Aihe: Hevikiljunnan A ja O
1 2
Nicke90
17.11.2005 15:22:01

Elikkäs haluisin tietää mitän tämä "hevikiljunta" syntyy. Sen minkä olen kuullut niin jotenkin pitäisi puskea rintarekisteristä korkeitä ääniä tai jsp.. Jos joku viitsisi selventää (ja mielellään antaa vinkkiä), olisin kiitollinen :)
Nicke90
17.11.2005 15:32:39

Ja täydennän vielä että tarkoitan laulajia kuten Timo Kotipelto, Tony Kakko, Jarkko Ahola yms..
miredritr
17.11.2005 16:47:47
Ja täydennän vielä että tarkoitan laulajia kuten Timo Kotipelto, Tony Kakko, Jarkko Ahola yms..

Ei nämä heput mitenkään puske rintarekisteristä niitä korkeita ääniä. Rekisteri vaihtuu korkealla pää-ääneksi, ja kovan treenin tuloksena sen saa kuulostamaan melkein rintaääneltä.
Juho84
17.11.2005 16:53:53

Kiljunta =).... noh joillakin on luonnostaan korkea ääni ja jollakin ei...
se mitä kutsut kiljunnaksi on omasta mielestä puhdasta laulua..
Jarkon ja tonyn ääni ei oikein oo mitenkään verrattaviss koska jarkko ei huuda.

mutta asiaan yhdyn miredritr sanomaan...
ja se mikä tulee korkeelta on ikään kuin tuettu falsetti......
ja mistä sen tuen löytää niin kova harjoittelu tekee poikaa
mutta se on pitkä prosessi... ja kurkkuhan näillä pojilla on se paikka mistä ääni tulee mutta tuen he ottavat muualta että ääni on vahva.
Nicke90
17.11.2005 17:03:49

No huh... En tajunnut tuosta kyllä hönkäsen pöläystäkään :D Kaveri sanoi ettei nuo laula falsettina... :/
Mazah
17.11.2005 17:10:31 (muokattu 17.11.2005 17:11:13)

Ei falsetti vaan pää-ääni. Falsetin ja rinta-äänen blendaus tavallaan. Ihmisellähän on luonnollisesti 3 rekisteriä, rinta, pää ja falsetti. Haulla löytyy paljon asiaa aiheesta. Pää-äänen löytäminen on usein todella kovan työn takana jos ei sitä luonnostaan haltsaa. Itselläkin on haku kesken mutta kolme ihmistä läheisestä kaveripiiristäni on löytänyt tämän melkein silmieni edessä. Kyse ei ole mistään erityisestä tekniikasta vaan, äänihuulten luonnollisesta ohentumisesta (kuten kitaran kielet, ääni nousee sitä mukaa mitä vähempi osa kielestä värisee) jota auttaa oikea hengitystekniikka (tuki, support) ja kurkun rentous (jotkut puhuvat että pitää laulaa kurkun läpi eikä kurkulla).
www.farmakonband.com
Nicke90
17.11.2005 17:17:18

Nyt taisin tajuta asian ytimen :D miten sen voi "löytää"? Kun en ole muutenkaan lauluun perehtynyt, joten olen vähän pihalla :(
hannakatriina
17.11.2005 21:28:25

miten sen voi "löytää"? Kun en ole muutenkaan lauluun perehtynyt, joten olen vähän pihalla :(

Tässäpä ihan samasta aiheesta...
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=37&t=108623&o=0&co=0
Kolada
18.11.2005 10:36:51
Kokeileppa laulaa asteikkoa rekisterisi alaosasta (esim. c-d-e-f-e-d-c ja tuosta ylöspäin) nou-sanaa hokemalla eli nou-nou-nou-nou... tyyliin kuhtuullisen nopealla tempolla. Pidä suu pyöreänä ja tiputtele leukaa, jolloin suu venyy alaspäin. Tarkkaile kurkunpäätä ja pidä huoli ettei se nouse samaan tahtiin, kun siirryt rekisterissä ylöspäin. Tietysti se saa vähän liikkua, mutta ei kuitenkaan saisi nousta yhä ylöspäin, vaan liikkeen pitäisi pysyä "normaaleissa rajoissa". Voit kokeilla tehdä äänen mahdollisimman syvällä kurkussa (tuloksena ehkä jotain sellaista, miten romaanit puhuvat). Tämän pitäisi auttaa kurkunpäätä pysymään alhaalla.

Jossain tuossa d-e-f (e tässä yhteydessä tarkoittaa kitaran ylä-e:tä vapaana) pitäisi huomata, että ääni alkaa muuttumaan jollain tavoin hennommaksi, mutta ei kuitenkaan falsetiksi. Siitä vaan jatkaa samalla tavoin ja kohta kaikki äänet tulee samalla tavalla (siis kun kuvion alin sävel on myös tuolla rekisterissä)

Voit lisäksi kokeilla sillä tavoin, että laulat nou-sanaa ylimmäisessä sävelessä monta kertaa, jolloin voit vähän kuulostella ja tunnustella mitä on tapahtumassa.

Muista ettet purista vängällä rintaääntä ylöspäin, vaan annat äänen resonoimisen siirtyä vapaasti sinne, missä se tuntuu luontevimmalta. Tällä tavoin voi harjoitella kohtuullisen hiljaisellakin volyymilla, mutta on tietyski kiva kokeilla vähän rajojaan ja yrittää hevityylilläkin :)

Tässä muuten oppikirjaesimerkki falsetin ja pää-äänen erosta http://www.easy-sharing.com/100145/ex.25.mp3.html Tuo on jostain speech level singing sivustosta, en millään muista alkuperäistä urlia :|
Nicke90
18.11.2005 14:07:04 (muokattu 18.11.2005 14:11:13)

Onko tarkoituksena "jännittää" kurkku? Minulle käy niin koko ajan... tuo suu pyöreänä ja leuan loksuttelu tuntuu hieman typerältä :D

edit: Ja kurkku tulee vähän kipeäksi? :/
SSilver
19.11.2005 15:41:58
Onko tarkoituksena "jännittää" kurkku? Minulle käy niin koko ajan... tuo suu pyöreänä ja leuan loksuttelu tuntuu hieman typerältä :D

edit: Ja kurkku tulee vähän kipeäksi? :/

Nimenomaan ei. Koita olla rento, mutta älä kuitenkaan koita ;) Siis rauhassa laulelet ensin hiljaiseen ääneen ja vähän matalammalta, sitten hiljalleen nostat niska rentona äänenvoimakkuutta. Rento laulu kuulostaakin paremmalta, ja sitten ei tarvitse maata sängynpohjalla kurkku paskana paria viikkoa.
insight
21.11.2005 15:27:46 (muokattu 28.11.2005 09:51:49)

Tässä muuten oppikirjaesimerkki falsetin ja pää-äänen erosta http://www.easy-sharing.com/100145/ex.25.mp3.html Tuo on jostain speech level singing sivustosta, en millään muista alkuperäistä urlia :|

Hmm.. Olikos tossa oikeesti falsetti? Musta se kuulosti pää-äänen ja jonkin asteisen rintaäänen erolta. Joskus aikanaan mulla pää-ääni tuntui värinänä ikenissä. Jotenkin niin voimakas värinä.
paavi
21.11.2005 15:31:27
Hevikiljunnan A on lähes O.
...and left his cave, glowing and strong, like a morning sun coming out of gloomy mountains.
Fin_Rocker
27.11.2005 16:20:23
Onkos tää Head voice se ku vetää Tarja Turuset.. Eli siis kun yrittää matkia jonkun ooppera laulajan ääntä... tiedättekö mitä tarkoitan?
shovi
29.11.2005 13:11:47
Mikäköhän on ongelmana kun meikäläisen falsetti kuulostaa samanlaiselta kun The Darknessin laulajalla?
Elämä on rankkaa, mutta hevi vielä rankempaa!
Fin_Rocker
29.11.2005 13:32:38
Mikäköhän on ongelmana kun meikäläisen falsetti kuulostaa samanlaiselta kun The Darknessin laulajalla?

Eiköhän se siltä pidä kuullostaakin :D. Erilaisilla ihmisillä eri kuuloiset falsetit.. toisilla BeeGees xD
18is9
29.11.2005 15:10:26

Jep, aika pitkälle sen pitää kuulostaakin siltä. Varsinkin jos olet baritoni ännialaltasi. Treenaamalla sen saa paksummaksi, mutta perussoundi on siinä. Ei kaikki ihmiset ole Rob Halfordeja, onneksi.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Kolada
06.12.2005 14:24:37
Hmm.. Olikos tossa oikeesti falsetti? Musta se kuulosti pää-äänen ja jonkin asteisen rintaäänen erolta. Joskus aikanaan mulla pää-ääni tuntui värinänä ikenissä. Jotenkin niin voimakas värinä.

Tässä se sivusto, josta tuo linkin esimerkki oli otettu http://www.goodrichvocal.com/education/voicelesson_men.htm
Cadaver
20.12.2005 03:45:17

Tässä se sivusto, josta tuo linkin esimerkki oli otettu http://www.goodrichvocal.com/education/voicelesson_men.htm

Tuolta pätkä

Once our singer is through his first bridge, it is time to see if he can access his second bridge, at A and B flat, above middle C. This is the bridge that so many men are unaware of.

ilmeisesti selittää, miksi joku Trooper (pyörii H4-korkeudella) voi olla varsin mukava laulaa, kun taas pikkuisen alempana esim. G4-A4 välillä pyörivä melodia saattaa olla pidemmän päälle varsin ikävähkö ja rasittava? Eli ollaan juuri menty bridgen yli ja vaihdettu taas "kevyemmälle vaihteelle". Tosin, tuosta H4:stä ei sitten paljon korkeammalle tarvitse mennä, niin jo onkin vaihto falsettiin edessä..
Freedom, Metal & Might: Agent Metal Saksaheviä: Revenant Rienausta: Riivaaja
insight
20.12.2005 09:16:48 (muokattu 20.12.2005 09:20:11)
Ei kaikki ihmiset ole Rob Halfordeja, onneksi.

Hmm.. Mikä siinä Halfordissa on niin ihmeellistä. Mun pitää ilmiselvästi tutustua enemmän Judas Priestin tuotantoon.

Välillä tuntuu, että noita rekistereitä on vatsa, rinta, pää, falsetti ja huilu :P =) En mä ainakaan laula mitään korkeita falsetissa tai sitten mä vain sekoitan mun falsetin ja huilusoundin??

Kovinta hevikiljuntaa, mitä mä olen kuullut, oli Malmsteenin Attack levyllä. Siis kovinta, mikäli se mitataan sillä, kuinka korkeelta lauletaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)