Aihe: Kommentia/apua laulamiseen? 1 | |
---|---|
![]() 08.01.2006 17:34:23 | |
Tuota juuh, olen tässä aloittelemassa yhden henkilön sooloprojektia (biisejä omaksi iloksi) ja soittopuoli alkaa kohtapuoliin olla jo lähestulkoon siedettävässä kunnossa, mutta laulun kanssa on suuria ongelmia, sillä sitä en ole aikaisemmin harrastanut muuta kuin korkeintaan joskus suihkussa. Niinpä ajattelin jospa vaikka täällä asiaan vihkiytyneet osaisivat antaa muutaman vinkin mihinin minun kannattaisi eniten kiinnittää laulussani huomiota. Äänittelin eilen Paranoid-räpellykseeni lauluraidan taustalle, jotta teillä olisi mahdollisuus kuulla lauluani. En laulamisesta muuta tiedä, kuin että ääni pitäisi muodostaa palleasta, tosin tähänkin rykäisyyn taisi kyllä aikalailla kurkusta tuo ääni lähteä. Tässä linkki biisiin: http://s40.yousendit.com/d.aspx?id=1ALKGNIPB14HO2DX1VKC6F11FO Miltäs tuo nyt puoliammattilaisten korvaan kuulostaa? Mitä kannattaa ensimmäisenä lähteä korjaamaan? www.mikseri.net/jpriest | |
![]() 08.01.2006 23:45:44 | |
ääni pitäisi muodostaa palleasta, tosin tähänkin rykäisyyn taisi kyllä aikalailla kurkusta tuo ääni lähteä Ei sitä ääntä pallealla muodosteta. Pallea on vaan yks lihas, joka liittyy hengitykseen... Lueskelepa vaikka näitä sivuja, niin voi tulla vastaan samantyyppisiä kirjoituksia, joista voi olla hyötyä. (moneskohan kerta lienee, kun tuo pallea täällä taas kummittelee... ;) Miltäs tuo nyt puoliammattilaisten korvaan kuulostaa? Mitä kannattaa ensimmäisenä lähteä korjaamaan? Aika kireeltä kuulostaa, tosin riippuu siitä mitä soundia biiseihisi haluat. Mutta jos nyt tuon perusteella jotain sanoisin, niin ota vähän rennommin, tai kurkku on kipee vielä monta kertaa... ei siis mitään kurkun, kaulan ja leuan lihasten jännittämistä laulaessa, ellet sitten nimenomaan halua, että laulu kuulostaa tuollaiselle. Osittain makuasia, joten mikäpäs minä olen tuomaroimaan... Jos projektissasi on jotain hitaampia ja pitempilinjaisia biisejä, niin sitten ääni pitäis kyllä saada soimaan paremmin. Niin ja tempoon ja "timeen" (mikä lie suomenkielinen vastine tuolle engl. termille) kannattaa kiinnittää huomiota, siis että kaikki soittimet ja laulu osuisivat rytmisesti kohdilleen. Pikkuisen on hätäinen fiilis... Ei kommenttina em. biisiin, vaan ihan yleisesti ottaen: jos haluaa oikeasti oppia laulamaan, niin kannattaa aloittaa asiat ihan alusta, perusjutuista. Kaikki laulamisessa nimittäin pohjaa hengitystekniikkaan ym.ym. olipa tyyli mikä tahansa. Millään pienillä hokkuspokkus-jutuilla tai muusikoiden.net-vinkeillä laulua ei yleensä saa muokattua juuri mihinkään jos pohja puuttuu. | |
![]() 10.01.2006 08:55:11 | |
Ekana biisin hieman liian nopea tempo osuu korvaan. Jos laskisit tempoa, se vois rauhoittaa sun laulua hieman ja se tulisi ulos vähemmän kireänä. Laulu pitäisi saada soimaan enemmän. Rintaäänen ja ja pään onteloiden balanssia kannattaisi mun mielestä hakea. Laulamisessa muutenkin maltti on valttia =) | |
![]() 10.01.2006 11:35:45 | |
Kiitoksia kommenteista, annoin molemmille plussan kun jaksoitte vaivautua :) www.mikseri.net/jpriest | |
![]() 20.03.2006 20:12:38 (muokattu 24.03.2006 22:16:23) | |
No niin, uskallauduinpa pienen tauon jälkeen uudestaan mikin ääreen. Omasta mielestäni lauluni on tuosta viimekerrasta jo hieman parantunut, mutta nyt tuli kyllä valittua "vähän" liian vaikea kappale. Ei oikein meikäläisen äänihuulilla tuonne Gillanin korkeuksiin päästä, tai ainakaan kovin puhtaasti. No, tässä teille nyt kuitenkin vähän Purplea huonolla laululla ja kitaroinnilla höystettynä: Onko mitään enää tehtävissä, vai rupeanko samantien kaupittelemaan tuota Shure 606:sta torilla? Edit: ei helvata, kuuntelin tuon biisin uudestaan parin päivän tauon jälkeen ja täytyi ottaa se äkkiä pois julkisesta levityksestä ennen kuin joku tuttu kuulee :) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)