Aihe: Laulamisen treenaaminen..
1
Tamm
01.08.2006 13:54:05
Saattaapi olla tyhmä kysymys, mutta tuata.. kitaraa on tullut rämpytettyä ja rumpuja paukutettua, mutta laulamista en ole juurikaan harrastanut.. Nyt on alkanut kiinnostaa sitäkin hieman alkaa treenata..

Laulutunteihin ei oikein riitä rahoja, eikä aikaa..

Eli aloittelijalle vinkkejä laulamisen harjoittelemiseen?

Ja mielellään hieman tarkemmin kuin "laula vain niin perkeleesti" :)
kaikki muu paitsi purjehdus on turhaa
paavi
01.08.2006 14:07:29
Aloita vaikka kahlaamalla läpi tätä palstaa. :)

Lähinnähän se on sitä laulamista se treenaaminen. Kannattaa heti jo alussa ottaa mukaan sellanen pieni lihasten venyttely ja verryttely ja sitten äänen avaaminen. Niistä kerrotaan täällä jossain. Joku ehkä jaksaa kertoa tarkemmin. Sitten äänittäisin myös alussa paljon omaa laulua, jotta kuulee, missä mennään. Ja sitten jossain vaiheessa pyytäisin apua joltain kaverilta, joka on laulanut vähän enemmän ja jolta löytyy ainakin sävelkorvaa.

Kun nyt kerran soitat kitaraa, niin soita joku helppo biisi ja laulu päälle (samaan aikaan tai erikseen). Mieti, mitä haluaisit saada siinä paremmaksi.
insight
01.08.2006 14:24:58
Jos olet aloittelemassa laulua, niin jätä se kitara laulutreenien ajaksi narikkaan. Asia kerrallaan hyvä tulee.
© Registered nickname 2005-2006
Mare552
03.08.2006 01:17:08
Ite olen laulanut ties kuinka kauan. Ei ole mikään erinomainen ääni minulla. sävel kyllä menee kutakuinkin kohdalleen, kun sitä olen aina kitaran otelaudasta testannut. Kuitenkin olen aina välillä äänittänyt omaa laulua, tietokoneeseen se käy kätevästi, samoin voi kitaran soittaa päälle tahi yhtäaikaa.
Noin vuosi sitten aloin soittamaan kitaraa lähes päivittäin, kun selkävaivojen vuoksi ei juuri muuhun kykene. Siis lähinnä sointuja ja säestystä. Sitä ennen olin rämpytellyt aina joskus harvoin, mutta yksin ei juuri kehittynyt, kun melodioita on aika tylsä soittaa ja sointuihin olin laiska perehtymään.
Minusta antoisinta on säestää itseään kitaralla. Kopioin kirjastosta opeteltavan kappaleen nuotit, sekä tarvittaessa lainaan levyn ja äänitän sen MP3 soittimeen. Laulan esim. yksin autolla ajaessa musiikin kanssa ja välillä ilman. Oman äänen ja soiton äänittäminen antaa osviittaa miltä se muista kuulostaa.
Minulla on aina muutama kappale joita treenaan. Äänen käyttöä minunkin pitäisi opetella paremmaksi, Tapio Rautavaara sopii minulle parhaiten, samoin Junnu Vainio ja Veikko Lavi. Näitä tulee jotenkin luonnostaan hieman imitoitua. Mutta se oman äänen persoona on kyllä kai vielä hukassa.
Radiossa oli joskus ohjelma jossa oli Olavi Virrasta. Hänenkin äänensä oli alkuun lähes piipittävä, mutta hän löysi oman tyylinsä. Kyllä mekin se vielä ehkä löydetään. Itse en kitaraa kokonaan jättäisi, sillä vaihtelu virkistää. Itselleni ainakin sopii molemmat, joko yhdessä tai erikseen.
Kyllä jossain vaiheessa kannattaa oppia hakea asiantuntijoilta, pahoja virheitä kun on vaikea kuulemma korjata.
lord of this world
05.08.2006 18:37:16 (muokattu 05.08.2006 18:53:51)

Jos on vähänkin nuotilleen laulamisen kanssa ongelmia:
niin kannattaa keskittyä siihen pääasiassa(varsikin jos kovaa ja korkealta tahtoo vetää) ensimmäisten treenien aikana. Mutta jos taasen ei: kannattaa harjotella (miettiä) variaatioita/koukkuja omiin biiseihin (mutta etenkin covereihin, mikään ei ole kauheampaa kuin kuunnella sellaista biisiä jonka alkuperäis versio on uniikilla tavalla laulettu ja se pilataan yli pitkillä venytyksillä ja muulla hässäkällä), fiilistelyä ja sen sellaista. Kokeilla äänialan kestävyyttä , esim. äänen sävyn- muutoksia, hengitys teknistä harjoittelua(joka on äänen katavuuden kannalata aika oleellinen asia).
Jos on kyseessä simppeli pop tai Tango/iskelmä (suomirock) niin tulkinta on tärkeä,
jos taas rock, metalli tai raskaampi musa yleensä niin äänen kantavuus ja variaatiot on tärkeitä opeteltavia, kuten myös ettei ääni kuulostais sitten miltään pillipiipari touhulta,
niin munaa, sisua ja räkää tarvittis. +++ pientä omaperäisyyden yritystä mukaan, näin
kiteytettynä, jota voi sitten koettaa lisätä pikkuhiljaa. Muita laulajia kuuntelemalla paljon, kehittyy aina parhaiten, ja jos ymmärtää lainata toisilta ne oikeat jutut niin ettei se ole ilmeistä, on voiton puolella ja jo hyvällä tasolla.

HYVIÄ Laulajia joita kuunnella ja joilla on omaperäinen homma hallussa:

Marco Hietala, Bruce Dickinson, Johnny VAn Zant, Layne Staley, Chris Cornell
John Bush, John Garcia, Pepper Keenan, Maynard James Keenan, J.Karjalainen, Janitor Muurinen,
Dixie Chicks(bändi), Christina Aguilera, Sandra Nasic

Siinä aika lailla omat mieltymykset laulamiseen, josta aivan ei vvielä voi puhua mitenkään mestari aineksena, mutta mielestäni kannattaa pitää yllä olevat asiat mielessä, ja tietenkin miettiä mikä on omasta mielestään hyvää ja mikä huonoa matskua, eli kuunnella muita siinä vaiheessa vasta jos itseltään on ideat loppu.
Mä tuun munakennottaan sua!
Mare552
05.08.2006 22:24:58
Olen kyllä samaa mieltä että kannattaa keskittyä pelkästään laulamiseen ja sen kehittämiseen. Mutta tarkoitin myös sitä että ei kannata kokonaan hylätä soittamista, koska se ainakin omasta mielestäni on hyvin antoisaa. Kukin tietenkin tyylillään, ehkä voi sitten vaikka laulaa viikossa 90% ja soittaa 10. Tai sitten vaan pelkästään keskittyä laulamiseen, jos se alkaa tuntua hyvältä. Soittamaanhan kerkiää taas kun on sen aika. Ja eiköhän ne sormet taas aika pian ala notkistumaan uudestaankin.
Itsenikin pitäisi enemmän keskittyä laulamiseen, vaikka soittamisessakin on vaikka miten opittavaa. Mutta äänenkäyttöä ei kai kunnolla opi kuin opettajan avulla. Itse kyllä soitan MP3 soittimella, ja laulan sen kanssa ja erikseen. Onko mitään hyvää kirjaa olemassa, jossa neuvotaan hengitystekniikkaa, äänenmuodostusta ym. Tilasin muuten juuri tänään "Tohtori toonikan", joka käsitykseni mukaan on 10-15 vuotialle hyvä musiikin oppikirja. Viisikymppisenä, amatööriharrastelijana en ole edes musiikillisesti lahjakkaan teinin tasolla, että varmaan hyvä kirja minulle. Mutta onko tässä kirjassa lauluoppia vai oisko joku toinen kirja hyvä olla laulua varten?
tanjuli
12.08.2006 00:40:24
Onko mitään hyvää kirjaa olemassa, jossa neuvotaan hengitystekniikkaa, äänenmuodostusta ym.
Mari Koistisen äänitimpurin käsikirja on hyvä perusteos, suomeksi kaikenlisäksi.
[i hear voices but at least they're on tune]
Apricot
12.08.2006 01:05:40
Marco Hietala, Bruce Dickinson, Johnny VAn Zant, Layne Staley, Chris Cornell
John Bush, John Garcia, Pepper Keenan, Maynard James Keenan, J.Karjalainen, Janitor Muurinen,
Dixie Chicks(bändi), Christina Aguilera, Sandra Nasic

Lisätään vielä Placido Domingo ja Janne Tulkki.
"I got the Pieksämäki railway station blues."
Mesikehrääjä
15.08.2006 21:14:46
Lisätään vielä Placido Domingo ja Janne Tulkki.
Ja Bob Dylan ja Antti Tuisku.
Limbus
16.08.2006 21:57:31

Ja Bob Dylan ja Antti Tuisku.

Ja jos hevisarka kutsuu, niin yksi ehdoton on Twilightning-yhtyeen Heikki Pöyhiä.
"Voin hyvällä syyllä sanoa alkaneeni elää vasta kun pidin itseäni kuolleena miehenä" -Rousseau-
Apricot
16.08.2006 23:24:48
...Twilightning-yhtyeen Heikki Pöyhiä.

Vastoin laulajien yleisimpiä tavoitteita, sen jätkän pitäisi opetella laulamaan myös matalalta:)
"I got the Pieksämäki railway station blues."
insight
17.08.2006 09:14:12 (muokattu 17.08.2006 13:17:22)
Ei sittenkään mitään =)
Ilmaista mainostilaa myynnissä - tässä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)