Aihe: Kurkkuvamma?
1 2
Buffa D
09.04.2007 22:47:24
Toimin tällä hetkellä "rääkyjänä" hevibändissä. Ennen ei ole äänen kanssa ollut mitään ongelmia, mutta viime treeneissä jotain tapahtui.

Päivä (sunnuntai) alkoi suht. normaalisti. Olo oli kuitenkin aika nuhainen.
Menin treeneihin, jossa lauloin noin 1.5 tuntia. Tämän jälkeen lopetin laulamisen, koska olin väsynyt. Kurkussa ei kuitenkaan ollut mitään ongelmia silloin.
Puolen tunnin levon jälkeen yhtäkkiä iski kova pistävä kipu. Tuntui että kurkussa olisi ollut haavauma.

Kipu ei ole vieläkään hellittänyt. Puhuminen ei satu, mutta nieleminen ja yskiminen kylläkin.
Leuan alta kaula on myös kosketusarka.
Mikäs nyt eteen? Voisiko kyse olla nuhasta, vai pitääkö mennä lääkäriin?
persemoi.
peteihis
10.04.2007 01:08:42 (muokattu 10.04.2007 08:14:07)
Ennen ei ole äänen kanssa ollut mitään ongelmia, mutta viime treeneissä jotain tapahtui.
...hmmm.

lauloin noin 1.5 tuntia.

Ei paha ..... itseasiassa aika hyvä.

Puolen tunnin levon jälkeen yhtäkkiä iski kova pistävä kipu. Tuntui että kurkussa olisi ollut haavauma.

Jos siltä tuntuu, että kurkussa on vikaa, siitten sitten siellä varmasti on!

Kipu ei ole vieläkään hellittänyt. Puhuminen ei satu, mutta nieleminen ja yskiminen kylläkin. Leuan alta kaula on myös kosketusarka. Mikäs nyt eteen? Voisiko kyse olla nuhasta, vai pitääkö mennä lääkäriin?

Nuha ei tee tommosta. Tyypillisisä infuenssan oireita ehkä, mutta jos ei oo kuumetta yms. niin todennäköisesti oot tehny jotain vahinkoa.

Mutta vielä tärkeämpää: _Hae oppia siihen miten sitä ääntä tehdään!_. Mä vaan arvaan, että oot tehny tota omin päin ja ilman ohjausta. Jossain vaihessa "mopo" muuttuu "dragsteriksi" ja jos ei siinä vaiheessa osaa ajaa niiin... *****. "...You don't want to know..."

Siis vastauksena kysymykseen, "Kurkkuvamma?": Kyllä. Jos ei oo muita oireita niin mikäs muukaan? (Ammattilaiset hoi?)
tanjuli
10.04.2007 08:18:26
En ole lääkäri, joten en osaa sanoa. Käy näyttämässä ihan normiterkkarille. Se sitten ohjaa eteenpäin jos tarvis. Ongelma ei ole siinä että ääntä ymmärtäviä lääkäreitä ei olisi, vaan siinä että ihmiset ei älyä painottaa niitä lääkäreitä edeltäville "portaille" kuinka tärkeää äänen kunnossapito on.

Olo oli kuitenkin aika nuhainen.... lauloin noin 1.5 tuntia. Tämän jälkeen lopetin laulamisen, koska olin väsynyt.

Jatkoa ajatellen:

Kipeänä ei lauleta. Jos olet vaan "hieman nuhainen" niin mieti hetki, oletko todella varma että nuhaisuus ei ole esiaste jollekin muulle sairaudelle. Jos nuhaisuus johtuu vaikkapa allergiasta niin laula oman harkinnan mukaan, tuskin vahingollista. Jos nuha tuli "tyhjästä" niin mikä muu saattaa tulla - influenssa, a-virus, kurkkutulehdus? Pidä taukoa ja kuulostele tilannetta, anna elimistön toipua ja treenaa vasta sen jälkeen. Ethän juokse kipeällä jalallakaan, vaikka olisi "vain nyrjähdys/venähdys, eikä edes kipsiä".

Ylipäätänsäkään ei lauleta puoltatoista tuntia putkeen, saati sitten kipeänä. Hyvä perussääntö on ettei tuntia ilman taukoa (á 5-10 min eli perussoolot, eväsretket tai vessabreikit jolloin ollaan pääasiallisesti hiljaa). Jotkut ammattilaiset on jopa sitä mieltä että yli puolta tuntia putkeen ei sais vetää ilman taukoja. Jokainen toki löytää sen rajan itselleen, mut 1.5h kenen vaan vetämänä kuulostaa liian paljolta.

Laulaminen lopetetaan ennen kuin väsyttää. Jos lopettaa koska väsyttää, on ehtinyt jo vetää puoliteholla, mikä paradoksaalista kyllä, useimmiten on äänelle kuluttavampaa kuin kropalle ja mielelle rankempi "täysillä vetäminen".

Mutta, käy nyt ensin siellä terkkarilla näyttämässä jos yhtään mietityttää.
[i hear voices but at least they're on tune]
Buffa D
10.04.2007 21:12:44
Joo käväsin tänään Diacorilla näyttämässä. Sanoi että äänihuulet on kunnossa, mutta jossain kurkun kohdassa oli punoitusta.
Samalla sanoi, että tuskin oon laulamalla saanu tota tuohon kuntoon.
Jotain virusperäistä tulehdusta epäili.. Ja jos ongelmia tulee jatkossa niin pitäis mennä kattomaan, ettei kyse oo sitten refluksitaudista..
huhhh.
persemoi.
peteihis
12.04.2007 01:42:56 (muokattu 12.04.2007 11:19:07)
tuskin oon laulamalla saanu tota tuohon kuntoon.
Jotain virusperäistä tulehdusta epäili..

Ohhh. Sorry jos pelästytin ...

Ja jos ongelmia tulee jatkossa niin pitäis mennä kattomaan, ettei kyse oo sitten refluksitaudista..

huhhh.

Huhhh on tässä ihan paikallaan :D

Tää kevättalvi on kyllä ollu jotain virusinfektioiden luvattua vuosisataa... Ekan kerran joulukuun lopun jälkeen sain itse ääneni vapaaehtoisesti auki just aika äsken. ...
Buffa D
12.04.2007 14:26:22
Nojoo vähän meinas kyl hätä iskee.
Mut eipä siin mittää. Viikon tai parin tauko ja sit taas treenaamaan.
persemoi.
PJS
12.04.2007 18:45:06 (muokattu 12.04.2007 18:46:19)

Nojoo vähän meinas kyl hätä iskee.
Mut eipä siin mittää. Viikon tai parin tauko ja sit taas treenaamaan.

jees kandee tarkkailla.

Intissä sain pahalaatuisen äänihuulten tulehduksen siten, että vähättelin vaivojani ja ajattelin et äänenmenetys ilman että mitään isompaa kurkkukipua on vaan jotain normi vilustumista. ja koska ääntä ei tahtonut muuten irrota niin metsäkeikoilla jouduin sitten väkisin puristamalla huutamaan, laiskana kun en jaksanut mennä ikinä kävellen sanomaan.

tilanne äityi siihen että ei välillä lähtenyt tosiaan iltaisin enää lainkaan ääntä, no ei muuta ku lääkeitä nassuun ja yö lepoa. aamulla taas sama rääkki äänihuulille, koska eihän se nyt mitään haittaa et vähän ääni lähtee ku on vilustunu.

seurauksena se, että makasin puoltoista viikkoa sairaalahoidossa äänenkäyttökiellossa ja höyryhengityksessä. jonka jälkeen seuraavan kuukauden jatkoin tasaista höyryhengityskuuria ja muutenkin äänenkäyttövapautuksessa olin lopun inttiä eli noin 2 kuukautta.

tilkassa erikoislääkäri sanoi että jos en olisi tullut hoidatamaan itseäni niin olisin saattanut menettää äänen pysyvästi joko kokonaan tai ainakin huomattavissa määrin.

sen jälkeen en oo mitään äänenkäyttöä harjoittanut jos ei se tunnu itsestä luonnolliselta, helpolta ja kevyeltä. väksin puristamalla voi aiheuttaa ihan konkreettista tuhoa itselleen,.
"...et sutko sais partioasussa myymään jotain keksejä ja olis itse mummo, niin sitä puristelis sun poskia ja sanoi, että awwwww..." -Tomomi Vali(s)tus
MartinB
12.04.2007 20:37:20
Tosiaan jos ääni alkaa mennä niin on se jo tosi selvä varoitus, että nyt pitää lopettaa. Jo se, että ääni jotenkin muuttuu tai väsyy on selvä merkki jostain.

OT: Intissä on kyllä mahdollisuus ylikäyttää ääntä, mutta tuntui IMO että se teki useimmille oikein hyvää. Jotkut huusi inttiajan alussa jotenkin kimeästi, mutta ääni tasaantui sitten vähitellen.
PJS
12.04.2007 23:21:54

Tosiaan jos ääni alkaa mennä niin on se jo tosi selvä varoitus, että nyt pitää lopettaa. Jo se, että ääni jotenkin muuttuu tai väsyy on selvä merkki jostain.

OT: Intissä on kyllä mahdollisuus ylikäyttää ääntä, mutta tuntui IMO että se teki useimmille oikein hyvää. Jotkut huusi inttiajan alussa jotenkin kimeästi, mutta ääni tasaantui sitten vähitellen.

jees. itellä on aina ollut kuuluva ääni ni ei ehkä ollut niinkään kiinni et olisin huutanut väärällä tekniikalla. enempi oli kysymys puhtaasta välinpitämättömyydestä.
"...et sutko sais partioasussa myymään jotain keksejä ja olis itse mummo, niin sitä puristelis sun poskia ja sanoi, että awwwww..." -Tomomi Vali(s)tus
brn2sk8
13.04.2007 10:12:11
No ei kai tarvi mitään koulujakaan käydä että osaa sanoo että kurkussa on jotain pielessä kun sattuu niellä... Itelläni on kans jotain köhää kurkun kanssa, ihan kipeenä ja puhuminen sattuu pirusti, mutta en jaksa mennä lääkäriin, ei paljoa kiinnosta jos on jotain kurkkumätää, kyllä se ajan kanssa sieltä pois lähtee, aina ennenkin lähteny... Aamulla aina kivistää kurkkua niin pirusti ja ääni niin matalalla että multa ruinaa koulussa tytöt nimmaria kun luulee 69eyesin solistiks...

En usko että on mitään vakavaa, kyllä se ajan kanssa pois lähtee...
Nick "Rotter" Noble shall heat ya' heads with hes guitar!
fifi
13.04.2007 13:27:31 (muokattu 13.04.2007 13:28:04)

Ihmisellä on yksi ääni. Jos sen menee pilaamaan tieten tahtoen, saattaa menettää äänensä, jopa täydellisesti. Ei siinä paljon nimmarit lohduta, kun ei ääntä enää ikinä tule - edes puheääntä. Minä olen kuullut muutamia pilalle menneitä lauluääniä, ja se ei ole mitään kaunista kuultavaa. Luulisi jo, että edeltävä kertomus vakavasta äänenmenetyksestä sairaalahoitojaksoineen hiukan pistäis miettimään.

Ei voi muuta sanoa kuin että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Sori vaan, jos joku ottaa itseensä, mutta ehkäpä kannattaisikin.

Jokainen, joka kehuskelee sillä, että kurkkuun sattuu joka päivä, voisi miettiä hiukan, mille palstalle on kirjoittamassa. Siinä_ei_ole_mitään_kehuttavaa. Kurkkuun sattuminen ei ole cool.
Ad surdas auras canere
Buffa D
13.04.2007 20:57:55
Joo siks toi tulikin mulle vähän puun takaa, koska huutaminen ei oo ennen sattunut sitten yhtään.
Ja nyt vähän kuumottaa ees jatkaa..
persemoi.
peteihis
13.04.2007 23:02:05
Joo siks toi tulikin mulle vähän puun takaa, koska huutaminen ei oo ennen sattunut sitten yhtään.

Ketjun aloittaja toimi esimerkillisesti siinä, että oireiden ilmettyä ryhtyi selvittämän asiaa. Omien rajojen tutuksi tuleminen on tärkeää varsinkin näissä poikkeustilanteissa.

Tuo PJS:n esimerkki taas on erinomainen varottava esimerkki, siitä mitä voi toisissa olosuhteissa tapahtua, kun ei ympäristö rohkaise katsomaan itsensä perään... Onneksi on tämä laulupalsta :)
PJS
15.04.2007 01:11:31

Ihmisellä on yksi ääni. Jos sen menee pilaamaan tieten tahtoen, saattaa menettää äänensä, jopa täydellisesti. Ei siinä paljon nimmarit lohduta, kun ei ääntä enää ikinä tule - edes puheääntä. Minä olen kuullut muutamia pilalle menneitä lauluääniä, ja se ei ole mitään kaunista kuultavaa. Luulisi jo, että edeltävä kertomus vakavasta äänenmenetyksestä sairaalahoitojaksoineen hiukan pistäis miettimään.

Ei voi muuta sanoa kuin että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Sori vaan, jos joku ottaa itseensä, mutta ehkäpä kannattaisikin.

Jokainen, joka kehuskelee sillä, että kurkkuun sattuu joka päivä, voisi miettiä hiukan, mille palstalle on kirjoittamassa. Siinä_ei_ole_mitään_kehuttavaa. Kurkkuun sattuminen ei ole cool.

Jep. Oma ääneni ei sitten onneksi kuitenkaan kärsinyt. Mutta kuten sanoin se olisi voinut kärsiä pahasti. Eli Ehdottomasti suosittelen lääkärille näyttämistä, vaikka se luultavasti olisikin jotain mikä lähtee itsestään pois. Koska jos se on esim. vaikkapa äänihuulten tulehdus tai se on tavallinen tulehdus joka hoitamatta jättämisen takia leviää äänihuuliin ja edelleenkin toimit kuten minä aikanaan eli kelaat vaan et on se ennenki lähteny itestään, "sauna, terva ja viina..." jne. ni sen hoitaminen tulee paljon hankalammaks ja pitkäaikaisemmaksi ja ne äänihuulet saattaa ihan tosissaan arpeutua käyttökelvottomiksi.

Äänihuuliin ei tarvi paljon saada arpikudosta ku sun äänes on jo pilalla.
DestinyZ
16.04.2007 08:58:41
Moi.. Osaisiko joku sanoa että mikä ihme minua vaivaa kun kaulaa kiristää, ääni käheilee ja laulaminen sattuu. Kävin jo Verikokeissakin kun lääkäri epäili että kilpisrauhasissa oilisi jotain vikaa mutta tulokset oisoittivat että kaikki oli kunnossa Osaako muuten normaalit lääkärit sanoa että onko äänihuuleet tulehtuneet, Kyhmy tai jokin muu laulajaa vaivaava sairaus vai pitäisikö minun mennä ihan kurkkulääkärin vastaanotolle. Tänään olisi laulutunnitkin mutta taidan skipata ne etten vain vaurioita ääntäni yhä enemmän
fifi
16.04.2007 09:14:15

Moi.. Osaisiko joku sanoa että mikä ihme minua vaivaa kun kaulaa kiristää, ääni käheilee ja laulaminen sattuu. Kävin jo Verikokeissakin kun lääkäri epäili että kilpisrauhasissa oilisi jotain vikaa mutta tulokset oisoittivat että kaikki oli kunnossa Osaako muuten normaalit lääkärit sanoa että onko äänihuuleet tulehtuneet, Kyhmy tai jokin muu laulajaa vaivaava sairaus vai pitäisikö minun mennä ihan kurkkulääkärin vastaanotolle. Tänään olisi laulutunnitkin mutta taidan skipata ne etten vain vaurioita ääntäni yhä enemmän

Kurkkuun täytyy ihan kirjaimellisesti katsoa peilin kanssa. Kurkkulääkärit ja foniatrit hoitavat tämän puolen. Yleislääkäri usein vain tunnustelee kurkkua ulkopuolelta ja saattaa vähän katsoa nieluun, mutta se ei ole sama asia kuin äänihuulten katsominen. Eli kurkkulääkärille, mars!
Ad surdas auras canere
Buffa D
16.04.2007 17:07:57
Kävinpä tänään uudestaan lääkärissä, kun kipu alkoi uudestaan. Yön aikana oli kans jonkinnäkönen rakkula tullut nieluun.
Antibioottikuurille pistivät, vaikka ei täydellisesti voitu sairautta diagnosoida. Jos ei tällä lähe pois, niin seuraavaksi pitää ottaa koepala nielusta.
That would suck.
persemoi.
Ebeth
16.04.2007 19:47:16 (muokattu 16.04.2007 19:49:06)
Mulla on ollut parisen kertaa kurkunpääntulehdus. On tosi viheliäinen tauti, ja silloin ei parane puhua lainkaan (saatika laulaa!). Alkuoireetkin ovat aika hämäävät; ei kipua ensin, alaäänet vain madaltuvat. Sitten alkaa nielemiskivut (sylkeäkään ei ole helppo niellä). Ja kestää pitkään.

Olen myös minäkin kuullut yhden äänensä tuhonneen tapauksen. Kuuntelin ensin oven takan, ja ajattelin että joku eläkeläinen se siellä yrittää laulaa. Yllätys olikin sitten suuri, kun ovesta astui ulos parikymppinen nuori mies!! En kyllä hänelle suosittelisi mitään laulua enään. Kurjaa

Eli vaalikaa ääntänne

edit: tuo koepalan otto on kyllä aika radikaali teko. Luulisi sen itsestään rauhoittuvan. Ja vielä; virustulehduksiin eivät antibiootit auta. Lepo ja juotava vain.
Buffa D
16.04.2007 20:25:38
Kuinkas pitkä tauko pitäisi olla noin suunnilleen? viikko-pari, vai ihan oireitten mukaan?
Harmittaa kyl vähäsen ku on tulossa keikka 24. pvä.
persemoi.
PJS
16.04.2007 22:06:25

Kuinkas pitkä tauko pitäisi olla noin suunnilleen? viikko-pari, vai ihan oireitten mukaan?
Harmittaa kyl vähäsen ku on tulossa keikka 24. pvä.

sellanen tauko et on ihan varmasti ohi.

ja tavalliset lääkärit ei välttämättä älyä katsoa äänihuuliin jos et niitä siihen opasta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)