Aihe: Aloittelija kysyy: laulumikeistä + kylpyhuoneakustiikka
1
52388
08.05.2006 09:46:39
Otsikkokin kertoi, että olen todellinen aloittelija, joten kysymyksetkin saattavat olla aika tyhmiä mutta kysytään kuitenkin.

Pystyykö kunnon mikrofonilla parantamaan lauluääntä? Tällä hetkellä laulan prismasta ostetulla sonyn halvalla mikillä, joka on liitetty kaiuttimeen. Kun laulan kotona karaokea niin ääni kuulostaa ihan ok:lta. Olen tutustunut tähän keskustelupalstaan vasta pari päivää ja täällä näyttää olevan kokenutta porukkaa. Eli paraneeko ääni jonkin verran satsattaessa enemmän laitteisiin?

Olen huomannut, että kun laulaa kylpyhuoneessa ääni kuulostaa hyvältä, eikä voluumia tarvitse nostaa. Ei rasita kurkkua, laulaminen vaivatonta + kuulostaa hyvältä. Itseasiassa jopa paremmalta kuin mikin kautta laulettuna. Jos jollain mikillä saisi äänen samanlaiseksi kuin kylpyhuoneessa kuulemani niin ostan heti! Suositteletteko kylpyhuonetta treenipaikaksi vai onko mikin kautta parempi laulaa? (Asun omakotitalossa) :)
hannakatriina
08.05.2006 09:57:00

Pystyykö kunnon mikrofonilla parantamaan lauluääntä? Tällä hetkellä laulan prismasta ostetulla sonyn halvalla mikillä, joka on liitetty kaiuttimeen. Eli paraneeko ääni jonkin verran satsattaessa enemmän laitteisiin?

Kyllä. Eli jos aiot laulaa enemmänkin niin hommaa nyt ihmeessä parempi mikki...

Jos jollain mikillä saisi äänen samanlaiseksi kuin kylpyhuoneessa kuulemani niin ostan heti!

Ei mikillä saa ääneen kaikua, vaan kaikulaitteella.

Kannattaa kyllä opetella laulamaan hyvin myös ilman kaikua tai muita efektejä, koska ei ne loppupeleissä pelasta tilannetta mihinkään jos muuten laulaa heiveröisellä tekniikalla tai nuotin vierestä.
kay
08.05.2006 23:17:02
Pystyykö kunnon mikrofonilla parantamaan lauluääntä?

Saivartelen, mutta ei pysty.

Ääni on mikä on, mikki on vain väline, jolla sen voi saada vain mahdollisemman luonnollisen kuuloiseksi, mutta voimistetuksi. Kompurat ja kaiut erikseen.