Aihe: "Kauniisti laulaminen"
1
Apricot
31.07.2006 00:01:01
Nyt otettaisiin vinkkejä vastaan, koskien oikein kauniin ja hyvin soivan lauluäänen harjoittelemista. Mä olen jotenkin nyt innostunut tuosta hiljaisesta falsetista, enkä muuta treenaakaan.

Tämänhetkinen ongelma: kallo tuntuu resonoivan melko hyvin tietyllä "mukavalla" alueella, mutta esim. kvarttia ylemmäksi mentäessä pääresonanssi tuntuukin katoavan jonnekin, enkä löydä sitä mitenkään niihin ääniin. Jos tukea lisää, niin menee puskemiseksi. Ei kai auta kuin vain herkistellä sitä rekisteriä ja odottaa. Vai?
"I got the Pieksämäki railway station blues."
insight
31.07.2006 09:39:29 (muokattu 31.07.2006 09:43:47)
Nyt otettaisiin vinkkejä vastaan, koskien oikein kauniin ja hyvin soivan lauluäänen harjoittelemista. Mä olen jotenkin nyt innostunut tuosta hiljaisesta falsetista, enkä muuta treenaakaan.

Tämänhetkinen ongelma: kallo tuntuu resonoivan melko hyvin tietyllä "mukavalla" alueella, mutta esim. kvarttia ylemmäksi mentäessä pääresonanssi tuntuukin katoavan jonnekin, enkä löydä sitä mitenkään niihin ääniin. Jos tukea lisää, niin menee puskemiseksi. Ei kai auta kuin vain herkistellä sitä rekisteriä ja odottaa. Vai?

Mä kun aloin laulaa, puskin aika paljon ääntä. Nyttemmin olen sen enemmän antanut vain tulla, mutta silti tuntuu, että jotkin äänet aukeaa paremmin, kun tekee tietynlaisen läpilyönnin äänessä hieman puskemalla. Toisaalta kaikki äänet voi laulaa hiljaa ja kovaa, kun ääni on auki. Mä uskon, että äänenavaus kannattaa tehdä reippaalla volumella niin kuin se helposti tulee. Eli antaa sen vain virrata ulos siten kuin se tuntuu helpoimmalta.

Ehkä tota ajoittaista puskemista vois verrata jossain määrin (aika vähän tosin) siihen kun formulakuski ajaa välillä pitkäksi, rajatakseen maksimivauhdin kurvissa.

Toisaalta vain rajoja rikkomalla voi laajentaa aluettaan. Jos ei uskalla reilusti käyttää ääntään, ei voi koskaan tajuta, kuinka hurjia ääniä sitä voi itsestään löytääkään äänen kuitenkaan kärsimättä.

Kauniisti laulaminen on haastavaa ja se onkin asian ydin, johon laulamisessa pyrin.
© Registered nickname 2005-2006
hannakatriina
31.07.2006 16:34:05

Laulatko klassisellammalla vai kevyemmällä (rock-pop-hevi-)soundilla ja missä päin päätä saat ne äänet resonoimaan? Otsaontelo on ainakin omalla kohdalla se, joka kirkastaa ääntä... mitä ylemmäs menen niin sitä enemmän ajattelen ääntä "eteen". Ja samoin kun laulan ihan matalalta, niin yritän myös saada sen äänen soimaan poskissa ja otsassa, niin on kirkkaampi ja selkeempi soundi. Kokeile eri vokaaleilla... ii on aika hyvä, jos hakee pääresonanssia, yy samoin.
Niin, ja kokeilkaas huvikseen: toinen kämmen pään päälle, toinen kämmen rintakehän päälle, ja sitten laulatte vuoronperään aa:ta ja ii:tä, vaikka samalla äänellä. Mulla ainakin tuntuu ihan selvästi värinä kädessä sen mukaan kumpaa vokaalia laulan... kyllä ihmiskeho on ihmeellinen ;)
Apricot
31.07.2006 20:27:57
Laulatko klassisellammalla vai kevyemmällä (rock-pop-hevi-)soundilla

En tiedä, ajattelen vain ääntä fysiologiselta kannalta. Kai se on poppis kuitenkin. Tavoite on myös, että se ylärekkari saataisiin joskus soimaan yhtä lujaa kuin ala/keskirekkari.

ja missä päin päätä saat ne äänet resonoimaan?

Tunnustelujen perusteella päälaessa, ja myös poskissa.

Otsaontelo on ainakin omalla kohdalla se, joka kirkastaa ääntä... mitä ylemmäs menen niin sitä enemmän ajattelen ääntä "eteen".

No just otsaan yritän sitä saada, mutta ei mene, ei. Y:tä ja i:tä oon ulissu.

Niin, ja kokeilkaas huvikseen: toinen kämmen pään päälle, toinen kärsää käyttää:) toinen kämmen rintakehän päälle, ja sitten laulatte vuoronperään aa:ta ja ii:tä, vaikka samalla äänellä. Mulla ainakin tuntuu ihan selvästi värinä kädessä sen mukaan kumpaa vokaalia laulan...

Toimii mulla kyllä. Kiitos Hantsi, ja kerro lisää.

Hemmetti, mun bändissä on kyllä kolme laulupedagogia joilta voi aina kysellä kaikkea, mutta me ollaan kesälomalla enkä viitti häiritä niitä vielä pariin viikkoon.
hannakatriina
01.08.2006 01:45:12

En tiedä, ajattelen vain ääntä fysiologiselta kannalta. Kai se on poppis kuitenkin. Tavoite on myös, että se ylärekkari saataisiin joskus soimaan yhtä lujaa kuin ala/keskirekkari.

Okei, no sit uskallan ehkä neuvoakin, kun oon enemmänkin näitä poppispuolen ihmisiä, ja itse asiassa kamppaillut ylä-äänten kanssa itsekin...

No just otsaan yritän sitä saada, mutta ei mene, ei. Y:tä ja i:tä oon ulissu.

Mmmm:ää kehiin! Kokeilepas hymistä mm-äänteellä ääniä alhaalta ylös ja takaisin niin, että kasvot on lattiaa kohti tai jopa päälaki lattiaa kohti... joko löytyy sointi otsasta (ja nenästä)? Tai sitten voi leikkiä marsun ääntelyä (siis oikeesti mulla ei oo mitään käsitystä siitä miten marsut ääntelee, mut yks ope sanoi, että kuulostaa samalle...). Eli mm-äänteellä teet sellaisen tosi nopean äänen liu'utuksen alhaalta ylös, ikäänkuin heität sen äänen sinne ylös, ja ihan sama mihin ääneen päädyt. Mulla ainakin ääni suorastaan tärähtää otsaan. Ja sitten voi matkia myös vinkuvaa ja uikuttavaa koiranpentua ja hakea niitä ylä-ääniä sitä kautta. Jos löydät sen äänen resonointipaikan ja otsaontelon m:llä, niin sitten vaan m:n perään vokaaleja. N:nää voi kokeilla myös.... mmmiiii, nniiiii....

Yleensä resonointipaikat löytyy oman kokemuksen mukaan paremmin hiljaisilla äänillä rennosti kuin kauheella paahtamisella. Kovalla volumella kun vetää, niin joutuu käyttämään kroppaa ja lihaksia enemmän, jolloin keskittyminen menee siihen eikä pienet värinät enää tunnu rintakehässä, kurkussa, käsivarsissa tai pään onteloissa.

Jos resonointi löytyy päässä/rintakehässä hiljasilla äänillä, eli saat äänet "sijoitettua" oikeeseen paikkaan, niin lihastyöllä (tuella) niihin saa sitten kyllä lisää voimaa. Noh, voi olla, että joku lähtee liikkeelle voimakkaasta äänestä... riippuu varmaan stailista. Oon kuullu muutaman klassisen laulajan sanovan, että kaikkein vaikeinta on laulaa korkeelta hiljaa... itse kuitenkin löysin ns. pää-äänen vasta laulamalla hiljaa, kun kovaa laulaessa yritin puskea rintaäänellä yli rekkarirajan (ja kireeks meni, kunnes luiskahti suoraan falsettiin). Ylä-äänet saa olla varsinkin kevyessä musassa aika nasaalinkin kuuloisia (etenkin rokki- ja hevijutuissa). Soundi sekoittuu sen verran kitaran ja muiden soittimien soundien kans, että ei haittaa, vaikka äänen vetää tosi "maskiin", eli nenään ja otsaan. Hevikiekujia kun kuuntelee, niin eipä siinä äänen sijoituspaikassa oo kovinkaan paljoo eroa nylon beatiin, toiset vaan laulaa kovempaa ja korkeemmalta (eli siis ne miehet :)

Muuten, mulla on kerran ollut aikuinen lauluoppilas, jolla ei omien sanojensa mukaan (ja lääkärin mukaan) ole otsaonteloa ollenkaan, eli jos sinunkin kohdalla on näin, niin sit ei voi auttaa...
insight
01.08.2006 09:08:23 (muokattu 01.08.2006 09:10:44)
Hmm.. mä taas jotenkin ajattelen äänen alas, jos laulan ylempää. Vuosia sitten lauloin paljon enemmän pää-äänellä, mutta nykyään käytän sitä paljon vähemmän. Siis silloin harvoin kun laulan =) Nykyään se lähtee enemmän rinnasta, mutta tuntuu että pystyy laulaa korkeemmalta ja helpommin. Mä uskon, että jokaisen pitäisi vain antaa sen laulun tulla vapaasti sieltä, eikä liikaa miettiä oppeja.

Muuten, mulla on kerran ollut aikuinen lauluoppilas, jolla ei omien sanojensa mukaan (ja lääkärin mukaan) ole otsaonteloa ollenkaan, eli jos sinunkin kohdalla on näin, niin sit ei voi auttaa...

Jos luupäätä meinaat, niin Apricot on kyllä hyvin fiksu kaveri eli eiköhän sillä otsaontelo ole ;) (ei aivolohkoa hehee, just joo. Aivot nenäontelossa?)
Apricot
01.08.2006 11:50:29
Jos luupäätä meinaat, niin Apricot on kyllä hyvin fiksu kaveri eli eiköhän sillä otsaontelo ole ;)

Joo mä oon Mensan Uudenmaan piirijaoston aseellisen siiven suoran toiminnan ryhmän hallituksen rahastonhoitaja.
insight
01.08.2006 12:58:05 (muokattu 01.08.2006 13:00:58)
Manse ≠ Mensa
Apricot
01.08.2006 22:04:32 (muokattu 01.08.2006 22:22:31)
Mmmm:ää kehiin! Kokeilepas hymistä mm-äänteellä ääniä alhaalta ylös ja takaisin niin, että kasvot on lattiaa kohti tai jopa päälaki lattiaa kohti... joko löytyy sointi otsasta (ja nenästä)?

Hei, tämä auttaa! Enpä ole ennen kokeillut, paitsi sitä legendaarista isäntämiehen istuma-asentoa. Nyt värähtelee hampaissa, nenässä ja ohimoilla. En kuitenkaan tiedä tarkalleen että missä kohtaa niiden otsaonteloiden pitäisi olla...

...eikä pienet värinät enää tunnu rintakehässä, kurkussa, käsivarsissa tai pään onteloissa.

Nuo kurkun alueen värähtelyt tuntuu mulla hyvin voimakkaina. Aiemmin kun kokeilin mennä ylemmäs, niin tuntui siltä että pääresonanssi katosi ja kurkun alueen värähtely lisääntyi, mikä tuntui oudolta.

...jolla ei omien sanojensa mukaan (ja lääkärin mukaan) ole otsaonteloa ollenkaan, eli jos sinunkin kohdalla on näin, niin sit ei voi auttaa...

Sitä selvitellään nyt harjoittelun myötä.

Hei kiitti älyttömästi tuosta tyhjentävästä vastauksesta, saat virtuaalipusun. Sina ole hjuva pedagogi, jatka valitsemallasi tiellä:) Jos jotain tulee vielä mieleen niin saa kirjoittaa. Minä jatkan harjoituksia.
Titares
28.08.2006 20:41:04 (muokattu 30.08.2006 19:25:23)
Minusta tämä on kaunista, vaikka amerikkalainen nasaalityyli yleensä häiritseekin (ei tosin juuri tässä tapauksessa): http://www.juliehufstetler.com/My_H … es%20My%20Heart%20-%2030%20secs.mp3

Vieläkin kauniimmin laulaa omia spesiaalilaulujaan Alison Krauss:
http://www.efolkmusic.org/ArtMusic/preview.asp?tune=krauss_forget.mp3
http://www.efolkmusic.org/ArtMusic/preview.asp?tune=krauss_so.mp3
http://www.efolkmusic.org/ArtMusic/preview.asp?tune=krauss_baby.mp3

Erittäin puhdasta laulua on näissä kolmessa linkissä - välillä kyllä vähän liiankin kliinistä, mutta kaikki kunnia ryhmälle huippusuorituksista! :
http://www.realgroup.se/page/2/6

Jostain itämailta löytyy uskomattoman kauniitä ääniä ja sävelkulkuja neljäsosasävelaskelissa. Yritän etsiä josko löytäisin vanhan linkin tähän malliksi.

... Tästähän niitä lauluja saa: http://fin.mp3lizard.com/haku.cfm

Laita hakuun joku allamainituista, lataa, kuuntele ja ota HYVIÄ vaikutteita:

Abcd
Alejandra Bajosh
Aswin's Coolband
Awesome
DJ Raajaji
Erna Berger
Freedom
Graciela Cernaz
Hellyeah
Insane
Jazzgift
Kakakarumban
Ksml
Littledeviljoe
Maija Hapuoja
Mino
Music
Natalie Brown
Onkeygangsters
Rebecca Loveys
Rizwan
Shams Khan
Singles
Susbus
Taminab
Telugumusic
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)