cosmob83 16.01.2006 20:56:45 (muokattu 16.01.2006 21:15:04) | |
---|
Joukkelis! Baritoni on ääniala ja rinta-rekisteri toimii ihan hyvin ja head voice (tai sen minkä minä ymmärrän head voiceksi) toimii ihan ok (saisi toki toimia paremmin). Mutta jostainsyystä kykyni falsettilauluun (niin että pysyy edes jotensakkin nuotissa) on kadonnut. En tiedä mistä johtuu. Ennen pystyin inisemään ne Wicked games "I wanna fall in love" osat ihan kiltisti, mutta nykyisin falsetti laulusta ei tule mitään. En pääse korkealle ja en hallitse ollenkaan falsettiani enää. Ideoista mistä moinen johtuu ja jotain fiksuja tekniikoita sen treenaamiseen? Edit: Perverssi asia jonka olen huomannut. Kofeiini pitoisten litkujen nauttiminen ennen laulamista avaa ääneni jotenkin helvetin paljon nopeammin. Ymmärtääkseni ko. litkut ei kuitenaan ole suositeltavien juomien listalle ennen laulua. Kukaan törmännyt vastaavaan ilmiöön? |
Jarrari 24.01.2006 13:48:42 | |
---|
Tuo kofeiinipitoisten juomien poisjättämisen suosittelu saattaa johtua siitä, että kahviin ja teehen lisätään usein maitoa. Ja maitohan tuo sitä limaa kurkkuun tjn. |
fifi 24.01.2006 14:25:33 (muokattu 24.01.2006 14:25:54) | |
---|
Tuo kofeiinipitoisten juomien poisjättämisen suosittelu saattaa johtua siitä, että kahviin ja teehen lisätään usein maitoa. Ja maitohan tuo sitä limaa kurkkuun tjn. Kofeiini kuivattaa elimistöä ja limakalvoja, tunnettu tosiasia. Liiallinen kofeiinin juominen voi aiheuttaa jopa nestehukan, samalla tavalla kuin alkoholi. Näin ollen kofeiinia ei suositella, koska se kuivattaa kurkkua. Jos kurkku menee rutikuivaksi, ei ole kivaa laulaa, believe me. Se on kuin kaataisi hiekkaa kurkkuun ja yrittäisi sitten laulaa. Sopiva limaisuus suojaa kurkkua ja äänihuulia, pitää ne joustavina ja terveinä. Liian kuiva kurkku altistaa pöpöille, ja pahimmillaan voi vaurioittaa äänielimistöä. Maitotuotteet kyllä tuovat limaa kurkkuun, se on totta, eikä niitäkään kannata hirveästi vetää ennen laulamista. Varsinkaan suklaata... Kaikille ei yksi kahvikupponen ennen laulua tunnu missään, mutta en kyllä lähtisi kahvia lipittämään kuppikaupalla ikään kuin laulua parantavana elementtinä. Liian paljon nuotteja! |
MartinB 24.01.2006 19:12:36 | |
---|
Yksi syy mielestäni miksi ei falsetti toimi sinulla on että muut äänialueet ja rekisterit ovat kehittyneet ja falsetti ei tässä tapauksessa pääse pistämään muulle laululle "hanttiin", eikä se tällöin sulaudu lauluun. Falsetti on heikompi voimakkuudeltaan kuin muut rekisterit tai "efektit", varsinkin alapää, mitä ei melkein ole ollenkaan falsetissa. Sitä paitsi menee Wicked Game juuri sellaisella korkeudella kyseisessä paikassa (f#') että se on vahva ja korkea sävel baritonille mutta falsetti ei välttämättä "puhkea" vielä siinä vaiheessa. Pienetkin askelerot saattavat merkitä tässä aika paljon... Sen lisäksi vaikuttaa asiaan säestys... jos se on liian voimakas, on ihan turhaa alkaa vetää falsettia, silloin pitää keskittyä siihen että ääni kantaa. Ei falsetti sovi siihen. Toisaalta jos on hyvä vahvistus ja kompressointi ym. laululle niin onnistuuhan falsetti mainiosti silloin. Falsetteja näyttää olevan kahdenlaisia eli 1) suht. matalat "ilmavat" (esim. BeeGees) missä ilmaa virtaa läpi paljon ja voimakkuutta ei ole paljon. Pakottaminen (väkisin voimalla) kuullostaa ihan kauhealta. 2) tiukat falsetit, mitkä ovat melko korkeita, sanotaan TeräsB. tyyliin... Tällöin ääntä tulee enemmän, äänenväriä/muunteluvaraa toisaalta tulee vähemmän. Falsettia voi treenata tietenkin ja näitä asioita voi vähän muuttaa, mutta itse en lähde arvaamaan että Miten. (Henk. mielipiteeni falsetista on se että mitä vähemmän, sen parempi. King Diamond vetää kuitenkin mielestäni hyvin, ja saakin nyansseja mukaan. Eli omasta tyylistä se on kiinni pitkälti. Itselläni on kuitenkin sellainen "rooli" ettei falsettia voi vetää... Mutta onnea kuitenkin.) |
d-iivil 25.01.2006 17:30:48 | |
---|
Yksi syy mielestäni miksi ei falsetti toimi sinulla on että muut äänialueet ja rekisterit ovat kehittyneet ja falsetti ei tässä tapauksessa pääse pistämään muulle laululle "hanttiin", eikä se tällöin sulaudu lauluun. Jeah. Tämä tuli minullekkin mieleen. Itselläni oli myös vastaava "kausi" vuosi-pari takaperin kun treenasin hullun lailla rinta- ja pää-ääntä. Falsetti vain katosi ja kesti tovin löytää se taas takaisin. Asiaan auttoi kun kuunteli vanhempia äänitteitä missä itse lauloin ja käytin falsettia, sitä sitten märehtimällä ja pohdiskelemalla se taas löytyi ja on voimissaan :) |
18is9 26.01.2006 11:20:07 | |
---|
Itselläni oli myös vastaava "kausi" vuosi-pari takaperin kun treenasin hullun lailla rinta- ja pää-ääntä. Falsetti vain katosi ja kesti tovin löytää se taas takaisin. Miten on muuten falsetin kehyttymisen laita ollut? Onko siinä ollut havaittavia muutoksia vuosien saatossa? Itsellä on nimittäin falsetti jotenkin paksuuntunut, ja tuntuu että sillä on vaikeampaa laulaa tosi korkealta. Kovaa laulaessa korkealle pääsee kyllä, mutta se vaatii enemmän voimaa kuin ennen. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I |
d-iivil 26.01.2006 11:48:23 | |
---|
Miten on muuten falsetin kehyttymisen laita ollut? Onko siinä ollut havaittavia muutoksia vuosien saatossa? Itsellä on nimittäin falsetti jotenkin paksuuntunut, ja tuntuu että sillä on vaikeampaa laulaa tosi korkealta. Kovaa laulaessa korkealle pääsee kyllä, mutta se vaatii enemmän voimaa kuin ennen. Ka siinähän tuo on ollut ja pysynyt nyt jo vuoden verran aika samoissa uomissaan, enkä usko että skaala kauheasti varmaan enää ainakaan ylöspäin muuttuu. Varmuutta ja tarkkuutta on tullut lisää, lähinnä siinä mielessä että falsetin käyttöön - tai ylipäätään korkeiden nuottien - on tottunut ja nuhaisenakin pääsee aina varmasti korkealle. Ts. epävarmuus on poistunut. Soundillisesti ääni on myös muuttunut ehkä myös sinne paksumpaan suuntaan ja mikä hienointa, niin keskikorkeiden pää-äänien rentous tulee nyt mukana sinne falsettiinkin jolloin siihen saa sotkettua mukaan myös raspia ja rentoa vibraa jos siltä tuntuu :) |
MartinB 27.01.2006 10:23:56 | |
---|
Offtopicci mutta, d-iivil, missä vaiheessa vedät falsettia? satuin kuuntelemaan vähän firenotea... vaikuttaa että Am olisi teillä tavallinen sävellaji.. kaksiviivaiset eet saattoivat olla falsettia mutta en ole varma, tukevastihan ne tulee. |
Alexi_69 27.01.2006 10:30:36 | |
---|
Kilju ja kokeile laulaa jotain kiljumalla. www.mikseri.net/deathend |
d-iivil 27.01.2006 11:34:02 | |
---|
Offtopicci mutta, d-iivil, missä vaiheessa vedät falsettia? satuin kuuntelemaan vähän firenotea... vaikuttaa että Am olisi teillä tavallinen sävellaji.. kaksiviivaiset eet saattoivat olla falsettia mutta en ole varma, tukevastihan ne tulee. Kaksiviivainen E taitaa vielä mennä ilman falsettia. Enpä osaa tuota murtokohtaa tarkasti määritellä, kun se riippuu niin tilanteesta. |
Peter Spiegelmann 02.02.2006 17:28:33 | |
---|
Onko mitään ideaa mistä aleneminen johtuu? Mä oon joskus päässyt kaksiviivaiseen g:hen asti, mutta sauhuttelu ja ajoittainen tuliliemen nauttiminen on heikentänyt ääntä, pääsen enää hyvin ehkä n.oktaavin alemmas. Hmm, äänen lämmittely ja nenän avaaminen minttusuklaan tai teen haistelulla auttaa ainakin mulla korkeiden äänien laulamiseen ja menee kaksiviivaiseen c:hen tai d:hen asti joskus. "Madman was here, but now he's gone, you know the results, I have done."
Vedä viskiä, vodkaa, rommikolaa, tequilaa, viiniä ja kaljaa saman illan aikana. Koeta hymyillä aamulla. |
Suu 02.02.2006 20:58:54 | |
---|
Hmm, äänen lämmittely ja nenän avaaminen minttusuklaan tai teen haistelulla auttaa ainakin mulla korkeiden äänien laulamiseen ja menee kaksiviivaiseen c:hen tai d:hen asti joskus. Nyt on kyllä ihan pakko kysyä, että mitä se minttusuklaan haisteleminen auttaa? :D sound in - pleasure out |
hannakatriina 02.02.2006 23:55:24 | |
---|
minttusuklaan tai teen haistelu Vai minttukaakaon? Minttukaakaosta kyllä lähtee mukava aromi silloin kun se on ihan kuumaa... vähän kuin höyryhengitystä, mut sen voi juoda toisin kuin kaikenmaailman eucalyptus-litkut :) |
insight 03.02.2006 10:22:14 | |
---|
Mä en ihan varmuudella osaa sanoa eroa oman falsettini ja mahdollisen huiluäänen välillä. Tai sitten se on vain falsetti kaikki. Tai sitten mulla on joku puolifalsetti tai sitten se raja on niin häilyvä. Siten sen saa jotenkin näkymään, kun laulaa koko oman skaalansa. Joskus pelleilen silleen että aloitan ihan korkeelta ja menen niin alas kuin pääsen. Se on jotenkin hassua, kun luonnostaan tulee sellasta naaman vääntelyä eri äänialueilla, kun äänensijoituspaikka muuttuu =) Vois olla koominen, mutta ehkä kuitenkin opettavainen video tollanen =) |
fifi 03.02.2006 11:26:38 | |
---|
Nyt on kyllä ihan pakko kysyä, että mitä se minttusuklaan haisteleminen auttaa? :D Plasebo-vaikutusta lienee... Uskon voima on valtava... :) Liian paljon nuotteja! |
Suu 03.02.2006 14:44:57 | |
---|
Musta tuntuu että se minttusuklaa päätynee helposti siitä nenän alta suuhun. Ainakin mun suuhun se menisi! Suklaa ei kylläkään ole hyvä herkku ennen laulamisia.. sound in - pleasure out |
matmal01 05.03.2006 01:32:55 | |
---|
alatte kaikki treenaamaan deep purplen child in time biisiä niin siinä tulee kivoja falsetteja korkeelta ja kovaa. sitä vaan ei kukaan muu pysty laulaa kun ian gillan. |
18is9 06.03.2006 10:08:52 | |
---|
sitä vaan ei kukaan muu pysty laulaa kun ian gillan. Ai miten niin ei pysty ;)? "I listened hard but could not see" - YES, And You and I |
HeikKi rahvi 08.03.2006 11:53:45 | |
---|
Mulla on myös käynyt näin. En tiedä ihan tarkkaan rekisteriäni. Falsetti katosi, kun aloin kymään laulutunneilla ja laulamaan enemmän. Aiemmin falsetti oli helppo tuottaa, mutta kun aloin laajentamaan äänialaani, se jotenkin katosi. Nyt noin vuosi falsetin katoamisesta, olen alkanut löytää sitä uudelleen. Se kuulostaa kylläkin hieman erilaiselle, kuin aiemmin. Uskon, että jossain vaiheessa myös falsettiääni vapautuu. Oma arvioni on, että kysessä on vain äänen kehittyminen. Äänen täytyy löytää uusille opituille reiteille tie toimia. Itselläni tästä ei ainakaan haittaa ole ollut, koska äänialani on laajentunut mukavasti. |