Aihe: Keikkaurkuviidakossa
1 2 3 4 5 6 7 8
JPQ
07.05.2007 00:27:42

Itse en oo mieltynyt kuin kirkkourkujen soundiin, mutta Nord on helpompi roudata.

Olet samaa mieltä parhaat urut on kirkkourut ja toisena musta ei ole suinkaan hammond b3 vaan farfisa ja eminentin teatteri urku. (Se J.M.Jarren käyttämä). Plus sitten hyvien synien hyvät kirkkourku jäljitelyt et ainakin yksi ainakin punaisena nähty yamaha....
Bronks
07.05.2007 08:03:37 (muokattu 07.05.2007 08:07:43)

Eikös se urkusoundi ollut kuitenkin VK-8M:stä siinä.

Puusilmä kuittaa. Mä tosiaan luulin, että motifin urkusaundilla mättää menemään. Jotenkin vain jäi sellainen maku, että Nord räimi raikkaammin tartu mikkiin ohjelmassa kuin - olkoon sitten vaikka VK8-moduli. Tosin kyse voi olla paljon käytetyistä saundeistakin. etiköhän preseteillä vai käyttikö drawbareja?
Sir Henri
07.05.2007 10:14:35
3. Onhan siinä ihan hyvä Rhodes-soundi vaikka grand piano soundit onkin p-stä.

Vappuna M.A. Nummisen keikalla Pedro Hietaselle oli tuotu Nordi ja Pedro vähän ihmetteli sen pianosaundia ja kutsui sitä ovikelloksi.
"En halua armoa, haluan pullaa". - Wagner
musamies
07.05.2007 11:18:32 (muokattu 07.05.2007 11:30:00)
Olet samaa mieltä parhaat urut on kirkkourut ja toisena musta ei ole suinkaan hammond b3 vaan farfisa ja eminentin teatteri urku.

Eikös toi riipu aika lailla käyttötarkoituksesta. Minua vähän tuossa Hammond meiningissä ihmetyttää, että ihan kuin Hammondeja ei olisi muitakin kuin B3:sia.

Kirkkouruissahan kiinnostava puoli on, että ne on yksilöllisiä ja johonkin tilaan tehtyjä. Täällä päin ollaan tehty isoja urkuja Sibeliustaloon, joka ei ole kirkko. En tiedä pitäisikö niitä kutsua konserttiuruiksi kun kyseessä ei ole teatterikaan.

Vappuna M.A. Nummisen keikalla Pedro Hietaselle oli tuotu Nordi ja Pedro vähän ihmetteli sen pianosaundia ja kutsui sitä ovikelloksi.

Mun nähäkseni toi pianosaundikysymys olisi ratkaistavissa niin, että soittohärveliin rakennetaan pieni mutta tehokas Linuxia pyörittävä tietokone, joka pyörittää VST saundeja. Silloin voisi laittaa minkä pianosaundin haluaa.
BaariMikko
07.05.2007 11:33:58

Mun nähäkseni toi pianosaundikysymys olisi ratkaistavissa niin, että soittohärveliin rakennetaan pieni mutta tehokas Linuxia pyörittävä tietokone, joka pyörittää VST saundeja. Silloin voisi laittaa minkä pianosaundin haluaa.

...eli ostetaan läppäri.
JPQ
07.05.2007 15:57:10

Eikös toi riipu aika lailla käyttötarkoituksesta. Minua vähän tuossa Hammond meiningissä ihmetyttää, että ihan kuin Hammondeja ei olisi muitakin kuin B3:sia.

Kirkkouruissahan kiinnostava puoli on, että ne on yksilöllisiä ja johonkin tilaan tehtyjä. Täällä päin ollaan tehty isoja urkuja Sibeliustaloon, joka ei ole kirkko. En tiedä pitäisikö niitä kutsua konserttiuruiksi kun kyseessä ei ole teatterikaan.

Ilman muuta urku riippuu tarkoituksesta en vaan osaa hammond tyylin äänillä soittaa mitään kovin järkevää ja no pilliuruiksi voisi kait kutsua...
PS. hammondeja on muitakin mutta aika samanlaisia? paitsi ne sähköiset.

Lopuksi: Minusta läppäri ei ole sama asia kuin tämä idea eli tämä olisi täsmä raudempi joten jähdytystä tms tarvitaan vähempi.
hammondisti
07.05.2007 19:33:45

Kyllä L 100 soi leslien kanssa hienosti, ja X mallit on hyviä keikkaurkuja....mutta oikein oikeissa Hammondeissa
on starttimoottori.
http://hkorpela.photosite.com/album13/
musamies
07.05.2007 20:51:49 (muokattu 07.05.2007 20:53:37)
Ilman muuta urku riippuu tarkoituksesta en vaan osaa hammond tyylin äänillä soittaa mitään kovin järkevää ja no pilliuruiksi voisi kait kutsua...
PS. hammondeja on muitakin mutta aika samanlaisia? paitsi ne sähköiset.

On niissä eroja. Kävin tsekkaamassa H-112 Hammondin ja se oli erilainen ylimääräisine drawbarsseineen. kun meikäläisen L satkut tai B-3. Myös Uneksijan vanha urku erilainen. Myös Hammond X-66 ihan oma peli.

Lopuksi: Minusta läppäri ei ole sama asia kuin tämä idea eli tämä olisi täsmä raudempi joten jähdytystä tms tarvitaan vähempi.

Nordissa kai kyöttöliittymä kuitenkin aika passeli. Tavalliset läppärit ei välttämättä hirveän luotettavia kovemmassa käytössä?

Kyllä L 100 soi leslien kanssa hienosti

Meikäläiselle poikkisahattu sellanen ja Rotosphere. Pääse jopa keikalle sen kanssa, eikä jää pelkäksi puheeksi uruttelu.
JPQ
07.05.2007 22:00:46

On niissä eroja. Kävin tsekkaamassa H-112 Hammondin ja se oli erilainen ylimääräisine drawbarsseineen. kun meikäläisen L satkut tai B-3. Myös Uneksijan vanha urku erilainen. Myös Hammond X-66 ihan oma peli.

Nordissa kai kyöttöliittymä kuitenkin aika passeli. Tavalliset läppärit ei välttämättä hirveän luotettavia kovemmassa käytössä?

Meikäläiselle poikkisahattu sellanen ja Rotosphere. Pääse jopa keikalle sen kanssa, eikä jää pelkäksi puheeksi uruttelu.

En tiedä luotettavuudesta varmaksi mutta mä mietin tosiaan sellaista täsmä rautaa jossa vain tarvittu.
Janus
07.05.2007 23:36:05

Mikä nyt on "tavallinen läppäri". Powerbook ei ole kyykännyt kertaakaan. Puoli vuotta ja aika vitusti tunteja lavalla takana ja edessä.
HarriP
08.05.2007 18:30:20

Ihan minimaalisesti off topic: viime kesänä Uuden musiikin festivaaleilla esiintynyt joku yli 10 päinen svengigrooviorkesteri koki powerbookin kyykkäyksen: yhtäkkiä, kesken biisin, ei kuulunutkaan enää yhtään mitään, ja sitten MC/powerbook artist huusi mikkiin 'Mäkki kaatui'.

Sikäli mielenkiintoinen arri että 10 soittajasta ei tosiaan lähtenyt yhtään mitään ääntä ilman Powerbookkia.
Janus
09.05.2007 02:01:17
Ihan minimaalisesti off topic: viime kesänä Uuden musiikin festivaaleilla esiintynyt joku yli 10 päinen svengigrooviorkesteri koki powerbookin kyykkäyksen: yhtäkkiä, kesken biisin, ei kuulunutkaan enää yhtään mitään, ja sitten MC/powerbook artist huusi mikkiin 'Mäkki kaatui'.

Sikäli mielenkiintoinen arri että 10 soittajasta ei tosiaan lähtenyt yhtään mitään ääntä ilman Powerbookkia.

Kuulostaa vähän EVO-ilmiöltä. Snadisti off-topiccia jatkaen, tosta on ihan hyvä lähteä liikenteeseen: http://www.marcmozart.com/technology/articles.html
piiska2
13.05.2007 18:15:25 (muokattu 13.05.2007 18:16:05)
Tää tuntuu aika kiihkeältä tää Hammond-klooni kekustelu yleensä aina.
Itse olen meinannut hankkia Roland Vk-8m:ää. Itselläni kokemuksia vain VK-7:sta keikkakäytössä. Moduuli riittäisi hyvin.
Saatan olla puukorva, mutta ainakin Nord Stage oli suuri pettymys kun kokeilin.
Jotenkin tuntui muoviselta. Muistelin että Electrossakin on paremmat urkusoundit. Rhodes-soundit sen sijaan rautaa.

Pitänee vielä harkita ennenkuin päättää mitä ostaa.
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
Bronks
13.05.2007 19:45:15

Saatan olla puukorva, mutta ainakin Nord Stage oli suuri pettymys kun kokeilin.
Jotenkin tuntui muoviselta. Muistelin että Electrossakin on paremmat urkusoundit.

Mulla kun oli semmonen käsitys, että Stagessa ja Electrossa on sama urkumallinnus.
piiska2
13.05.2007 19:46:33
Mulla kun oli semmonen käsitys, että Stagessa ja Electrossa on sama urkumallinnus.

No näin mäkin olen ymmärtänyt. En tiedä johtuiko Stagen "muovisuus" käytössä olleesta äänentoistosta vai pianopainotteisesta kosketuksesta.
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
Bronks
13.05.2007 19:54:28 (muokattu 13.05.2007 19:54:40)

No näin mäkin olen ymmärtänyt. En tiedä johtuiko Stagen "muovisuus" käytössä olleesta äänentoistosta vai pianopainotteisesta kosketuksesta.

Veikkaan ennen äänentoistoa syyksi. Toki käytetyt efektit ja drawbar-asetuksetkin sanelevat paljon saundista. Mutta en mä esimerkiksi huomaa saundieroa soittaessani omaa Hammond XK1:tä sen omista waterfall-koskettimista tai midipiuhan läpi S90ES:n vasarakoskettimilla. Slideja ei niin vain tietenkään vedellä pianosta, mutta perussaundi pysyy samana, sillä urkusaundihan ei reagoi kosketuksen voimakkuuteen.
tarmo
14.05.2007 23:25:03
Nord compactissa on kuulemma pieniä eroja urkusoundiin verrattuna peruselectroon. Sama taitaa olla C1 -urussa. Ilmeisesti muutokset koskevat kuitenkin lesliemallinnusta??Onko muita muutoksia?

Jos joku on VK8m:ää ostamassa, niin täältä saattais sopivan tilaisuuden koittaessa lähteä, kun pitäis kuitenkin saada oma koskettimisto vielä uruille. Nyt kun on Motif ostettu, ei voi jättää konetta vain masterkiippariksi ja nälkähän tunnetusti kasvaa syödessä ...

Kertokaa, miten oppisin tykkäämään electron urkusoundista, niin ostan sellasen... :) Ongelmat on monet...
Bronks
15.05.2007 10:03:44

Kertokaa, miten oppisin tykkäämään electron urkusoundista, niin ostan sellasen... :) Ongelmat on monet...

Osta Tarmo kuule vaan se Hammondin XK-1. Urkuna kepittää kyllä Nordin ja on halvempi. Sitä paitsi et tarvii mihinkään Nordin Rhodes-osastoa, jos sulla on Rollen RD 700 SX ja Motif.

Iso HAMMOND-teksti urun perseessä aiheuttaa toki jonkin verran lavapaineita...
tarmo
15.05.2007 11:27:04
Kunhan pääsisi jossain kokeilemaan, niin voisihan sitä vaikka harkitakin... Niin moneen kertaan on mennyt urkuhankintasuunnitelmat uusiksi, ettei enää muistakaan.

Suurin ongelma löyty kuitenkin siitä, ettei kohta jaksa enää roudata... Kulkuvälineinä lentokone, juna ja taxi eivät ole niitä taloudellisimpia, etenkin jos mukana miljoonan kilon painoisia bokseja.

Toisaalta XK-1 taitaa olla ihan kohtuullisen kevyt, verrattuna muihin kaltaisiinsa?
U.Honey
15.05.2007 11:41:55
Mun valinnat peruskeikkakäytössä on B4 tai sit VK-8M, omilla lepasimulaatioilaan (hyvät niistä tulee kun vähän ruuvaa).

Voiko VK-8M:n lesliesimulaattoria modailla?
My name is Baron, U.Honey Baron.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)