Aihe: Laulu kitaran rinnalle? 1 | |
---|---|
![]() 26.01.2005 16:58:09 | |
Elikkä nyt on tullut soiteltua jonkun aikaa kitaraa, tunneilla siis tulee käytyä kerran viikossa. Joskus on tullut mieleen, että laulutaito olisi sinänsä hieno juttu tähän rinnalle. Lähinnä haluaisin kuulla ihmisltä kokemuksia, jos he ovat samaa yrittäneet ja mahdollisesti onnistuneet. Eli kuinka vaikeaa on hallita kumpikin taito samanaikaisesti? Varmaankin sitten kannattaisi alkaa käymään tunneilla, niin kävisi helpomminen, mitenkäs paljon ihmisen ääntä pystyy "jalostamaan", kun ainakin oma nauhoitettu lauluääni mitä nyt on vähän tullut kokeiltua niin kuloosta melko, no, aneemiselta. | |
![]() 26.01.2005 21:02:41 | |
Elikkä nyt on tullut soiteltua jonkun aikaa kitaraa, tunneilla siis tulee käytyä kerran viikossa. Joskus on tullut mieleen, että laulutaito olisi sinänsä hieno juttu tähän rinnalle. Lähinnä haluaisin kuulla ihmisltä kokemuksia, jos he ovat samaa yrittäneet ja mahdollisesti onnistuneet. Eli kuinka vaikeaa on hallita kumpikin taito samanaikaisesti? Varmaankin sitten kannattaisi alkaa käymään tunneilla, niin kävisi helpomminen, mitenkäs paljon ihmisen ääntä pystyy "jalostamaan", kun ainakin oma nauhoitettu lauluääni mitä nyt on vähän tullut kokeiltua niin kuloosta melko, no, aneemiselta. treenaamalla ja helposta alottamalla onnistuu. Juu tunnit on _tosi_ hyvä apu. Ääni kehittyy ainakin iän myötä, viinaksilla sitä ei kannata alkaa kehittään. Äänen hyvän kuuloisuus on paljon kiinni siitä, miten se tuotetaan. Tunneilla opit laulaa oikeella tekniikalla, jonka kautta saat ääneen voimaa. Muista, että hyväkin ääni kuulostaa paskalta nuotinvierestä laulaessa. Huonomuistisilla on vähemmän stressiä. | |
![]() 31.01.2005 21:16:17 | |
treenaamalla ja helposta alottamalla onnistuu. Juu tunnit on _tosi_ hyvä apu. Ääni kehittyy ainakin iän myötä, viinaksilla sitä ei kannata alkaa kehittään. Äänen hyvän kuuloisuus on paljon kiinni siitä, miten se tuotetaan. Tunneilla opit laulaa oikeella tekniikalla, jonka kautta saat ääneen voimaa. Muista, että hyväkin ääni kuulostaa paskalta nuotinvierestä laulaessa. Selvä homma, mistäspäin helsinkiä löytyy lauluopetusta? | |
![]() 02.02.2005 19:13:13 | |
Selvä homma, mistäspäin helsinkiä löytyy lauluopetusta? musiikkiopistoista ja musiikkikouluista, työväen- ym. opistosta, konservatorioilta (stadia) ja sibelius-akatemialta (kannattaa hakea pedagogiikkaopiskelijoiden harjoitusoppilaaksi noihin), yksityisiltä (lappu musiikkiopiston yms. seinään). opetusta löytyy varsinkin helsingistä lähes joka puolelta. [i hear voices but at least they're on tune] | |
![]() 05.02.2005 13:24:12 | |
Kun itse aloitin muinoin kitaran soittamisen, ja yritin sitten vielä laulaa mukana, tuntui se täysin mahdottomalta. Yski ja sleeppas niinkuin olis bensa loppumassa, mutta siitä se sitten lähtee kun vaan jaksaa hangata. (Nyt siitä saa jopa maksun ja ablodit :-) Kannattaa aluksi ehkä kuitenkin pitäytyä hyvin yksinkertaisissa perusrytmeissä eikä lähteä yrittämään uusinta uutta hitti-biisiä, jossa on kolme eri rytmilajia ja kimuranteja sointukuvioita. Vanhalla CCR kamalla on hyvä treenata, vaikka musasta ei pitäisikään. Niillä on hyvät perusrytmit ja iisit biist, onhan kuitenkin hyvä oppia ensin kävelemään ennen kuin voi juosta. Minds are like parachutes.
They only function when they are open. | |
![]() 05.02.2005 20:23:57 | |
Ei kait se kovin vaikeaa ole kahta asiaa samaan aikaan. Hendrix lauloi,soitti kitaraa,polki Wahia ja jauhoi purkkaa samaan aikaan...se on jo vaikeaa. | |
![]() 10.02.2005 21:00:08 | |
Joo no minä laulan ja soitan kitaraa saman aikaisesti, eikä ole vielä ainakaan ilmaantunut ongelmia. Olisi tietysti hyvä, että soinnut ja muut melodiapätkät, välisoitot yms. osaisi soittaa katsomatta kitaraansa kertaakaan, jotta voisi keskittyä esim. sanojen lukemiseen (ellei osaa ulkoa) ja yleisöön katsomiseen. jos laulaminen soittamisen kera ei heti onnistu, niin arvaa mikä auttaa? harjoittelyyy... | |
![]() 10.02.2005 21:00:46 | |
Ei kait se kovin vaikeaa ole kahta asiaa samaan aikaan. Hendrix lauloi,soitti kitaraa,polki Wahia ja jauhoi purkkaa samaan aikaan...se on jo vaikeaa. ei välttämättä ;D | |
![]() 11.02.2005 10:21:03 | |
Mulle oli koko homman lähtökohtana silloin muinoin Kansalaisopiston kitarasäestys-kurssi, joka kesti vissiin vuoden rymillä kerran viikossa.Opetustyyli oli se että Opettaja soitti ja lauloi luokan edessä oppilaat istuivat omilla paikoillaan ja yrittivät pysyä perässä sen minkä pystyivät,biisit olivat paperilla myös edessä.Se oli jälkikäteen arvioituna tärkein ja helpoin tie nykyiselle kitaristi-laulajan uralle.Niinsanotulle uralle :-) -play some skynyrd, man!- | |
![]() 12.02.2005 17:43:12 | |
Ei kait se kovin vaikeaa ole kahta asiaa samaan aikaan. Hendrix lauloi,soitti kitaraa,polki Wahia ja jauhoi purkkaa samaan aikaan...se on jo vaikeaa. Ja se soitti vielä ihan älyttömiä juttuja samalla - ja vaivattoman tuntuisesti. Ilman hauskaakin voi olla alkoholia. | |
![]() 15.05.2005 13:49:06 | |
Mulla tuo laulaminen kitaran kanssa tuli ihan automaattisesti.Minusta se on ihan helppoa ja eikä sitä ole tarvinut edes opetella. Mutta sulle voisin sanoa että aloita vaan helpoista biiseistä,ja mieluiten sellaisista joissa pohjana on vain soinnut.Ei kannata alkaa vääntelemään mitään sooloja laulun aikana jos on vielä opetteluvaihe menossa.... | |
![]() 15.05.2005 14:42:53 | |
Kannattaa opetella alkuun helppoja, tuttuja kappaleita, joiden parissa tykkää jammailla. Tärkeätä on kun (raskas) kitara roikkuu kaulassa, että säilyttää hartioiden seudun rentouden ja ottaa lauluun kunnolla tukea tuolta palleanseudusta. Silloin ei laulu pääse kuulostamaan turhan ponnettomalta. Mitä sujuvaan yhteensoittoon tulee, kappaleet on syytä opetella ihan selkäytimeen ja rytmin sisäistäminen on myöskin olennaista. Pitää tavallaan antaa kappaleen viedä mukanaan ja olla tavallaan robottina, soiton pitäs mennä vaikkei sitä juuri ajattelekaan...Siten voi keskittyä hyvään laulusuoritukseen. Kyllähän se välillä tuntuu olevan sellasta aikamoista tasapainottelua veitsen terällä; ei kestä lipsahtaa huonoon soittoon eikä huonoon lauluun, molemmat erottuvat kokonaisuudesta aika helposti. Tosin toinen kitaristi bändissä helpottaa taakkaa jo kummasti. | |
![]() 09.08.2006 20:50:54 | |
Vähän offtopiciks menee mut joku mainitsi tuossa kansalaisopiston niin ajatteiln kysyä, että mitä sisältää kitarasäestykseen, siis mitä se on? Ja mitä siellä tunneilla tosiaan tehään? Sisältääkö kitarasäestys esim tekniikan opettelun? Kertokaas hieman, olisi kiinnostusta tunneille mennä kun on nyt tullut kohta pari vuotta soiteltua. | |
![]() 12.08.2006 03:05:50 | |
Vähän offtopiciks menee mut joku mainitsi tuossa kansalaisopiston niin ajatteiln kysyä, että mitä sisältää kitarasäestykseen, siis mitä se on? Ja mitä siellä tunneilla tosiaan tehään? Sisältääkö kitarasäestys esim tekniikan opettelun? Kertokaas hieman, olisi kiinnostusta tunneille mennä kun on nyt tullut kohta pari vuotta soiteltua. riippuu opistosta ja opettajasta. itse kun olin joskus vuonna nakki ja karva niin harjoiteltiin sointuja ja ne jotka oppi soinnut sai sitte tekniikkapitoisempia lisätehtäviä ja komppeja kun muut harjoitteli peruskauraa. sit soitettiin ccrrää kimpassa ja mun pyynnöstä harjoiteltiin myös se stairway to heavenin intro :) kannattaa kysellä opistosta jonne aikoo, jos eivät osaa vastata niin pyydä opettajan numeroa ja kysy suoraan. kansalais- ja työväenopistoilla kun ei ole mitään valtakunnanlaajuista opetussuunnitelmaa kuten vaikkapa musiikkiopistoilla tai peruskoululla. [i hear voices but at least they're on tune] | |
![]() 12.08.2006 09:43:06 | |
Burana vaan laulamaan, kyllä se lähtee ja komeasti lähteekin. Tosin emme tiedä mitä lauluamiselta haluat, onko kuinka tärkeää sinulle oppia käyttämään ja hallita ääntä, vai haluatko vaan laulaa kuten renttu. Itse en ole mitään kouluja käynyt, joten äänenkäyttö ja laulu nyt on mitä on. Jotenkin se oma tyyli ainakin on löytynyt, mikä tulee nykyään ihan luonnostaan, ja sen kanssa on erittäin mukava elää. Toisaalta taas, en osaa käyttää ääntäni aina kuin haluaisin, mutta olenkin aikalailla nakit ja muusi-miehiä, että olen vähään tyytyväinen ja simppeli kaveri muutenkin. Aikoinaan mietin, että voinko minä laulaa ja että mitä siihen pitäisi tehdä. Ei siihen tarvitse mitään tehdä, kunhan laulaa vaan ja nauttii siitä. Jos haluaa oppia kunnolla ääntään käyttämään, ei toki laulutunnit pahasta liene. Pointtina kuitenkin: jos tykkäät tai haluaisit laulaa, niin anna palaa ja nauti. THV-Klubi #7
Romantikkoitkijät #12 | |
![]() 12.08.2006 12:10:15 | |
...mitä sisältää kitarasäestykseen, siis mitä se on? Ja mitä siellä tunneilla tosiaan tehään? Sisältääkö kitarasäestys esim tekniikan opettelun? Säestys = vapaa säestys. Opetellaan tyypillisiä komppeja erilaisiin biiseihin (nuotio & teräsharja, valssi, 12/8, balladi, blues jne.). Kaikki avosoinnut + barret, siis kolmisoinnut. Tekniikka on aikalailla sitä, että näin rämpytetään plektralla, ja näin voi soittaa sormilla House of the rising sunin. "I got the Pieksämäki railway station blues." | |
![]() 12.08.2006 23:41:51 (muokattu 12.08.2006 23:44:57) | |
opettajan johdolla olen opetellut barreesoinnuista yleisimmät ja muutenkn soinnut,kyllä onnistuu tuo vallan mainiosti.kokeilemaan vaan. edis:tosin,itse olen vuoden ja päälle laulutunteja ottanut,kitaran rinnalla,siitä on kyllä suuri apu.ja tottakai aiempi musiikin teorian opiskelu ja seitsemän vuoden pianon takominen auttoi asiaa,kun ei tarvinnut kaikkea ihan alusta opetella. | |
![]() 12.08.2006 23:49:30 | |
mitä sisältää kitarasäestykseen, siis mitä se on? Ja mitä siellä tunneilla tosiaan tehään? Sisältääkö kitarasäestys esim tekniikan opettelun? Kertokaas hieman, olisi kiinnostusta tunneille mennä kun on nyt tullut kohta pari vuotta soiteltua. no,minun opettajani ainakin ensimmäisenä opetti "yleisimmät" soinnut,sen jälkeen harjoiteltiin erilaisia komppeja erilaisiin kappaleisiin. nyt syksyllä jatkuuuu.sormenpäät koppuroina | |
![]() 12.08.2006 23:52:44 | |
Tekniikka on aikalailla sitä, että näin rämpytetään plektralla, ja näin voi soittaa sormilla House of the rising sunin. ...indeed... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)