baron 13.01.2005 00:02:09 | |
---|
Mitä meinaa tuo Play 2 octaves of eighth notes, followed by 3 octaves of triplets, and 4 octaves of sixteenth notes without missing a beat. täältä: http://www.audiblefaith.com/artists/rharrell/music/pianoscales Eli enkö soitakkaan noita nuotteja neljäsosina ? En nyt vaivaitunut katsomaan sun linkkiä, mutta tekstihän tarkoittaa kiihdyttäen, ekaksi kahdeksasosina, sitten trioleina ja sitten 16-osina eli koko ajan selvästi nopeampi tempo kuin 4-osina. Tarkoittaa, että alat treenata niin hitaalla tempolla, että kaikki menee nappiin ja vasta sitten alat nopeuttaa. Vielä suomennettuna, ensin kaksi nuottia iskulle, sitten kolme ja sitten neljä. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
jäykkis 13.01.2005 07:43:27 | |
---|
Mitä meinaa tuo Eli enkö soitakkaan noita nuotteja neljäsosina ? Ainakaan minä en osaa sanoa tuohon juuri mitään. Kai tarkoitus on vain nopeuttaa sitä mukaa kun tekniikka kehittyy. Itse ainakin olen nyt soittanut ihan nuottien mukaan neljäsosina. Alkuun näyttää ainakin nopeus kehittyvän aika nopeesti, esim. hetken istumisella ollaan äkkiä jossain 170 iskun hujakoilla (neljäsosina soitettuna siis). Olen ajatellut että jos näin hyvin menee, niin käyn tällä tavalla nämä skaalat läpi ja sen jälkeen ehkä pudotan alkuun metronomian puoleen ja alan soittamaan kahdeksasosina. Mutta, kuten sanottu, olisin itsen ymmärtämässä enemmän niin, että nostetaan vain nopeutta sen mukaan kun tekniikka kehittyy. |
baron 13.01.2005 08:03:14 | |
---|
Mä soitan 16-osina, kun mun metronomin nopeus ei muuten riitä! Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
M.i.k.key 13.01.2005 10:31:18 (muokattu 13.01.2005 10:32:15) | |
---|
Mä soitan 16-osina, kun mun metronomin nopeus ei muuten riitä! Muistaakseni konservatorioiden kurssitutkintovaatimukset ovat 1/16-nuotteina 100-120 tempoon, kurssista riippuen. Tuo pyramidimenetelmä on hyvä tapa reenata asteikkoja Eli 2oktaavia ylös alas 1/8-nuotteja, sitten 3oktaavia ylös alas 1/8-trioleja, sitten 4oktaavia ylös alas 1/16-nuotteja. EDIT: Aamutokkurassa aloin epäilemään muistiani, olikohan tuon nimi pyramidimenetelmä vai keksinkö sen jostain ihan itse...? pöh Mä lopetan nää hommat! |
opal 18.01.2005 15:59:02 | |
---|
Olen soittanut neljäsosina ja nostanut tempoa sitä mukaa kun tekniikka kehittyy. Ovatko nämä asteikko harjoitukset hyviä sormiharjotuksia, olisko kannattanut aloittaa näistä ? Mitenkä noita heikkojen sormien voimaa saisi vahvemmaksi, oikean käden, peukalo, nimetön ja pikkurilli ovat melko heikkoja. Ja sitten vasen käsi, kommentteja, vastauksia näihin, kiitos. |
M.i.k.key 18.01.2005 16:01:59 (muokattu 18.01.2005 16:03:24) | |
---|
Mitenkä noita heikkojen sormien voimaa saisi vahvemmaksi, oikean käden, peukalo, nimetön ja pikkurilli ovat melko heikkoja. Ja sitten vasen käsi, kommentteja, vastauksia näihin, kiitos. Onhan noita voimaharjoituksia, vaikea selittää vaan näin kirjallisesti. Esim. trilli ja staccato-harjoitukset ovat hyviä. Kannattaa muistaa ettei nopeus ole tärkeintä. Kun teet treenit rennosti ja "hyvällä" tekniikalla niin nopeutta saa kuin itsestään... P.S. Mihin osoitteeseen voin lähettää laskun? :) Mä lopetan nää hommat! |
mr.muzak 18.01.2005 16:48:39 | |
---|
Onhan noita voimaharjoituksia, vaikea selittää vaan näin kirjallisesti. Esim. trilli ja staccato-harjoitukset ovat hyviä. Kannattaa muistaa ettei nopeus ole tärkeintä. Kun teet treenit rennosti ja "hyvällä" tekniikalla niin nopeutta saa kuin itsestään... P.S. Mihin osoitteeseen voin lähettää laskun? :) Ja se että teet niille sormille "vi***maisia" treenejä, eli esim. soitat asteikkoja "väärillä" sormituksilla.. hanonit on hyviä, tyyliin 1-2-3-4-5-4-3-2-1 (c-e-f-g-a-g-f-e..d-f-g-a-h-a-g-f-e..jne.) KAIKISTA sävellajeista. Ja tietty voi soittaa asteikot käsillä eri suuntiin samaan aikaan, tai sit vasuriin trioleja ja oikeeseen 8-osia...jne. Näitähän ny keksii itekin enemmän kuin jaksaa soittaa. Mutta toi Mikkeyn mainitsema rentous on NIIN tärkeää, nopeus tulee rentoudesta, mitään ei saa pakottomalla aikaan. Mä oon ainakin paljon tyytyväisempi kun huomaan soittavani rennommin paremmalla tekniikalla jonkun hitaan jutun kuin huomaan soittavani jonkun nopean vielä nopeammin. |
Pharod 25.01.2005 15:57:22 | |
---|
Ite soitan 120 tempoon 16-osina kaikki perusskaalat kun lämmittelen. Kids on the bacseat cause accidents, accidents on the backseat cause kids. |
mr.muzak 25.01.2005 18:38:09 (muokattu 25.01.2005 18:38:49) | |
---|
Ite soitan 120 tempoon 16-osina kaikki perusskaalat kun lämmittelen. Mä 140 tempoon. Kuka huutaa 160? |
Eddy 25.01.2005 18:50:57 (muokattu 25.01.2005 18:51:16) | |
---|
Mä 140 tempoon. Kuka huutaa 160? Esim. C-duuri menee noin kesyllä tempolla vaikka yhdellä sormella... Koskettelen soittimia... |
baron 25.01.2005 22:16:47 | |
---|
Mä 140 tempoon. Kuka huutaa 160? En mä skaaloja tolla, mutta Hanonit mä kyllä 160:llä. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
mr.muzak 25.01.2005 22:51:39 | |
---|
En mä skaaloja tolla, mutta Hanonit mä kyllä 160:llä. Mä näin just tänään fazerilla "Jazz Hanon" kirjan, se olis kuin tehty sulle! |
baron 25.01.2005 22:53:21 | |
---|
Mä näin just tänään fazerilla "Jazz Hanon" kirjan, se olis kuin tehty sulle! Ootko tosissasi? Sitä oon juuri kaivannut. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
mr.muzak 26.01.2005 00:49:01 | |
---|
Ootko tosissasi? Sitä oon juuri kaivannut. Käy tsekkaa, musta näytti ihan just oikeelta sulle. |