Aihe: FM-synteesi
1 2 3 4
teroyk
11.11.2011 21:50:15
CPU: Muistaakseni partteja pystyy myös ketjuttamaan, tuloksena 12 operaattorinen kaksi algorytminen partti (tää viimonen lause on sit aika iirc).

Tuo muuten pitää tässä joskus tarkistaa saattaa muuten olla mahdollista, tosin siinä on tiettyjä rajoituksia. Mutta sen tiedän, että AWM-elementin pystyi ketjuttamaan FM:ään.
Klezberg
11.11.2011 22:11:02 (muokattu 11.11.2011 22:11:19)

teroyk: Tuo muuten pitää tässä joskus tarkistaa saattaa muuten olla mahdollista, tosin siinä on tiettyjä rajoituksia. Mutta sen tiedän, että AWM-elementin pystyi ketjuttamaan FM:ään.

Etsiskelin vähän missä mun manuaali on, mutta ei vielä sattunut silmään. En viitsi nyt alkaa kokeilemaan. Mutta mullakin on muistikuva että pari fm-hässäkkää pystyisi ketjuttamaan.

Etsin sitten netistä tämän http://galink.home.xs4all.nl/sy-prog.pdf joka aikoinaan oli todella avuksi. Tulee nostalginen olo. Joskus muistelen että itsekin hostasin tuota failia jossain kun sitä ei missään muualla ollut saatavilla.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
JPQ
11.11.2011 22:45:37

teroyk: Itse olen parhaimmillani omistanut peräti kaksi 707:aa. Se on ovelasti yksinkertaistettu FM-syntikka. Sitähän ei enää ohjelmoida, kuin FM:ää,
vaan se näkyy perinteisempänä 2 oscilaattorisena syntikkana jossa voi aaltoa muuttaa portaattomasti. Tämä homma on ilmeisesti toteutettu, että molemmissa "oscilaattoreissa" on kaksi FM-operaattoria. Perussoundi on Yamaha TQ5:mainen hieman epäpuhdas soundi. Itseäni on kiinnostanut, että onko 707:n isoveljessä DS-8:ssa puhtaampi soundi. Sillä TQ5:n isoveli YS200:n on taas puhdas soundisimpia FM-syntikoita mitä on tullut vastaan. FM-syntikoissa meinaan D/A-muuntimilla tuntuu olevan suuri merkitys.

jminusta kaikissa mutta sanotaan ohkoisisissa ja terävissä äänissä korostuu jotenkin eli ohkoinen värittyy äkkiä ja sitten terävät taas menee epämukavalla tavalla teräväksi.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
efe
12.11.2011 15:30:29 (muokattu 12.11.2011 16:02:19)

CPU: Myöskin tx802. Käytännössä sama kone, mutta aika paljon halvempi ja kätevämmän kokoinen. Omistin joskus kersana tollasen, mut siihen aikaan fm:n ohjelmointi oli liikaa, joten myin pois. Kaduttaa.

Käytännössä kylläkin ihan eri kone. 802 on sama ku 1 Dx7II mutta Tx816:ssa 1 Tf moduli on jo 1 Dx7 ja niitä on täydessä räkissä 8kpl. Noilla kahdeksalla saa jo aikaan aivan uskomattomia layereitä. Tuohon sai pc;lle softaeditorin, millä oli helppoa tehdä noita patchejä. Loistava peli ja kaduttaa vieläkin että luovuin siitä...
BubbleBob
12.11.2011 15:51:15

teroyk:
Sample-RAM:ia on voinut laajentaa peräti 1,5Mt mutta laajennukset ovat olleet aikoinaan aika kalliita, mutta silti suomestakin löytyy ainakin yksi SY99 maksimi RAM:illa. Noissa määrissähän lisäyksestä voi olla oikeastikkin iloa....

64KB on ulkoinen Yamahan kortti: MCD64 Memory Card.
Jep. Muistilaajennusta on harvaan syntikkaan saanut vst variaatiota, tai asennettua yhtä helposti:
http://www.sy99.com/23.html
Musan valtamerestä on mistä ammentaa.
CPU
12.11.2011 17:59:06 (muokattu 12.11.2011 18:00:56)
efe: Käytännössä kylläkin ihan eri kone. 802 on sama ku 1 Dx7II mutta Tx816:ssa 1 Tf moduli on jo 1 Dx7 ja niitä on täydessä räkissä 8kpl. Noilla kahdeksalla saa jo aikaan aivan uskomattomia layereitä. Tuohon sai pc;lle softaeditorin, millä oli helppoa tehdä noita patchejä. Loistava peli ja kaduttaa vieläkin että luovuin siitä...

Siis miten erilainen? tx802:ssa on 8 parttia niinkuin tx816. Moottori identtinen dx7:n ja tx816:n kanssa.

Polyfoniaahan tossa 816:ssa on enemmän.
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
efe
12.11.2011 18:24:15

CPU: Siis miten erilainen? tx802:ssa on 8 parttia niinkuin tx816. Moottori identtinen dx7:n ja tx816:n kanssa.

Sorry. Sotkin sen tuohon..

http://www.vintagesynth.com/yamaha/tx81z.php
teroyk
13.11.2011 17:31:30
CPU: Siis miten erilainen? tx802:ssa on 8 parttia niinkuin tx816. Moottori identtinen dx7:n ja tx816:n kanssa.

Se on siinä mielessä erilainen, että kuten efe sanoi, TX802:n on käytännössä DX7II kahdeksalla outputilla eli jos otat 8 parttia käyttöön, niin 2 nuottia per part eli se jaetaan 16 nuotin polyfonia määrästa ja kuulemma soundaakin enemmän DX7II:lle, kuin DX7:lle. TX816:ssa taas on 8 kpl TF1-kortteja, joissa jokaisessa tavallaan on DX7 XLR-ulostulolla ja tarvitsit jopa erillisen mikserin miksataksesi ne yhteen.
teroyk
13.11.2011 17:33:56
efe: Sorry. Sotkin sen tuohon..
http://www.vintagesynth.com/yamaha/tx81z.php

Aikaisemman vastauksen perusteella et sotkenut. Sillä tuohan on jo aivan eri sarjaa, kuin mikään DX7. Tuo on ensimmäinen toisenpolven 4-operaattorisista FM-syntikoista.
tonecab
14.11.2011 16:46:13
...ja kuulemma soundaakin enemmän DX7II:lle, kuin DX7:lle.

Tästä ei paljon oo ollut puhetta, mutta vaikka unohdetaan DX7II:n double/split, unison-poly, ym. extra ominaisuudet, niin perus-soundi on siinä hieman puhtaampi ja bottnempi kuin vanhassa DX7ssa. Tais olla useampi bittinen kuin vanha. Sääli, sillä rautana se on huomattavasti rimpulampi...
efe
14.11.2011 20:26:52

teroyk: Aikaisemman vastauksen perusteella et sotkenut. Sillä tuohan on jo aivan eri sarjaa, kuin mikään DX7. Tuo on ensimmäinen toisenpolven 4-operaattorisista FM-syntikoista.

No tuohon yhen unitin laitteeseen sotkin ku olen joskus moisen lelun omistanut ja nimessä sattu oleen tx:ää ja kasia.. Ulkomuistista sotkin tuohon, mutta se 2 unitin laitehan on ihan eri peli ku katoin specsejä. Noista Yamahan Fm sarjalaisista kuitenki ainut, mitä mieli halajaa takasin on tuo TX-816. Oli aivan loistava laite sen editorin kanssa!
ngo
23.11.2011 23:33:15
Jos haluaa oikeasti monipuolisen FM-syntikan niin yksi mahdollisuus on sijoittaa suoraan johonkin kunnon OPL-piirin ympärille rakennettuun kuten sammichFM. itse ostin aikanaan ~250€ hintaan. niistä saa revittyä hintaan suhteutettuna monipuolisimmat soundit.

Toinen vaihtoehto tietysti on oikeat äänikortit + adlib tracker 2 mutta sitä ei mihinkään studioon saa nätisti synkattua ja opl2/opl3-piireillä varustetut kortitkin ovat ISA-väyläisiä käytännössä kaikki.
teroyk
24.11.2011 15:48:10
ngo: Jos haluaa oikeasti monipuolisen FM-syntikan niin yksi mahdollisuus on sijoittaa suoraan johonkin kunnon OPL-piirin ympärille rakennettuun kuten sammichFM. itse ostin aikanaan ~250€ hintaan. niistä saa revittyä hintaan suhteutettuna monipuolisimmat soundit.

En kyllä ole vielä tajunnut, mikä tuossa on parempaa verrattuna toisen polven Yamaha 4OP FM-syntikoihin esim. Yamahan YS200:een?
ngo
25.11.2011 12:51:40
teroyk: En kyllä ole vielä tajunnut, mikä tuossa on parempaa verrattuna toisen polven Yamaha 4OP FM-syntikoihin esim. Yamahan YS200:een?

on totta, että OPL3 on joiltain osin rajoittuneempi kuin OPZ (esim kaikille kanaville ei mahdollista saada neljää operaattoria), mutta oman perstuntumani mukaan minun on ollut helpompi saada OPL-korteilla aikaan monipuolisia soundeja kuin esim TX81Z:lla jossa on OPZ-piiri.

Voi tietysti johtua myös siitä, että olen tottunut käyttämään OPL:n kaikkia ominaisuuksia AT2:n kautta, eikä TX81Z:ta ole tullut ohjelmoitua samassa mittakaavassa sysex-editoreilla.
Klezberg
25.11.2011 13:28:54

No, TX81Z:aa ja SY77:aa käyttäneenä pitäisin enemmän tuota SY77:aa todella monipuolisena fm-synteesipelinä, operaattorien määrän, aaltomuotojen ja kytkentämahdollisuuksien takia. Ja plussana vielä filtterien käyttömahdollisuus mikä tietysti menee jo fm:n ulkopuolelle.

Mutta kelpo peli se TX81Z:kin on ollut.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
dky
25.11.2011 17:20:41

Omat FM-kokemukseni rajautuvat minulla Yamaha DX-100:n. FM:n koodaaminen on vielä aika hepreaa, mutta random-metodilla pääsee ihan kelvollisiin tuloksiin. On tuossa kyllä rosonen soundi. :P House-hommiin sen hankin. Bassot, juustoset urut ja ihme fx-soundit ovat käyttistä.
Klezberg
08.01.2012 12:32:46

Taidanpa laittaa SY77:ni myyntiin, kun en kerkiä sen kanssa värkätä. Vie vain tilaa tuossa ja tuli hommattua midiohjainkäyttöön kätevämpi peli (lähinnä pienempi ja kevyempi :). TX81Z jää edelleen että kosketus fm-synteesiin säilyy. Vaikka toisaalta, tuo SY77 on ollut niin oleellinen osa mun musiikkitouhuja. Mutta ei sitä vain kerkiä kaikkeen.
BubbleBob
08.01.2012 17:37:02 (muokattu 08.01.2012 17:37:34)

Älä, kadut.

Onhan tuo painava siirrellä, mutta ei se pystyssä paljon tilaa vie, tai laita seinähylly jolla odottaa kytkentäkelpoisena käyttöä kauniilla 77-hopeabrodeeratulla pölypeitteellä suojattunsa. Rocks !
Musan valtamerestä on mistä ammentaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)