Aihe: Roland Fantom-Kilta
1 2 3 4 5
Bronks
07.08.2007 22:55:16

Fantomin olen omistanut, mutta möin pois ja Junokin on jo toisella omistajalla. Unohtui päivittää. Enkä muuten lähtisi noita soittimia vertailemaan. Ovat veistetty eri puusta.

Joo, piti vain kuitata provoon. Löytyyhän sun listalta ihan soittimiakin sentään. Mutta kyllä tolle Fantomillekin käyttöä löytyy, ainakin meidän bändissä.
Tri-Baltech
07.08.2007 23:04:45 (muokattu 07.08.2007 23:06:19)
Aika nokkelaa, tuohon kokeilee 98% ihmisistä sitä P:llä alkavaa xD

hehe :D niinpä...
Tri-Baltech
07.08.2007 23:10:00
Joo, on Fantomissakin puolensa. Joitakin todella hyviä soundeja ja hyviä laajennuskortteja löytyy. Muttei kokonaisuutena ollut minun makuun.
cjomett
04.06.2009 20:43:15
Vanha ketju mutta kirjoitan silti. Ostin äslettäin fantom XR moduulin, vähän olen hukassa sen kanssa ja piisejä pitäis tehdä, onkohan jollakin tällainen poxi hyötykäytössä ja osais antaa vinkkejä. Sonar le ja Edirollin kiippari kaverina.
kenonen
05.06.2009 21:31:38
cjomett: Vanha ketju mutta kirjoitan silti. Ostin äslettäin fantom XR moduulin, vähän olen hukassa sen kanssa ja piisejä pitäis tehdä, onkohan jollakin tällainen poxi hyötykäytössä ja osais antaa vinkkejä. Sonar le ja Edirollin kiippari kaverina.

Ite olen kannellut keikalle sitä toista vuotta. Tein muutaman soundipankin kiireellä, siinä kaikki. Biisit tehään lennossa keikalla, tunnettujen sävelmien pohjalle. ;) Jotenkin puskasta koko hommaan tullut, niin ei oikein osaa noita saundeja värkätä. Haaveissa on, että sämpläis sisään oikeet Kouvolan Casoton saundit...
Otin eli en, so not, kunhan humppa kulkee. COVS no 8
mack the knife
06.06.2009 03:25:42
X7, haitarisamplet on kortilla... (kenonen)
Ja piru miten hyvä on editoida soundeja, järkevää ohjetta joka puolelta.
Netistä, selkeästä manuaalista, mistä vaan.
COVS n:o 1.
cjomett
06.06.2009 10:26:10
Elikkä mulla Fantomin XR-soundimoduuli, melkoinen pettymys oli se, ettei ilmeisesti laitteella saa lennosta muuteltua Midiraidan voluumeja ja soundeja, ainakaan ilman tietsikkaa. Menee vähän hankalaksi kun pitää aina loikata edit puolelle arvata muutos ja testata. Oon myös enemmän kuin kysymysmerkillä, miten sonar ohjelmistosta varataan soundit, pitääköhän siellä olla ko. soittimelle jokin suondilista, kun soundit ei vastaa yhtään niden nimiä.
Klezberg
06.06.2009 10:40:21

cjomett: Elikkä mulla Fantomin XR-soundimoduuli, melkoinen pettymys oli se, ettei ilmeisesti laitteella saa lennosta muuteltua Midiraidan voluumeja ja soundeja, ainakaan ilman tietsikkaa. Menee vähän hankalaksi kun pitää aina loikata edit puolelle arvata muutos ja testata. Oon myös enemmän kuin kysymysmerkillä, miten sonar ohjelmistosta varataan soundit, pitääköhän siellä olla ko. soittimelle jokin suondilista, kun soundit ei vastaa yhtään niden nimiä.

Itselläni ollut tuo jo vuosia pääasiallisena soundimodulina kotihommissa. Paras moduli mitä minulla on ollut. Proteus 2000:ssa oli satsattu enemmän reaaliaikaisiin säätöihin suoraan panelista kyllä, mutta soundit eivät olleet Fantomin tasoa.

Noita säätöjä varten, jos ei käytä tietokonetta, voi hankkia erillisen midiohjaimen joka lähettää säädöt sitten midinä modulille. Nykyäänhän noita on sellaisia ihan mikserin näköisiä. Jo 80-luvulla minulla oli sellainen jolla pystyi säätämään yhtä midikanavaa. Modulina siihen aikaan oli MT32 ja TX81Z.

Cubaselle löytyi ainakin Fantom XR:n soundilista netistä, myös laajennuskorteille. Eli löydän soundit ihan nimellä.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
kenonen
06.06.2009 11:25:59 (muokattu 06.06.2009 13:29:56)
ongelma mulla saundien säädösä ei ole suurin se ettenkö osaisi lukea ja hieman tutkia. Ongelma on se että olen puukorva ja toiseksi perheellisellä kahta työtä tekevällä miehellä ei ole aikaa hakea jotain tuhanteen kertaan plagioitua saundia tuhannen ja yhdennen kerran.

Anyway ongelma tänään. Teen patchin jossa on kolme saundia päällekäin ja kaksi niistä on eri oktaaveilla. Homma toimii siihen asti hyvin kun pistän write ja tallennan paskan synaan. Oktaaviasetukset häviää ja kaikki oktaavit on nollatasossa.

Laineen Veijo Rolandilta sanoi, että ongelman ydin olisi kontrollikanavissa, joita FR-7 lähettää XR:lle, mutta olen torpannut nekin umpeen ja ei saatana vaan toimi. Ärsyttävä juttu joka lamaannuttaa koko homman.

Setuppi siis XR syna ja sitä komennetaan FR-7 ihmehaitarilla.

Löytyisikö apuja kiitos.
cjomett
07.06.2009 14:25:34
Tuohon en osaa sanoa äkkiseltään muuta kuin että mielestäni mulla tuo toimi, kun käytän edirol-kiipparia ja tein saman performance-puolella. Laitoin vain kaksi kanavaa samalle midi-kanavalle, esim 1 ja 2 kummatkin ch1:een. En tiedä ratkaiseeko ongelmaasi.

Itse oon paininut sellaisen asian kanssa, että soittaisin midi-filen koneella ja tekisin sen eri kanaville oman performancen, mutta soitin soittaa sen GM:nä. Saako sen toimimaan jotenkin niin että rakentaa performancessa jokaisen kanavan ja sitten vetää midin sen soundeilla.

Toinen juttu on se, että saanko Fantomin kautta soitettua MP3-soittimen ääntä, niin että voin samalla soittaa pianoa moduulilla. En ole vielä asiaa tutkinut, mutta jos joku osaa sanoa kyllä/ei suoralta kädeltä sääsätän aikaa.
Klezberg
07.06.2009 14:30:19 (muokattu 07.06.2009 14:38:57)

cjomett:
Itse oon paininut sellaisen asian kanssa, että soittaisin midi-filen koneella ja tekisin sen eri kanaville oman performancen, mutta soitin soittaa sen GM:nä. Saako sen toimimaan jotenkin niin että rakentaa performancessa jokaisen kanavan ja sitten vetää midin sen soundeilla.

Siis laitatko käsin tietyn performancen päälle mutta soidessa vaihtuukin GM-performanceksi? Siis ihan näytössäkin. Kyllä minulla pysyy se performance jonka itse valitsen. Veikkaisin että koneesi, mikä sitten onkin, lähettää XR:lle ohjauksen vaihtaa gm-soundeihin.

Edit: Jep, kyseessä on midin komento "GM1 system on" tai "GM2 system on". XR:n voi myös asettaa niin ettei se tottele näitä: ilmeisesti menusta SYSTEM / MIDI asetukset Receive GM1 System On ja Receive GM2 System On asentoon off. Itse kyllä mieluummin poistaisin tuon komennon midifilestä, mistä se todennäköisesti tulee. Nuo komennot ovat ihan hyödyllisiä kun haluaa soittaa satunnaisen midifilen.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Klezberg
07.06.2009 14:34:21

cjomett:
Toinen juttu on se, että saanko Fantomin kautta soitettua MP3-soittimen ääntä, niin että voin samalla soittaa pianoa moduulilla. En ole vielä asiaa tutkinut, mutta jos joku osaa sanoa kyllä/ei suoralta kädeltä sääsätän aikaa.

En muistanut suoralta kädeltä kun on tullut käytettyä useita eri moduleja aikojen saatossa, piti luntata manuaalista. Laita mp3-soittimen lähtö XR:n takana oleviin INPUT-liittimiin. Sitten voit säätää tason oikeaksi etupaneelin INPUT-potikalla. Miksaus toimii vain käytettäessä analogialähtöjä.
kenonen
07.06.2009 23:23:20
cjomett: Tuohon en osaa sanoa äkkiseltään muuta kuin että mielestäni mulla tuo toimi, kun käytän edirol-kiipparia ja tein saman performance-puolella. Laitoin vain kaksi kanavaa samalle midi-kanavalle, esim 1 ja 2 kummatkin ch1:een. En tiedä ratkaiseeko ongelmaasi.

Tein juuri noin, mulla on useampiakin setuppeja ja splittauksia tehtyä. Ongelma on jotensakkin siinä, että FR-7 lähettää oktaavikomennon FR:lle ja se overraidaa kaikki patcheissa tehdyt asetukset. Disabloin FR:n komentokanavan, jossa menee nuo käskyt, niin näyttäisii auttavan. Jotain hämärää jäi silti, mut en ehtinyt syventymään vielä perinpohjaisesti. Molemmat vehkeet on pohjattoman monipuolisia ts. ottaa aikaa ajaa sisään.

Anyway eiliseltä keikalta sitten jäi yks välikaapeli, että mentiinkin FR-7:n omilla saundeilla sit koko ilta. Ihan sama, kitaristikin unohti pedaalilautansa himaan. Tosi pro meininkiä. Vedetään siinä sitten panhuilu ja rautalankasaundilla Final countdownia.
cjomett
09.06.2009 15:41:46
Pitääpä testailla vinkkien mukaan, ja kyllähän sitä keikalla kaikenlaista sattuu. Itse kasaan aina vermeet ensin testimielessä kasaan ja puran sen jälkeen autoon. Tällöin kaikki tarvittava on "melko" varmasti matkassa.
Anonymous-jazz
09.06.2009 16:24:05 (muokattu 09.06.2009 22:46:59)

Täähän on siitä hyvä kiippari että siihenhän voi sämplätä bändin liiderin välispiikit nauhalle kunhan vaan kytkee mikserin siihen kiinni :) ja sitten ohjelmoi ne härkeimmät välispiikit noihin oransseihin pädeihin, jotka on helppo painaa tulille missä vaan.

Esimerkiks hyvä sample ois pistää fantomista läppänä/huulena illan aikana kesken keikkaa semmonen sample kuin; "JA ORKESTERIMME KIITÄÄ JA HYVÄÄ YÖTÄ" :)
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
HarriP
12.06.2009 17:51:59 (muokattu 12.06.2009 17:54:47)

Fantom Xissä on varsin hillittömät filtteritsydeemit ja modulaatiomatriisi...siinä saa läppärillä näprätä jonkunkin hetken kun niitä alkaa ruuvailemaan. Jos tykkää läppärillä näprätä.

Tästä uskomattomasta syntetisointikyvykkyydestä huolimatta haluaisin tässä tuoda esiin et se mun Fantom XR on edelleen vailla uutta kotia. Se oli keväällä torilla mut mitään puhetta ja sähköposteja kummempaa ei tapahtunut. Vaikka tää yksilö on Taskisen entinen eli et sillä on hyvää karmaa. :)
KoskisenMasa
26.08.2009 14:30:10
Heips, täällä yksi uusi fantominomistaja ja kysymyksiähän on herännyt:

Miksi mun librarysofta ei toimi? Midi kulkee, tavarat saa luettua tietsikkaan ja järjesteltyä uudelleen. Takaisin kirjoittaessa syna menne aivan sekaisin, ei tottele koskettimistoa, soundit ovat jotain puuron ja hernesopan välistä. Edessä on factory reset ja taas saa aloittaa säädön alusta...

Miten itse synassa kopioidaan performance-soundi toiseen muistipaikkaan?
Haluaisin rakentaa omat splittaukset, layeroinnit yms, mieluiten käyttäen pohjana alkuperäisiä, mutta sitten soundit ovat pitkin eri pankkeja.

Entä miten kopoidaan pelkkä efektointi jostain toisesta soundista toiseen?

Voiko niitä pädejä käyttää numeronäppiksenä? Livenä soundien vaihtaminen soittaessa ei onnistu pyörällä tai ainakaan en näe siinä järkeä.

Itse en kyllä vielä tällä perehtymisellä näe laitetta mitenkään helppokäyttöisenä.
Korg-maailmasta tähän hypänneennä yksinkertaiset asiat on fantomissa toteutettu uskomattoman vaikeasti..

Valakaapa uskoa, muuten on fantom-s jälleen myynnissä...

T. Puusilmä ja käsi
JPQ
27.08.2009 02:37:09

HarriP: Fantom Xissä on varsin hillittömät filtteritsydeemit ja modulaatiomatriisi...siinä saa läppärillä näprätä jonkunkin hetken kun niitä alkaa ruuvailemaan. Jos tykkää läppärillä näprätä.

Tästä uskomattomasta syntetisointikyvykkyydestä huolimatta haluaisin tässä tuoda esiin et se mun Fantom XR on edelleen vailla uutta kotia. Se oli keväällä torilla mut mitään puhetta ja sähköposteja kummempaa ei tapahtunut. Vaikka tää yksilö on Taskisen entinen eli et sillä on hyvää karmaa. :)

voi kun ei oo rahoja ja räkki vehkeet ei innosta samoin kun tarttis lisää koskettimia mutta synteesi on tosiaan fantomeissa syistä yksi miksi innostaa enempi kuin yamahan motifit no niistä jotka näkee ohjekirjastakin jo ei tarvitse edes testata. ja kun en ringmod,booster etc palikatkin.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JanneI
27.08.2009 12:22:17
Kimmeli: Valakaapa uskoa, muuten on fantom-s jälleen myynnissä...

T. Puusilmä ja käsi

Mitäs jos lukisit MANUAALIN ? Nuo kaikki ovat siellä uskomattoman selkeästi mainittuna.
KoskisenMasa
27.08.2009 13:00:47 (muokattu 27.08.2009 21:59:33)
JanneI: Mitäs jos lukisit MANUAALIN ? Nuo kaikki ovat siellä uskomattoman selkeästi mainittuna.

Että RTFM!

Kylläkyllä, manuaalia tavaan myös.

Mutta, nyt just tavasin läpi osiot Playing in patch mode ja Using the pads
Ei pienintäkään merkkiä, että pädejä voisi käyttää numeronäppiksen tavoin soundeja valitessa. Miksi? Jos olen päättänyt, että en halua pyörittää valintapyörää samalla kun soitan toisella kädellä, miksei pankkien valintaan ja numeroihin pääse muuten?
Olen kyllä keksinyt Favourite-listat, mulle ei vaan riitä kahdeksan favourite-soundia.

Ja olen kyllä tyhmä, mutta miksi soundia tallentaessa voi vaihtaa nimeä, mutta ei muistipaikan tai pankin numeroa? Mikä järki tässä nyt sitten on?

Jatkan manuaalin lukua, kiinnostais vaan tietää, onko kukaan muu törmännyt vastaaviin ongelmiin

Edit:

Ok, listojahan voi tehdä useammankin, sitä on vain laitostunut totuttuihin toimintatapoihin...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)