Muusikoiden.net
11.05.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nord Electro 3
1 2 3
mkarttun
01.11.2009 21:26:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

urkuralli: Yks tyhmä kysymys, mutta kysynpähän kuiteski, että olethan poistanut "turvalukon" asetuksista koskien soundien muokkausta?
 
Oletteko käyttänyt sound manageria? Miten se toimii ja mitä sillä voi tehdä? Voiko sillä tehdä täysin uusia soundeja? En vielä ole saanut aikaiseksi ladata softaa ja alkaa hifistelemään, mutta jos kokemukset ovat hyviä, niin voisi kokeilla..
 
-Timo

 
Juu olen poistanut lukon.
Oon käyttäny soundimanageria ja mun mielestä sillä voi nyt ainakin lisätä ja poistaa soundeja muistipaikoille/-lta..vaihtaa soundien paikkoja muistipaikoilta toiselle ja sen semmosta...
 
Tulin, näin ja koitin sormella !
mkarttun
01.11.2009 21:33:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: Muistipaikkojen äänenvoimakkuutta voi säätää gain-potikalla oikeasta yläkulmasta. Muistipaikan sisäisiä eri soitinosuuksien tasoeroja ei voi säätää.
 
volumetaso ero ongelma on isoin live napin takana olevien soundien ja esim Urku soundin välillä. ja jotkut näistä soundeista mitä voi lisätä tuonne live settiin on taso jo valmiiksi niin alhaalla että se on urkujen tasosta niin kaukana että kun keikalla vaihtaa soundia niin saa veivata kaikki omat ja kaverin gainit ylös että se ko. soundi alkaa kuulumaan.
 
Saako sillä soundieditorilla vai mikä se ny olikaan nostettua volumetasoa joissakin soundeissa vähän ylemmäs.
 
p.s ei tarvii vastavata...omaa saamattomuuttani vaan kun en oo ite edes alkanu selvittään asiaa. mutta jos vastaus tulee kivuitta niin laitahan tänne, thänks
 
Tulin, näin ja koitin sormella !
urkuralli
03.11.2009 08:22:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mkarttun: Juu olen poistanut lukon.
Oon käyttäny soundimanageria ja mun mielestä sillä voi nyt ainakin lisätä ja poistaa soundeja muistipaikoille/-lta..vaihtaa soundien paikkoja muistipaikoilta toiselle ja sen semmosta...

 
Mihin pankkiin soundi manageri tekee muutokset? Vai valitaanko sillä A tai B pankki, vai live-osioon?
Tuota live-toimintoakin olen ihmetellyt... onko tosiaan niin, että siinä on käytössä vain yksi soundi, minkä sinne viimeisimmäksi on milloinkin muuttanut? Sen kyllä huomasin, että siihen ei varsinaisesti tarvitse tallenusta tehdä, koska ääni jää automaattisesti siihen sellaiseksi kuin sen siihen viimeksi on tehnyt.
 
Kertokaahan te viisaammat. =)
 
-Timo
 
BaariMikko
03.11.2009 11:16:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs jos vaikka lukisit ohjekirjasta?
 
http://maihinnousu.net/tellus
mkarttun
04.11.2009 10:20:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

urkuralli: Mihin pankkiin soundi manageri tekee muutokset? Vai valitaanko sillä A tai B pankki, vai live-osioon?
Tuota live-toimintoakin olen ihmetellyt... onko tosiaan niin, että siinä on käytössä vain yksi soundi, minkä sinne viimeisimmäksi on milloinkin muuttanut? Sen kyllä huomasin, että siihen ei varsinaisesti tarvitse tallenusta tehdä, koska ääni jää automaattisesti siihen sellaiseksi kuin sen siihen viimeksi on tehnyt.
 
Kertokaahan te viisaammat. =)
 
-Timo

 
- Jep, Ohjekirjaa minäkin suosittelen. Sieltä löytyy kyllä vastaukset kaikkiin kysymyksiin.
 
Tulin, näin ja koitin sormella !
baron
04.11.2009 11:15:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mkarttun: - Jep, Ohjekirjaa minäkin suosittelen. Sieltä löytyy kyllä vastaukset kaikkiin kysymyksiin.
 
Mut siihenhän turvaudutaan vasta viimeisessä hädässä kun kaikki muu on ensin kokeiltu.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
SilvenZ
10.11.2009 13:38:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoista... Huomautan, että Nord Sound Manager ja Nord Sample Editor ovat kaksi eri ohjelmaa. Sample Editor tuli minulle tutuksi, kun odottelin Electro 3:n saapumista Suomeen.
 
Tein odottelun aikana oman pankkini nimeltä Atari, joka sisältää netistä lataamiani Nintendo 8 -bit -ja Chip- tyylisiä ilmaissaundeja. Sample Editorilla voi siis tehdä oman samplepankin periaatteessa mistä tahansa Wav -tiedostosta. Jokaisen koskettimen sisältämän samplen äänenvoimakkuuden voi säätää mieleisekseen. Sound Managerilla esim. 73 tiedoston "key mapping" on tehty varsin helpoksi.
 
Valmistunut pankki syötetään sitten Sound Editorilla Electro 3:n muistiin halutulle numeropaikalle Sample -osioon. Sample Managerilla siirretään ja poistetaan halutut saundit Electro 3:n ja tietokoneen välillä. Managerin avulla vaihdetaan kaikki Mellotronit, paremmat pianosaundit laitteeseen ym. Jos ei osaa käyttää näitä ohjelmia, kokemus Electro 3:n kanssa jää hiukan valjuksi, ja on kuin päärynäjäätelö ilman kinuskikastiketta.
 
Tuo "Live" -nappula ei ole minulla ollut käytössä. mutta käyttöohjetta tutkittuani ymmärsin, että sitä painamalla tallentuu aina viimeisin asettelu (kaikkien potikoiden asennot) ja esim. sähköjen kadottua keikalla voi palauttaa aina käytössä olleen viimeisimmän saundin asetukset helposti ja nopeasti. Ymmärsinköhän väärin..?
 
Huippulaitehan tämä on, muutamine harmillisen pikku puutteineen, mutta laitteen hinnan ja monipuolisuuden huomioon ottaen, tämä on keyboardien aatelia.
 
P.S Onko kellään muuten tiedossa tunnettua sivua, jonne voisi ladata (ja jolta voisi ladata) näitä Electro 3:n ja Wave:n käyttäjien tekemiä omia nsmp. -saundipankkeja?
 
"Emmääjaksaviitsietsiälöytäägooglella."
 
Synastikki
14.11.2009 11:39:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siihen liveen käsittääkseni tallentuu viimeisimmät asetukset vaan sillon jos sulla on se Live Mode päällä kun vehkeet sammuu... eli lähinnä varmaan itse käyttäisin luodessa uutta saundia nollasta...
 
Elämässä pitää olla tilua! kalamies #51 >-)))>
Thothmes
14.11.2009 11:54:06 (muokattu 14.11.2009 11:57:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen käyttänyt tuota Live-puolta nimenomaan urkupuolella. Kun eri biiseissä tarvitsee usein hyvinkin erilaista soundia rähinästä nättiin ujellukseen, niin tuo on minusta aika kätevä.
 
Mulla on tällä hetkellä sellainen systeemi käytössä, jota voi olla vähän hankala selittää. En käytä oikeastaan ollenkaan noita Organ/Piano-namiskoja, kun on niin typerä systeemi että niissä ei voi olla eri vahvistinmallinnus. Eli kun uruilla on Rotary-mallinnos päällä, niin pianopuolella voi olla joko Leslie tai ei mitään vahvistinmallinnusta.
 
Muistipaikassa A1 mulla on perus pianosoundi niin, että se on aina käsillä kun vaan tökkää tuota A-nappia. B1-paikassa mulla on mieleiseni Rhodes-soundi vähän efektoituna ja Twin-mallinnuksella. Live-paikassa on urut, eli jos vaikka jonkun biisin C-osan ajaksi vaihtaa Rhodesiin niin Live-paikasta löytyy sama urkusoundi jonka sinne jätti vaihtaessaan Rhodesiin. Jos kaipaa seuraavaan biisiin tyystin erilaista urkusoundia, niin se haetaan sitten siinä Live-tilassa biisien välissä. Nopeahan noilla napeillakin se on vääntää, eikä Vanhat Kunnon Urkurit mitään presettejä käyttäneet ja hyvin pärjäsivät :)
 
Kun nyt kuitenkin totta puhutaan, niin minusta tuo A-B ja piano-organ-systeemi on ihan perseestä enkä käsitä miksi siihen on tuollainen laitettu. Jos olisi vaikka kahdeksan muistipaikkaa ihan erilliinä niin että niihin saa eri vahvarit ja efektit yms niin olisi paljon parempi. Jokainen muistipaikka olisi yhden napin takana, niin elämä olisi paljon helpompaa. Niistä yksi voisi olla meikäläisellä vaikka tuollainen Live-systeemi uruille. Yhden taakse akustinen piano, yhteen heleä Rhodes, yhteen ärhkämpi Rhodes, Yhteen Clavi, yhteen jouset ja pari mukavaa synasamplea vaikka. Nyt kun pitää valita sekä pankin numero, A/B ja organ/piano niin johan siinä sekoaa kun pitäisi soittaakin samalla. Sitten on lisäksi vielä nuo organ presetit ja sitten on vielä siinä split-napissa jotkut preset-paikat..? Melkoista sekoilua.
 
Muuten loistava vehje, mutta tuossa kohdassa käytettävyys on minusta ihan perseestä. Kyllähän tuolla pärjäilee, mutta pientä ylimääräistä keskittymistä se vaatii.
 
Mikäli muilla NE3:n käyttäjillä on hyviä ehdotuksia ja kikkoja noiden muistipaikkojen käyttöön, niin kertokaa toki.
 
Exhausted
14.11.2009 13:11:22 (muokattu 14.11.2009 13:12:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma logiikka on mennyt niin, että Organ/Piano nappeja käytän vain muistipaikkaa rakentaessa, ja sitten soittaessa saundeja vaihtaessa selaan vain pankkeja ja A/B-muistipaikkoja. Esimerkiksi 1A piano, 1B Rhodes, 2A Hammond, 2B Mellotron. Kuten mainittu yllä, niin live-nappulan taakse saa vielä yhden hyvän perussaundin johon täytyy palata usein. Olisihan se paljon kätevämpää että yhden napinpainalluksen päässä olisi useampi saundi, kuten vanhoissa Electroissa...
 
BaariMikko
15.11.2009 21:05:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla taas on Live-napin takana yleensä akustinen piano, koska siitä en tarvitse montaa erilaista presettiä. Korkeintaan joskus vaihdan kaiun ja kompression määrää ja ääritapauksissa saatan laittaa chorusta, mutta ne hoituu näppärästi parilla painalluksella.
 
Muuten mulla on tietyt perussoundit tietyissä helposti muistettavissa "lukemissa", esim. sellanen peruskallio-rockpopurku on 10A:ssa jne. Sit joihinkin biiseihin joihin tarvii useampaa soundia oon tehnyt A- ja B-paikkoihin biisiä varten soundiparin. Tosin ei niitä ole kuin muutama kuin suuri osa on mallia Rhodes + Hammond tms, niin hoituu parilla presetillä monet biisit. Mutta onhan tuo systeemi vähän hankala. NE2:ssa mulla oli konteksteittain lajiteltuja kahdeksan soundin ryhmittymiä, esim. niin että D1-8 oli reggaehommiin, E1-8 perinteisempään poprokkiin ja F:n alta löytyi sitten jotain bonjovihtavaa, jne.
 
http://maihinnousu.net/tellus
Qsine
19.11.2009 15:55:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viime aikoina noita markkinapalstoja seuraillessa on tullut mieleen, että onkohan NE3 ollutkaan ihan niin suksee, mitä ehkä on odotettu? Tunnustan itsekin edustavani ns. "NE2-vaanijoita", jotka ovat hyväuskoisina ja käsiään yhteen hieroen ajatelleet, että hehe, nyt ne rikkaat kiipparistit alkavat joukolla vaihtaa kakkosia kolmosiin, ja pian saan 73-koskettimisen NE2:en markalla! Tälläkin hetkellä kuitenkin kakkosen ostoilmoituksia on netissä sata yhtä myynti-ilmoitusta kohden.
 
Näyttäisi vahvasti siltä, että NE2 on riittävä, ja ennen kaikkea arvonsa poikkeuksellisen sitkaasti säilyttävä laite. Asiaan vaikuttanee myös hyvin toimiva nettituki. Ja vastaavasti kolmosversiossa ei ole niin paljon lisäherkkua, että se olisi aiheuttanut kakkossoittajien joukkopaon. Minusta tämä on kiipparimaailmassa mielenkiintoinen, seuraamisen arvoinen anomalia.
 
Missä muuten ovat "Nord Electro 1":et? Onko se jokin prototyyppi, kun ei näy missään, millainen laite on?
 
"Ja miksi Kari Heiskanen vetää bingoa!"
Exhausted
19.11.2009 16:04:18 (muokattu 19.11.2009 16:05:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Nord Electro 1" kulkee ilman järjestysnumeroa, eli vain Nord Electro. Oli tuotannossa 2001-2005. Taisi laitteiden suosio nousta kuitenkin vasta Electro 2:n myötä.
 
Nakkiso
19.11.2009 17:08:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Missä muuten ovat "Nord Electro 1":et? Onko se jokin prototyyppi, kun ei näy missään, millainen laite on?
 
On niitä, se on vaan vähän harvinaisempi kuin kakkonen. Se on ihan sama laite, Electro 2 oli pelkkä softapäivitys.
 
http://www.myspace.com/ondskapernasomolmengora
Thothmes
19.11.2009 20:46:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon kans huomannut saman, eli NE2 ei suinkaan ole mihinkään alennusmyyntiin mennyt.
 
Kyllä musta tossa kolmosessa on sen verran lisäherkkua, että totisesti köyhänä opiskelijanakin kannatti sijoittaa siihen. Urut on paremmat ja etenkin akustinen piano on selvästi parempi. Samplemuistkin on ihan kova sana.
 
Kuten tuli jo sanottuakin useammankin kirjoittajan toimesta, niin toi kolmonen on kyllä ottanut ihan selkeää takapakkia käyttöliittymässä. Toi muistipaikkasysteemi on oikeastaan ihan paska ja noitten efektien kanssa pitäis ehdottomasti olla kaksi potikkaa, eikä vain yhtä.
 
On se silti loistovehje ja etenkin soundi on kyllä hunajaa korville.
 
urkuralli
21.11.2009 19:22:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jonir: Oon kans huomannut saman, eli NE2 ei suinkaan ole mihinkään alennusmyyntiin mennyt.
 
Kuten tuli jo sanottuakin useammankin kirjoittajan toimesta, niin toi kolmonen on kyllä ottanut ihan selkeää takapakkia käyttöliittymässä. Toi muistipaikkasysteemi on oikeastaan ihan paska ja noitten efektien kanssa pitäis ehdottomasti olla kaksi potikkaa, eikä vain yhtä.
 
On se silti loistovehje ja etenkin soundi on kyllä hunajaa korville.

 
Kyllä oon samaa mieltä tosta kolmosesta. Efektejä tulee käytettyä ehkä hieman maltillisemmin, kun totuin Amount- säätöön kakkosessa. Parasta mitä kolmonen toi tullessaan on toi Reverb ja repulinen uusia ääniä millä on hauska tuottaa melua.
 
Live toimintoa vain yhä edelleen ihmettelen ja siksi kysyn; onhan niin, että tuohon liveen mahtuu kerrallaan vain yksi soundi? Näin ainakin minulla. Soundin tekemiseen se on mahtava, koska jos on A tai B pankissa ja olet tehnyt uuden soundin ja haluaisit sen tallentaa vaikka seuraavalle muistipaikalle, mutta et sitä muista, niin sitä alla olevaa soundia ei voi testata samalla kuin store- toiminto vilkkuu. NE2 antoi testata tallennuksen aikana soundin jonka päälle tallennetaan uusi soundi. Liveen kun se tallentuu automaattisesti, niin on helppo tehä soundeja muistipaikoille. Hyvä sinänsä.
 
Jonkun kirjoituksesta ymmärsin, että Livessä ollessa efektit tms. kuulostavat erilaiselta kuin A ja B muistipaikoissa. Ymmärsinkö oikein?
 
-T.
 
Casse
07.04.2010 10:30:53 (muokattu 07.04.2010 10:31:28)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaas mitä mieltä olette kuinka suuri ero NE2:n ja NE3:n koskettimiston välillä on? Kuulin huhua, että NE3:ssa on jämäkämpi ote. Onko ero siis miten huomattava? Olen NE3:sta testannu ja pidin koskettimistosta mutta budjetin vuoksi katse kallistuu käytettyyn NE2:een.
 
Ville.K
07.04.2010 22:45:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaisiko joku vastata mieltäni askarruttaneeseen kysymykseen: Kun multi-timbraalisuutta tuossa ei ole, niin kuinka onnistuu toisen kiipparin käyttäminen urkujen ala-/ylämanuaalina? Ja miten drawbarien käyttö silloin?
 
Schönke dan! ;)
 
"No ehkä sinä oot vaan syntynyt sähkörumpaliksi" -Dv
Exhausted
08.04.2010 07:53:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ville.K: Osaisiko joku vastata mieltäni askarruttaneeseen kysymykseen: Kun multi-timbraalisuutta tuossa ei ole, niin kuinka onnistuu toisen kiipparin käyttäminen urkujen ala-/ylämanuaalina? Ja miten drawbarien käyttö silloin?
 
Schönke dan! ;)

 
ylä- ja alamanuaaleille on kyllä omat drawbarinsa. Luulisi, että ylimääräistä kiipparia käyttäessä molemmilla voi soittaa koko koskettimiston mitalta.
 
Thothmes
08.04.2010 09:08:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ville.K: Osaisiko joku vastata mieltäni askarruttaneeseen kysymykseen: Kun multi-timbraalisuutta tuossa ei ole, niin kuinka onnistuu toisen kiipparin käyttäminen urkujen ala-/ylämanuaalina? Ja miten drawbarien käyttö silloin?
 
Schönke dan! ;)

 
Voi käyttää. Minkä tahansa MIDIä lähettävän koskettimiston voi liittää alamanuaaliksi ja käyttää sille omia asetuksiaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «