Aihe: Rhodes-sähköpiano
1 2 3 4 5 6 7
baron
20.04.2005 13:47:02

Mä oon virittäny pianon joskus pentuna. Enkä viritä enää toiste!

No, menee rhodes kyllä hukkaan siinä humpassa.

Mä en kyllä ymmärrä mitä järkeä se surkea rhodes on roudata sen staikkarin viereen.
VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä.
musamies
20.04.2005 14:57:56
Mä en kyllä ymmärrä mitä järkeä se surkea rhodes on roudata sen staikkarin viereen.

Järki on vähän siinä samassa asiassa kun haitarillekin, harmoonille ja pilliuruillekin löytyy oma käyttötarkoituksensa.

Ajatellaan vaikka jotain 1970 luvun Wigujen matskua, niin ei siinäkään saundimaailma olisi ennallaan jos Hammondejen tilalla pilliurut ja Rhodes korvattu Steinwaylla.

Johonkin Eternal Erection tyyliseen funk meininkiin sähkömekaaniset kosketinsoittimet ovat omimmillaan.

Jos taas ruvetaan vetämään Kaj Chydeniuksen biisejä, niin akustinen piano tai flyygeli pääsee paremmin oikeuksiinsa.
baron
20.04.2005 15:06:02

Oon samaa mieltä sun esimerkeistäsi, mutta ajattelin PB:n tämän illan remppaa.
VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä.
musamies
20.04.2005 15:13:39
Oon samaa mieltä sun esimerkeistäsi, mutta ajattelin PB:n tämän illan remppaa.

Se kaiken maailman Korg M1:sissä on mun mielestä ärsyttävää kun niissä ei ole minkään noista perinteisistä kosketinsoitinten saundia kunnollisena.

Jää vetämättä niin Wigut kuin Chydiksetkin uskottavan kuuloisesti.
mr.muzak
20.04.2005 15:15:48
Se kaiken maailman Korg M1:sissä on mun mielestä ärsyttävää kun niissä ei ole minkään noista perinteisistä kosketinsoitinten saundia kunnollisena.

Jää vetämättä niin Wigut kuin Chydiksetkin uskottavan kuuloisesti.

Täällä näiden argumenttejen taso on nyt sitä luokkaa että jokaisen pitäisi jo tajuta trollit trolleiksi!:)
musamies
20.04.2005 15:19:22 (muokattu 20.04.2005 15:26:41)
Mä en tiedä onko se M1:skin nykyisin joku kulttikone, mutta sitä olen pitänyt tavanomaisten syntikkojen ongelmana, että vaikka niissä on vähän kaikennäköistä saundia, niin mitään ei ole tehty kunnolla.

Oli kokeiltavana joku Alesiksen syntikka. Mulla ei mitään käyttöä sille kun ei löydy sen enempää kunnon Rhodesia kuin Baronin peräänkuuluttamaa Steinwayta.

PS: Jossain Nord Electrossa mun mielestä jotain järkeekin...
mr.muzak
20.04.2005 15:28:07
Mä en tiedä onko se M1:skin nykyisin joku kulttikone, mutta sitä olen pitänyt tavanomaisten syntikkojen ongelmana, että vaikka niissä on vähän kaikennäköistä saundia, niin mitään ei ole tehty kunnolla.

Oli kokeiltavana joku Alesiksen syntikka. Mulla ei mitään käyttöä sille kun ei löydy sen enempää kunnon Rhodesia kuin Baronin peräänkuuluttamaa Steinwayta.

No hei, eipä sitä M1:stä ole alunperin tehtykään korvaamaan 100%:sti akustista soitinta. Se on Syntikka. Niillä molemmilla on eri vahvuudet/heikkoudet, ja turha vertailla toisiinsa. Kumpikaan ei pois sulje toista, ja osaavissa käsissä molempien vahvuudet tulevat esiin. Sama pätee piano vs. rhodes -ajatteluun.
musamies
20.04.2005 15:35:16
No hei, eipä sitä M1:stä ole alunperin tehtykään korvaamaan 100%:sti akustista soitinta. Se on Syntikka.

Sori jos en ymmärtänyt sen vahvuuksia.

Ainakin joku takavuosien Yamaha PSR on aika kamala ainakin jos sieltä ottaa vaikka pianon ja toivoo sen kuulostavan pianolta. Tosin siinäkin oli aika aikasessa vaiheessa 1980 luvulla MIDI. Nyt tämä päivänä tämä takavuosien pilipalisoitin onkin jo ihan eri peli jos kokeilee vaikka jotain Yamaha PSR 3000:sta.

Rhodes taas vehje, jossa keskitytty tekemään yksi asia kunnolla. No onhan siinäkin kikkailtu sillä tremoloefektillä, mutta keskittymällä johonkin asiaan on saatu jotain toimivaa aikaan.
Fuzzy Boner
20.04.2005 16:34:59

Odotan innolla Pussyn Rhodes-sooloja, hoho

Niitä ei kannata odottaa; ainakaan innolla:)
Olet kirjoittanut keskusteluun 7985 kirjoitusta
mr.muzak
20.04.2005 16:54:30 (muokattu 20.04.2005 16:55:41)
Sori jos en ymmärtänyt sen vahvuuksia.

Ainakin joku takavuosien Yamaha PSR on aika kamala ainakin jos sieltä ottaa vaikka pianon ja toivoo sen kuulostavan pianolta. Tosin siinäkin oli aika aikasessa vaiheessa 1980 luvulla MIDI. Nyt tämä päivänä tämä takavuosien pilipalisoitin onkin jo ihan eri peli jos kokeilee vaikka jotain Yamaha PSR 3000:sta.

Rhodes taas vehje, jossa keskitytty tekemään yksi asia kunnolla. No onhan siinäkin kikkailtu sillä tremoloefektillä, mutta keskittymällä johonkin asiaan on saatu jotain toimivaa aikaan.

Niin, ymmärrä nyt että nuo PSR -koneet ja muut vastaavat on tehty tuottamaan "vähän kaikkea". Eli SE on niiden vahvuus; niillä pystyy tuottamaan "vähän kaikkea" välttävästi. Akustisella pianolla on paha saada rumpukomppia muistuttavaa rytmitaustaa aikaan. Eihän se niin hyvältä tietenkään kuulosta kuin hyvä soittaja akustisien rumpujen takana, mutta pointti onkin siinä että sillä sentään saa imitoitua jollakin tasolla.

Edelleen, turha vertailla linkkuveitseä leipäveitseen; molemmilla saa leikattua siivun leivästä, jälkimmäisellä paremmin, mutta silläpä ei viilata/ruuvata/jne. Ruuvimeisseli olisi tietty ruuvaamiseen parempi, mutta sitä nyt ei aina syystä tai toisesta pysty käyttämään.
musamies
20.04.2005 23:29:16
Se PSR 3000 on jo vissiin ihan tosissaan tehty peli. Mul oli sellainen yhdel keikal lainassa toisena koskettimistona.

Sen hintakaan ei ole mitään Anttilan hintaluokkaa.

http://www.soitinkulma.com/keyboardit.htm
Yamaha PSR-125 172.00 €
Yamaha PSR-3000 1799.00 €

Bänditreeneissä tuommoinen olisi kätevä kun voisi helposti havainnollistaa esim. rumpalilla minkätyylistä rytmiä toivoo.
M.i.k.key
21.04.2005 03:54:07 (muokattu 21.04.2005 12:19:45)
http://www.soitinkulma.com/keyboardit.htm
Yamaha PSR-125 172.00 €
Yamaha PSR-3000 1799.00 €

Bänditreeneissä tuommoinen olisi kätevä kun voisi helposti havainnollistaa esim. rumpalilla minkätyylistä rytmiä toivoo.

Mä voin sulle puoleen hintaan hoitaa vi****i paremman rumpalin...
Mä lopetan nää hommat!
JPQ
21.04.2005 09:26:04

PS: Jossain Nord Electrossa mun mielestä jotain järkeekin...

No soundi ihanteita on monia ja alesis pianot musta parhaita siis
synapianoista näin sanoo laahjahko kokemukseni heikoin on tähän asti
yamaha s30 jopa yamaha psr-273 kotiurun pianossa on jotain parempaa
siis ilmeisesti yleissävy.
JPQ
21.04.2005 09:27:59

Niin, ymmärrä nyt että nuo PSR -koneet ja muut vastaavat on tehty tuottamaan "vähän kaikkea". Eli SE on niiden vahvuus; niillä pystyy tuottamaan "vähän kaikkea" välttävästi. Akustisella pianolla on paha saada rumpukomppia muistuttavaa rytmitaustaa aikaan. Eihän se niin hyvältä tietenkään kuulosta kuin hyvä soittaja akustisien rumpujen takana, mutta pointti onkin siinä että sillä sentään saa imitoitua jollakin tasolla.

Edelleen, turha vertailla linkkuveitseä leipäveitseen; molemmilla saa leikattua siivun leivästä, jälkimmäisellä paremmin, mutta silläpä ei viilata/ruuvata/jne. Ruuvimeisseli olisi tietty ruuvaamiseen parempi, mutta sitä nyt ei aina syystä tai toisesta pysty käyttämään.

Todella hyvin sanottu ja miltei jokaisella soittimella on paikkansa
ihan huonoimpia lasten soittimia lukuunottamatta. Jopa kammotuilla
säkkipilleillä ja haitari kammoonkin tiedän lääkkeen eli ei kuuntele
kenenkä tahansa haitarin soittoa.:)
JPQ
21.04.2005 09:30:47

No soundi ihanteita on monia ja alesis pianot musta parhaita siis
synapianoista näin sanoo laahjahko kokemukseni heikoin on tähän asti
yamaha s30 jopa yamaha psr-273 kotiurun pianossa on jotain parempaa
siis ilmeisesti yleissävy.

ja yleissävyhän säädetään equulla tosin yamahassa se on niin pielessä
ettei eq auta tai ainakin tuntuisi siltä lisäksi dynamiikka vaihtelun
latteuteen ei eq auta myöskään.
musamies
21.04.2005 10:55:37 (muokattu 21.04.2005 11:35:39)
Mä voin sulle puoleen hintaan hoitaa vitusti paremman rumpalin...

Vika on itsessäni kun en soita rumpuja, enkä osaa soittaa niitä, niin on vaikeampi selittää päässä olevaa rytmillistä ajatusta toiselle kun en tiedä riittävän selkeästi miten se pitäisi tehdä käytännön rumputyöskentelyn tasolla, vaan on jonkinlainen käsitys siitä miltä pitäisi kuulostaa.

Tämänlaisessa tilanteessa auttaisi Yamaha PSR kun sitä voisi käyttää apuna sovituksen suunnittelussa ja sen havainnollistamisessa muille.

Mutta ei pelkoa, en mä ole Yamaha PSR:rää hankkimassa ;-)

Ajatellaan vaikka biisiä Sinua, sinua rakastan. Biisin nimestä voisi joku päätellä, että tässä vedellään taas jotain tylsää rakkauslaulua jos ei ole sitä kenties aikaisemmin kuullut tai ei muista.

Jos mä saan sovittaa tuon biisin, niin siihen pitää saada dramaattisuutta, hyytävyyttä ja alakuloa. Kohdassa "ja pilvien sateet jähmettyvät kiveksi", on rytmin syytä pysähtyä pianisti ja laulaja vetää tämän kohdan rytmistä vapaana ikäänkuin jähmettäen sen....
tarmo
28.04.2005 01:15:45
No nyt jähmettyy mulla.... eikä tekstikään enää liity millään helvetin tavalla otsikkoon... No mutta, lukeehan näitää iltojen iloksi..!
zorro
01.08.2006 16:42:50
Huom! Olet kirjoittamassa yli 460 päivää vanhaan ketjuun!

https://ssl.perfora.net/webstore.sp … 2BBox%2BPreamp%2B%3D28STAGEBOX%3D29
Oliskohan teillä ehdottaa mitään vastaavaa laitetta, joka olisi myös saatavilla täältä suomesta tai saksasta? Elikkä pitäisi saada boostattua signaalia ja laite ei saa ainakaan huonompaan päin muuttaa saundia. Kitaraputkikompon kanssa olisi tarkotus soittaa.
saundi lähtee tukasta!
Tänne saattaa tupsahtaa joskus uusia biisejä.
Suhteettomat toverit #6
IMIK #34
M.i.k.key
01.08.2006 17:04:15
https://ssl.perfora.net/webstore.sp … 2BBox%2BPreamp%2B%3D28STAGEBOX%3D29
Oliskohan teillä ehdottaa mitään vastaavaa laitetta, joka olisi myös saatavilla täältä suomesta tai saksasta? Elikkä pitäisi saada boostattua signaalia ja laite ei saa ainakaan huonompaan päin muuttaa saundia. Kitaraputkikompon kanssa olisi tarkotus soittaa.

Hyvältä vaikuttaa mutta tarviiko tuo välttämättä väliin mitään?
Hyvin on pärjätty suoraan styrkkariin soittamalla!?
Möllisty!
tonecab
03.08.2006 10:48:14
Hyvältä vaikuttaa mutta tarviiko tuo välttämättä väliin mitään?
Hyvin on pärjätty suoraan styrkkariin soittamalla!?

Kyllä näissä jutuissa on järkeä! Esim taannoin kultsalla konsertoinut George Duke oli -70 ja -80 luvuilla kuuluisa Rhodes soundistaan joka oli tehty jakamalla kielisilta kolmeen osaan, low, mid, ja hi. Nämä erilliset ulostulot menivät omiin parametrisiin EQ:hin ja Alembic etusiin. Tuloksena oli tietysti mieletön signaali-suhde ja uskomattoman tanakka ja selkeä ääni jota voi muutamalla levyllä ihailla!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)