Aihe: Aloittelija kysyy: laulumikeistä + kylpyhuoneakustiikka
1
52388
08.05.2006 09:46:39
Otsikkokin kertoi, että olen todellinen aloittelija, joten kysymyksetkin saattavat olla aika tyhmiä mutta kysytään kuitenkin.

Pystyykö kunnon mikrofonilla parantamaan lauluääntä? Tällä hetkellä laulan prismasta ostetulla sonyn halvalla mikillä, joka on liitetty kaiuttimeen. Kun laulan kotona karaokea niin ääni kuulostaa ihan ok:lta. Olen tutustunut tähän keskustelupalstaan vasta pari päivää ja täällä näyttää olevan kokenutta porukkaa. Eli paraneeko ääni jonkin verran satsattaessa enemmän laitteisiin?

Olen huomannut, että kun laulaa kylpyhuoneessa ääni kuulostaa hyvältä, eikä voluumia tarvitse nostaa. Ei rasita kurkkua, laulaminen vaivatonta + kuulostaa hyvältä. Itseasiassa jopa paremmalta kuin mikin kautta laulettuna. Jos jollain mikillä saisi äänen samanlaiseksi kuin kylpyhuoneessa kuulemani niin ostan heti! Suositteletteko kylpyhuonetta treenipaikaksi vai onko mikin kautta parempi laulaa? (Asun omakotitalossa) :)
hannakatriina
08.05.2006 09:57:00

Pystyykö kunnon mikrofonilla parantamaan lauluääntä? Tällä hetkellä laulan prismasta ostetulla sonyn halvalla mikillä, joka on liitetty kaiuttimeen. Eli paraneeko ääni jonkin verran satsattaessa enemmän laitteisiin?

Kyllä. Eli jos aiot laulaa enemmänkin niin hommaa nyt ihmeessä parempi mikki...

Jos jollain mikillä saisi äänen samanlaiseksi kuin kylpyhuoneessa kuulemani niin ostan heti!

Ei mikillä saa ääneen kaikua, vaan kaikulaitteella.

Kannattaa kyllä opetella laulamaan hyvin myös ilman kaikua tai muita efektejä, koska ei ne loppupeleissä pelasta tilannetta mihinkään jos muuten laulaa heiveröisellä tekniikalla tai nuotin vierestä.
kay
08.05.2006 23:17:02
Pystyykö kunnon mikrofonilla parantamaan lauluääntä?

Saivartelen, mutta ei pysty.

Ääni on mikä on, mikki on vain väline, jolla sen voi saada vain mahdollisemman luonnollisen kuuloiseksi, mutta voimistetuksi. Kompurat ja kaiut erikseen.

Oma mikki kannattaa valita siten että se ei korosta äänen epätoivottuja piirteitä, itse vältän shuren SM58a hiljaisilla laulukeikoilla, koska keskivoittoinen ja tunkkainen ääneni kaipaa erottelevaa mikkiä kun mennään hiljaa. Bilekeikalla 58kin menee.

Mutta siis mikki ei paranna ääntä, mutta voi huonontaa sitä tarpeettoman paljon.
stagestar
10.05.2006 13:04:41
ei sinällään paranna. mutta tässä tapauksessa kun vaihdat sen marketti mikin, oikeaan mikkiin niin taatusti paranee. Halpa ja hyvä on juuri tuo Shure sm58. Sitten hyvä myös, mutta vähän kalliimpi olis Beyerdynamic Opus69. ja sitten myös on myös hyvä ja vähän vielä kalliimpi shure sm58 beta! ja sitten hommaat jonkun halvan kaikulaitteen, esim. TC M300, niin sieltä löytyy se kylpyhuonekin.
rok rok !!!
Suu
10.05.2006 20:55:58
Mutta siis mikki ei paranna ääntä, mutta voi huonontaa sitä tarpeettoman paljon.

Hyvin sanottu!

SM58:sta en itse ainakaan kauheasti diggaile saundillisesti (tunkkainen). Muuten käytössä hyvin toimiva perusmikki, joka tulee helposti toimeen vähän huonommankin pa:n kanssa.
sound in - pleasure out
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)