Aihe: Keikkaurkuviidakossa
1 2 3 4 5 6 7 8
Bronks
04.05.2007 20:03:30

Jätetään uusi ketju avaamatta, kun asia liittyy kumminkin tähän...

Kiinnostaa vaan tietää, kuinka moni mnettiin kirjoittelevista käyttää oikeasti lepaa tai jotain rotosphereä kloonivehkeen perässä. Ajattelin vaan, että olen kyllä melko tyytyväinen Hammond XK1:n digitaaliseen leslieen, mutta eihän se toki aitoa asiaa korvaa. Mielipidettä: investoidako johonkin lepavätkyttimeen vielä, vai olisko kumminkin yliammuntaa bilemusaan.
baron
04.05.2007 22:20:06

Jätetään uusi ketju avaamatta, kun asia liittyy kumminkin tähän...

Kiinnostaa vaan tietää, kuinka moni mnettiin kirjoittelevista käyttää oikeasti lepaa tai jotain rotosphereä kloonivehkeen perässä. Ajattelin vaan, että olen kyllä melko tyytyväinen Hammond XK1:n digitaaliseen leslieen, mutta eihän se toki aitoa asiaa korvaa. Mielipidettä: investoidako johonkin lepavätkyttimeen vielä, vai olisko kumminkin yliammuntaa bilemusaan.

Mulle riittää Nordin lepasimulaatio.
Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term"
musamies
04.05.2007 23:23:39 (muokattu 04.05.2007 23:27:07)
Ajattelin vaan, että olen kyllä melko tyytyväinen Hammond XK1:n digitaaliseen leslieen

Minun mielestä tuossa tuli jo vastaus - mitä turhia jos on itse tyytyväinen?

Oikea ympärisäteilevä mekaaninen leslie ei ole mun mielestä lavalla välttämättä kovinkaan hyvä juttu lisäämässä lavamelua ellei ole sitten kyse puhtaasti Hammond musasta.

kuinka moni mnettiin kirjoittelevista käyttää oikeasti lepaa tai jotain rotosphereä kloonivehkeen perässä.

Minä käytän nykyisin Rotosphereä kun mun uruissa ei ole mitään simulaatiota paitsi B4 ohjelmassa. Aion käyttää sitä myäs B4 ohjelman kanssa mm. selkeyttääkseni ohjelman käyttöä kun Rotosphereä helppo käyttää livenä.

PS: Häh, onkos Baron siirtynyt flyygelistä urutteluun?!
BaariMikko
04.05.2007 23:51:26

Mulle riittää Nordin lepasimulaatio.

Keikkailussa, ainakin niin kauan kun ei puhuta isomman tason (ja rahan) hommista, ratkaisevaa lienee just se, mikä soittajasta itsestä tuntuu hyvältä. Yleisöstähän valtaosa ei erottane, onko siellä oikea Lepa, Rotosphere vaiko Electro tms, mutta monien kohdallahan se menee niin, että soittaa vaan ite paremmin jos soundi kuulostaa paremmalta omaan korvaan. Henkimaailman asioita...
Bronks
04.05.2007 23:59:50

Keikkailussa, ainakin niin kauan kun ei puhuta isomman tason (ja rahan) hommista, ratkaisevaa lienee just se, mikä soittajasta itsestä tuntuu hyvältä.

Kyllä juuri näin itellenikin sitä yritän jankuttaa. Itse asiassa on tainnut suurin osa laitteista tulla hankittua oman viihtyvyyden takia. Roudatessa vituttaa mutta lavalla on mukavampi reuhoa kun on kunnolla rautaa lauteilla.

Mutta tosiaan, ehkä se lepa on överiä, jos vaikka ostais kaljaa sillä rahalla. *röyh*
musamies
05.05.2007 16:04:53 (muokattu 05.05.2007 16:07:00)
Keikkailussa, ainakin niin kauan kun ei puhuta isomman tason (ja rahan) hommista, ratkaisevaa lienee just se, mikä soittajasta itsestä tuntuu hyvältä.

Mä en ole ihan varma miten taso tai raha tuohon liittyy. Täällä päin yksi kalleimmista musahankkeista on Sibeliustalon urkuhanke. Ei se musan esittäminen välttämättä kalliimmissa puitteissa sen ihmeellisempää ole. Jos on tarkoitus, että kuulijoita tulee paljon, niin silloin voi joutua etukäteen miettimään mikä kuulijoiden tulemisen kannalta soveliasta ohjelmaa.

Itsestä tuntuu, että Kalevi Kiviniemen tapaiset urkutaiteilijat vetelee yhtä toimivasti soittimen tai tilaisuuden rahallisesta hinnasta riippumatta.

Sibeliustalon sivuilta:
"Urkujen hankinnasta ja rahoituksen hankkimisesta on vastannut vuodesta 1998 lähtien Pro Organo Pleno -yhdistys (= täyssointisten urkujen puolesta). Urkujen hinta on 1,2 miljoonaa euroa."

Jos kuviot on rahallisesti isommat, niin veikkaisin lähinnä etukäteissuunnittelua olevan enemmän ja spontaania kokeilemista vähemmän.
tarmo
05.05.2007 17:27:56
Itse käytän vk8m:n kanssa aina rotosphereä. Siinä yhdistyy sopivassa määrin oma mukavuus ja soundin tukevoituminen. Joskus olen miettinut, että motion sound r3 147 toimisi paremmin etenkin yläpään suhteen, mutta kokonsa puolesta se ei oikein enää tue tuota mukavuusajattelua...

En varmaan osaisi enää tehdä keikkaa ilman rotoa, mutta ilman sitäkin varmasti pärjää... Sivujuonteena tekisi mieli kysyä, käyttääkö kukaan mitään Nordin perässä??
R.Syke
05.05.2007 17:30:23
Itse käytän vk8m:n kanssa aina rotosphereä. Siinä yhdistyy sopivassa määrin oma mukavuus ja soundin tukevoituminen. Joskus olen miettinut, että motion sound r3 147 toimisi paremmin etenkin yläpään suhteen, mutta kokonsa puolesta se ei oikein enää tue tuota mukavuusajattelua...

En varmaan osaisi enää tehdä keikkaa ilman rotoa, mutta ilman sitäkin varmasti pärjää... Sivujuonteena tekisi mieli kysyä, käyttääkö kukaan mitään Nordin perässä??

Ite pääsin just eroon VK-8 urusta. Se on paras päätös, minkä ikinä olen tehnyt. Älkää koskaan hankkiko muuta kuin aitoja Hammondeja.

Toivoo Perse-Arska!
uneksija
05.05.2007 18:33:28
Itsestä tuntuu, että Kalevi Kiviniemen tapaiset urkutaiteilijat vetelee yhtä toimivasti soittimen tai tilaisuuden rahallisesta hinnasta riippumatta.

Jep, "Kalevi Kiviniemi plays the Farfisa organ"-konserttia odotellessa ;)

PS: ai oot Lahdesta? Mie asuin siellä vuoden. Kiva kaupunki, mutta hurja myös, onhan se sentään Suomen Sikako.
Prophet
05.05.2007 18:44:20

Kalevi Kiviniemen uusin levy, jossa soi Wurlitzer-teatteriurut, pitäisi kuulla.
musamies
05.05.2007 19:40:08 (muokattu 05.05.2007 19:53:07)
PS: ai oot Lahdesta? Mie asuin siellä vuoden. Kiva kaupunki, mutta hurja myös, onhan se sentään Suomen Sikako.

Melkein naapurikunnasta... Lahdessa tulee pyörittyä harva se päivä. Viimeksi Keskusmusiikissa käydessä siellä oli ilmeisesti myyjän Farfisat. Voi olla, että joudutaan itse järjestämään se Farfisa konsertti.

Hammond musaahan täälläpäin on ollut välillä kuultavissa.

Ite pääsin just eroon VK-8 urusta.

Mikäs vika siinä oli?
baron
06.05.2007 03:10:50 (muokattu 06.05.2007 03:12:41)

PS: Häh, onkos Baron siirtynyt flyygelistä urutteluun?!

1. Mä tykkään sen punaisesta väristä
2. Se on kevyt roudata, lisäksi sen bägissä on nauhat niin että sen saa selkäreppuun.
3. Onhan siinä ihan hyvä Rhodes-soundi vaikka grand piano soundit onkin p-stä.
4. Lisäksi mun suuri idoli Mikko Mäkinen käyttää/käytti sitä "Tartu mikkiin" ohjelmassa!!
HarriP
06.05.2007 12:45:03

Mutta tosiaan, ehkä se lepa on överiä, jos vaikka ostais kaljaa sillä rahalla. *röyh*

Mutta onhan siinä nyt tiettyä ... asiallisuutta kun polkasee kytkintä ja ylätorvet alkavat kiihdyttää ja hiukset lepattaa.

Von Hertzen Brs taannoisella Tavastian keikalla lepan ylätorvet oli vielä valaistu takaa niin että pyörivä varjokuvio näkyi seinällä tms. Hyvän näköinen lisämauste lavapresenssiin, pikku kikka.
musamies
06.05.2007 12:55:15 (muokattu 06.05.2007 13:01:20)
Von Hertzen Brs taannoisella Tavastian keikalla lepan ylätorvet oli vielä valaistu takaa niin että pyörivä varjokuvio näkyi seinällä tms. Hyvän näköinen lisämauste lavapresenssiin, pikku kikka.

Mul on ylätorvet myytävänä, mutta eipä ole käynyt mielessä, että siitä voi tehdä myös valoefektin!

1. Mä tykkään sen punaisesta väristä
2. Se on kevyt roudata, lisäksi sen bägissä on nauhat niin että sen saa selkäreppuun.

Sit säkin oot ruvennut uruttajaksi! Ootko hommannu siihen vielä volapedaalia kun volapedaalin avulla saa urun kunnolla hengittämään? Meikäläinen hommas just vähän aikaa sitten Bossin volapedaalin WLM:ää varten.
baron
06.05.2007 15:52:25

Sit säkin oot ruvennut uruttajaksi! Ootko hommannu siihen vielä volapedaalia kun volapedaalin avulla saa urun kunnolla hengittämään? Meikäläinen hommas just vähän aikaa sitten Bossin volapedaalin WLM:ää varten.

Joo, mut se on huijausta, ei sillä saa lisää volaa, ainoastaan vähennettyä!
Bronks
06.05.2007 20:59:20

Lisäksi mun suuri idoli Mikko Mäkinen käyttää/käytti sitä "Tartu mikkiin" ohjelmassa!!

Kyllä muuten huomaa löysempikin korva eron motifin urkusoundiin. Jostain syystä Mäkisellä oli Nordin tilalla Motif, ku viimeks seurasin kyseistä vi(i)sailua.
baron
06.05.2007 22:36:06

Kyllä muuten huomaa löysempikin korva eron motifin urkusoundiin. Jostain syystä Mäkisellä oli Nordin tilalla Motif, ku viimeks seurasin kyseistä vi(i)sailua.

Joo, oon mä huomannut että vaihtoi. Huijasi mut ostamaan Nordin. En kuitenkaan osta Motifia, vaikka olisi mikä!
mack the knife
06.05.2007 23:04:10

Eikös se urkusoundi ollut kuitenkin VK-8M:stä siinä.
COVS n:o 1.
Janus
06.05.2007 23:08:48

Taisipa Motifin perässä olla miditettynä VK-8M.

Itse en oo koskaan erityisemmin mieltynyt Nord Electron urkusoundiin, joten tota "perustyökalua" ei ole tullut vielä hommattua (ehkä Stage Compact sit jossain vaiheessa). Mun valinnat peruskeikkakäytössä on B4 tai sit VK-8M, omilla lepasimulaatioilaan (hyvät niistä tulee kun vähän ruuvaa). Joskus hifistellessä tai muuten vaan erikoista vibaa halutessa mukaan saattaa tarttua Korg CX-3, jonka perässä on Tube Factor-särkijä ja Dynacordin CLS-222 (ja välissä mielivaltainen määrä erilaisia kitarapedaali-tms. muljuttimia). T-100 ja 122-lepa saavat toistaiseksi levätä studiolla...
baron
06.05.2007 23:15:13

Itse en oo koskaan erityisemmin mieltynyt Nord Electron urkusoundiin

Itse en oo mieltynyt kuin kirkkourkujen soundiin, mutta Nord on helpompi roudata.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)