tuquoque: Huom! Olet kirjoittamassa yli 609 päivää vanhaan aiheeseen! Nostellaanpas tällainen, kun juuri hankin ensimmäisen Rhodesini (Mark I). Virityksestä olisi kysymys. Omani on equal temperament -viritetty ja olen lukenyt verkosta tekstejä puolesta ja vastaan. Onko täällä ihmisiä, jotka ovat virittäneet Rhodesinsa stretch tuning -menetelmällä? Miten muuttui? Edut vs. haitat? Virititkö itse, kuinka ja oliko työlästä/haastavaa? Moro. Mä oon stretsannu mun Rodesin. Käytin viritykseen Tunelab Pro:ta johon syötin etukäteen osviitaks semmosen kurvin. Ei siinä nyt ihmeempää ollu mut välillä oli hankala saada niitä viritysjousia naputeltua sopiville kohdille. Käytin niiden siirtelyyn naulanpoistinta jonka leuat sai nätisti siihen jousen tyveen. Sit pientä naputtelua jollain ruuvimeisselin päällä siihen naulanpoistimen päähän suunnasta tai toisesta. Kyllä siinä aikaa meni ku mullakin lähtökohta oli toi equal. Oktaavien sisäisissä tuunauksissa tuntui etenkin olevan duunia että sai eri intervallit nätisti pöriseen. - balanssit täysille - |
Joo, eiköhän tuo onnistune. Tunelab voisi speksien perusteella olla hyväkin, mutta iPad-versio näytti maksavan 269 euroa, joka on tässä kohtaa hieman liikaa, kun en ammatikseni soita. Mutta eiköhän tuo onnistune jollain ja korvallahan loput on tehtävä joka tapauksessa. m. |