Aihe: Voimaa lauluun 1 | |
---|---|
![]() 15.02.2006 21:09:24 (muokattu 15.02.2006 21:22:47) | |
Tervehdys laulajat, aito amatööri kaipaa hyviä vinkkejä. Oon tämmönen kitaran kanssa hoilaaja, mutta mieleni tekisi oppia laulamaankin. Tällä hetkellä suurin ongelma lienee voiman puute tuossa laulussa. Ilmeisesti laulua pitäisi tukea vatsalihaksilla/koko kropalla, mutta en tajua miten :) Eli voisiko joku antaa käytännön vinkkejä tuohon? Tässäpä pari näytettä nykyisestä "laulusta"; nuo on äänitetty kököllä tietsikkamikillä ja hieman tukkoisella nenällä, mutta kyllä nuista varmaan suuret ongelmat erottuu: http://koti.mbnet.fi/jukeb0x/lowlight.mp3 http://koti.mbnet.fi/jukeb0x/plateau.mp3 Niin ja tuossa Low Lightissa on varsinkin nuo taustalaulujen vireet vähän sielläpäin, koittakaa kestää :) Kaikenlaiset vinkit otetaan mielellään vastaan. (edit. niin ja onhan nuissa kitarointimokiakin, mutta älkööt välittäkö niistäkään:) (edit 2. ja niin, nuo biisit ovat Pearl Jamin Low Light ja Meat Puppetsin Plateau) I've kept the movie rolling but the story's getting old now. | |
![]() 15.02.2006 23:25:23 (muokattu 15.02.2006 23:31:15) | |
Sulla on aika paljon ”ilmaa" äänessä. Ihan makea soundi tuokin ja sopii joihinkin juttuihin, mut tietysti alkaa puuduttamaan jos se on ainoa käytössä oleva soundi. Oikeassa olet, että voimaa kyllä kaipaa lisää ja samoin myös kiinteyttä ääneen. Hyvä ryhti on kaiken laulamisen perusta. Voimaa saa ääneen sekä tukemalla kropalla (yhteydessä hyvään hengitystekniikkaan) että myös sillä miten ja missä se ääni soi (resonoi). Kokeilehan lähteä vaikka ihan puheesta liikkeelle. Et varmaan normaalisti puhuessakaan puhu käheästi kuiskaamalla? Tai päästä noin paljoa ilmaa ulos äänen mukana? Monilla ihmisillä on sellainen kummallinen käsitys, että kun aletaan laulaa, niin muutetaan äänenkäyttötapaa jotenkin ihan erilaiseksi kuin normaali puhe. Ainakin silloin kun lauletaan kevyttä musaa, niin hyvin soiva ja kiinteä puheääni on minusta se, mistä kannattaa lähteä liikkeelle ja siitä sitten laajentaa pikkuhiljaa äänialaa ylöspäin ja alaspäin. Sano vaikka reilulla äänellä rennosti jaa, ja sitten vaan pidennät sitä aa:ta. Pidä kaikki leuan ja kurkun seudun lihakset ihan rentoina. Kaikenlainen hihkuminen ja huudahtelu on myös hyvästä, tarkoitan ”hei!, hoi!, haa!, höh!”. Ihan kuin huikkaisit kaverille toiselle puolelle katua kovalla äänellä ”hei”! Oletettavasti tuntuu jonkunlaista pientä lihastyötä kropassa? Tai sama juttu kuin aivastat / yskäiset / puhallat kynttilän sammuksiin. Itse ajattelen sen äänen tukemisen ikäänkuin kropan joustamisena äänen mukana, ja joustamisena nimenomaan ulospäin vyötärön ja alavatsan kohdalta (laita vaikka kämmenet vyötärölle, yskäise ja kokeile mitkä lihakset liikahtaa, toivottavasti ikäänkuin käsiä vasten...). Sitten kun saat tuntumaa noissa lyhyissä hihkaisuissa niin pidennä sitä ääntä: hei - hei - heeeeei ja pidä silti sama tunne kropassa. Tuet, ikäänkuin kannattelet ääntä. Kokeile tuota myös eri korkeuksilta. Sen jälkeen sama tunne laulamiseen. Eikä kannata kiristellä lihaksia liikaa, varsinkaan vetää mahaa sisään, kun sitten vaikeutuu rento hengittäminen... Nämä pikavinkit ja pelkistetyt, pähkinänkuoreen survotut selitykset siis vain kevyen laulun puolelta, klassisessa on ehkä ihan pieniä ”vivahde-eroja” esim. tuon tuen käsittämisessä (ainakin mitä oon viime aikoina yrittäny selvitellä näitä klassisen ja kevyen eroja ja yhteneväisyyksiä, ihan omasta mielenkiinnosta...). | |
![]() 16.02.2006 13:49:05 | |
Hiukan vuotoista ja huokoista on laulantasi, niin kuin jo Hannakatriina ehtikin sanomaan. Yhdyn ylläoleviin neuvoihin; lähde puheesta liikkeelle. Monilla ihmisillä on sellainen kummallinen käsitys, että kun aletaan laulaa, niin muutetaan äänenkäyttötapaa jotenkin ihan erilaiseksi kuin normaali puhe. Olen huomannut saman ilmiön. Minulle jopa eräs pitkälle koulutettu laulaja sanoi, että laulaminen on aaiiiiivan eri asia kuin puhuminen. No onhan se tavallaan eri asia, mutta sekä laulaessa että puhuessa käytät äänihuuliasi, ylipäänsä ihan samaa koneistoa. Jos ei äänihuulet "ota kiinni", ilmaa vuotaa hukkaan, ja ääni kuulostaa hentoiselta. Puheessa äänen vuotoisuus on siis juuri sitä kuiskaamista, mistä Hannakatriinakin jo sanoi. Suosittelen ihastuksen huudahduksia "aaa" tai "ooo", ja sitä kautta lähtemään liikkeelle, niin kuin tuossa ylläkin jo sanottiin. Huomaa, että h-kirjaimen lausuminen päästää aina itsessään ilmaa ulos, eli jos sanot oooo, tai hooo, on se pikkaisen eri asia. Kokeile eri kirjaimia alkuun ja miltä ne tuntuvat. Tee näitä eri sävelkorkeuksilta (älä edes ajattele "laulamista" aluksi). Nämä pikavinkit ja pelkistetyt, pähkinänkuoreen survotut selitykset siis vain kevyen laulun puolelta, klassisessa on ehkä ihan pieniä ”vivahde-eroja” esim. tuon tuen käsittämisessä (ainakin mitä oon viime aikoina yrittäny selvitellä näitä klassisen ja kevyen eroja ja yhteneväisyyksiä, ihan omasta mielenkiinnosta...). Hih, siinä on sinulla Hannakatriina työn sarkaa. On nimittäin yhtä monta "tuki"-käsitystä kuin laulajaakin tällä alalla. Joillakin on suorastaan kerettiläisiä käsityksiä asiasta. Kyllä minä klasarinakin kannatan sitä samaa hengitysyhteyskäsitystä kuin mistä sinä olet puhunut täällä. Viime aikojen trendi on ollut se, ettei puhuta enää "tuesta" laisinkaan, vaan hengitysyhteydestä. Liian paljon nuotteja! | |
![]() 16.02.2006 15:04:13 | |
Huomaa, että h-kirjaimen lausuminen päästää aina itsessään ilmaa ulos, eli jos sanot oooo, tai hooo, on se pikkaisen eri asia. Kokeile eri kirjaimia alkuun ja miltä ne tuntuvat. Niin, itse suosin tuota h:ta alussa sen takia, ettei tule paukautettua ääneen kovaa aluketta, mikä ei oo kauheen hyvä juttu äänihuulille... hmm, ehkä kannattaa ajatella ihan pieni, melkein olematon h, ei siis mitään massiivista huokausta. | |
![]() 16.02.2006 18:07:16 | |
kannattaa treenata hauikset huippuisoiksi. meitsilläkin on se projekti vielä vähän kesken. tytöt tykkää jä äijät kunnioittaa näes... "Mä en oo ikinä luottanu jätkiin jotka laulaa poppii" -Jone Nikula | |
![]() 17.02.2006 18:11:55 | |
Suuret kiitokset Hannakatriinalle ja Fifille vinkeistä. Tässä olen parin päivän aikana nuita ohjeita käytellyt ja pikkuhiljaa alkaa olla hajua mikä on homman nimi, tosin kovasti taitaa olla vielä työtä edessä. Tämä mahtaa edistyä yhtä pienillä askelmilla kuin tuo soittohommakin. :) Monilla ihmisillä on sellainen kummallinen käsitys, että kun aletaan laulaa, niin muutetaan äänenkäyttötapaa jotenkin ihan erilaiseksi kuin normaali puhe. Jep, mää kuulu(i)n kans tuohon porukkaan. =) Mutta toisaalta tuo mun kähisevä laulutapa on tullut kyllä pääasiassa "luonnostaan", eli kun en ole varsinaisesti kiinnittänyt asiaan huomiota niin tuommoista syntyi. Olin muuten aika yllättynyt kun nauhoitin lauluani ja lopputulos oli tuo pihinä. Ensin ajattelin, että mää varmaan vaistomaisesti pidättelin laulua ja päätin vetää kovemmalla voimalla. Lopputuloksena nauhalle tarttui vaan samaa kähinää, mutta kovemmalla volyymillä. =) I've kept the movie rolling but the story's getting old now. | |
![]() 26.02.2006 01:52:24 | |
Suuret kiitokset Hannakatriinalle ja Fifille vinkeistä. Tässä olen parin päivän aikana nuita ohjeita käytellyt ja pikkuhiljaa alkaa olla hajua mikä on homman nimi, tosin kovasti taitaa olla vielä työtä edessä. Tämä mahtaa edistyä yhtä pienillä askelmilla kuin tuo soittohommakin. :) Jep, mää kuulu(i)n kans tuohon porukkaan. =) Mutta toisaalta tuo mun kähisevä laulutapa on tullut kyllä pääasiassa "luonnostaan", eli kun en ole varsinaisesti kiinnittänyt asiaan huomiota niin tuommoista syntyi. Olin muuten aika yllättynyt kun nauhoitin lauluani ja lopputulos oli tuo pihinä. Ensin ajattelin, että mää varmaan vaistomaisesti pidättelin laulua ja päätin vetää kovemmalla voimalla. Lopputuloksena nauhalle tarttui vaan samaa kähinää, mutta kovemmalla volyymillä. =) kuullostaa kovasti juuri siltä pidättelyltä. tietoinen voimanlisäys ei suinkaan ole se keino, vaan pitää "antaa äänen tulla itsestään kovaa". siis voi kuullostaa nurinkuriselta, mutta kun noiden näytteiden perusteella et juuri anna äänesi tulla ulos vaan pidättelet sitä. voiman lisäys ei auta, koska laulamisessahan ei voimaa periaatteessa edes tarvita. keuhkot tyhjentyvät fysiikan lakien mukaan ilman puristeluja, kunhan annat niiden tehdä sen. mutta tsemppiä. ensimmäisiä kertoja kun huomaat kuinka äänen saa todella kantamaan ja soimaan,se saattaa jopa kuullostaa todella kamalalta ja epävireiseltä ja niin kuuluukin. äänenhallintaa oppii ajan kanssa. suosittelisin, että aluksi et todellakaan keskity nuotissapysymiseen, vaan annat äänesi mennä nuotinvierestä jos se menee. äänenkorkeuden muuttelu on mikroskooppisen pieni liike äänihuulissa, joten miksi käyttää lihasvoimaa moiseen. jos oli hämmentävää tekstiä, niin unohda reilusti kaikki mitä sanoin :D Seksi | |
![]() 26.02.2006 01:54:19 | |
kannattaa treenata hauikset huippuisoiksi. meitsilläkin on se projekti vielä vähän kesken. tytöt tykkää jä äijät kunnioittaa näes... tunnen muuten tyttöjä jotka ei tykkää isoista haukkareista öllengää. onneksi. Seksi | |
![]() 27.02.2006 20:09:45 | |
mitä??? oikeesti? vedän itteni jojoon... "Mä en oo ikinä luottanu jätkiin jotka laulaa poppii" -Jone Nikula | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)