Aihe: Efektejä laululle
1
alanko
12.04.2006 08:51:22
Eli tuommosta jonkinlaista multiefektisysteemiä olisin vailla. Mutta kun en oikein niistä tiedä mitään, varsinkaan laululle sopivista. Käyttötarkoitus olis siis treenikämpälle vähän tukevoittamaan laulua ja saamaan siitä vähä paremman kuuloista (minussahan ei vikaa ole, vaan laitteissa :). Laitteessa olis hyvä olla varmaan joku kompura/limitteri tms. Kaikua saan jonkinlaista suoraan mikseristä, joten se ei välttämätön oo, mutta ei nyt haittaakkaan. Eli jos tuommosista laitteista joku osais kertoa. Ja saa myös kertoa, että miksi niitä ei kenties sinun mielestäsi tarvisikkaan. Niin ja hirveän kallis sen ei tarvis olla..
Tämmösiin törmäsin Thomannilla, onko näistä kokemusta, tai muuta tietoa?
http://www.thomann.de/thoiw3_behrin … _2600_composer_pro_xl_prodinfo.html
http://www.thomann.de/thoiw3_tc_m300_multi_effects_prodinfo.html
Apricot
14.04.2006 00:29:28
Behringereitä käytetään aika paljon, niistä kuitenkin ollaan montaa mieltä. Siinä menee hinta ja laatu käsi kädessä, eli ihan ok laite harrastajalle. TC onkin jo vähän arvostetumpi merkki, vaikka just tuosta mallista ei ole itsellä kokemusta.

Sitä voi miettiä, että tarvitseeko oikeasti lauluun kompuran. Isossa PA:ssa laulua usein kompressoidaan ainakin saliäänessä, mutta treenikämpällä siitä voi tulla ongelmiakin, jos ei osaa laittaa tarpeeksi mietoja asetuksia. Jos laulajalla on asiallinen mikkitekniikka ja jonkinmoista kontrollia äänestään, niin kompressorilla ei välttämättä saa parannettua mitään, pikemminkin päin vastoin. Jos laulaja tottuu nojailemaan kompressointia vasten, niin ei ehkä opi itse säätelemään äänensä voimakkuuden vaihteluja.

Jos haluaa kehittää pa -soundia ilman että tarvitsee ostaa kokonaan uusi pa, niin erilaisia mikkejä kokeilemalla voi saada paljon aikaan. Pienenkin pa:n virittämiseen kannattaa perehtyä; halvemmallakin graafisella eq:lla voi saada säädettyä aikalailla ok lopputuloksen, mutta sen eq:n täytyy olla 2 x 30 -kaistainen.
No problemo!
iso j
14.04.2006 23:28:34 (muokattu 14.04.2006 23:33:37)

Behringereitä käytetään aika paljon, niistä kuitenkin ollaan montaa mieltä. Siinä menee hinta ja laatu käsi kädessä, eli ihan ok laite harrastajalle. TC onkin jo vähän arvostetumpi merkki, vaikka just tuosta mallista ei ole itsellä kokemusta.

Ei tosta m300.sta ole lauluun juurikaan hyötyä, Säädöt on aika vähäiset ja tilat aika isoja. eikä ton kompressori satu lauluhommiin johtues em. säätöjen/lednäytön niukkuudesta.

Perus kompuran/gaten meiningin saa ihan noilla behringereillä aloteltua (olettaen että kyseinen laite sattuu pelittää) ja sit jos tuntuu et toi on se juttu ja sitä on oppinut käyttämään, niin sitten laadukkaampi peli kaupasta.

EDIT: ai niin behkullahan on sellanen "lauluhärpätin" siinä on optokompura, eg, s-limitteri,putkisimulaatio etuaste yms. olikos se joku vx2000 tms. tkaupan sivuilta löytynee. Tollasta kokeilin joskus ja ei se nyt pöllömpi ollut.
"Tässä maassa on niin huonot liksat että nälkä on aina vieraanamme,.."
Bike n roll
21.04.2006 23:38:53
olen tyytyväinen digitch:n vx 400 josta on myös malli 300.sisältää putkimikkimallinnuksia ja efektejä joita saa useita päällekkäin.Hinta/Laatu OK !
Laite on pedaalimallinen lattialle ja on helppo ohjelmoida.On myös tehdas-asetukset..Tulee mikin ja pa:n väliin.
Suu
23.04.2006 12:49:27
olen tyytyväinen digitch:n vx 400 josta on myös malli 300.sisältää putkimikkimallinnuksia ja efektejä joita saa useita päällekkäin.Hinta/Laatu OK !
Laite on pedaalimallinen lattialle ja on helppo ohjelmoida.On myös tehdas-asetukset..Tulee mikin ja pa:n väliin.

Itsekin olen tota välillä vilkuillut, mutta haluaisin päästä testaamaan ennen kuin tekee ostopäätöstä. Minkälaisessa musassa olet tota käyttänyt?
sound in - pleasure out
Decadence?
24.04.2006 10:46:29
Jos ei oo omaa erillistä live/efektimiksaajaa niin suuresti suosittelen vx400. Ihan laadukas ja voi efektitilanteita helposti lavalla muuttaa itse. Delayta chorukseen, putkisäröä johonkin väliin jne..
Decadence?
24.04.2006 10:46:56
Jos ei oo omaa erillistä live/efektimiksaajaa niin suuresti suosittelen vx400. Ihan laadukas ja voi efektitilanteita helposti lavalla muuttaa itse. Delayta chorukseen, putkisäröä johonkin väliin jne..
Valli
24.04.2006 16:08:43
Voisitteko kertoa enemmän käyttökokemuksia tosta VX 400:sta? Alkoi itseäkin kiinnostaa. Onko saundipresetit yhtään käyttökelpoisia vai jotain avaruuskamaa? Minkälaatuinen reverb ja delay? Onko vaikea käyttis?
Jostain luin, että gainin ja kompuran kanssa täytyy olla tosi varovainen saundeja säätäessä, jos haluaa säröttömän saundin...
Connor
25.04.2006 10:29:54

Hey, toi Vx400 näyttää oikeen makeelta.

Toimiiko tuo myös tämmösessä käytössä: mulla on pikkumikseri läppärin kyljessä jonka läpi oon vetäny lauluraitoja Audacityyn valmiille biisipohjille. Voikos tuon Vx400:sen törkätä tohon kombinaatioon efektiksi niin ei tarttis käyttää Audacityn softaefektejä jälkeenpäin??
Witch_King
28.04.2006 13:21:13

voihan sen liittää....mutta ainakin henk koht tulee ennemmin käytettyä juuri noita audacityn efektejä tosin käytän tuosta saundia kuivana nauhoittaessa saa sen kompressorin jne käyttöön...keikoilla ja treeniksellä tuo on kyllä erittäin kätevä vekotin.
Ville A.
30.04.2006 22:43:26
mulla on kans tuollainen digitech, tosin tuo vanhempi vocal 300. Harrastelukäytössä se menee itselläni oikein hyvin, normaalisti siis käytän silloin kun soittelen akustisella jotain ja laulan samalla..

Eilen sitten nappasin sen mukaan kun lähdin treeneihin, mielestäni toimi juuri sopivasti sielläkin. Tosin kierron kanssa oli hieman ongelmia, mutta syynä oli liiallinen input gain. Hintaansa nähden varsin näppärä laite, ohjelmoinnit on todella helppo tehdä ja kestävän oloinen kotelointi. Miinuksena joidenkin efektien käyttökelvottomuus laulussa, kuten mörkö- yms. äänet
Up and down that road in our worn out shoes, talkin' 'bout good things and singin' the blues
Suu
02.05.2006 02:00:41 (muokattu 02.05.2006 02:03:37)
http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=680

Lukekaahan tämä laitearvio Digitechin Vocal 300:sta.
Muistakaa kuunnella ääninäyte. :D :D :D
sound in - pleasure out
Valli
02.05.2006 13:15:45 (muokattu 02.05.2006 21:14:15)
Okay, hyvä arvio.

Mun pitäs saada pari erilaista delayta, säröä sekä ehkä joku doubleri livekäyttöön. Omaa miksaajaa ei tule olemaan mahdollisuutta käyttää ikinä, joten voisko tämmöinen poljin käydä laatuun? Kaikua tuskin uskallan lavalta alkaa ruuvaamaan, koska epäilemättä klubeilla laulusaundiin laitetaan kaikua jo ihan riittävä määrä meikäläiselle.

Hieman epäilyttää juuri tuo "kahden markan" digitaalisuuden läpikuuluminen.

Saako purkin läpi menevän efektoidun saundin about samalle voluumille kuin bypass-asetuksella? Muutenkin hirvittää mennä tällaisena epämuusikkona säätämään saundcheckiä, ja jos mulla on mukana vielä joku jumalatonta feedbackia aiheuttava multihilavitkutin mukana niin varmaan miksaaja on onnesta soikeana.

Jos laittaisi saundit sillä tavalla, että pedaalin "efektiketjusta" kaikki equt sun muut offille, ja vain se haluttu efekti (esim. delay) muuten kuivan saundin päälle, luulis toimivan livetilanteissa? Nostaako yks efu spedun ulostulovolyymia paljon?

Edittii.

Kyselin sediltä, ja tulin tulokseen ettei oo kauheasti järkeä ostaa tota Digitechin härpätintä, kun esim. Lexiconin mx200:n saa about samalla hinnalla. Pitäisi olla ainakin "varma" merkki. Onko käyttökokemuksia? Ajattelin laittaa vehkeeseen midipedaalin ohjaamista varten, jos moisen ostan.
Decadence?
03.05.2006 12:56:59 (muokattu 03.05.2006 17:19:49)
niin siis onhan siinä kyllä paljon turhaa scheissea.. vx400:ssa ja vocal 300:ssa. Mutta livenä ku käyttää hyvällä maulla ja sopivilla määrillä niin en oo korvaavaa laitetta löytäny. Ei siinä äänen tai rakenteen laadussa mulla oo mitään negatiivista sanottavaa. Ja eihän niitä mörkö-avaruushommia tarvi käyttää.

Itsellänihän on lexicon perusverbinä soundcraftin mikserissäni. Vx400:n putki lämmittää ja delay on aina expressiopedaalissa valmiina. Toisinaan tyros2:n lauluefektejäkin on ketjussa jossain välissä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)