Aihe: Pikakurssi aloittelevalle laulajalle 1 | |
---|---|
![]() 23.02.2006 20:40:08 | |
Mä olen todella aloitteleva laulaja ja itseasiassa soitan pelkästään rumpuja muutamassa kokoonpanossa mutta kun laulu sujuu omasta mielestä niin hyvin et jotain on asialle tehtävä ettei jää vaivaamaan.Kuka tietää vaikka yhdistäisin joskus voimani laulun ja hyvän rumpujen soiton kanssa ja rupeaisin Remu Aaltoseksi :) no ehkei ihan ja ennen sitä on kysyttävää ja harjoiteltavaa :) Pystyykö joku antamaan mitään pikavinkkiä laulamisen harjoittelemiseksi tai mitään tekniikoita?Teoriaa äänenmuodostamisesta?Näin lyhyesti? Mun ääni on aika hempee siinä mielessä että mitään wiskin polttamaa aitoa rock örinää en saa aikaiseksi mutta hennompaa esim.My only one,I will stay ja jotain muita kotimaisia samaa sarjaa jatkaen..Sen verran hyvin että on aina pakko lauleskella iltaisin :) rumpalihan mä oon henkeen ja vereen mutta ei tästä haittaakaan oo..Pääsen yllättämään bändin joku kerta :) Elämästä ei selvitä hengissä! | |
![]() 23.02.2006 21:29:16 (muokattu 23.02.2006 22:06:03) | |
Pystyykö joku antamaan mitään pikavinkkiä laulamisen harjoittelemiseksi tai mitään tekniikoita?Teoriaa äänenmuodostamisesta?Näin lyhyesti? Näin lyhyesti: Ei pysty. Vinkkinä vaikka, että laula. Ja lueskele asiaa käsitteleviä kirjoja ja nettisivuja (joita on listattu näilläkin sivuilla). Kaikkein paras neuvo on että hanki opettaja, jos haluat opastusta ja haluat päästä kunnolla alkuun. Pikavinkkejä ei ole olemassakaan. Laulamisessa on kyse niin monen asian hallitsemisesta, että lyhyesti on ihan mahdotonta selittää kaikkea. Laulaminen on myös sellainen asia, että vain tekemällä oppii ja usein se vie tosi paljon aikaa. ...tekniikoita, äänenmuodostusta... jaa-a, itse en edes pahemmin käytä koko termejä. Lähde liikkeelle hyvästä rennosta ryhdistä ja normaalista puheesta, niinkuin jo jollekin täällä kirjoittelin. Normaali, luonnollinen äänentuottaminen on minusta laulamisen perusta, sen sijaan, että alettais hakea heti jotain aivan ihmeellisiä tekniikoita ja kummallisia soundeja. http://sadolin.net/uk/sangteknik/gennemgang/sangteknik.html Esimerkiks tuolta löytyy joitain asioita, mut perusjuttuihin on olemassa paljon suomenkielistäkin helppotajuista matskua. Rumpaleiden ja muidenkin soittajien kyllä kannattaa treenata laulamista, nimittäin taustalaulutaitoisia muusikoita tuntuu olevan yllättävän vähän, ja sellaisille on kysyntää... Lisäys: Tarkasti rajattuihin kysymyksiin voi vielä yrittää antaa jotain vinkkejä näin netissä, sikäli kun vain itse osaa, mutta "miten opin laulamaan?" yms. on hiukkasen turhan laajoja juttuja... Oppilaidenkin kanssa kun voi mennä ihan perusasioihin (esim. hengitys) helposti vuosi tai pari, eikä välttämättä silti ole vielä asiat ns. selkärangassa. | |
![]() 24.02.2006 09:32:17 | |
Äänenkäyttöopin kannalta ei kyllä missään nimessä kannata jämähtää mihinkään Remuun. Sori vaan. Tai no ylipäänsä ei kannata jämähtää mihinkään, jos haluaa omata hieman laajempaa näkemystä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)