Aihe: Tukkoisuus laulamisessa 1 2 | |
---|---|
![]() 23.10.2004 20:50:23 | |
Kun laulan ilman mikkiä, ääneni omassa päässäni kuullostaa ihan mukiin menevältä, mutta kun esim. nauhoitan ääntäni kuullostaa ääni todella tukkoiselta nenästä laululta. Miten tätä tukkoisuutta saa aukeamaan? Osaan laulaa kappaleet nuotilleen ja äänialani on riittävä ja sopiva omille biiseillemme. Ongelmana siis äänen laulu. Tukkoisuus häviää hieman jos laulan kovempaa. | |
![]() 24.10.2004 20:17:21 | |
Mullakin on samanlaisia ääniongelmia laulussa. Myös puheääntäni voisi jossain mielessä kuvailla tukkoiseksi. Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko sulla tukkoinen ääni muutenkin esim. puhuessa? Mureke, mureke, mureke lihaisa mureke! | |
![]() 24.10.2004 20:28:18 | |
No ei sitä niin paljon huomaa puhuessa kuin laulaessa. Minulla kyllä vaikuttaa laulamis/puhumisääneen se että minulla on ympärivuotinen pieni nuha. Mutta luulisi ettei se nuhakaan sitä ääntä ihan syö. En sitten tiedä... | |
![]() 29.10.2004 02:17:19 | |
No ei sitä niin paljon huomaa puhuessa kuin laulaessa. Minulla kyllä vaikuttaa laulamis/puhumisääneen se että minulla on ympärivuotinen pieni nuha. Mutta luulisi ettei se nuhakaan sitä ääntä ihan syö. En sitten tiedä... Oho. Mulla on ihan samaa ongelmaa. Kyllä sitä ääntä on parantanut laadukkaampien mikkien käyttö ja harjoittelu. Pitää opetella laulamaan "kunnolla". Siis ettei jätä mitään reserviin. "I am the war machine marching on your soul/command and conquer, I shall take control" -Jeff Waters | |
![]() 09.11.2004 10:39:16 | |
mulla oli ihan sama ongelma aikasemmin. tai on vieläkin esim. koneelle äänittäessäni huonolla mikillä.. paljon on kiinni mikin laadusta. laula jollekin (bändi)kaverille, ja kysy vaikka siltä, millaista laulusi on livenä...? mun live-laulusoundista miksaaja ruuvaa alapään pois heti suosiolla, ja alkaa sit vast miksaamaan kunnolla. muuten jylisee ja kumisee ja on tukkoinen. toi nuha on varmasti suurimpia syitä, äänen pitäis saada kulkea _vapaasti_ eli höyryhengitystä ja röörit auki kunnolla. Viime äänityksissä kirkas viina (ihan vaan pikku snapsut) autto oikeesti tosi paljon, sai limakalvot puhtaaks. hissukseen laulaminen on muutenkin ihan perseestä, vedät rohkeesti vaan niin loppuu tukkoisuus. ja suuta on hyvä aukoa vähän yliampuvasti artikulaation ja äänen ulostumisen selkiyttämiseks. en mä nyt muutakaan keksi. | |
![]() 09.11.2004 15:28:33 | |
Kun laulan ilman mikkiä, ääneni omassa päässäni kuullostaa ihan mukiin menevältä, mutta kun esim. nauhoitan ääntäni kuullostaa ääni todella tukkoiselta nenästä laululta. Miten tätä tukkoisuutta saa aukeamaan? Osaan laulaa kappaleet nuotilleen ja äänialani on riittävä ja sopiva omille biiseillemme. Ongelmana siis äänen laulu. Tukkoisuus häviää hieman jos laulan kovempaa. Se miten kuulet äänesi ilman äänitystä/mikkiä tai niiden kanssa on kaksi AIVAN eri asiaa. Pään luut heijastavat sen verran hyvin ääntä, että suuri osa "kuulemastasi" äänestä ei tule suinkaan suusi kautta ilmoille ja korviin, vaan suoraan pään luiden heijastamana. Tästä syystä aika monelle on suuri järkytys kuulla miltä he OIKEASTI (eli kaikkien muiden mielestä) kuulostavat. Tukkoisuus äänessäsi saattaa aivan hyvin olla juuri nuhan syytä, sillä kaikki ylimääräinen tavara nenä/pääonteloissa saa äänen kuulostamaan nasaalilta eli siltä kuin "laulaisi nenästä". Teknisesti asia on juuri päinvastoin eli jos otat nenästä kiinni (ja tukit ilman luonnollisen kulkureitin), niin silloin huomaat kuinka ääni muuttuu nenälauluksi vaikka juuri sieltä sitä ei pääse tulemaan... Viina ei ole oikea konsti äänen käsittelyyn missään tilanteessa, sillä se kuivattaa limakalvoja ja pahentaa tilannetta. Desinfiointiin se sopii kyllä, mutta niissä tilanteissa olisi parempi olla kokonaan laulamatta. ELI Juo paljon vettä. Kosteus kehossa ja kurkunpäässä auttaa laulamisessa. Myös lima muuttuu "liukkaammaksi" ja nuhan oireet helpottuvat. Liiku mahdollisimman paljon hengästymiseen asti. Töllöin kehität samanaikaisesti hengitystekniikkaasi sekä saat niin ikään "limat liikkeelle". Tässäpä tärkeimmät. Olen aina oikeassa, paitsi silloin kun olen väärässä. | |
![]() 11.11.2004 15:16:13 | |
Kun laulan ilman mikkiä, ääneni omassa päässäni kuullostaa ihan mukiin menevältä, mutta kun esim. nauhoitan ääntäni kuullostaa ääni todella tukkoiselta nenästä laululta. Miten tätä tukkoisuutta saa aukeamaan? Millaisella mikillä äänität laulusi? Kaikille äänille kun ei välttämättä sovi se perus-SM58 (ei ainakaan meikäläiselle). Kunnon konkkamikillä saa yleensä parhaat tulokset. Mikin käyttäminen on myös aivan oma taiteenlajinsa. Jos äänität dynaamisella mikillä, niin ethän laula suu kiinni mikissä? Tällöin saat aikaan ns. proximity-efektin, mikä vain korostaa laulun "tunkkaisuutta".. Mutta kuten jo mainittiin, laulu kuulostaa joka tapauksessa äänitettynä aina erilaiselta kuin se ääni jonka kuulet kallosi lävitse itse laulaessasi.. | |
![]() 11.11.2004 23:42:42 | |
Jos luontainen soundi on "tukkoinen", niin eipä sitä loputtomiin siitä pysty kirkastamaan. Veikkaisin kuitenkin, että tässä on nyt kyse äänen väärästä sijoituksesta ja se ammutaan nenään / kurkunperällä, kun sen tulisi ampua suoraan suusta ulos hieman maskia hipoen. | |
![]() 08.08.2006 17:00:15 | |
Ollaan tällä viikolla tekemässä demoa ja nyt lauluosuuksia nauhotellessani huomasin, että ääneni on uskomattoman tukkoinen. Heittäkää vaan lisää vinkkejä laulutyyliin jne.. Nuotissa kyllä pysyn. | |
![]() 08.08.2006 17:32:28 (muokattu 08.08.2006 17:33:12) | |
Heittäkää vaan lisää vinkkejä laulutyyliin jne.. Minulle on ollut suurta hyötyä tuossa ketjussa saamistani neuvoista: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=37&t=129368 Vaatii kuitenkin pidempiaikaista harjoittelua, ei tepsi ihan viikossa... Halpa konsti: äänittäkää hyvällä konkkamikillä, ja boostatkaa miksauksessa lauluraidan ylintä diskanttia (15 kHz < ). Tulee kirkkautta, mutta ässät ei sihise. Musta tuntuu, että suurimmalla osalla pop/rock -laulajista on "tukkoisuutta" äänessä, mikä johtuu vain siitä ettei ääntä ole koulittu. Pääresonanssia ei ole juuri ollenkaan. Treenaamisella sitä saisi, mikä olisi paras konsti. "I got the Pieksämäki railway station blues." | |
![]() 08.08.2006 18:10:27 | |
Puhekurssia käydessäni eräs näyttelijä antoi hyvän vinkin nasaaliuden poistamiseksi: - pidä nenästäsi kiinni (eli paina sieraimet kiinni). - sano nenästä kiinni pitäen joitakin sanoja joissa ei ole M- tai N-kirjainta: "vaikka paikka hoikka loikka" siis mitä tahansa. - tunnetko äänen nenässäsi tällöin? Siinä tapauksessa äänen sijoitus on nasaalinen. Koeta sanoa kyseiset sanat niin, että nenässä ei tunnu mitään. Silloin sijoitus on oikea. - Ainoastaan M- tai N- kirjaimet kuten myös ng-äänne saavat tuntua nenässä. Sano "NUHANENÄ" siten, että sieraimet ovat suljettuja. Siitä tulee se kaikkien tuntema "DUHADEDÄ", ja niin pitääkin. Mutta mitä tulee muihin kirjaimiin, ne eivät saa tuntua (resonoida) nenässä, ellei tarkoituksellisesti haluta tehdä tiettyä vaikutelmaa. Kyseisellä konstilla opin itse tiedostamaan oman puheääneni nasaaliuden ja korjaamaan sitä. Ja kas kummaa, se mikä on puheessa pielessä, helposti siirtyy myös laulamiseen. Joku voisi kysyä, että miksi asiaa pitäisi korjata? No, omaa ääntäni nauhalta kuunnelleena voin sanoa, että mikään ei ole niin ärsyttävän kuuloista kuin nasaali ääni. Kun puheäänen saa soimaan kauniisti ja hyvin, se tuo uskottavuutta koko olemukseen. | |
![]() 08.08.2006 19:15:04 | |
Siihen nuhaisuuteen auttaa semmoinen härveli kuin Sarvikuono. Sillä huuhdellaan nenänseudun limakalvoja ja ainakin omat kokemukseni ovat erittäin positiivisia. Auttaa juuri sellaiseen nenän tukkoisuuteen, mikä ei niistämällä lähde ja rauhoittaa ärtyneitä(=turvonneita) limakalvoja. Vähän ajan päästä huuhtelusta ääni irtoaa paljon paremmin. tässä vähän tietoa: http://www.verkkoapteekki.fi/product_info.php/products_id/54 | |
![]() 08.08.2006 20:27:12 | |
Selvennys vielä: ihminen voi puhua tukkoisesti ilman että nenä on tukossa. Ja se selviää aiemmin mainitsemallani tavalla. Jos on jotain pöly- tms. nuhaa, yllämainittu sarvikuono on mitä loistavin keino pitää nenän limakalvot terveinä ja välttää tukkoisuus. Itse käytän sarvikuonoa päivittäin. | |
![]() 08.08.2006 21:20:54 | |
Ollaan tällä viikolla tekemässä demoa ja nyt lauluosuuksia nauhotellessani huomasin, että ääneni on uskomattoman tukkoinen. Millä tavalla tukkoinen? Liian nasaali ja sen kuuloinen, että nenä on tukossa vai liian sumean/suttuisen/kumean kuuloinen..? Ja mitä musaa vedätte? Kaikissa soundiasioissa äänen hyvä resonointi ja nimenomaan oikeassa paikassa on avainsana. Omalla kohdalla ääni on ollut paljon tummempi, sumeampi ja syvempi, mikä johtui parin vuoden klassisesta laulutaustasta. Soundi kirkastui kun tajusin tuoda äänen ja tekstin tarpeeksi eteen ja jopa nasaaliksi. Nasaaliutta haen ääneen lisää edelleen, koska se on jopa välttämätöntä joissakin biiseissä / tyyleissä. Eli toisinsanoen kevyessä musassa nasaalius ei välttämättä ole pahaksi, vaan voi olla jopa hyväksi (siis kunhan se ääni soi muuallakin kuin nenässä)... Sadolinin oppien mukaan ääni on sitä kirkkaampi mitä pienempi ääniväylän tila on (ääh, mikä lieneekään nyt se oikea termi, mut väylä äänihuulista kitalaen kautta suuhun), ja sitä tummempi mitä laajempi ääniväylä on... ja tämän allekirjoitan, koska sen huomaa jo ihan itse kokeillessaan ja äänellä leikkiessään. Iso tila nielussa ja suussa muuttaa äänen tummemmaksi. Jos kyse ei ole em. asioista, niin tsekkaa mikki ja sen säädöt + lauluetäisyys mikistä. Itse joudun lähes aina operoimaan mikistä riippuen eq:n kans, Shuren 58:lla pitää esim. omalla kohdallani leikata ihan hitusen matalampia taajuuksia, että saa selkeen soundin. Joskus myös kaiku auttaa tukkoisuuteen... ja levyjen soundi kirkastuu masteroidessa... on se paljon kiinni laitteistakin. Mutta jos soundi on tukkoinen ilman mikkiä, niin sit on vika muissa jutuissa ja mikki pahimmassa tapauksessa vaan korostaa niitä ongelmia... | |
![]() 09.08.2006 00:23:39 | |
- sano nenästä kiinni pitäen joitakin sanoja joissa ei ole M- tai N-kirjainta: "vaikka paikka hoikka loikka" siis mitä tahansa. - tunnetko äänen nenässäsi tällöin? Siinä tapauksessa äänen sijoitus on nasaalinen. Koeta sanoa kyseiset sanat niin, että nenässä ei tunnu mitään. Silloin sijoitus on oikea. - Ainoastaan M- tai N- kirjaimet kuten myös ng-äänne saavat tuntua nenässä. Ja minä lisään vielä tähän, että suomenkielisissä teksteissä. Jos meinaa laulaa ameriikanenglantia ja poppia, heviä tms. niin turha pelätä liikaa sitä nenäsoundia... jos laulan vaikka 'I see', niin nenässä tuntuu, ja silloin se on itse asiassa aidommin jenkin kuuloista kuin suomalaisittain normaaleilla a- ja i-vokaaleilla vedettynä. 'Oh jeah' on toinen hyvä esimerkki. Kokeilkaahan huviksenne laulaa tuo jollain äänellä nenästä kiinni pitäen niin että ääni menee nenään / ei mene nenään... ja sitten ilman nenästä kiinni pitämistä. Kumpi lähempänä levyiltä kuultavaa amerikkaa? Ylipäänsä suomalaiset laulaa kevyen musan engl.kielisiä tekstejä usein liian takana, varsinkin vokaaleja. Joskus voi kuunnella vaikka Erykah Badua, siinä sitä on "nenäsoundi" viety äärimmilleen ;) Ihan samoille linjoille en itse ehkä lähtis, enkä muutenkaan ole mikään kyseisen laulajan "diggari" mut tietenki tyylistä riippuen on hyvä pitää mahdollisuudet auki. Se mikä sopii yhteen juttuun, ei välttämättä sovi kaikkeen. Ja tämä meni kyllä nyt jo ohi alkuperäisestä aiheesta, sori... | |
![]() 09.08.2006 00:53:46 (muokattu 09.08.2006 00:58:41) | |
Ja tämä meni kyllä nyt jo ohi alkuperäisestä aiheesta, sori... Ei se mitään, jatka vaan. Mä kerään näitä oppeja muistikirjaani... tiedon sirpaleita, kato. Niistä koostuu joskus hieno palapeli! "I got the Pieksämäki railway station blues." | |
![]() 09.08.2006 01:39:17 | |
Totta Hannakatriina, erityisesti amerikanenglantia kuunnellessa, ihan pelkässä puheessa jo huomaa nasaaliuden, se kuuluu siihen kieleen. Yhtälailla se on siirtynyt sitten lauluunkin. Antamani vinkit olivatkin tarkoitettu ihan siihen, että jos haluaa tietää, puhuuko/laulaako nasaalisti vai ei, niin tuolla konstilla se on selvitettävissä. Ja jos haluaa siitä eroon, niin siinä oli vinkki. | |
![]() 09.08.2006 23:44:33 (muokattu 09.08.2006 23:45:35) | |
Antamani vinkit olivatkin tarkoitettu ihan siihen, että jos haluaa tietää, puhuuko/laulaako nasaalisti vai ei, niin tuolla konstilla se on selvitettävissä. Ja jos haluaa siitä eroon, niin siinä oli vinkki. Jep, ja kiitän muuten tuosta vinkistä! Tulee varmasti tarpeeseen ainakin siinä vaiheessa jos/kun osuu taas oppilaiksi sellaisia ääneltään lähinnä pikkuoravaa muistuttavia teinityttöjä... no ei siinä mitään, alustahan sitä jokainen vuorollaan lähtee. Mutta kieltämättä tuo nykyisin niin suosittu ja joka paikasta kuuluva nasaali poppissoundi-ihanne vaikuttaa siihen, että jotkut ei osaakaan laulaa tai puhua muuten... Kyllä suomalaisen laulajan on osattava laulaa kauniisti ja soivasti myös suomeksi :) | |
![]() 15.08.2006 13:47:36 | |
Puhekurssia käydessäni eräs näyttelijä antoi hyvän vinkin nasaaliuden poistamiseksi: - pidä nenästäsi kiinni (eli paina sieraimet kiinni). - sano nenästä kiinni pitäen joitakin sanoja joissa ei ole M- tai N-kirjainta: "vaikka paikka hoikka loikka" siis mitä tahansa. - tunnetko äänen nenässäsi tällöin? Siinä tapauksessa äänen sijoitus on nasaalinen. Koeta sanoa kyseiset sanat niin, että nenässä ei tunnu mitään. Silloin sijoitus on oikea. - Ainoastaan M- tai N- kirjaimet kuten myös ng-äänne saavat tuntua nenässä. Sano "NUHANENÄ" siten, että sieraimet ovat suljettuja. Siitä tulee se kaikkien tuntema "DUHADEDÄ", ja niin pitääkin. Mutta mitä tulee muihin kirjaimiin, ne eivät saa tuntua (resonoida) nenässä, ellei tarkoituksellisesti haluta tehdä tiettyä vaikutelmaa. Kyseisellä konstilla opin itse tiedostamaan oman puheääneni nasaaliuden ja korjaamaan sitä. Ja kas kummaa, se mikä on puheessa pielessä, helposti siirtyy myös laulamiseen. Joku voisi kysyä, että miksi asiaa pitäisi korjata? No, omaa ääntäni nauhalta kuunnelleena voin sanoa, että mikään ei ole niin ärsyttävän kuuloista kuin nasaali ääni. Kun puheäänen saa soimaan kauniisti ja hyvin, se tuo uskottavuutta koko olemukseen. Eli tuo "nasaaliustesti" pätee ainoastaan puheääneen? Koitin soitattaa vähän ääntä ni väkisin soi kyllä sillon nenässäkin, mutta puheääni ei kyllä tunnu nenässä esim tossa "vaikka paikka hoikka loikka" | |
![]() 15.08.2006 16:43:44 | |
Eli tuo "nasaaliustesti" pätee ainoastaan puheääneen? Koitin soitattaa vähän ääntä ni väkisin soi kyllä sillon nenässäkin, mutta puheääni ei kyllä tunnu nenässä esim tossa "vaikka paikka hoikka loikka" Jos laulat suomeksi ja normaalilla luonnollisella äänellä vaikka paikka hoikka loikka, niin ei pitäis tuntua nenässä. Eri asia, jos haet sitten lauluusi nylonbeat-soundia tai muuten tietoisesti nasaaliutta tai terävyyttä. Periaatteessa suomeksi laulettaessa nenäportti on kiinni muissa paitsi m-, n- ja ng-äänteissä. Kevyessä laulussa lähdetään siitä, että laulu tuotetaan puheen kaltaisesti, joten silloin pitäis pystyä laulamaan samalla systeemillä kuin puhuukin. Joissain kohdissa on kyllä pakko tehdä kompromisseja suomenkielen suhteen ainakin omalla kohdalla, koska rokilla soundilla vetäminen vaatii joskus sitä vähän nasaalimpaa lähestymistapaa etenkin jos on laulettava kovasti ja korkeelta. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)