Aihe: Miksei naiset soita Hammondia
1 2
musamies
03.09.2006 00:31:41
Tuli tuossa sellainen kysymys mieleen, että miksi Hammondin soittaminen on niin miesvaltaista?

Soittaahan naiset pianoa, akustisia urkuja, mutta miksi Hammondin soittajissa naisia on niin vähän?

Toisena asiana ylipäätään ihmetyttää, että miksi soittaminen ylipäätään on niin vahvasti miesenemmistöistä?
R.Syke
03.09.2006 11:39:26
Olihan porijazzeilla aivan mieletön naishammondurkuri takavuosina. Nimen olen unohtanut, mutta muistan elävästi tv-esiintymisensä.

Joku pro saattaisi nimen muistaa?
T.A
03.09.2006 11:42:48
johtuisko siitä että täytyy soittaa kuin mies varsinkin hammondeja.
no ainakin barbara dennerline soittaa kuin miehet ja varmasti myös Rhoda scot.
soitossa pitää olla tyylitajua ja olisko se sitä (munaa)?
Anonymous-jazz
03.09.2006 18:27:29 (muokattu 03.09.2006 18:27:43)

Hoho ja miksei kirkossa soiteta Hammondia Suomessa. Voisi virsitkin kuullostaa vähän myrkytetyimmältä luukutettuna leslien kautta särönä.
Mitä eroa on basistilla ja kellolla? Kello pysyy tahdissa.
U.Honey
03.09.2006 18:28:54
Olihan porijazzeilla aivan mieletön naishammondurkuri takavuosina.

Kenties Barbara Dennerlein tai Carla Bley?
My name is Baron, U.Honey Baron.
musamies
03.09.2006 21:37:00
Hoho ja miksei kirkossa soiteta Hammondia Suomessa. Voisi virsitkin kuullostaa vähän myrkytetyimmältä luukutettuna leslien kautta särönä.

Ainakin kirkossa soittaa urkuja myös naissoittajia. Ev. lut. kirkolla on ollut verotusoikeus ja sitä kautta fyrkkaa pilliurkuihin.
Aivokalvo
03.09.2006 22:07:07
Tori Amos on vetänyt kahdellakin Hammondilla samalla keikalla.
"Lähellä reunaa, varrella virran"
uneksija
04.09.2006 11:48:49
Ainakin kirkossa soittaa urkuja myös naissoittajia. Ev. lut. kirkolla on ollut verotusoikeus ja sitä kautta fyrkkaa pilliurkuihin.

Ja ehkä Suomessa ei Hammondit oo ollu niin halpoja verrattuna pilliurkuihin kun esim. Jenkkilässä? Täällähän on käsittääkseni omaakin pilliurkuteollisuutta ollut (tai on).
musamies
04.09.2006 12:47:25
Ja ehkä Suomessa ei Hammondit oo ollu niin halpoja verrattuna pilliurkuihin kun esim. Jenkkilässä? Täällähän on käsittääkseni omaakin pilliurkuteollisuutta ollut (tai on).

Mä en kyllä Hammondeja erityisemmin kirkkoihin kaipaa. Pilliurut sopii paremmin täällä päin vallalla oleviin musiikillisiin perinteisiin.
mhh
05.09.2006 15:25:39
johtuisko siitä että täytyy soittaa kuin mies varsinkin hammondeja.
no ainakin barbara dennerline soittaa kuin miehet ja varmasti myös Rhoda scot.
soitossa pitää olla tyylitajua ja olisko se sitä (munaa)?

Mitenniin on soitettava kuin mies? Nainen on siis olevinaan hyvä soittaja vaan jos on kuten mies, koska miehet eivät pidä hyvänä kuin omansa kaltaista työtä?

Mun mielestä toi on vaan miesmuusikkojen kyvyttömyyttä osata arvostaa erilaista, feminiinistä musaa/otetta. Aika seksististä leimata kaikki hyvä soitto maskuliiniseksi, eli todeta, et "siinä on munaa". Tyylitaju ja muna ei musta ole todellakaan sama asia. Kyllä paskoja miesmuusikoitakin on niin paljon, että munaksi voisi leimata vaikka senkin, ettei osaa mättää ku kvinttisointuja epävireisellä kitaralla...

Jos Rhoda Scot on tiukka urkuri, niin eikös se silloin tarkoita, et siinä on VittuVoimaa? Ei siinä mitään palleja tarvita, vaan asennetta ja tyylitajua.

Mä itse tähtään siihen, että olisin lopulta vakuuttava hammondinsoittaja(tai siis tällä hetkellä Rolandin vk-7n soittaja, kun ei tota massia ole oikeisiin vehkeisiin vielä nyt), mut en ajatellut hankkia palleja tai ruveta leikkimään poikaa sinne päästäkseni. Vielä tietenkin olen aika vaiheessa, kun en ole kauaa soittanut.

Mutta että on niitä naisurkureitakin:) Ainakin mie.
Hyvä voittaa pahan 6-0
musamies
05.09.2006 15:33:11
Mutta että on niitä naisurkureitakin:) Ainakin mie.

Hyvä homma kun paljastui, ettei luulo ole tiedon väärtti ja myös naisurkureita löytyy myös käytännössä!
Prophet
05.09.2006 15:58:55
Joissakin ikivanhoissa Hammond-mainoksissa on nainen soittamassa Hammondilla tai ainakin istuu penkillä. Eli mainonnan kohderyhmänä ovat olleet myös naiset.
Leikari
05.09.2006 17:14:42
Mitenniin on soitettava kuin mies? Nainen on siis olevinaan hyvä soittaja vaan jos on kuten mies, koska miehet eivät pidä hyvänä kuin omansa kaltaista työtä?

tämähän on tämmöinen tilannesidonnainen juttu: nykyään hammondit mielletään yleensä räyheään maskuliiniseen r&B-vaikutteiseen rock-, soul-, funk- tai jazz -musaan liityväksi. Ilman ko. musiikkityylejä b-3 ja muut olisivat painuneet unholaan - viihde- yms. tyyleissä muut kosketinsoittimet rulaavat. Niinpä väline on viesti - generaattoriurkua pidetään maskuliinisena. Toisekseen myös miesten enempi tekniikka- ja laiteorientoituneisuus on vaikuttanut generaattoriurkuinnostuksen säilymiseen ja kasvamiseen.

on tietysti pahasti rajoittunutta ja arvioijasta kertovaa ellei pysty tunnistamaan ja arvostamaan hyvää "urkuriutta" yleisimpien tyylilajien ulkopuolelta. Julkisuuteenkin on helpompi päästä vakiintuneella tyylillä helppoon gategoriaan rynkyttämällä kuin omaehtoisella ja persoonallisella otteella.

miksei naiset soita hammondia: ehkäpä generaattorihammond ei soittimena vetoa niin voimakkaasti naisiin - miehet myös ajavat enemmän harley-davidson moottoripyörillä - niissä on jotain samaa (paljonkin) kokemustasolla - ehkäpä naisia ei myöskään kiinnosta niin paljon sellainen musiikki, mikä viime aikoina on generaattoriurkuun totuttu liittämään - kynnys ja kiinnostus aloittaa on korkeampi

nettisivuilta kyllä näkee paljon kuvia kuinka ennen vanhaa kissarilli-tädit on hammondien kimpussa - tuskin ne mitään r&B:tä ovat soittaneet
Soitetaan jamia!
T.A
05.09.2006 19:21:11
ho hoo munattomat uikuttaa!
hammondeja soitetaan pallilla istuen.
sitä ei feministi oikein ymmärrä kenties.
kun naisesta sanotaan että se on hyvä jätkä ,
on se silloin tasavertainen meidän miesten kanssa.
soittotyyli ratkaisee ei sukupuoli kuuntele james taylorin ja barbaran levyjä
ovat kovasti saman suuntaisia soittotyyliltään .
Leikari
06.09.2006 09:05:34
ho hoo munattomat uikuttaa!

uhoaa vk-seiska digitaaliurkuri - wanna-be hammondmies
:-P
Soitetaan jamia!
mhh
06.09.2006 11:26:57
kun naisesta sanotaan että se on hyvä jätkä ,
on se silloin tasavertainen meidän miesten kanssa.

Musta vaan ei ole tasa-arvoista puhua jätkyydestä hyvänä juttuna, niinkuin vastakohtana naiseudelle ja feminiinisyydelle, jossa tolla asteikolla muka sit olisi jotain vikaa. Tässähän on tietty vain käsitteistä ja sun sukupuolesta kyse, mut ymmärtäisitkö sä oikein, jos sanoisin tuntemastani miespuolisesta kaverista, että loistava mimmi?
"Oikeesti, niin hyvä mimmi, että jopa tasa-arvoinen meidän naisten kanssa!" Eikö kuulosta aika järjenjättöiseltä? Niinku et vois olla hyvä tyyppi olematta jotenki naisempi..

soittotyyli ratkaisee ei sukupuoli kuuntele james taylorin ja barbaran levyjä
ovat kovasti saman suuntaisia soittotyyliltään .

Mutta palatakseni itse aiheeseen, niin tuotahan minäkin. Olemme tästä samaa mieltä, kimma hyvä:) Ja totta, että varmasti hammondit on leimaantuneet tiettyyn musiikkiin, joka(kuten ennen kaikenlainen musa) on ollut soittajistoltaan miesvaltaista, yhteiskuntamme valitettavasta sortohistoriasta johtuen. Naisia on ennen ollut vähemmän varmaan olosuhteiden pakosta.

Mut ajat on muuttuneet, mun elämäntehtävä ei ole hoitaa jonku äijän kotia, enkä mä usko, etteikö mullakin voisi olla aikanani jotain lisättävää vaikka johonki r&b-johteiseen, mistä tämän keskustelun asiallisella puolella joku jo mainitsikin, vaikka musiikkilajin historiassa on pääasiassa miehiä.
Hyvä voittaa pahan 6-0
musamies
06.09.2006 11:32:24 (muokattu 06.09.2006 11:35:28)
Musta vaan ei ole tasa-arvoista puhua jätkyydestä hyvänä juttuna, niinkuin vastakohtana naiseudelle ja feminiinisyydelle, jossa tolla asteikolla muka sit olisi jotain vikaa. Tässähän on tietty vain käsitteistä ja sun sukupuolesta kyse, mut ymmärtäisitkö sä oikein, jos sanoisin tuntemastani miespuolisesta kaverista, että loistava mimmi?

Erittäin hyvä huomio! Saattaisi miespuolinen henkilö ottaa kommentin loukkauksena oli se sitten akka, mimmi tai neiti.

Positiivisia ilmaisuja on esimerkiksi jätkä tai äijä.

PS: Minun avaamassa keskustelussa ei sitten haittaa jos välillä poiketaan tiukasta otsikon mukaisesta aiheesta, vaan sitä juuri toivon, että löytyy uusia yllättäviä ulottuvuuksia ja voidaan palata myös otsikon mukaisuuteen aina kun on tarve.
mhh
06.09.2006 11:36:45
tämähän on tämmöinen tilannesidonnainen juttu: nykyään hammondit mielletään yleensä räyheään maskuliiniseen r&B-vaikutteiseen rock-, soul-, funk- tai jazz -musaan liityväksi.

Lisäänpä vielä, että järkeviä puhut. Voi olla, että just toi musatyyli ja se laitteiden kanssa näpertäminen ei ehkä kiinnosta naisia siinä määrin. Mut olen sit varmaan poikkeus ton musiikin suhteen, koska mä just nimenomaan treenaan vetää sellasta rouheeta rock- funk-osastoa. Ja sit tietysti sellanen autenttinen 70-luvun kama, niinku vaikka Suomesta mainittakoon Wigwamin urkujutut on musta tyylikkäitä.
Hyvä voittaa pahan 6-0
Titares
06.09.2006 12:23:34 (muokattu 06.09.2006 12:46:32)
Tuli vain mieleen, että myös haitarinsoittajanaiset ja kuulantyöntäjät ovat jossain mielessä hieman samassa kategoriassa, vaikka haitari onkin tosi hieno soitin!

Lisää asian reunoilta: Esille nostetusta epätasa-arvosta ei ihan aina kannattaisi olla niin kovasti huolissaan, sillä ennenmuinoin miehiä opetettiin pitämään vaimoaan kuin kukkaa kämmenellä ihan konkreettisesti. Kyllä sellainen sopisi minullekin naisten suunnalta. Etelän maissa olen kuullut naisten jopa säälivän pohjoismaista kovaa ja sukupuolet huomioonottamatonta kulttuuria. Koti-isänä olisi kyllä mukava olla, jos siitä hommasta saisi edes saman korvauksen kuin työttömänä olosta. Naisten mentyä Suomessa töihin on tilanne muuttunut siten, ettei kotiin enää voi jäädä, koska esimerkiksi perheiden kulut ovat kasvaneet senmukaan, että kaksi käy töissä. Toisin on esimerkiksi Etelä-Saksassa tai Pohjois-Italiassa, jossa käteenjäävät ansiot ovat samaa luokkaa kuin täällä molemmilla yhteensä. Eipä näy siellä räntätuiskussa vaeltavaa perheenäitien muovikassibussiarmeijaa (joka muuten omaa vaimoani ihan itketti kokea ulkomailla elämisen jälkeen - ei niinkään itsensä vaan muiden puolesta!), kun ko. maissa vaimot tekevät ostosmatkansa pikku kauppakärryllä kaikessa rauhassa päivän mittaan - elleivät sitten asu kivoissa kylissä, joissa kaikki tarvittava on kävelymatkan päässä. Olen asunut molemmilla alueilla ko. maissa nelisen vuotta, eikä suomalaisia naisia käy todellakaan kateeksi sieltäpäin katsottuna. Huvittavaa ja säälittävää on, jos täällä luullaan päinvastaista. No, ei näillä resursseilla samaan tietenkään täällä Pohjolan perukoilla voida päästä, mutta jotenkin olisi kyllä saatava esimerkiksi asuntotonttien hintataso alemmas pitkä kylmä ja loskainen talvi, periferinen sijaintimme, normaalielämisen hintataso ja palkat huomioiden.
musamies
06.09.2006 12:54:35
No, ei näillä resursseilla samaan tietenkään täällä Pohjolan perukoilla voida päästä, mutta jotenkin olisi kyllä saatava esimerkiksi asuntotonttien hintataso alemmas pitkä kylmä ja loskainen talvi, periferinen sijaintimme, normaalielämisen hintataso ja palkat huomioiden.

Maapalloa kun on vaikea laajentaa, niin tonttien hinta muotoutuu kysynnän ja tarjonnan mukaan. Hintatasoa ei ole omiaan alentamaan kasvukeskuksiin keskittyminen, vaan pitäisi halvempaa tonttia kysyä sieltä, missä on huonompi kysyntä ja sitäkautta matalampi hintataso. Kenties jostain itäsuomesta.

Siellä toisaalta voi olla keikkailumahdollisuudet Hammondin kanssa vähän pienemmät.

Olen ymmärtänyt asian niin, että Suomen maltillinen asumistiheys luo nimenomaan mahdollisuuksia hyvälle elämänlaaduulle, mutta toisaalta tulee huomattavasti kuluja kulkemisesta.

Miehilläkin olisi Hammondin soittamisen lisäksi enemmän mielekästä tekemistä jos otettaisiin joitain asioita takaisin aikaisemmasta maatalousyhteiskunnasta ja tehtäisiin asioita enemmän itse.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)