Aihe: Ensikertalaisen keikkavinkit
1
Osmo
24.01.2025 22:47:40
Itse olen pitkän linjan soittaja ja keikkailu sitä kautta tuttua puuhaa. Käytännössä kuitenkin olen aina ollut ensisijaisesti kitaristi, joten se maailma on tutumpi. Ja monella tapaa myös yksinkertaisempi. Nyt kuitenkin tulilla on uusi bändiproggis, missä sattuneista syistä olen koskettimien (sekä muutamassa biisissä kitaran) varressa ja livekeikkaa olisi näköpiirissä. Tämän hetken setuppina toimii siis:

Analogisyntikka
Midi kiippari
Kitara
Macbook missä MainSage
Audiointerface + ADAT DA muunnin (8 lähtöä)

Eli syntikka sekä kitara ovat kiinni interfacessa ja midikiippari suoraan USB:llä koneessa. Mainstagessa sitten biisi kohtaiset setupit ja kaikki ohjataan ADATin kautta DA muuntimesta ulospäin talolle.

Nyt muutama kyssäri mitä itse olen puntaroinut:

- Kannattaako kaikki antaa talolle vain yhden kanavan kautta (syntikka, midit summaten monoksi sekä kitara), vai jokaiselle omat letkut? Eli itse miksaa balanssit vai antaa talon hoitaa?
- Ja tähän jatko, nuo midin ohjaamat VST plugarit ovat usein stereokamaa. Kannattaako ne summata monoksi, vai antaako stereolähdön talolle? Eivät ole mitään ping pong delayta, vaan enempi sellaista huojuvaa padia
- Tekninen vakaus huolestuttaa. Miten varmistaa että kokonaisuus toimii? Läppäri näkee äänikortin ja äänet kulkee halutusti. Muutaman kerran käynyt ettei macci löydä äänikorttia ja kaiken joutuu kytkemään uudelleen alusta
- Kitaravahvistimet ja pedaalilaudat aina lepää stagella soundchekin jälkeen aina showtimeen asti, mutta mites tässä. Esim. läppäri on helppo napata sieltä lavalta matkaan jonkun urpon toimesta. Ja taas jos irrottelee piuhoja, niin sitten taas edellinen kohta arvelluttaa enemmän.
- Monitoroitteko yleensä itseänne ihan suoraan luureihin, vai lavamonitoroinnin kautta? Nyt ei ole mahdollista käyttää koko bändin korvamonitorointia, mutta interfacesta saan toki omat kamat korviini.

Nämä nyt ensihätään tässä, varmaan paljon muutakin mielen päällä. Eli näihin (plus kaikkiin muihin hyväksi havaittuihin) kaivataan vinkkejä kokeneemmilta!

Niin ja jos jotain kiinnostaa millaista projektia on tulilla, niin tässä pari sinkkuvideota tulevalta levyltä:

https://www.youtube.com/watch?v=xqhHsbLSqX8
https://www.youtube.com/watch?v=qC2lOzuBpto
Vessajono
24.01.2025 23:29:31
Osmo: - Kannattaako kaikki antaa talolle vain yhden kanavan kautta (syntikka, midit sekä kitara), vai jokaiselle omat letkut? Eli itse miksaa balanssit vai antaa talon hoitaa?

Jos tiskissä piisaa kanavat, niin fiksuin ja vähiten yllätyksiä tarjoava ratkaisu on vetää kaikki omiinsa. Mä oon vetänyt yhdessä bändissä MainStagen kautta sekä kiippareita että kitaraa ja etupäähän lähti vaan yks stereolinja, mutta meillä oli vakkarimiksaaja, joka tiesi tasan tarkkaan, missä biisissä sieltä tulee mitäkin ja vaihtoi sit tiskistä sceneä sen perusteella. Ja jos oli joku muu hanikoissa, niin varoitin etukäteen, että mulla on sit muuten tämmönen viritys täällä.

- Ja tähän jatko, nuo midin ohjaamat VST plugarit ovat usein stereokamaa. Kannattaako ne summata monoksi, vai antaako stereolähdön talolle? Eivät ole mitään ping pong delayta, vaan enempi sellaista huojuvaa padia

Jos kanavat loppuu kesken, niin sit ruvetaan monottamaan kiippareita. Muuten en näkis kauheesti järkeä.

- Tekninen vakaus huolestuttaa. Miten varmistaa että kokonaisuus toimii? Läppäri näkee äänikortin ja äänet kulkee halutusti. Muutaman kerran käynyt ettei macci löydä äänikorttia ja kaiken joutuu kytkemään uudelleen alusta

Käyttämällä vakaata softaa ja vakaata hardwarea ja pistämällä kaikki mahdolliset energian- ja näytönsäästäjät, näytön sammuttamiset ja sleep modet pois päältä. Ja se nyt on toki selvää, että mitään muita softia ei pidetä auki kuin sitä MainStagea. Kannattaa myös muistaa, että if it ain't broken, don't fix it: just ennen keikkaa ei välttämättä oo ihan hirveen hyvä idea ruveta päivittämään koneeseen uutta käyttistä.

Mutta siis toi vakaus on nykyään aika lailla turha mörkö, en mä oo ainakaan saanu ikinä juuri mitään ongelmia aikaseksi ilman, että olisin ensin tehnyt itse jotain typerää. Ainoa paniikkitilanne on ollu, kun keikkapäivän aamuna meinasin vielä vähän treenailla ja MainStage kaatui heti auettuaan, mutta siinäkin syylliseksi paljastui joku yksittäinen plugari ja hommasta selvisi sen disabloinnilla.

- Kitaravahvistimet ja pedaalilaudat aina lepää stagella soundchekin jälkeen aina showtimeen asti, mutta mites tässä. Esim. läppäri on helppo napata sieltä lavalta matkaan jonkun urpon toimesta. Ja taas jos irrottelee piuhoja, niin sitten taas edellinen kohta arvelluttaa enemmän.

Niinhän se on helppo napata. Siks mä otankin aina sekä koneen että interfacen kainaloon tsekin jälkeen ja vien ne lavalla vasta siinä vaiheessa ku veto alkaa. Kun konetta ei sammuta välillä, niin siihen muutaman piuhan kytkemiseen menee kymmenen sekuntia ja kovaa ajoa. Mitään ongelmaa ei oo tämänkään kanssa ikinä ollu.

- Monitoroitteko yleensä itseänne ihan suoraan luureihin, vai lavamonitoroinnin kautta? Nyt ei ole mahdollista käyttää koko bändin korvamonitorointia, mutta interfacesta saan toki omat kamat korviini.

Menisin lavamonareilla. Ne muutamat vedot, joita en oo tehnyt in-eareilla, oli sellasia useemman bändin iltamia joissa ei edes ollu kosketinsoittajalle omaa monaria ja niissä ratkaisin tilanteen siten, et otin himasta yhden pienen lähikenttäpöntön mukaan, löin sen kitaravahvaritelineeseen kioskini viereen ja tuuttasin sit siihen kiippareita interfacen kautta ja muuten mentiin sit lavasoundin varassa.
Duro: Veikkaan ettei Vessajono paljoo kysele miten missä ja kuinka Menneniä käyttää.
musamies
25.01.2025 10:11:49 (muokattu 25.01.2025 10:20:46)
Tehdäkö monona vai stereona riippuu siitä mitä saundeja käytössä ja minkälaista lopputulosta haluaa. Jotain bassojuttuja vetelee monona, jousia ja muita ilmavia saundeja stereona. Joistain kiippareista saa säätää kuinka stereota tulee.

Minä keksin hakea stagepianon monitoriksi RCF NX 910-a kaiuttimet ja Alto TS 12S subbarin.

Näillä voin halutessa tehdä pelkät kiipparit tai koko äänentoiston.

Mikserin laitan tarvittaessa kiipparitelineen ylätasolle tai jos se on digitaalimalli, niin et voin säätää helposti.

Keikoilla laulupuoli on oleellinen ja samantapainen toteutus kuin kiippareissa on lauluun myös hyvä.
Osmo
25.01.2025 20:57:52
Hienoa, oikein hyviä vinkkejä ja ajatuksia tähän asti. Kiitos! Näillä pääsee taas vähän eteenpäin ja tekemällä sitten toki oppii. Kaikkea ei vaan tietysti jaksa kantapään kautta, eli jos vain tulee vielä jotain jollain mieleen, niin ilolla otan vastaan. Voi antaa vinkkiä näiden omien pohdintojenkin ulkopuolelta.
musamies
25.01.2025 22:54:29
Osmo: Hienoa, oikein hyviä vinkkejä ja ajatuksia tähän asti. Kiitos! Näillä pääsee taas vähän eteenpäin ja tekemällä sitten toki oppii. Kaikkea ei vaan tietysti jaksa kantapään kautta, eli jos vain tulee vielä jotain jollain mieleen, niin ilolla otan vastaan. Voi antaa vinkkiä näiden omien pohdintojenkin ulkopuolelta.

Must siinä ollut eroa tekeekö jotain perinnesähkökiipparisaundia vai akustisen kuuloisia saundeja, jolloin hifityylin lähestyminen paikallaan. Jotenkin ääninäytteistä tuli mieleen moderni stereosaundi.

Haaveillut kiipparista, johon saisi mikin ja säädöt hyvät. Omaan kiippariin pystyy kytkemään toisen kiipparin jos haluaa säästää kanavia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)