Aihe: joku viisaampi apuun
1
tinuli
28.03.2007 22:20:46
ongelmia riittää..eli ensinnäkin taidan beltata ja olen vasta vähän aikaa käynyt laulutunneilla,joten teen sen varmastikin väärin. tietääkseni sehän on haitallista jos ei oikeasti osaa? nykyään ääni väsyy ja kurkku ärtyy jo pienestä, koska jännitän kai jotain -tai puserran väkisin,en tiedä.. mutta mitä kotikonsteja olisi? ennen pystyin laulamaan korkeammalta ilman mitään ongelmia. tämän kevään aikana ääni on jotenkin "keinotekoinen" ja matala. hengitys tekniikassa on kai vikaa, mutta mitä ja miten korjaan?korkeammalle mennessä aani särkyy,ellen pidä kurkulla vastaan ja jos yritän ohentaa ja ajatella ääntä päähän(toivottavasti joku tajus).. en älyä miten saan äänen pysymään voimakkaana/tarpeeksi kuuluvana ilman kaikenmaailman pusertamista?
jogo3000
28.03.2007 23:17:02

Äkkiseltään tuntuisi, että kannattaa sitä laulunopettajaa nyt käyttää hyödyksi. Jos tosiaan väsyy ja ärtyy ääni (nopeasti), on varmasti jotain vialla tekniikassa.

Tässä on vaikea ruveta yhtä-äkkiä kaikenkattavaa tekniikkaopasta antamaan. Veikkaan, että laulunopettajaltasi saisit nyt parhaat vinkit.
peteihis
29.03.2007 02:50:10 (muokattu 29.03.2007 09:28:22)
taidan beltata ja olen vasta vähän aikaa käynyt laulutunneilla,joten teen sen varmastikin väärin --- tietääkseni sehän on haitallista jos ei oikeasti osaa?

Totanoinniih.. Taidat tietää paremmin kuin moni muu täällä, missä mennään..... Mutta jos (siis sun tapauksessa "kun") lujaa laulaminen sattuu/tekee vahinkoa niin jotain on pielessä ja pahemmaksi menee, jos et jarruta.

Ensiapuna: Voimaa pois ja keskity saundiin. Keuhkoissa on PALJON enempi voimaa kuin äänihuulissa. Kuka tahansa pystyy huutamaan äänensä hajalle yrittämällä liikaa. Ääni täytyy opetella tuntemaan (siis fyyssisesti tuntemaan, miltä se tuntuu laulaessa).

Jos laulunopettajasi ei osaa puuttua asiaan, niin asia ehkä on sitten vaan hänelle vieras -- ihminenhän se on opettajakin -- tai stten ei muuten vaan huomaa asiaa. Koeta ottaa asia puheeksi ...

EDIT: * rousk - rousk - rousk -- turhat höpinät pois ;) *
tanjuli
29.03.2007 08:37:41
ongelmia riittää..eli ensinnäkin taidan beltata ja olen vasta vähän aikaa käynyt laulutunneilla,joten teen sen varmastikin väärin. tietääkseni sehän on haitallista jos ei oikeasti osaa?

Ai laulutunneilla käyminen on haitallista jos ei oikeesti osaa? :D vitsivitsi, pisti vaan silmään :D Belttaaminen ei ole taitamattoman tekemänä sen vaarallisempaa kuin muukaan laulaminen. Kyllä klasarillakin saa äänensä pilalle jos oikein huonosti käy.

Kai käyt opettajalla joka osaa (opettaa) belttaamista? Belttaaminen on popjazzlaulun alalaji ja mun kuuleman mukaan Suomessa vielä sen verran uutta että osaajiakin on suhtvähän. Se on ihan varma että vain noin 2% klassisen koulutuksen saaneista opettajista pystyy belttausasioissa jeesaamaan. Ihan ensimmäiseksi: Keskustele opettajasi kanssa. Belttaatko? Voiko opettajasi auttaa sinua siinä? Toiseksi: Anna itsellesi aikaa oppia, siihen tulee menemään loppuelämä.

en älyä miten saan äänen pysymään voimakkaana/tarpeeksi kuuluvana ilman kaikenmaailman pusertamista?

Käyttämällä hyväksi resonanssitiloja ja pitämällä ääntöbalanssin (tarvittavan ilmanpaineen ja äänihuulivärähtelyn suhde) kunnossa. Käyhän vilkaisemassa myös http://sadolin.net/uk/sangteknik/gennemgang/sangteknik_01.html , siellä on aika hyvin asiaa belttauksesta.

OFFTOPIC:

Sitä varten ne opettajat on että niiden ammattitaitoa käytetään hyväksi. Toki on hienoa ja osoittaa oma-aloitteisuutta että keskustelee mieltä askarruttavista asioista netissä mutta muistetaan pliis, että netissä lauluvinkkien antaminen on kuin reseptilääkkeiden määräämistä potilaalle tietämättä oireista sen enempää ("Sattuu!" "Syö särkylääkkeitä." viikon päästä "Sattuu vieläkin, ihan paskat lääkkeet, paska lääkäri, ai enks mä muka sanonu et mul on jalka poikki? No mut sun olis pitäny TIETÄÄ koska oot lääkäri!")

Olin aika äimänä kun yks tyyppi tuli treenailemaan rintarekkarijuttuja mun kanssa vaikka käy ihan tosi-proolla pitkänlinjan maikalla ("koska se on klasarii ja nyt pitäis laulaa tyyliä x"). Kokeiltiin juttuja ja toimi ihan ok. Kysyin että onko tää jotenkin ristiriidassa sen oman opettajan opettamien juttujen kanssa, ja vastaus oli "Ei, tää on ihan tuttuu, mut en mä yleensäkään tee niinkun se opettaa..." Siinä vaiheessa kävi mielessä että minkä ihmeen takia se sit maksaa sille.
[i hear voices but at least they're on tune]
tinuli
30.03.2007 13:50:14
ok. kiitos! ongelmana on kun laulan kotona siis erilailla kuin tunnilla,joten maikan varmaan hankala puuttua asiaan, mutta eilen tuli harjoiteltua juuri hengitystekniikkaa ja heti tuli paremmaksi ja huomasinpa taas koko kehon tärkeyden..:) aina joskus pääsee unohtumaan. ehkä syy oli siinä kun ääni lähti vain äänihuulista ja "jäi" sinne kurkun seudulle. eli täytyy muistaa hengitys yhteys, kokonaisuudessaan asento sun muut tuet ja rekisterit-jos nyt oivalsin oikein..eilen oli laulutunti ja sain kieltämättä kunnon ahaa-elämyksen;p tiesinhän minä ne mutta on käytännössä unohtunut..
peteihis
30.03.2007 15:41:39
tiesinhän minä ne mutta on käytännössä unohtunut..

Näinhän siinä tahtoo välillä käydä. ;) ...Turhaanpa taisin ujostella, kun lyhensin tota edellistä tekstiäni, mutta joo...

Mä olen opetellu ittelleni sellasen nopean "tunnustelurutiinin", ennenkuin alan laulaa mikroofniin bändikämpällä: Asento, ontelot auki, ilmaa (ihan vähän), joku hyvä sävelkorkeus, jokunen "haaa-haaa", että saa hengitysvoimaan ja ääneen tuntuman.... Jos alottaa kylmiltään mikrofoniin niin helpolla tuo tuntuma unohtuu js sitte ... :(
tanjuli
30.03.2007 16:08:30
ok. kiitos! ongelmana on kun laulan kotona siis erilailla kuin tunnilla..

Hyvä kun helpotti! Jos laulat kuitenkin tunnilla semmosta mitä kotona treenaat ni sit kandee ehkä nauhoittaa tuntejaan ja kuunnella niitä kotona ja treenata sen nauhan kanssa. Tai vaiks kuvitella opettaja siihen "piiskaamaan" jos ei muu auta ;) Kyllähän siinä kestää et oppii ittekseen tekemään sen mikä vielä vaatii opettajaa, mut kyl se siitä - joskus vuosienkin jälkeen - aukenee. Se on sit eri asia jos kotona treenailee jotain ihan muita kun mitä laulutunneilla... esim. se mikä on aika yleistä että käydään klassisen tunneilla ja "opettajalta salaa" treenaillaan belttausta. Eipä siinä opettajasta pahemmin mitään hyötyä ole, varsinkin jos oppilas ei kerro opettajalle mihin oppeja käytetään... jotkut klasariharjoitukset ei jeesaa poppispuolen juttuihin ollenkaan etc...

Mut lykkyy jatkoon, jee!
tinuli
02.04.2007 21:54:36
apuva! nyt on pakko kysyä mahtaako kukaan tietää mistä repäisen kesäksi itselleni opettajan tai edes jonkun auttavan ja kuulevan ihmisen, kun vaikuttaa siltä etää kaikki viettää lomaa kesän. alkaa iskeä paniikki.. jotain leirejä/kursseja? mistä kannattaa kysellä? niin ja itä-suomen/pohjois-savom alueelta mielellään.
kay
02.04.2007 23:19:57
apuva! nyt on pakko kysyä mahtaako kukaan tietää mistä repäisen kesäksi itselleni opettajan tai edes jonkun auttavan ja kuulevan ihmisen, kun vaikuttaa siltä etää kaikki viettää lomaa kesän. alkaa iskeä paniikki.. jotain leirejä/kursseja? mistä kannattaa kysellä? niin ja itä-suomen/pohjois-savom alueelta mielellään.

Kannattaa kysyä esim. Pohjois-Savon Amk:sta laulajien nimiä ja numeroita, löytyy sekä klassisia että poppi-ihmisiä. Kuopion lähellä Nilsiässä on kesäleiri, netistä löytynee tietoa. Joensuussa on myöskin leiri, Äärirajoilla nimeltään (muistaakseni). Toivottavasti löytyy!
tanjuli
03.04.2007 00:02:28
Kannattaa kysyä esim. Pohjois-Savon Amk:sta laulajien nimiä ja numeroita, löytyy sekä klassisia että poppi-ihmisiä. Kuopion lähellä Nilsiässä on kesäleiri, netistä löytynee tietoa. Joensuussa on myöskin leiri, Äärirajoilla nimeltään (muistaakseni). Toivottavasti löytyy!

http://www.perheniemi.com/linjat/yk … lu-%20ja%20aanenmuodostuskurssi.htm
IrmaG
03.04.2007 11:04:45

Yhdyn Tanjulin mielipiteeseen tuosta äänittämisestä; hanki toki jokin laite jolla saat äänitettyä tuntisi. Laitteen ei tarvitse olla viimeisen päälle hifi, esim. mulla on vanha minidisc, pääasia että äänitysjäljestä saa kohtalaisesti selvän. Olen itse äänittänyt nyt tän kevään omia tuntejani ja äänitykset ovat olleet korvaamaton apu tunnilla käytyjä asioita kerratessa, lisäksi äänitteestä kuulee selvästi sen milloin oma ääni soi oikein ja rennosti.
42
ap78
03.04.2007 16:33:22

PYH ja pah..Kesäleirille POPJAZZ-leirille Nakkilaan.Sehän on vaan mukavaa kun pääsee kauas kotoa.

www.popjazzleiri.com

Siellä on hyvät opettajat ja sairaan hauskaa!!
tinuli
11.04.2007 20:36:29
mikä huoneenlämpö hyvä laulaessa? kosteus? juomiset laulamista ennen ja palauttavat jälkeen? sopiva aika laulaa? kuinka usen/paljon päivässä? omakohtaisia hyväksi todettuja äänenavauksia ja kieli ja leukajumppaa? miten varaudutte ilmaston yllätyksiin? miten rentoudutte ja nukutte kiireisimpinä aikoina?
peteihis
11.04.2007 21:22:02
juomiset laulamista ennen ja palauttavat jälkeen?

Kuumana päivänä tommonen Vichy Novelle tyyppinen vähähiilihappoinen kivennäisvesi palautaa elimistöön nestettä nopeasti. (Kaasun aiheuttama lievä paine kuulemma työntää vettä eteenpäin, ja lievä suolaisuus helpottaa imeytymistä. Ja jos on tullut syötyä ennen laulamista, niin nesteet ohjautuvat ruuansulatukseen ... voi,voi...) Muista juomista en tässä yhteydessä sano mitään ;)

Ittellä on helpompi laulaa, kun on vähän hiki ja ilmasta melkein vesi tippuu. Keikkaa varten avauksena menee jokunen omasta keski rekisteristä lähtevä kappale... (Mukavampaa, kuin pelkät aa-aa-aat). Bändiharjoitusten alussa useimmiten riittää asennon ja henkityksen ja äänentuottokoneiston tarkistus ... lämpiää se siinä illan mittaan ihan riittävästi ;)

--Nimim. Tällanen kellariharrastaja--
ap78
11.04.2007 21:26:48

TInulille suosittelisin palstan aiempien ja vanhempien kirjoitusten lukemista..
Kaikista esittämistäsi kysymyksistä on taatusti jo olemassa suht tuoreet ketjut..

Ja mitä tulee "ilmoihin" niin mitäs niihin ny voi varautua..Varoo ettei kylmety ja kuumalla(varsinkin) tankkaa nestettä.
Vähän niinku elämässä yleensäkin toimitaan,ei se laulaminen loppujen lopuksi sen kummallisempaa tiedettä ole..
MartinB
12.04.2007 11:19:36
Belttamisesta... jos oikeasti haluaa oppia sen, niin pitää ensin ihan alusta kaiken olla sen takana, niin sanotusti. Tämä tarkoittaa

1) oikea musiikki, esim. House of the rising sun pistää belttaamaan, kun taas klassiset drillit ja skaalat jarruuttaa tehokkasti belttaamisen.

2) ympäristö, että saa irrottaa rauhassa. Kompressointi mikin muodossa auttaa myös. =>dynamiikki.

3) Ja lopuksi, kaikille belttaaminen ei ehkä sovikaan, joten pitää olla selvillä siitä että onko belttaaminen vain "cool" vai onko se juuri se oma esitystapa.

... Sen mitä itse tiedän belttaamisesta on, että se vaatii että korkean ja syvän sävelen jaksaa koordinoida, että se ei lähde käsistä, eli se on vahva tulkinta. Siitä pitää lähteä, ja sitä kannattaa pitää mielessä, että kun belttaa ei kuiskita.
ap78
12.04.2007 16:29:41

Hih..Ootko sä Martin suomenruotsalainen kun mun on joskus todella vaikeaa hahmottaa sun sanomaa ensi lukemalla ;)
Siis kaikella kunnioituksella ketään loukkaamatta.Mä taidan vaan olla lukutaidoton heh..

Hyvii pointtei joka tapaukses!Belttaus ei tosiaan istu kaikille niinkuin ei yleensäkään "kevyt"laulutyyli.
Klasari on tavallaan helpompaa oppia jos on kireemmät värkit..
MartinB
13.04.2007 14:04:46
Heh... ehkä mä oon, ehkä en. Minulla vaan tapaa olla niin syvät sanomat, että useimmille ei valkene milloinkaan ;) No, koitan ilmaista itseni selkeästi jatkossa.. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)