Aihe: laulumikkivinkkejä naisvokalistille? 1 | |
---|---|
![]() 25.08.2006 15:22:30 | |
koitin lueskella vanhoja kirjotuksia ja menin vain enemmän sekaisin millainen mikki voisi olla hyvä, joten ajattelin sitten kysyä vielä tällä palstalla :) eli olisiko jollain ehdotuksia tai suosituksia minkälainen laulumikki voisi olla sopiva alottelevalle naisäänelle ihan koti"studioon". tarkoitus olisi aloitella kohtuullisella budjetilla eli hintaa ei mielellään paljoa yli 100 euroa. laulettava ääni on tumman sävyinen sopraano, mutta aika matalaakin laulua on mukana. enemmän kuitenkin ehkä niitä korkeempia ääniä. käytössä on myös mikseri phantom-virralla. tämmösiä vaihtoehtoja oon mm. kattellut: - TSM MT58 - Shure SM58 - T.Bone SC400 onks ihan huonoja ja oisko vinkkejä sopivammista? kiitti vinkeistä! | |
![]() 25.08.2006 16:37:28 | |
olisiko jollain ehdotuksia tai suosituksia minkälainen laulumikki voisi olla sopiva alottelevalle naisäänelle ihan koti"studioon". Vaikka ois aloittelija, niin en tiedä onko mitään järkeä ostaa siltikään huonoa mikkiä... Ostaa kerralla sellaisen jolla pärjää pitempäänkin eikä kuulosta ihan kamalalle, niin on kivempi aloitella sitä harrastusta tai miksei ammattiuraakin. Jos tekee keikkoja bändin kanssa niin mieluummin dynaaminen mikki, jos taas vain äänittää koti"studiossa" niin konkkamikki - näin minä oon ainakin asian ymmärtäny. - Shure SM58 Tuon perus-Shuren hommasin ensimmäiseksi omaksi mikikseni ja johan se on neljä, viisi vuotta kestäny kolhuja ja keikkoja. Säädöistähän se on paljon kiinni, miltä se kuulostaa. Ihan ok jälkeä sillä saa, mut sit kun on kokeillut vähän kalliimman hintaluokan mikkejä, niin onhan niissä eroa, ei käy kieltäminen. Uuden mikin osto on nyt mielessä, mut pitäis päästä testailemaan eri vaihtoehtoja. Itse en uskaltais enää ostaa mikkiä testaamatta ensin eri merkkejä ihan käytännössä niin, että miksauspöydästä samat säädöt kaikkiin (eikä mitään ekvalisointeja) ja sitten vetämään jotain biisiä vuoronperään kaikkiin mikkeihin. Eräs äänimiesguru kehui Beyerdynamicin TGX60 ja TGX80-mikkejä. Kellään kokemuksia näistä? | |
![]() 25.08.2006 19:11:44 | |
Yleisohje: köyhällä_ei_ole_varaa_ostaa_halpaa. Muut neuvokoot sitten ne merkkiasiat... Mainitsit olevasi sopraano, minkätyyppistä musiikkia olet äänittämässä? Sekin saattaa vaikuttaa mikin valintaan. Tarkoitan, että hankitko mikin suoraan "mikkilaulamiseen" (kohdistat äänesi suoraan mikkiin) vai mikin nappaaman äänen kauempaa, kun laulat jotain klassista, klassisella tekniikalla (annat äänesi resonoida kropassasi ja ympäröivässä tilassa)? | |
![]() 25.08.2006 20:42:35 | |
laulettava ääni on tumman sävyinen sopraano, mutta aika matalaakin laulua on mukana. enemmän kuitenkin ehkä niitä korkeempia ääniä. käytössä on myös mikseri phantom-virralla. Mielestäni hyvä mikrofoni osaa toistaa kaikenlaiset äänet, en lähde mukaan siihen koulukuntaan että olisi jollekin äänelle sopiva tietty mikrofoni. Ne on itse kokeiltava ja päätettävä että mikä omasta mielestä sopii parhaiten. Phantomia tarvitset vain, jos aiot hankkia kondensaattorimikin, mutta sellaisia ei satasen hintaluokassa löydy. - TSM MT58 - Shure SM58 - T.Bone SC400 T.Bonen pudottaisin ensimmäiseksi listalta pois, se on Thomannin oma halpismerkki. Shure taas on vanha ja koestettu; jos et muuten osaa päättää, niin osta Shure, sellainen on kaikilla. Tämä ei välttämättä tule olemaan elämäsi viimeinen mikrofoni, mutta kyllä Shure kestää hautaankin saakka, tai jopa isältä pojalle:) "I got the Pieksämäki railway station blues." | |
![]() 28.08.2006 14:28:41 | |
hankitko mikin suoraan "mikkilaulamiseen" (kohdistat äänesi suoraan mikkiin) vai mikin nappaaman äänen kauempaa, kun laulat jotain klassista, klassisella tekniikalla (annat äänesi resonoida kropassasi ja ympäröivässä tilassa)? varmaan enemmän tuota jälkimmäistä eli kauempaa | |
![]() 28.08.2006 19:21:10 | |
Minä ostin Beyerdynamici Opus 69 S:n ja oon tosi tyytyväinen. Shure ei toiminut mun äänellä mielestäni hyvin. Mä teen, mitä teen ja meen, minne meen! | |
![]() 29.08.2006 09:16:00 | |
varmaan enemmän tuota jälkimmäistä eli kauempaa Sitten ei mikään noista!Keikkamikkeihin "pussataan" eli lauletaan läheltä.Mistä tulikin taas mieleen että vaikka kuinka neuvot keikalla jotain äkkilaulajaa tai puhujaa pitämään mikkiä suun edessä niin eikö varmaan se on heti taas kaukana siitä. Kylmän viileesti! | |
![]() 29.08.2006 18:28:43 | |
Aloittaja kyselee kotistudioon laulumikkiä ja täällä ehdotellaan SM58:ia sun muuta dynaamista. Toimii kyllä keikoilla kuin junan vessa, mutta ihan erilaisen ja huomattavasti paremman laulusoundin saa kunnon konkkamikillä. Luultavasti tuolla T.bonellakin (SC400) saat paremman soundin nauhalle, kuin jollain viiskasilla. Minä sain puolet halvemmallakin T.bone -konkalla (SC150) parempaa. Jos rahaa on laittaa enemmänkin, niin Rode NT1A on aika perusvalinta isokalvoiseksi laulukonkaksi. Tuollaisella isokalvoisella konkalla saa sitten esim. akustisesta kitarastakin hyvää soundia narulle, toimii myös rumpujen "huonemikkinä" paremmin kuin hyvin. "I have a cunning plan" -Baldrick | |
![]() 31.08.2006 12:54:06 | |
Eräs äänimiesguru kehui Beyerdynamicin TGX60 ja TGX80-mikkejä. Kellään kokemuksia näistä? On kokemusta ja mielestäni molemmat ovat huippuhyviä mikkejä. Suosittelen. Joskus nuoruudessa ja tyhmyydessä tuli ostettua muutama Shuren SM58 ja jopa Beta 58 "kun senhän täytyy olla hyvä kun miljoonat käyttävät sitä ja mainoksiakin artisteineen kaikissa lehdissä". Nykyään käytän näitä SM58:ja lähinnä jos basistia pitää heittää jollain kovalla esineellä. Shure SM58 on kuin BigMac. Niitä on kaikkialla ja niistä on tullut standardi, molemmat ovat helppoja napata kiireessä ja maistuvat/kuulostavat aina samalle. Mutta kukaan tervejärkinen ei tosissaan voi väittää että BigMac kävisi oikeasta ruoasta. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)