![]() 31.01.2012 19:56:51 | |
---|---|
Uhh.... sääliksi käy konetta kun on kammettu ruuvarilla piirilevyä vasten eikä IC:n kannasta :( Katsoitko tuossa DSCN1019.JPG -kuvassa yleismittarilla että kulkeeko edelleen virta tuon IC:n keskikohdasta lähtevän pisteen ja R150-vastuksen tekstin oikealla puolella olevan pisteen välillä? Tsekkaa myös, ettei kummastakaan ole kontaktia suoraan tuohon positiiviseen alueeseen jossa mm. tuo konkan + -puoli on kiinni. DSCN1020.JPG:ssa tsekkaa että kontakti pelaa tuon naarmuttuneen johtimen molemmissa kontaktipisteissä ja ettei virta johdu sen yläpuolella olemaan johtimeen. On ehkä myös hyvä tsekata että tuon konkan juotokset eivät ole kylmiä, on sen verran tummia nuo juotokset että lieneekö ottanut kontaktia pcbhen vai hapettunut ennen aikojaan? juotoksen pitäisi olla hopean värinen siisti kartio joka on siististi kiinni levyssä ja johdossa (ihan kuten vaikka tuossa R150:ssä). Hm, painele vielä varmuuden vuoksi nuo IC:t paikoilleen jos ovat tämän ammattilaisen käsittelyssä pompanneet sijoiltaan. Ps. onko oma ESQ1 -mallisi metallinen vai muovinen ja onko sarjanumero alle 25449? Löysin ESQ1 huoltomanuskan jossa sanotaan näin: "The purpose of this circuit board modification is to eliminate start up problems, such as no display and loss of sequencer and/or sound data". Voisikohan omaa malliasi myös vaivata tämä ongelma? Ratkaisuna on yksi 470pF kondensaattori yhden IC:n jalan ja maan välille. Kannattaa ehdottomasti perehtyä tähän sivustoon: http://www.buchty.net/ensoniq/#stuff Kiitoksia taas vinkeistä:) Pitää alkaa mittailee tuota, kunhan taas muilta hommilta joutaa. Elektroniikkahommissa on peukalo keskellä kämmentä, mutta pitää perehtyä. IC:t kävin vielä hyppylangan tinauksen jälkeen läpi(nostin pois ja painelin takaisin) Kone on alumiinikuorilla. Ja SQ-1 PLUS, ei ESQ. Tarkistan vielä ton sarjanumeron ja vuosimallin. | |
![]() 01.02.2012 20:45:52 | |
Tuo on varmaan alkujaan minun SQ-1+:ni. Annoin ilmaiseksi pois muuton alta viime keväänä, kun en jaksanut itse sitä ryhtyä enää setvimään. Nuorehko kaveri haki pois ja on sitten näköjään omalta osaltaan pyytänyt siitä maksua. Jaahas. No, hyvä nähdä, että jotakin kiinnostaa silti tuota soitinta yrittää kunnostaa. Paristoa en koskaan vaihtanut (taisi kuolla jo joskus 2003 tai thereabouts). Soitin tosiaan alkoi kenkkuilla joskus 1 vuotta sitten ja aluksi vaati vain muutaman minuutin päällä olon, että käynnistyi. Sitten tuo aika kasvoi sellaiseksi 10-20 minuutiksi, kunnes päätin luopua soittimesta. | |
![]() 05.05.2012 11:19:58 | |
Eilen illalla alkoi pitkästä aikaa kalvamaan mieltä tuo sq1. Otin sit virtamittarin ja mittailin katkoskohdat ja konkan tinaukset. Kaikki muu oli ok, paitsi että hyppylanka minkä laitoin, oli toisesta päästä väärässä kohdassa ja yksi lisähaara piti laittaa lisää. (oli hankala seurata mihin menee kun säie meni IC-pidikkeen alta.) Alkuun en huomannut että toinen pää oli väärässä paikassa, lisäsin vaan haaran. Sit ku yritin käynnistää, näyttöön tuli jotain siansaksaa. Ääntä ei kuulunut. Sitten ajattelin että nyt saatan olla lähellä oikeaa vikaa. Tutkailin uudestaan ja vaihdoin johdon paikan oikeaan. Siinä vaiheessa ajattelin että on varmasti hajonnut kunnolla kun johto meni väärään kohtaan. Mutta kasasin taas uudestaan ja laitoin virrat päälle: vekotin lähti kuin palmun alta, Ensoniq teksti ilmestyi näyttöön heti. Kyllä hymyilytti ;) Näköjään vaikka Ensoniqia mollataan, niin tämä ainakin on kova peli, vaikka on "korjaamalla säretty", niin silti rupes toimimaan. Tais se alkuperäinen vika olla hajonnut konkka. Kiitoksia neuvoista! Nyt se pelittää. | |
![]() 28.09.2014 16:17:10 | |
Lisään vanhaan kirjoitukseen. Minulla on tuo samanlainen SQ1Plus mutta vikana on vire. Eli soitin on lähes puolisävelaskelta liian korkealla. Mistä sitä voidaan säätää? Potikan vaihdolla vai lisäämällä vastuksen tuohon potikkaan. Vain onko tuo ihan ohjelmointi homma? Yritin etsiä vastauksen manuaalista, mutta kun olen kitaristi en ymmärrä vieraskilelisiä termejä ollenkaan. Apuva! | |
![]() 29.09.2014 14:46:49 (muokattu 29.09.2014 16:12:30) | |
fljormar: Lisään vanhaan kirjoitukseen. Minulla on tuo samanlainen SQ1Plus mutta vikana on vire. Eli soitin on lähes puolisävelaskelta liian korkealla. Mistä sitä voidaan säätää? Potikan vaihdolla vai lisäämällä vastuksen tuohon potikkaan. Vain onko tuo ihan ohjelmointi homma? Yritin etsiä vastauksen manuaalista, mutta kun olen kitaristi en ymmärrä vieraskilelisiä termejä ollenkaan. Apuva! Manuaali, 1-10: Master Tune. http://soundprogramming.net/manuals/Ensoniq_SQ-1Plus_SQ-2_Manual.pdf Kohta 2-1 kannattaa myös vilkaista. | |
![]() 29.09.2014 20:39:38 | |
Kiitos dky, nyt toimii. Olen näköjään joskus painellut varmaan kaikkia näppäimiä... | |
![]() 12.10.2014 09:44:27 | |
Vielä puuttuu tuo volume pedaali. Käytettävissä olisi eri valmistajan normi potikka poljin mutta mikä jakki ja mihin nastoihin se pitää kytkeä? Tavallinen stereo jakki ei taida toimia? | |
![]() 13.10.2014 14:57:52 | |
fljormar: Vielä puuttuu tuo volume pedaali. Käytettävissä olisi eri valmistajan normi potikka poljin mutta mikä jakki ja mihin nastoihin se pitää kytkeä? Tavallinen stereo jakki ei taida toimia? https://reverb-res.cloudinary.com/i … 1396125527/zuibxeruuwok3z553hon.jpg Stereoplugi noissa on. Pedaali on muistaaksi ihan "yleismallinen". | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)