Aihe: Kosketinsoittimen ostajille!
1 2 3 4 526 27 28 29 3051 52 53 54 55
Kompostipiano
28.08.2009 18:43:59
suissel: Hei, tarttisin apua ensimmäisen syntikan ostamisessa. Minulla ei ole mitään kokemusta asiasta joten olen aivan pihalla.
Syntikan pitäisi olla sellainen mistä suht. helposti oppisi kaikki filtterit sun muut härpäkkeet. Tietääkseni useimmissa syntikoissa ei ole kaiuttimia joten mihin sen voi kytkeä? Olisi mukava myös tietää miten homma toimii tietokoneen kanssa että voin tehdä esim rumpuluupit koneella ja soittaa/äänittää päälle. Budjetti on n.700e. Trance ja house -musiikin tekeminen kiinnostaa. Kiitos jo etukäteen

Rolandin SH-201 vaikuttais olevan aika hyvä saundien tekemiseen, tosin jos haluu jotain piano- tai rumpuääniä tehä sillä ni en siinä tapaukses suosittele koska se on hyvä lähinnä noitten sähkösten saundien tekemiseen. Hinta on kai 550 €.

http://www.thomann.de/fi/roland_sh201.htm

tosta linkistä tietoja, jos haluu tarkemmin kannattaa mennä rolandin sivuille. Jos ei oo hyvä, kannattavaa olis esim. Thomannilta kattoa suht laajan valikoiman, hyvän tuotehaun ja yleensä hiukan halvempien hintojen takii. Jos sieltä tilaa ni toimitusaika kai yleensä on muutama päivä, postimaksut on ainaki turkuun 20 € eli ei kamalasti muuallekaan suomeen.
töpöttäjä
29.08.2009 01:11:17 (muokattu 29.08.2009 01:14:38)
Tämmöstä ei täältä suoraan löytynyt (tai minä en ainakaan löytäny), joten kysäsempä: Olen ehkä hankkimassa Rolandin Juno-D -syntikkaa, mutta mieltä askarruttaa muutama seikka: Miten ko. kapistus sopii mielestänne metalliin, mitä mieltä ootte strings -valikoimasta, entäs leadien ja urkujen (hammondien?!) laita?

Entä soundien ohjelmointi tietokoneella, kuis helposti onnistuu ja meneekö kaikki osat lisävarusteiksi, notta rollen saa tietsikkaan kiinni?

Edit: Vielä yks tärkeä seikka, onnistuuko transponointi kuinka helposti ja miten, entä suomenkielisen ohjekirjan laita?
Quru
29.08.2009 12:42:59
töpöttäjä: Tämmöstä ei täältä suoraan löytynyt (tai minä en ainakaan löytäny), joten kysäsempä: Olen ehkä hankkimassa Rolandin Juno-D -syntikkaa, mutta mieltä askarruttaa muutama seikka: Miten ko. kapistus sopii mielestänne metalliin, mitä mieltä ootte strings -valikoimasta, entäs leadien ja urkujen (hammondien?!) laita?

Entä soundien ohjelmointi tietokoneella, kuis helposti onnistuu ja meneekö kaikki osat lisävarusteiksi, notta rollen saa tietsikkaan kiinni?

Edit: Vielä yks tärkeä seikka, onnistuuko transponointi kuinka helposti ja miten, entä suomenkielisen ohjekirjan laita?

Urut eivät ole kovin hyvät, mutta eiköhän ne bändissä pelitä. Leadit ja stringsit ovat oikein hyvät hintaan nähden, ja romplerivehkeeksi. En ole soundeja ohjelmoinut tietokoneella, mielestäni epäkäytännöllistä. Tarvitset midi-interfacen, jotta saat laitteen kiinni koneeseen. Transponointi onnistuu näppärästi, shift pohjaan ja octave-nappuloista transponoi.
Antti1: Ehkä olen väärin ymmärretty nero, kuten Steven Seagal.
töpöttäjä
29.08.2009 16:19:54
Kysäsempä vielä, että onko soundit eri muodossa ko. rollessa kuin vaikka Korgin X50 -mallissa, eli voinko korgin ohjelmistolla säätää rolleen soundeja? Kaverilta sattuu löytymään ko. ohjelmisto.
thgz
29.08.2009 20:39:25
töpöttäjä: Kysäsempä vielä, että onko soundit eri muodossa ko. rollessa kuin vaikka Korgin X50 -mallissa, eli voinko korgin ohjelmistolla säätää rolleen soundeja? Kaverilta sattuu löytymään ko. ohjelmisto.

Eipä taida onnistua, mutta Juno-D:ssä kyllä mun muistaakseni tulee omakin editorisofta mukana. Jos haluat Junon koneeseen kiinni niin tarvitset siihen väliin midi-interfacen.
töpöttäjä
31.08.2009 21:54:34 (muokattu 31.08.2009 21:54:58)
Satutteko tietään kukaan, onko olemassa erillistä editorisoftaa, joka tallentais soundit samaan muotoon ku Juno-Dn oma ohjelma, että onnistuis ko. koneen soundien muokkaus muullakin ku alkup. ohjelmalla?

Varsin vaan tuotaki mahdollisuutta tiedustelen :D
eptupala
13.09.2009 13:38:06
Tilasin nyt sitten Nord Electro 3:n. Kyllähän se makso mut tämänkin palstan kirjoitusten perusteella pitäisi olla oikein kunnon vehje jazz-blues-funk -puolelle. Kiitos Neuvoja antaneille. :)
oksatboys
13.09.2009 15:40:26

Onko kokemuksia näistä http://www.thomann.de/fi/cme_uf80_piano_bundle.htm ?

Koska sopivan akustisenpianon löytäminen on hieman hankalaa niin ajattelin että jos kumminkin hommaisi digipiano. Tuo paketti on aika edullinen mutta onko kuinka laadukas? Onko koskettimisto lähelläkään pianoa ja kehtaako noita soundeja kuunnella? Tiedän että rahalla saa laatua niin akustisissa kuin digitaalisissakin vehkeissä, mutta tuo 600e olisi sopiva määrä rahaa sijoitettavaksi harjoitus "pianoon" tällä hetkellä.
Weballergic
13.09.2009 19:52:17 (muokattu 13.09.2009 19:58:36)
Voisiko joku kertoa montako soundia on Korg Triton TR:ssä? Ajattelin ostaa tommosen TR76 ja olisi kiva tietää pianosta jotain. Ja onko TR61, TR76, TR81 mitään muuta eroa kun vain koskettimien määrässä?
Synastikki
14.09.2009 09:13:53

Weballergic: Voisiko joku kertoa montako soundia on Korg Triton TR:ssä? Ajattelin ostaa tommosen TR76 ja olisi kiva tietää pianosta jotain. Ja onko TR61, TR76, TR81 mitään muuta eroa kun vain koskettimien määrässä?

ei ole muuta eroa kuin koskettimien määrässä ja sitten siinä että tuossa TR88:ssa on painotetut pianokoskettimet.

Soundeja löytyy muistaakseni programmeina 4x128=512 ja combinaatioita (jotka koostuvat noista programmeista) on 3x128=384.
Elämässä pitää olla tilua! kalamies #51 >-)))>
Thothmes
19.09.2009 09:22:28
oksatboys: Onko kokemuksia näistä http://www.thomann.de/fi/cme_uf80_piano_bundle.htm ?

Koska sopivan akustisenpianon löytäminen on hieman hankalaa niin ajattelin että jos kumminkin hommaisi digipiano. Tuo paketti on aika edullinen mutta onko kuinka laadukas? Onko koskettimisto lähelläkään pianoa ja kehtaako noita soundeja kuunnella? Tiedän että rahalla saa laatua niin akustisissa kuin digitaalisissakin vehkeissä, mutta tuo 600e olisi sopiva määrä rahaa sijoitettavaksi harjoitus "pianoon" tällä hetkellä.

Minulla ei ole CME:n tuotteista minkäänlaista kokemusta, mutta itse ehkä ehdottaisin että katselet torilta jonkun käytetyn, vaikkapa Rolandin tai Yamahan. Laatu maksaa, pari vuotta vanha vehje ei juuri uutta häpeä ja saat parempaa laatua ja vastinetta rahoillesi.

Tämä ei siis ole CME:n vastainen kannanotto, sillä en ole moista ikinä kokeillut, mutta olen itse huomannut aika päteväksi yleisohjeeksi.
albert18
19.09.2009 15:16:23 (muokattu 19.09.2009 15:50:10)

Tuo paketti on aika edullinen mutta onko kuinka laadukas?

Mulla on tuo CME UF80, jossa on siis 88 painotettua kosketinta (flyygelimäinen painotus). Mä olen tänä kesänä aloittanut pianonsoiton, joten mun tykkäämisellä ei kauheata painoarvoa ole, mutta mun "pianoa" on soittanut 2 pianistia, ja he kyllä pitivät hyvänä. Osa hyvyydestä tullee tosin ulkoisesta pianomodulista (GEM rp-x), jossa on erityisen hyvä/ilmeikäs Steinway.

Halvemmalla saat muuten ton kiipparin Suomesta, Studiotec:stä, joka on maahantuoja. Sieltä minä omani ostin. CME UF-80 + 1 sustain pedaali, + kunnon tupla X-jalusta, alle tuon Thomannin hinnan.

Jos asut pk-seudulla, pääset heidän demostudioonsa, Espoon Viherlaaksossa, kokeilemaankin tuollaista. Soittaa ainakin kannattaa Pertulle.

Mun "pianoon" kuuluu nykyään seuraavat vermeet (suluissa ovh hintoja mitä netistä löysin):
- CME UF-80 MIDI-koskettimisto (n. 600€)
- Plugiator ASX virtuaalianalogisyna UF-80:n lisäkorttipaikassa (n. 150€)
- Ammattikäyttöön tarkoitettu double X jalusta (n. 150€) (UF 80 painaa ja vaatii kunnon jalustan)
- Ulkoinen General Musicus rp-x pianomoduli (n 500€)
- Expression-pedaali Kurzweil (50€)
- 3 ON/OFF pedaalia Kurzweil (sostenuto, sustain ja soft) (3x25€)
- Puinen maalarinteline nuotteja varten (ikää n. 30 vuotta)
Jos noille laskee normaaleilla vähittäismyyntihinnoilla summan, päästään lähelle 1500€. Mä olen maksanut kaikesta reilusti alle tonnin.

Albert

PS. Jos joudut uutta UF-80:stä kantamaan tehdaspakkauksessaan, on paras olla kaveri mukana, ettei mene selkä.
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
Thothmes
19.09.2009 23:43:46
OK, älä ota minun sanomisiani liian vakavasti. Albert ilmeisesti on paremmin selvillä tuosta tuotteesta. Lisäksi tuo ominaisuus, että saa virtuaalianalogeja ynnä muuta liitettyä suoraan korttina sisään, kuulostaa metkalta. Jos pääset kokeilemaan ja kuulemaan ja soundi miellyttää, anna mennä.
oksatboys
20.09.2009 12:58:48 (muokattu 20.09.2009 12:59:20)

jonir: OK, älä ota minun sanomisiani liian vakavasti. Albert ilmeisesti on paremmin selvillä tuosta tuotteesta. Lisäksi tuo ominaisuus, että saa virtuaalianalogeja ynnä muuta liitettyä suoraan korttina sisään, kuulostaa metkalta. Jos pääset kokeilemaan ja kuulemaan ja soundi miellyttää, anna mennä.

Olen tässä miettinyt kaikkia vaihtoehtoja akustisesta pystypianosta rhodesin kautta digipianoon ja silleen. Mietin vaan että onko tuo minkälainen verrattuna n. 1000e keikkapianoihin. Täällä päin on kaupoissa pianoita aika köyhästi esillä, niin hyvän vaihtoehdon löytäminen on hankalaa.
albert18
20.09.2009 14:09:42 (muokattu 20.09.2009 14:17:08)

Mietin vaan että onko tuo minkälainen verrattuna n. 1000e keikkapianoihin.

Tuotahan voi verrata vaan koskettimien osalta ja niiden tuntumalta. Ja ehkä myös potikoiden, likujen, painikkeiden yms. MIDI-kontrollereiden suhteen. Näiden kaikkien puolesta UF80 on kelpo peli. Hintaansa nähden käsittämättömän hyvä.

Jos kotona soittelet, on turha maksaa siitä, mitä kiertävät soittajat keikkapianoissa arvostaa: Roudattavuutta (keveys, kestävyys), valmista sisäistä synaa jonka ääniä on helppo muokata/vaihtaa ilman mukana olevaa läppäriä. Ja vanhassa keikkapianossa on toi synakin jo vanha (vanhoissa muisti oli aikoinaan kallista) ja ajastaan jäljessä. Äänimoduleissa on tapahtumassa sukupolven vaihdos: Sen sijaan että äänet talletetaan näytteinä moduliin, ne lasketaan soittimen mallista. Tämä edellyttää myös elektroniikalta aivan uutta lähestymistapaa, kun suuri muistin määrä vaihtuu suureksi prosessoritehoksi

Kun ostat hyvällä kosketuksella varustetun MIDI-koskettimiston ja äänet teet PC:llä, pysyt hyvissä äänissä, vaihtamatta jatkuvasti uuteen koskettimistoon, kun vanhan äänet alkaa kyllästyttämään. Äänimoduliririntamalla on kehitys tulevina vuosina nopeinta.

Näkemystyrkky,
Albert
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
oksatboys
20.09.2009 15:22:34

albert18: Tuotahan voi verrata vaan koskettimien osalta ja niiden tuntumalta. Ja ehkä myös potikoiden, likujen, painikkeiden yms. MIDI-kontrollereiden suhteen. Näiden kaikkien puolesta UF80 on kelpo peli. Hintaansa nähden käsittämättömän hyvä

Siis tarkoitin tuota UF80 + pianokortti-yhdistelmää. Yhteensä niille tulee hintaa vain 600e. Olen miettinyt kyllä softa ja moduuli vaihtoehtojakin, mutta ja tullut siihen tulokseen että ne soundit on tultava siitä yhdestä vehkeestä. Tai moduuli+midikiippari toimisi, mutta kun markkinoilla ei ole juurikaan moduuleita.
albert18
20.09.2009 16:52:00 (muokattu 20.09.2009 17:09:41)

tullut siihen tulokseen että ne soundit on tultava siitä yhdestä vehkeestä

Mä en ymmärrä tätä vaatimusta ollenkaan. En edes noiden kohdalla, jotka raahaa vehkeitään mukanaan lavalta lavalle.

UF-80:seen saa pianomodulinkin sisäisenä, mutta mä näin siitä jonkin vähemmän mairittelevan huomautuksen. Se korttihan on jo tehty vanhempaan malliin UF-8. Jos pianomodulin haluat, niin suosittelen tuota mun GEM rp-x:ää (se ei ole siis lisäkortti). Itse GEM meni konkurssiin, mutta noita saattaa saada vielä suht järkevään hintaan Euroopasta.

Taas tuo Use Audio:n Plugiator ASX ei ole pianomoduli, vaan syntetisaattori missä on muutamia hyviä soundeja (ja lisää tulossa). Mutta ei se pianoa osaa hyvin tehdä. Mun ajatus oli opetella sillä pianonsoittoa, mutta eihän se siihen käy.

Nyt jos pianomodulia haluaisin, niin saattaisin päätyä Pianoteq:n tuotteeseen. Joka on siis PC softamoduli. Sen hinta vaan yskityttää vielä. Ne myy sitä nyt hyvään hintaan malttamattomimmille. Tää tuote taitaa hakata vielä tulevaisuudessa kaikki pianomodulit ja mahdollisesti puupianotkin.

Joka tapauksessa mä lasken sen päälle, että MIDI:nä mä taltioin soittoni ja muunnan ne miksauksen yhteydessä ääneksi laadukkailla PC:ssä pyörivillä moduleilla. Ja vielä niin, ettei modulin tarvitse tehdä sitä reaaliajassa.

Albert
ipa
21.09.2009 00:11:51 (muokattu 21.09.2009 00:14:17)
Mikä Juno?

Minulla on tällä hetkellä tuollainen Rolandin taustakomppivehje EXR-5s, mutta nyt tekisi mieli soitinta, jossa pystyy muokkaamaan soundeja. Samassa merkissä aion pysyä, mutta en osaa valita otanko uuden Juno-Di:n, Juno-G:n vai Juno Stagen. Soittelen itsekseni, kavereiden kanssa ja teen soittimen kanssa itsekseni musiikkia tietokoneen ääressä.

Juno-Di vaikuttaa erittäin kiinnostavalta hintansa puolesta. Soundisetti on varmasti oikein mainio, tosin rumpuja on sanottu keskinkertaisiksi. Vocoder on varmasti hauska lisä. Yleisesti toiminnoiltaan tämä on kuitenkin kahteen kalliimpaan malliin verrattuna suppeampi, tosin en osaa sanoa onko noista lisäkilkkeistä minulle hyötyä. Liitännät ovat riittävät. Pieni näyttö rajoittaa selvästi toiminnallisuutta. 5kg painoa... ehkä jopa liian kepeä? Jaksan kyllä kantaa isompaakin soitinta.

Juno-G olisi hintaluokaltaan keskimmäisenä. Isompi näyttö mahdollistaa paljon enemmän säätöjä (patcheja voi toki muokata Di:ssäkin yhtä paljon tietokoneelle asennettavan ohjelman avulla). Juno-G on kahta muuta mallia huomattavasti vanhempi, sillä se on julkaistu 2006. Siitä puuttuu siis muista kahdesta löytyvä USB-muistitikkupaikka, vocoder jne. En välttämättä tarvitse mp3-toistoa, mutta osaako Juno-G toistaa äänitiedostoja edes jossain formaatissa? Ainakin se osaa äänittää. Äänisetiltään Juno-G vaikuttaa jopa suppeammalta kuin Juno-Di, vaikka onkin sitä huomattavasti kalliimpi. Toisaalta Juno-G sisältää samplerin (jonka toiminnallisuus on kehittynyt uuden 2.0 ohjelmistoversion myötä). Ainoana sarjassa Juno-G:ssä on sekvensseri ja muita työasemaominaisuuksia, tosin kuten ensimmäisessä kappaleessa sanoin, niin minulla on käytössäni tietokone äänityshommiin. Toisaalta joskus voisi olla mukavaa tallentaa ideoita suoraan soittimeen.

Juno Stage on kolmikon kallein laite, mikä vaikuttaakin sen ainoalta suurelta heikkoudelta. 76-kosketinta, laajin äänivalikoima jne. Juno-G:ssä oleva sampleri puuttuu, mikä ei tosin ole kriittinen puute. Onko Juno Stage hintansa veroinen kahteen aiempaan verrattuna?
Juntta
21.09.2009 19:19:08
Tsau.

Meikälle tuli yhtäkkiä tarve hankkia syna tai midi-keyboardi:
1) Musiikin itseoppiseen opiskeluun. ELI haluan oppia lukemaan ja kirjottamaan musiikkia, ja älyämään mikä saundi tulee kun painan mitäkin kosketinta (=sävelkorvan kehittäminen ja ylläpitäminen :)
2) Aikanaan kaikenlaisen electron väsäämistä - synapop/psybient/house/trance - jos yhtään jeesaa niin electrokama joka meikästä kuulostaa just nyt hyvältä on tyyliin Shpongle, Ratatat, Röyksopp, Syrian, Girl Talk, Aphex Twin ja iso

Muutaman tunnin perehtymisen jälkeen kelasin, että paras vaihtoehto meikälle vois kuitenkin olla ihan midi-keyboardi + joku softa, koska kaikki soittaminen ja musanteko tässä vaiheessa tulee tapahtumaan oman PCn edessä.

Keyboardi tästä, Edirol PCR-800 - http://www.musiikkiliike.fi/index.p … arget=products&product_id=30239
61 kosketinta on meikästä aika jeas
Joystikki ja tarpeeks ohjelmoitavia namiskoja
"Aftertouch" ym. ominaisuudet näytti ja kuulosti siistiltä josain Edirolin esittelyvideossa
Mukana tossa tulis joku softapaketti.

Sit tarviin apua :D
Onko tuo hyvä ja sopiva vehje meikän tarkotuksiin?
Jos ei, saisko linkin parempaan ja halvempaan vehkeeseen?
Onko tuo mukana tuleva softa mistään kotosin? Mikä olis parempi?

btw budjetiks ajattelin 150-250e, nippanappa pystyy kustantamaan ton 300e Edirolista.

Tattis.
thgz
21.09.2009 19:43:52
Juno-Di vaikuttaa erittäin kiinnostavalta hintansa puolesta. Soundisetti on varmasti oikein mainio, tosin rumpuja on sanottu keskinkertaisiksi. Vocoder on varmasti hauska lisä. Yleisesti toiminnoiltaan tämä on kuitenkin kahteen kalliimpaan malliin verrattuna suppeampi, tosin en osaa sanoa onko noista lisäkilkkeistä minulle hyötyä. Liitännät ovat riittävät. Pieni näyttö rajoittaa selvästi toiminnallisuutta. 5kg painoa... ehkä jopa liian kepeä? Jaksan kyllä kantaa isompaakin soitinta.

Jos hinnalla on väliä niin itse ottaisin di:n. Vaikka onkin edullisin niin siinä on mun käsittääkseni vähintäänkin samat soundit kuin g:ssä ellei jopa stagen soundit. Työasemaominaisuuksiahan tossa ei ole mutta äänenmuokkauksen perusjutut ilmeisesti onnistuvat tolta, joskin pieni näyttö toki rajoittaa hieman.

Juno-G olisi hintaluokaltaan keskimmäisenä. Isompi näyttö mahdollistaa paljon enemmän säätöjä (patcheja voi toki muokata Di:ssäkin yhtä paljon tietokoneelle asennettavan ohjelman avulla). Juno-G on kahta muuta mallia huomattavasti vanhempi, sillä se on julkaistu 2006. Siitä puuttuu siis muista kahdesta löytyvä USB-muistitikkupaikka, vocoder jne. En välttämättä tarvitse mp3-toistoa, mutta osaako Juno-G toistaa äänitiedostoja edes jossain formaatissa? Ainakin se osaa äänittää. Äänisetiltään Juno-G vaikuttaa jopa suppeammalta kuin Juno-Di, vaikka onkin sitä huomattavasti kalliimpi. Toisaalta Juno-G sisältää samplerin (jonka toiminnallisuus on kehittynyt uuden 2.0 ohjelmistoversion myötä). Ainoana sarjassa Juno-G:ssä on sekvensseri ja muita työasemaominaisuuksia, tosin kuten ensimmäisessä kappaleessa sanoin, niin minulla on käytössäni tietokone äänityshommiin. Toisaalta joskus voisi olla mukavaa tallentaa ideoita suoraan soittimeen.

Jos et tarvitse työasemajuttuja (sekvensseriä ja / tai sampleria) niin en ostaisi. Äänissä nimittäin g tosiaan jää jälkeen sekä di:lle että stagelle (joissa ilmeisesti samat äänet). Koskettimistokaan ei ole myöskään mitenkään ihmeellinen, veikkaisin että di:n kanssa samaa tasoa sen suhteen.

Juno Stage on kolmikon kallein laite, mikä vaikuttaakin sen ainoalta suurelta heikkoudelta. 76-kosketinta, laajin äänivalikoima jne. Juno-G:ssä oleva sampleri puuttuu, mikä ei tosin ole kriittinen puute. Onko Juno Stage hintansa veroinen kahteen aiempaan verrattuna?

Itse ottaisin tän. 76 kosketinta on yllättävänkin iso plussa 61:een verrattuna mm. splittejä tehdessä ja ihan jo pianohommissakin. Ääniltään toi on myös näistä varmuudella paras. Riffistä 04/2009 löytyy muuten arvio Juno Stagesta. Sen mukaan näyttäisi varsin lupaavalta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)