Aihe: Hammondin käyttö, huolto ja muu vastaava
1 2 3 4 5
Thothmes
10.12.2008 00:05:18 (muokattu 10.12.2008 00:37:33)
Suurkiitos Maza! Jos joskus kohtaamme, voisin jopa mahdollisesti tarjota kaljan näistä viisauksista. Kun pitää Lesliestä volumet kohtuullisina, ei pitäisi kaiken järjen mukaan elementtienkään kärsiä.

Pitänee sitten kokeilla ruuvailla. Jos keinokuormaa alan väsäämään, hankin tietoutta joko muualta tai täältä ennenkuin teen mitään kovin radikaalia. Ymmärtääkseni putkivahvari kun on varsin herkkä impedanssille. Palailen taas asiaan, kun sellaista tulee.
Fuzzy Boner
10.12.2008 09:44:23
Mistäs lopulta hommasit ja miltä vuodelta oleva setti kyseessä? Pikkulinnut lauloi jotta olisit ollu tämmöistä systeemiä hommaamassa :)

Anyway, paras tapa B-3:n roudaamiseen lienee Roll-or-Kari-mallin kahvat. http://www.nortechusa.com/rollorkr.htm

Tuon lisäksi teetättäisin varmaan jonkun pehmustetun roudaushupun sekä urun että Lepan ympärille. On itelläkin ollu RoK:n hommaaminen mielessä, mutta ovat suhteellisen tyyriit ja urkuroudausta on kuitenkin suhteellisen vähän. Ehkä jossain vaiheessa pitää kuitenkin investoida.

jeha. se on -59.
maza
10.12.2008 12:49:02

Suurkiitos Maza! Jos joskus kohtaamme, voisin jopa mahdollisesti tarjota kaljan näistä viisauksista. Kun pitää Lesliestä volumet kohtuullisina, ei pitäisi kaiken järjen mukaan elementtienkään kärsiä.

Jep, juurikin näin!

Pitänee sitten kokeilla ruuvailla. Jos keinokuormaa alan väsäämään, hankin tietoutta joko muualta tai täältä ennenkuin teen mitään kovin radikaalia. Ymmärtääkseni putkivahvari kun on varsin herkkä impedanssille. Palailen taas asiaan, kun sellaista tulee.

Tohonkin liittyy aika paljon mystiikkaa. Käytännössä aina homma on lähinnä niin, että eri kaiutinkuormilla jne. voidaan lähinnä vaikuttaa lähtötehoon (jos impedanssisovitus on munillaan, ei vahvarista irtoa täyttä tehoa) ja soundiin (jos laitat vaikka neljän ohmin lähtöön 16-ohmisen elementin, soundi on kirkkaampi). Anyway, Hammondiin kun laitat 8 ohmin 50W tehovastuksen niin asia on varmasti kunnossa. Sen kummempaa keinokuormaa ei tuohon tarvi.
Thothmes
10.12.2008 13:30:54
Ok.. pitääpä tutkia kytkentöjä.
vee55
10.12.2008 15:31:54
Ja vielä voisin kysäistä seuraavaa:

Osoitteesta http://www.dairiki.org/HammondWiki/HowtoAdjustThePreampDriveLevel löytyy ohjeet, miten säädetään etuvahvistimen säröä. Ohjeiden mukaan säädön aikana pitää olla lepa täysillä tai melkein täysillä. Tällä hetkellä joudun ikävä kyllä pitämään urkua kerrostalossa, jossa ei lepan täysillä pitäminen ei oikein onnistu edes hetkeä. On siinä sen verran tehoa. Kuinka oleellista on pitää lepa täysillä? Lähteekö etunen edes särkemään jos ei leslie ole kovalla?
Toisekseen, jutun mukaan liian innokas säätäminen voi käräyttää leslien yläpään vahvarin. Onko riski olemassa myös, jos leslietä ei pidä täysillä? Todnäk on.. Onko mahdollista jotenkin pudottaa signaalin tasoa ennen leslietä? Olisi kovin mukavaa saada pientä muroa ääneen.

Mulla on myös svenskahammond M-102, ja AO-29 päätteen kauitinliitännästä signaali on otettu 147.lle. Hieno pehmeä särö löytyi pienelläkin voimakkudella, kun vaihdoin päätevahvistimen 6V6 putket halpohin kiinalaisiin putkiin. Eivät ehkä kauan kestä, mutta ei tarvinnut ruuvata esivahvistusta.
Siitä innostuneena muutin toisen urun Lowreyn pääteputket toimimaan 6V6 putkilla.
Jopas säröytyy sekin, ei tosin niin pehmeästi kuin hammond.
maza
10.12.2008 16:09:11 (muokattu 10.12.2008 16:10:24)

Mä diggaan kanssa kovasti 6V6:sta putkena noin yleisesti. Eri putkimerkit tosiaan soundaavat kovastikin erilaiselta, eli kannattaa kokeilla. Myös eri merkkiset (joskin siis samantyyppiset) putket katodibiasoidussa vahvarissa saattavat saada aikaan mielenkiintoista soundia. Ei muuta ku testaamaan.

Lowrey kyllä särkee hienosti myös oletuksena siinä olevilla 7591:llä, mutta silloin tarttee luukuttaa vähän saakelin kovalla. Legendaarisessa Jukka Gustavson -setissä (Lowrey, Fender Bandmaster, MS-Leo 100) särö tulee kuitenkin pääasiassa kaiketi Bandmasterista.
tonecab
10.12.2008 17:27:43
Anyway, Hammondiin kun laitat 8 ohmin 50W tehovastuksen niin asia on varmasti kunnossa. Sen kummempaa keinokuormaa ei tuohon tarvi.

Eiks 50w vastus oo jo vähän yyberi, isokokoinen ja kallis!
No, ei ainakaan hajoo, mut melkein sanoisin et 10w riittää. Ei niistä Hammond-vahvistimista vanhemmiten tuu edes sitä 15w...
maza
10.12.2008 22:34:12

Eiks 50w vastus oo jo vähän yyberi, isokokoinen ja kallis!
No, ei ainakaan hajoo, mut melkein sanoisin et 10w riittää. Ei niistä Hammond-vahvistimista vanhemmiten tuu edes sitä 15w...

Ite oon ajatellu homman niin, että ennemmin pistää tollasen reilusti ylimitoitetun kuin liian pienen. Leslie 147:ssahan on 10 watin vastus ja oman pienen urkuhuoltouran aikanakin on jo tullut useampi kärähtänyt tuollainen vastaan. Lisäksi noi metallikuoriset vastukset saa siististi kiinnitettyä urun runkoon. :)
valotus
11.12.2008 11:39:33 (muokattu 11.12.2008 11:42:11)

Mikä olis järkevintä (B3+122Les) roudauksia ja eheyttä ajatellen case-mielessä? Tai jotain kahvahommaa tai mitä? Kertokaas fiksuimmat. En haluis sitä heti rikkoa tai ruhjoa tai edes naarmuttaa. Ehkä mä vaan pidän sitä kämpillä ja liikkuvan toolssin kanssa saa tulla äänittelee. heh

Toi kysymys on mulla ollut ikään kuin filosofisen tarkastelun alla jo pitemmän aikaa ja olen aiheesta kehittelemässä omanlaista ratkaisuani eräälle toiselle palstalaiselle. Järkevyys ja nämä hammondjutut eivät koskaan ole kuuluneet samaan kategoriaan, joten asioista ollaan varmaankin yhtä montaa mieltä kuin on keskustelijoitakin. :)

Tosiasiahan on että urku ja lepa eivät koskaan reissuilla ole paremmaksi tulleet, joten jonkun minttikuntoisen urkuyksilön kanssa miettisin kyllä kaksi kertaa ennen kuin sitä olohuoneesta minnekään roudaisin. Voihan sen toki ajatella myös niin että kolhut kuuluvat elämään ja soitin tykkää siitä että sillä soitetaan, joten omistajan asennehan siinä lopulta ratkaisee.

Toinen fakta on että spinetti ja konsoliurku painavat edelleen ihan h*tisti vaikka kuinka sahailisi jalkoja tai ruuvailisi pikkuosia irti. Painavimmat yksittäiset osat konsoliurussa ovat koskettimistot, generaattori, sekä jalkion kontaktiboksi, ja niistä ei oikein mitään voi poiskaan jättää.

Ainoa nopea ja suhteellisen edullinen keino painonhallintaan on nostaa koko komeus pyörien päälle Roll-or-Karilla tai vastaavalla ratkaisulla, joka samalla tarjoaa myös kunnolliset kantokahvat. Urku kulkee silloin suhteellisen helposti jopa yhden miehen kuljettamana jos portaita pystyy välttämään. Jyrkissä rappusissa tarvitaan joka tapauksessa niitä äijiä yksi joka kulmaan. Paino ei kuitenkaan häviä minnekään, joten konsolin roudausta kun tarpeeksi kauan harrastaa niin alkaa selkälääkärin kanssa miettiä että oiskohan sittenkin siinä digivehkeessä tarpeeksi hyvä soundi...

Oma keikkaurkuprojektini lähtee siitä ajatuksesta että jaetaan noi painavat osat irrotettaviin yksiköihin. Ideahan ei ole mikään uusi, vastaavalle tekniikalla toteutettuja ratkaisuja löytyy netistä ja tuossa vähän aikaa sitten näkyi joku jenkkifirma kauppaavan räkkihammondiakin jossa oikea generaattori oli istutettu boksiin ja miditetty. Tää on nyt tietysti makuasia, mutta itse en ole vielä nähnyt yhtään hyvän näköistä choppia aiheesta konsoliurku. Kuitenkin jos näkee niin paljon vaivaa että viitsii isoa Hammondia kuljetella mukanaan, niin silloin sen mielestäni pitäisi myös näyttää siltä itseltään.

Tämä seuraava on siis ikään kuin oma tutkielmani aiheesta. Rupudigipokkarilla otetut kuvat ovat viime kesältä keskeneräisten osien sovitusvaiheesta mutta tuosta näkee jo idean jota olen hakemassa; generaattori ja preamp ovat omissa poisvedettävissä bokseissaan ja urun yläosa nousee jalkaosan päältä erikseen pois. Painoa on siis yksittäisessä osassa enimmillään sen mitä pelkät koskettimistot ja yläosan puut painavat. Kaapelointi- ja liitinratkaisut ovat edelleen työn alla, joten niitä ei vielä noissa kuvissa näy. Mutta nyt beekolmonen näyttää chopattunakin beekolmoselta.

http://www.valotus.fi/hammond/FrameSet.htm
mack the knife
11.12.2008 11:46:00
Kumarran ja arvostan! Ihan helvetin hienosti mietitty ja sen myötä lopputuloskin on ihan mieletön. Loistavaa!
COVS n:o 1.
Fuzzy Boner
11.12.2008 16:43:13

Tosiasiahan on että urku ja lepa eivät koskaan reissuilla ole paremmaksi tulleet, joten jonkun minttikuntoisen urkuyksilön kanssa miettisin kyllä kaksi kertaa ennen kuin sitä olohuoneesta minnekään roudaisin. Voihan sen toki ajatella myös niin että kolhut kuuluvat elämään ja soitin tykkää siitä että sillä soitetaan, joten omistajan asennehan siinä lopulta ratkaisee.

Tätä mä just mietin että raaskinko lähteä naarmuttamaan sitä mihinkään...
Thothmes
11.12.2008 21:48:53
On kyllä tuo valotuksen projekti aika perhanan hieno. Ja jopa kätevä, sikäli kun nyt konsolihammond voi olla. Työn jälkikin on melkoisen nättiä. Toiset tekee mitä osaa, toiset mitä haluaa.
norppa
15.12.2008 23:20:59
Moi! Tossa aiemmin puhuttiin generaattorin lukituksesta roudauksen yhteydessä ja olen siitä joskus aikaisemminkin lukenut. Mulla on L-100P aka Porta-B, joka on lähtökohtaisesti roudattavaksi tehty. Oon pari kertaa vilkaissut sisään, mutta en ole varma, onko siinä kelluvaa systeemiä. Eli pitäiskö lukita vai ei? Ja miten se tehdään? Tuntuisi kyllä hassulta, että porta-mallissa olisi jousitus. Neljällä keikalla on ollut nyt mukana ja en ole mitään lukinnut, mutta ei ole ainakaan vielä hajonnut. :-)

Myös mulla on epäilyn alla pieni tehojen heitteleminen kyseisessä urussa. Täytyy kokeilla tota putkien irrottamista ja takaisin laittamista, jos olisi kontakihäiriö. Sattuuko joku muuten tietämään, lähteekö tässä mallissa ulkoinen signaali etusen vai päättärin jälkeen?

Putket ovat edellisen omistajan mukaan alkuperäiset eli n. 30 vuotta vanhat! Olisikohan aika vaihtaa? Soundi on kyllä hyvä, mutta voisiko olla vielä parempi? Voisiko tehojen heitteleminen johtua vanhoista putkista?

Ja vielä täytyy mainita Leslie 760:stä, josta myös oli aiemmin puhetta. Mulla on kaksi identtistä kaappia, joista toinen soi edellä kuvatun kaltaisesti liian hiljaa. Eli olen samalla signaalilla ja samalla Combo Preampilla ajanut kumpaakin, ja ero on todella selvä. Täytyy ruveta tutkimaan ongelmaa ja haistelemaan, josko elementit olisivat kärähtäneet...
jysi
16.12.2008 00:38:02
Mulla on L-100P aka Porta-B, joka on lähtökohtaisesti roudattavaksi tehty. Oon pari kertaa vilkaissut sisään, mutta en ole varma, onko siinä kelluvaa systeemiä. Eli pitäiskö lukita vai ei?
Generaattorin vaimennuksen hoitaa pari kumiprikkaa. Eli ei kellu eikä tarvitse ankkuroida. Kelluvat generaattorit löytyy konsoliurkujen (A,B,C,D-sarja) sisältä.

lähteekö tässä mallissa ulkoinen signaali etusen vai päättärin jälkeen?
Mulla oli joskus tuollainen ja siinä Leslie 147:lle lähtö takaseinässä. Leslien signaali oli otettu päätevahvistimen jälkeen ja siinä oli muistaakseni vaihtokytkin (sisäiset kaiuttimet päällä/pois = teho keinokuormaan).
Thothmes
16.12.2008 10:36:24
Generaattorin vaimennuksen hoitaa pari kumiprikkaa. Eli ei kellu eikä tarvitse ankkuroida. Kelluvat generaattorit löytyy konsoliurkujen (A,B,C,D-sarja) sisältä.

Kyllä kelluva genis löytyy ainakin tuosta M100:sta ja ymmärtääkseni muistakin spineteistäkin.
maza
16.12.2008 13:13:44 (muokattu 16.12.2008 13:14:02)

T-sarjassa ei ainakaan ole genis kellutettu (on siis kumit välissä myös).

Täytyy todeta, etten ole ihan hirveän vakuuttunut siitä, että siitä olisi mitenkään hirveän merkittävää hyötyä. Ainakin C-3:ssani ei juuri mekaaninen hurina lisäänny, vaikka genis olisi kiinni rungossakin.
maza
16.12.2008 13:24:59

Myös mulla on epäilyn alla pieni tehojen heitteleminen kyseisessä urussa. Täytyy kokeilla tota putkien irrottamista ja takaisin laittamista, jos olisi kontakihäiriö. Sattuuko joku muuten tietämään, lähteekö tässä mallissa ulkoinen signaali etusen vai päättärin jälkeen?

Kurkkasin skemoja ja kyllä se signaali päätteeltä näyttäisi lähtevän. Tommonen perusputsaus on hyvä tehdä, mutta kyllä tuollainen tehojen heittely saattaa johtua myös pääteputkista (2 kpl EL84:ia).

Putket ovat edellisen omistajan mukaan alkuperäiset eli n. 30 vuotta vanhat! Olisikohan aika vaihtaa? Soundi on kyllä hyvä, mutta voisiko olla vielä parempi? Voisiko tehojen heitteleminen johtua vanhoista putkista?

Yleisesti Hammondeissa putkia käytetään varsin konservatiivisilla jännitteillä ja virroilla ja lisäksi nuo 50-70-lukujen putket ovat keskimäärin todella paljon laadukkaampia, kestävämpiä ja parempisoundisia kuin nykyään valmistettavat. Etusputket ovat mitä todennäköisimmin täysin ok (if it works, don't fix it), mutta pääteputket tosiaan kokeilisin itse vaihtaa. Ylipäätään Hammondin kanssa keikkaillessa olisi fiksua pitää mukana varaputkisettiä, jos rikko yllättää kesken keikan. Todennäköistähän se ei ole, mutta mahdollista kuitenkin.

Ja vielä täytyy mainita Leslie 760:stä, josta myös oli aiemmin puhetta. Mulla on kaksi identtistä kaappia, joista toinen soi edellä kuvatun kaltaisesti liian hiljaa. Eli olen samalla signaalilla ja samalla Combo Preampilla ajanut kumpaakin, ja ero on todella selvä. Täytyy ruveta tutkimaan ongelmaa ja haistelemaan, josko elementit olisivat kärähtäneet...

Tuskinpa kyse on elementeistä; ne lähinnä joko toimii tai sitten ei - ellei sitten joku ole vaihtanut tilalle jossain vaiheessa epäherkempiä elementtejä. Onhan volumet samoissa asennoissa (master, bass, treble) kummassakin lepassa? Säätöhän onnistuu helposti pikkuruuvarilla.
Thothmes
16.12.2008 18:11:52
T-sarjassa ei ainakaan ole genis kellutettu (on siis kumit välissä myös).

Täytyy todeta, etten ole ihan hirveän vakuuttunut siitä, että siitä olisi mitenkään hirveän merkittävää hyötyä. Ainakin C-3:ssani ei juuri mekaaninen hurina lisäänny, vaikka genis olisi kiinni rungossakin.

Juu, itse ruuvasin kans geniksen kiinni enkä ole kyllä mitään hurinan lisääntymistä huomannut. Jostain päin luin että sitä on monilla viisaillakin ihmisillä tapana pitää koko ajan kiinniruuvattuna, se ei käytännössä tee yhtään mitään se kellutus.
jysi
16.12.2008 18:28:26 (muokattu 16.12.2008 18:30:51)
Kyllä kelluva genis löytyy ainakin tuosta M100:sta ja ymmärtääkseni muistakin spineteistäkin.
No täsmennetään: yksimoottorisissa (L- ja T-sarja) generaattori ei kellu.

Ja se kelluva kannattaa pitää koko ajan kiinni jos ulkoiluttaa urkua. Edestakaisin ruuvatessa voi lähteä jengat kiristysmutterista ja sitten menee homma hankalaksi.
norppa
16.12.2008 19:37:49
Kurkkasin skemoja ja kyllä se signaali päätteeltä näyttäisi lähtevän. Tommonen perusputsaus on hyvä tehdä, mutta kyllä tuollainen tehojen heittely saattaa johtua myös pääteputkista (2 kpl EL84:ia).

Yleisesti Hammondeissa putkia käytetään varsin konservatiivisilla jännitteillä ja virroilla ja lisäksi nuo 50-70-lukujen putket ovat keskimäärin todella paljon laadukkaampia, kestävämpiä ja parempisoundisia kuin nykyään valmistettavat. Etusputket ovat mitä todennäköisimmin täysin ok (if it works, don't fix it), mutta pääteputket tosiaan kokeilisin itse vaihtaa. Ylipäätään Hammondin kanssa keikkaillessa olisi fiksua pitää mukana varaputkisettiä, jos rikko yllättää kesken keikan. Todennäköistähän se ei ole, mutta mahdollista kuitenkin.

Kiitos vastauksesta! Oon menossa lähipäivinä UralToneen, joten eiköhän putkia lähde pari settiä mukaan, ainakin noita pääteputkia.

Tuskinpa kyse on elementeistä; ne lähinnä joko toimii tai sitten ei - ellei sitten joku ole vaihtanut tilalle jossain vaiheessa epäherkempiä elementtejä. Onhan volumet samoissa asennoissa (master, bass, treble) kummassakin lepassa? Säätöhän onnistuu helposti pikkuruuvarilla.

Volat on samassa, eli täysillä. Elementeistä en tiedä, täytyy tsekata onko vaihdettu. Viimeistään vika löytyy sit varmaan lepan vahvarista...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)