Aihe: VST:t Mainstage-käyttöön (coverhommat)
1
Lothlean
30.09.2024 08:49:41
Löytyykö yhteisöstä kosketinsoittajia, joilla cover-hommissa käytössä Mainstage? Mitä vst-soittimia teillä on käytössä? Mihin olette olleet tyytyväisiä, tai onko jonkin kanssa tullut ongelmia?

Siirryin itse noin vuosi sitten Macbook+Mainstage -maailmaan, ja se on tullut selväksi, että vain taivas ja kukkaro ovat rajana. Mulla on hakusessa sellanen perus paletti soundeja, josta löytyisi cover-keikkailuun välttävät soundit. Eli pitäisi löytyä torvea, jousta ja muuta vastaavaa oikeaa soitinta imitoivaa. Nyt ajelen Rolandin Zenologya, mutta sieltä käyttöön on päätynyt ihan pari yksittäistä soundia - valtaosa soundeista tuntuvat luotaantyöntäviltä tai muuten vaan jää käyttämättä. Ja pianosoundit ei ainakaan vakuuta. Jos tämä olisi yhtään halvempi, niin ostaisin ja tyytyisin.

Pulputuksiin/padeihin/vastaavaan on jo vakiintunut Serum, sitä on ihan kiva ruuvailla. Arturian Analog Labia vähän testailin. Ihan käyttis kamaa, mutta mulle henk.koht ei ole niin oleellista päästä ruuvaamaan juuri tietyn vintage-härvelin digikopiota, joten tämäkään ei tunnu parhaalta vaihtoehdolta.

Onko esim. Native Instrumentsin Komplete/Kontakt -synia mahdollista käyttää Mainstage-hommissa, vai onko ne niin syöppöjä muistin/cpun osalta että hirvittää soittaa kaatumisen pelossa?
... ja henkilöllisyystodistus, kiitos.
Vessajono
30.09.2024 12:56:10
Lothlean: Löytyykö yhteisöstä kosketinsoittajia, joilla cover-hommissa käytössä Mainstage? Mitä vst-soittimia teillä on käytössä? Mihin olette olleet tyytyväisiä, tai onko jonkin kanssa tullut ongelmia?

Mainstagen omat plugarit oon suurimmaksi osaksi todennut aivan kelvoiksi, niiden lisäksi on sit Arturian Analog Lab, IK:n Syntronik ja Sampletank. Viimeksi mainitun kanssa oli joskus joku päivityksistä johtunut bugi, joka johti keikkapäivän aamuna pienoiseen paniikkiin ku plugari kaatoi softan heti kun sen avasi, mutta muuten ei oo ollu isompia ongelmia.

Siirryin itse noin vuosi sitten Macbook+Mainstage -maailmaan, ja se on tullut selväksi, että vain taivas ja kukkaro ovat rajana. Mulla on hakusessa sellanen perus paletti soundeja, josta löytyisi cover-keikkailuun välttävät soundit. Eli pitäisi löytyä torvea, jousta ja muuta vastaavaa oikeaa soitinta imitoivaa. Nyt ajelen Rolandin Zenologya, mutta sieltä käyttöön on päätynyt ihan pari yksittäistä soundia - valtaosa soundeista tuntuvat luotaantyöntäviltä tai muuten vaan jää käyttämättä. Ja pianosoundit ei ainakaan vakuuta. Jos tämä olisi yhtään halvempi, niin ostaisin ja tyytyisin.

No mulla tota tonttia hoitais varmaan lähinnä Sampletank jos hoitais: lähtökohtaisesti mun soundimaailma on erilaisia synia, urkuja ja pianoja. Kaikenlaisille rompleritorville ja -viuluille oon sen verran pahasti allerginen, että yritän välttää niiden käyttöä viimeiseen asti.

Korgillahan on vissiin kans joku Zenologya vastaava "tässä on kaikki meidän soundit viimesen 40 vuoden ajalta" -tyyppinen plugari nykyään saatavilla, jos se siis on sitä meininkiä mitä haetaan.

Onko esim. Native Instrumentsin Komplete/Kontakt -synia mahdollista käyttää Mainstage-hommissa, vai onko ne niin syöppöjä muistin/cpun osalta että hirvittää soittaa kaatumisen pelossa?

Jos se kone ei kotona siihen Kontaktin käyttöön kaadu, niin en näe mitään syytä miks se keikalla kaatuisi. Ei se tiedä missä se on.
Duro: Veikkaan ettei Vessajono paljoo kysele miten missä ja kuinka Menneniä käyttää.
iec
30.09.2024 15:21:33

Lothlean: Löytyykö yhteisöstä kosketinsoittajia, joilla cover-hommissa käytössä Mainstage? Mitä vst-soittimia teillä on käytössä? Mihin olette olleet tyytyväisiä, tai onko jonkin kanssa tullut ongelmia?

Pulputuksiin/padeihin/vastaavaan on jo vakiintunut Serum, sitä on ihan kiva ruuvailla. Arturian Analog Labia vähän testailin. Ihan käyttis kamaa, mutta mulle henk.koht ei ole niin oleellista päästä ruuvaamaan juuri tietyn vintage-härvelin digikopiota, joten tämäkään ei tunnu parhaalta vaihtoehdolta.

Tästä tulikin mieleeni, että minkälaiset räkit ja telineet tarvitaan, että se Macci pysyy ehjänä keikalla? Meinaan että baarissa joku känninen örveltäjä saattaa olla siinä aika lähellä lavan reunaa. Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä ratkaisuita porukalla on (muuta kuin se, että kosketinsoittaja on siellä kauimmaisessa nurkassa suojassa?). Ja sitten että onko käytössä ulkoinen audiointerface, vai ääni mikseriin vain Macin audioulostulosta suoraan 3,5mm-> 2x 6,3mm/XLR -johdolla?
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Lothlean
30.09.2024 15:26:44
Kiitos vastauksista! Tässä tuli taas monta uutta softaa mukaan pohdintaan. Sampletank olisi kyllä merkittävän huokea, ja jos se tosiaan pyörisi ongelmitta suht tuoreella Macbookilla niin se voisi olla se mitä haen. Ei mulla niinkään ole kaipuuta romplereiden muovisuuteen, lähinnä haluaisin luotettavan ja helpon setupin josta löytyy suht vähällä työllä riittävän lähellä olevat soundit niin Coldplayn kuin JVG:n tuotannon soittamiseen humalaiselle hääyleisölle. Pitääpä ottaa tuo Sampletankin ilmaisversio välittömästi testiin.
Lothlean
30.09.2024 15:38:05
iec: Tästä tulikin mieleeni, että minkälaiset räkit ja telineet tarvitaan, että se Macci pysyy ehjänä keikalla? Meinaan että baarissa joku känninen örveltäjä saattaa olla siinä aika lähellä lavan reunaa. Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä ratkaisuita porukalla on (muuta kuin se, että kosketinsoittaja on siellä kauimmaisessa nurkassa suojassa?). Ja sitten että onko käytössä ulkoinen audiointerface, vai ääni mikseriin vain Macin audioulostulosta suoraan 3,5mm-> 2x 6,3mm/XLR -johdolla?

Tästäkin olisi mielenkiintoista kuulla muiden toteutuksia. Oma setuppini on seuraavanlainen:
- pöytämallinen K&M ständi
- ständin päälle tulee 3U pikku räkkilaatikko, jossa sisällä on Arturian 4In/4Out interface ja Palmerin passiivi-DI:t. Eli ulos tulee suoraan XLR:ää.
- Macci matkustaa räkkiboksissa, ja keikalla tulee tuon laatikon päälle. Tähän voisi hyvin vielä laittaa jotkut velcro-teipit pitämään konetta paikoillaan, mutta toistaiseksi räkin alumiiniprofiilit muodostavat "kaukalon", josta ei ole kone vielä tippunut kertaakaan
- koskettimisto sitten kallistettavan lisätason päälle, ja tietty Jens/Wirman-henkiseen kulmaan - kyllä muuten pölähtää Akselin ja Elinan intro tästä asennosta. Tää on tietysti vähän erikoisratkaisu, mutta ittelle toimii. Seisaaltaan soittamisessa on meininkiä ja näin saa pidempikin pianisti ranteet suoraksi.
- kaikki piuhat velcro-nauhoilla kiinni ständiin, tämäkin auttaa pitämään koko läjän tukevahkosti kiinni ja helpottaa lavalla siirtelyä

Näin jälkikäteen viisastuneena korvaisin interface+DI -läjän iConnectin 4I/4O laatikolla, jossa outputit on phantom-jännitteeltä suojatut balansoidut XLR:t. Nuo Palmerin purkit on mulla ensisijaisesti suojaamassa interfacea 48V tekemiltä tuhoilta.

https://photos.app.goo.gl/hAnEhP49TwU4LTor6
Vessajono
30.09.2024 15:51:51
iec: Tästä tulikin mieleeni, että minkälaiset räkit ja telineet tarvitaan, että se Macci pysyy ehjänä keikalla? Meinaan että baarissa joku känninen örveltäjä saattaa olla siinä aika lähellä lavan reunaa. Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä ratkaisuita porukalla on (muuta kuin se, että kosketinsoittaja on siellä kauimmaisessa nurkassa suojassa?). Ja sitten että onko käytössä ulkoinen audiointerface, vai ääni mikseriin vain Macin audioulostulosta suoraan 3,5mm-> 2x 6,3mm/XLR -johdolla?

Mulla on ollu ratkaisuna pääasiassa just se, että oon siellä takarivissä rumpalin vieressä mahdollisimman kaukana lavan reunasta. Siellä nyt saa yleensä olla suht rauhassa. Kone lepäilee K&M:n tukevan kolmijalkaisen ständin päällä ja sen saa vielä kiristettyä siihen alustaan siipiruuveilla kiinni, joten mitään yllättävää tangentin suuntaan lentämistä ei pääse tapahtumaan, vaikka koko laitos kaatuisikin.

Noin ylipäätäänhän alumiinirunkoinen kone kestää yllättävänkin kovaa käsittelyä ja kun mulla on MacBook Air, jossa ei edes oo sisällä liikkuvia osia niin ei senkään puolesta tartte noudattaa erityisempää varovaisuutta. Normaali järki mukana niin hyvin pärjää. Interfacena mulla on RME Babyface Pro ja jokseenkin sama filosofia pätee senkin kanssa: se on sen verran tukevasti rakennettu vehje, että tarpeen tullen sitä voisi aivan hyvin käyttää murha-aseena.

Maailmallahan noi isommat pojat, joilla on enemmän liitua, millä piirtää, harrastaa Mac Minien asentamista räkkeihin.

Lothlean: Kiitos vastauksista! Tässä tuli taas monta uutta softaa mukaan pohdintaan. Sampletank olisi kyllä merkittävän huokea, ja jos se tosiaan pyörisi ongelmitta suht tuoreella Macbookilla niin se voisi olla se mitä haen. Ei mulla niinkään ole kaipuuta romplereiden muovisuuteen, lähinnä haluaisin luotettavan ja helpon setupin josta löytyy suht vähällä työllä riittävän lähellä olevat soundit niin Coldplayn kuin JVG:n tuotannon soittamiseen humalaiselle hääyleisölle. Pitääpä ottaa tuo Sampletankin ilmaisversio välittömästi testiin.

Eiköhän se pyöri. Ei oo mitenkään erityisen raskas softa ja tällä mun 2020 kaheksan gigan M1 MBA:llakin pyörii ihan hyvin.
Duro: Veikkaan ettei Vessajono paljoo kysele miten missä ja kuinka Menneniä käyttää.
Lothlean
12.03.2025 14:31:55
Kirjoittelenpa kokemuksia Sampletankista Mainstagen kanssa:

Periaatteessa tuo toimii hyvin, ja soundeja löytyy kattavasti. Eri tyylisillä jousisoundeilla (nopea attack, pizzicato, alaspäin liukuva) saa kivasti toisinnettua biisien jousilinjoja suht uskottavasti. Omia efektejäkin löytyy, ja AMP/filter -envelopen säätö onnistuu myös.

Mutta sitten niitä miinuksia:
Välillä Mainstagen uudelleenkäynnistyksen tai konsertin lataamisen yhteydessä patchiin valittu Sampletank-instanssi unohtaa, mikä soundi siinä pitäisi olla. Välillä valitut soundit on transponoituna johonkin suuntaan :D Ratkaisuna näihin on käydä kaikki patchit läpi ennen keikkaa, sen jälkeen ne eivät ole hävinneet tai menneet epävireeseen.

Eli ei ihan 6/5 setuppi, mutta varmaan vaan koetan elää näiden kanssa, koska aina seuraavan VST:n etsiminen ja testaaminen alkaa käydä uuvuttavaksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)