Aihe: Mitä ääniä?(näyte)
1
Hank Hill
11.01.2007 15:38:16

Tuossa http://mp3.mikseri.net/hifi/u/ullakko_-_laulurekisterit.mp3 on neljällä eri tavalla laulettua ääntä.Onko : A-rekisterin nimeä en muista,B-rintarekisteri ,C-ohennettu ääni,D-pää-ääni tai resonoiva falsetti?,E-Falsetti.Kuulostaa huonolta mutta idea kai käy selväksi.Voisiko joku asiaatunteva kommentoida.Kiitos.
Kirkkaan tummansinistä
hannakatriina
11.01.2007 16:26:55

Hmm... en uskalla kommentoida kun tuo klassinen soundi on sen verran kaukana omasta korvasta ja kokemuksesta. Sen sijaan mietin, että mihin tarvitset sitä tietoa rekistereistä?
Yksinkertaistettuna: Matalat äänet resonoi enimmäkseen rintakehässä mutta myös päässä, pää-ääni ja falsetti resonoivat vain päässä, ja siinä alaäänten ja ylä-äänten välillä on alue, jossa ääni alkaa soida enemmän päässä kuin rintakehässä, vaikka molemmissa resonoikin.

Itse en nykyään ajattele juurikaan rekistereitä tai varsinkaan puhu niistä oppilaille elleivät erikseen kysy - pahimmillaan rekisteritietoisuus saa ihmiset luokittelemaan ääntään ihan liikaa ja kehittelemään itselleen kaikenmaailman breikkipaikkoja (portaita, muljahduksia) ääneensä 'rekisterinvaihdon' kohdalle. Niistä murroskohdistahan pitäisi nimenomaan päästä eroon, eli pitäisi saada ääni vaan soimaan notkeasti ja sujuvasti joka korkeudella, portaattomasti, olipa rekisteri mikä tahansa. Soundiin keskittyen se onnistuu oman kokemukseni mukaan helpommin kuin rekistereitä pähkäillen.
tanjuli
11.01.2007 16:41:57
A on narinarekisteriä tai rintarekisterin alapäätä. B selkee rintaääni ja viimeinen falsetti. Noi välissä olevat vähän hankala tunnistaa "kylmiltään" kun ei siinä ole ns. vertailukohtia suoraan ympärillä (ja jokseenkin samalla korkeudella), mut luulisin että oikeilla jäljillä olet.

Samaa mieltä oon hannakatriinan kanssa tosta liiasta rekisteritietoisuudesta, ettei siitä kannata hirveesti meuhkata jos kaikki toimii about niinkuin pitääkin. Harmi vaan kun nykyään oppilaat on niin valveutuneita että hankkivat tietoa ties mistä ja sitten soveltavat niitä oma-aloitteisesti ja sitten breikkipaikat tulee vastaan ja sitten ne tulee opettajalle kysymään että mitä TÄÄ nyt on olevinaan, mikset oo kertonu mulle!

Sen mitä oon itte opettaessani huomannut on se, että miksauksessa on hirveen monella "ummikolla" suuria ongelmia, koska vedetään vaan päällä tai vaan rinnalla, ja hämmentää kun ääni "tuntuu" tai "kuulostaa" ihan erilaiselta äänialan ääripäissä. Näitä oppilaita on auttanut se että havainnollistetaan sitä äänihuulten värähtelytapaa rinta- ja päärekistereissä ja näytetään miten se värähtelytapa muuttuu elastisesti toisesta toiseksi eikä asiaan hirveesti tarvi enää teoriatasolla palata.

Edelleen oon sitä mieltä että paskinta laulamisessa on se ettei yksinkertasesti voi vaan ottaa instrumenttiaan ja kattoa miten se toimii vaan pitää toimia sokkona. Vanhalle instrumentalistille vaikeeta! :)
[i hear voices but at least they're on tune]
Hank Hill
11.01.2007 16:49:09 (muokattu 11.01.2007 16:50:24)

No,ei ne rekisterit nyt hirveästi kiinnostakaan,olisi vaan kiva tietää mitä tekee,kun lauleskelee.Kaipa jotkut lahjakkaat kultakurkut voivat keskittyä pelkästään soundiin,sen enempää teoretisoimatta,toisin kuin me multakurkut :)

E:A on narinarekisteriä

Juu tuota nimeä hainkin
Kirkkaan tummansinistä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)