kardaani 05.03.2006 19:39:32 | |
---|
Tervehdys! Onko kellään käyttö- tai muuta kokemusta ko. härpättimestä. Kyseessä siis poljettava matkaharmooni (kts. http://www.pianopiiri.fi/ ) Pitääkö vireen, lähteekö tarpeeksi älämölöä akustiseen folk/roots bändiin ?(kitara, foni, läskibasso..) Yt. Kari Veijalainen Epäselvää puhetta ja ihmeellisiä ideoita vuodesta 1960 |
noir 06.03.2006 08:38:11 (muokattu 06.03.2006 08:38:33) | |
---|
Käytettynä olen pari tuollaista nähnyt kirpputoreilla. Hauskan oloinen peli kyllä. Mitään en kyllä osaa sanoa toimimisesta mihinkään suuntaan. Enpä olisi uskonut, että niitä uusiakin on olemassa. Mä haluun sua - sulta ei kysytä. Allekirjoittanut vihaa Espoota. Majoittakaa minut halvalla Helsinkiin! |
isojussi 06.03.2006 09:46:14 | |
---|
Yhden kansanmusiikkiyhtyeen tiedän jolla tuollainen on. Joka kerta on kuulostanut ihan vireiseltä. Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa. |
PL 06.03.2006 11:01:58 | |
---|
|
kardaani 06.03.2006 20:34:07 | |
---|
Kiitän ja kumarran! Ja eikun kirpputoreja kiertämään... Epäselvää puhetta ja ihmeellisiä ideoita vuodesta 1960 |
uneksija 06.03.2006 23:05:40 | |
---|
Kiitän ja kumarran! Ja eikun kirpputoreja kiertämään... Minäkin oon nähnyt noita kirpputoreilla, mutta ne on ollu yleensä sellasia malleja, missä automaattinen sähköinen puhallus sen sijaan, että niitä pitäis jaloilla pumpata. |
tekerolant 07.03.2006 21:42:14 | |
---|
Alä nyt viittäsataa maksa, vaikka tuo uusi olisikin. Kyllä käytettyjä vintage-puhinalla löytyy halvemmalla ja kunnostajiakin on. Kysele pelimanniporukoilta tai lopetettavista kouluista (viime vuonna 400!) Eikä saa sekoittaa poljettavaa läähätintä sähkölietsolla huijaaviin! Ja virehän on kiinteä. Kyseessä on vapaalehdykkäsoitin, kuten haetar ja huuliharppu. Harmooni on siis huipputieteellisen soitinluokituksen mukaan vain lattiahuuliharppu pianon klaviatuurilla. Metallikielet siellä ovat ilmavirran leyhyteltävänä näet. Worst things burst |
uneksija 09.03.2006 11:40:10 | |
---|
Ja virehän on kiinteä. Kyseessä on vapaalehdykkäsoitin, kuten haetar ja huuliharppu. Harmooni on siis huipputieteellisen soitinluokituksen mukaan vain lattiahuuliharppu pianon klaviatuurilla. Metallikielet siellä ovat ilmavirran leyhyteltävänä näet. Mulla on semmonen hämärä käsitys että noita vois virittää... Onko täällä ketään gurua joka osaisi varmasti sanoa? BTW melodica on kans vapaalehdykkäsoitin ja niistä lähtee hyvät saundit. |
heikki juhani 09.03.2006 23:42:38 (muokattu 09.03.2006 23:43:24) | |
---|
kyllähän harmooni voi ajanmyötä mennä epävireeseen siinä missä huuliharppu, melodica ja haitarikin. olen kaikista kuullut epävireisiä yksilöitä. mutta se virittäminen on sitten kinkkinen juttu jota kait lähinnä harmooni & haitarihemmot osaa tehdä, kielten hitsausta ja sahausta tms... |
Modest Murskaaja 10.03.2006 14:24:45 | |
---|
Tuo vaikuttaa miusta aika halvalta ollakseen erityisen hyvä. Näin kerran jonkin kiinalaisen haitarikuvaston, jossa oli myös muistaakseni aika lailla tuon näköisiä matkaharmooneja, ja ne tuskin mitään huippuluokkaa ovat. Sain isältäni yhden meidän harmooneista, joka laitettiin mm. Rymäkässä soittavalle muusikolle, Arttu Kunnastolle, joka tekee siitä helposti roudattavan matkaversion. Kannattanee ehkä mieluiten etsiä jokin hyvin soiva "normaali" harmooni, jonka koneistosta sit vois tehdä matkaharmoonin. Vaikka saattaahan niitä hyviäkin matkaharmooneja todella hyvällä tuurilla jostain saada jostain ostettuakin, vaikkakin uskoisin, ettei ihan joka kunnon pelimanni omastaan ihan hevillä luovu. Kyllä kaikkia vapaalehdykkäsoittimiakin tulee välillä virittää, mikäli haluaa soittaa vireessä:D Tosin folkmusaan hyvin soveltuvissa haitareissa on soundissa hieno vibraatto, joka johtuu haitarin eri rekistereiden pienestä erivireisyydestä, joka kuulostaa kyllä varsin hienolta. Eli epävireisyyshän on ihan hieno asia:D Ristiriitaisuus on hyvästä |
noir 10.03.2006 14:59:23 | |
---|
Mulla on semmonen hämärä käsitys että noita vois virittää... Onko täällä ketään gurua joka osaisi varmasti sanoa? Huuliharpun virittäminen tapahtuu käyttämällä viilaa. Hieman riippuen siitä, mistä kohden lehdykkää viilaa, kielen värähtely muuttuu taajuudeltaan. Ei varmasti kannata yrittää, ellei osaa. Mä haluun sua - sulta ei kysytä. |
Eeli Sarmanto 17.03.2006 16:42:27 | |
---|
Mulla on semmonen hämärä käsitys että noita vois virittää... Onko täällä ketään gurua joka osaisi varmasti sanoa? Toki niitä voi virittää. Vapaalehdykkäsoittimien erikoismiehiä löytyy mm. sivulta www.svang.fi Tuon huuliharppukvartetin jäsenistä ainakin kaksi soittaa myös harmoonia, ja heiltä voi uskoakseni kysellä neuvoja esim. virittämisestä. |
komppipelimanni 01.04.2006 14:47:44 (muokattu 01.04.2006 18:56:49) | |
---|
Noissa kiinalaisissa matkaharmooneissa on hieman erilainen soundi kuin suomalaisissa, muistuttaa enemmänkin hanuria. Aito harmoonisoundi löytyy vanhoista koneista. Niissä on huonona puolena alhainen vire. Yleensä A=alle 440 esim. 438, joten ensimmäisenä työnä on viedä vanha kone uudelleen viritettäväksi, jolloin A nostetaan 442een. Myös palkeissa voi olla vuotoja jolloin polettaessa voi tulla hiki. Ison harmoonin roudaaminen on myös hikintä puuhaa. Sen vuoksi olen ottanut koneiston irti ja vienyt sen Kunnaston Artulle, joka teki uuden koottavan kotelon ja pienemmät keuhkot. Ja hyvä tuli! Yleensä pienennyksen yhteydessä otetaan myös vähintään oktaavi diskanttia pois, jolloin kuljetettavuus paranee entisestään. Matkaharmoonit ovat todella haluttuja kapistuksia pelimannipiireissä, joten niitä ei helpolla markkinoilta löydy. Lisää harmoonin toimintaperiaatteesta alla olevasta linkistä: http://www.pelimanni.net/harmooni.htm |
scirocco 21.07.2020 14:13:37 | |
---|
Monellekkko mstkaharmoonille on tarve? |