vuodessa miinus lomat, mutta kuitenkin noin 15-20 päivää pelkkää laulamista vuodessa!
Ja siihen päälle vielä matkat ja kaikki muu tilpehääräys.

Erikoinen juttu oli kuitenkin kun pitäessäni edellistä kesälomaa en koskenut kirjoihin, levyihin tai pianoon koko kahden kuukauden aikana. Sitten kun taas aloitin treenailua, tuntui että tekniikka oli paremmassa kunnossa kuin ennen lomaa. Eli laulamattomuus paransi suoritusta. Enkä siis puhu pelkästään fyysisestä rasituksesta ja sen palautumisesta, vaan tekniikka parani itsekseen.

Kummallista hommaa tämä laulaminen.
Ei elämä ole yhtä juhlaa, välillä pitää käydä toisissakin kekkereissä. -AVS
insight
11.01.2006 13:00:09 (muokattu 11.01.2006 13:14:36)
Mä en treenaa juuri lainkaan, vaikka haluisin enemmän. Kerrostalossa naapurit ei ehkä oikein pitäis.

Mun mielestä laulu ei ole niinkään fyysistä, kuin mitä se on henkistä. Laulamisen pitäis aina tapahtua rentona. Sen takia kannattaa rentouttaa kroppaa päästä jalkoihin ennen laulua ja avata ääntä.
Lepra
13.01.2006 14:09:14
Laulamisen pitäis aina tapahtua rentona. Sen takia kannattaa rentouttaa kroppaa päästä jalkoihin ennen laulua ja avata ääntä.

Ei vissiin kannata pahemmin autolla ajellessa tätä kokeilla...

Toinen hankala juttu on, jos on tottunut eläytyessään laittamaan silmät kiinni jossain tietyssä kohtaa viisua. Ei lienen kovin turvallista tuolla tienpäällä!

Tää taitaa vaihtua miun osalta "Autossa laulamisen huonot puolet" keskusteluksi...
L E P R A E P R A L P R A L E R A L E P A L E P R
Harri K.
13.01.2006 15:18:57
Jaa-a, aika vaikea määritellä. Käytännössä tulee harjoiteltua pitkin päivää, liuntaa alhaalta ylös ja erinnäisä ääntelyitä tms. Linkkupysäkillä yksin seisoskellessa varsinkin tulee tätä harrastettua. Varsinaista laulantaa sitten sitäkin aika määrittelemättömän useasti.

Nääh, voisi sanoa siis, että koko päivän tavalla tai toisella äänessä ollaan, laulamisen tai sen edistämisen merkeissä hmm tunti pari päivässä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)