Aihe: Rhodes chorus/phaser -suosituksia ja vähän muutakin
1 2 3 4
matkalaukku
22.09.2014 15:03:16

BaariMikko: En toki jaksa vetää hernettä nenään, mut... vedin studiossa pari viikkoa sitten yhteen biisiin pari ottoa Rhodesia Pro Reverbin läpi. Mut koska Pro Reverbin tremoloa ei saanut tarpeeksi hitaalle, vedin vielä yhden NE kolmosella saman styrkkarin läpi. Meni aivan täydestä tarkkaamon puolella :)

Ei sillä etteikö aito asia olis aito asia, mutta suorastaan pelottavan lähelle päästään näin.

Tää mun juttu on ihan "päänsisäinen taistelu"itseni kanssa ja kun bändin materiaali on (tai ainakin yrittää olla) soulia, niin mikäs sen parempaa sielulle ja mielelle on kuin päästä vetelemään ihan oikealla Rhodesilla silloin.

Kun aikoinaan kevyttä stagepianoa valitsin päädyin Korgin SV1:een, kun siinä oli mun mielestäni mehukkaammat Rhodesit ja Wurlikat kuin sen hetkisissä punakoneissa. SV:n urkupuolesta en kehtaa sanoa mitään.

Minulla on myös -71 Pro Reverb jonka kautta ajelenSV1:stä ja täytyy todeta, että olen ollut kyllä tosi tyytyväinen.

Sinulla on varmasti ollut studiossa sitten käytössä stage Rhodes, sillä Suitcasessahan tremolo(se ihan oikea) löytyy omasta taka.
Mikael
22.09.2014 19:05:38 (muokattu 22.09.2014 19:17:05)

Tälleen äänittäjän näkökulmasta Suitcase-rhodesin paras puoli on se stereo-tremolo. Muuten Stage-malli on kyllä tietyssä mielessä roudattavuuden ohella monipuolisempi kun styrkkaria vaihtamalla siitä saa enempi kaikenlaista etenkin säröosastolla. Suitcasen vahvistinhan on trankku. Stereo-tremolokin tietty onnistuu_pedaalilla, jos löytyy vaan kaksi samanmoista tai keskenään riittävän sopivaa styrkkaria.

Mutta etenkin kun vahvistimen läpi soitetaan, niin kyllä noi nykymallintavat ovat kyllä soundiltaan melkoisen mainioita laitteita. Kamarunkkausaspekti on toki vanhassa vehkeessä ihan toista luokkaa, mitä ei pidä tietenkään yhtään väheksyä :D
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
matkalaukku
22.09.2014 19:54:24

Mikael: Tälleen äänittäjän näkökulmasta Suitcase-rhodesin paras puoli on se stereo-tremolo. Muuten Stage-malli on kyllä tietyssä mielessä roudattavuuden ohella monipuolisempi kun styrkkaria vaihtamalla siitä saa enempi kaikenlaista etenkin säröosastolla. Suitcasen vahvistinhan on trankku. Stereo-tremolokin tietty onnistuu_pedaalilla, jos löytyy vaan kaksi samanmoista tai keskenään riittävän sopivaa styrkkaria.

Mutta etenkin kun vahvistimen läpi soitetaan, niin kyllä noi nykymallintavat ovat kyllä soundiltaan melkoisen mainioita laitteita. Kamarunkkausaspekti on toki vanhassa vehkeessä ihan toista luokkaa, mitä ei pidä tietenkään yhtään väheksyä :D

Tämä on tietysti puhtaasti makuasia, millä ja miten vetelee. Kolme erinlaista Rhodesia omistaneena, on todettava, että Suitcase on kunkuin minulle. Ja ennen kuin nää "kaikenmaailman elottomat ovikellot" valtas alan, kukaan soittaja ei kitissyt Rhodesia roudatessa. Toisaalta voidaan todeta, että nää nykyiset soittimet, joissa ei oo tatsin tuntuakaan (jos on Wurlikalla tai Rhodesilla päässyt soittamaan) on menneet huimasti eteenpäin kehityksen myötätuulessa.

Sitten vielä sellainen huomio on piirtynyt verkkokalvoille, että lähes poikkeuksetta näillä maailman mestareilla on aina stagella edessään Suitcase jos Rhodesia tarvitaan. Jostain kait tääkin kertoo....näin tällä kertaa vanhanliiton käteenvetäjä.
Bronks
22.09.2014 23:56:24

Stevie Wonder muuten helisteli rhodesit menemään motifilla heinäkuussa Kaisaniemessä. Olisi se varmaan aidonkin jostain saanut. Eipä kuitenkaan show kovasti kärsinyt. Mielenkiintoista oli musta se, että flyygeli oli kuitenkin maestroa varten roudattu, samoin siellä kiikkui Hohnerin D6, jos oikein näin.
Don't take me serious, I'm just playing.
matkalaukku
23.09.2014 08:46:11

Bronks: Stevie Wonder muuten helisteli rhodesit menemään motifilla heinäkuussa Kaisaniemessä. Olisi se varmaan aidonkin jostain saanut. Eipä kuitenkaan show kovasti kärsinyt. Mielenkiintoista oli musta se, että flyygeli oli kuitenkin maestroa varten roudattu, samoin siellä kiikkui Hohnerin D6, jos oikein näin.

Ja Herbie Hancock (jonka kasivarret olivat aikoinaan kasvaneet kiinni Rhodesiin), veteli taannoin Musiikkitalon keikallaan ihan joillain muilla soittimilla kuin Rhodesilla.

Olihan Dukekin viimeiseen asti V-pianon mannekiini.

Eihän Rhodes elämää suurempi voi olla, ei saisikaan, mutta pointtini on vain siinä, että kun ajattelen itseäni, ihan 70-luvun alusta lähtien, jolloin äänitteiltä alkoi kuulua ihan uudenlainen pianosoundi.
Ja sitten kun löysin ihan sattumalta ekan oman Mark I:seni eräästä Pikku Roban antiikkiliikkeestä, tuntui kuin koko maailma ois ollut mun....

Kun mietitään, millaisiin klassikkolevytyksiinä Rhodespianoa on käytetty, ja kuinka se on tavallaan muovannut joitakin musiikkityylejä, niin mulla alkaa aina "tykyttämään" kun näenkin jossain kyseisen soittimen tai kuulen jonkun sellaista soittavan.
Siksi tykkäänkin soittaa edelleen Rhodesilla, sillä siinä soittimessa on mukana niiiiiiin paljon muutakin (sielukkuutta) kuin näissä nykypäivän superhärpäkkeissä, jotka eivät ainakaan vielä ole muodostuneet klassikkosoittimiksi (ainakaan minulle).
musamies
23.09.2014 09:33:00
Aitojen soitinten ehkä paras puoli on jos niillä on ollut mahdollista opetella. Toisaalta nykyvekottimissa on kanssa opettelemista.
samulijp
23.09.2014 14:59:35
Vintage Vibella on ihan lupaavan kuuloinen ja näköinen stereo tremolo -kitti stage malliin, mutta vaatii tosiaan jonkun asiallisen stereo vahvistimen parikseen, eikä hintakaan ole mikään halpa, kun laskee vielä postit ja alvit.

http://www.vintagevibe.com/shop/fen … tereo-vibe-pre-amp-by-vintage-vibe/
"Funkin up tonight!"
matkalaukku
23.09.2014 15:57:16

samulijp: Vintage Vibella on ihan lupaavan kuuloinen ja näköinen stereo tremolo -kitti stage malliin, mutta vaatii tosiaan jonkun asiallisen stereo vahvistimen parikseen, eikä hintakaan ole mikään halpa, kun laskee vielä postit ja alvit.

Aivan, ja heidän oma Wurlitzer-klooninsa on myös aika mehukkaan oloin soitin.

http://www.thomann.de/fi/vintage_vibe_73_deluxe_aktiv_red.htm
Mikael
23.09.2014 17:02:00

samulijp: Vintage Vibella on ihan lupaavan kuuloinen ja näköinen stereo tremolo -kitti stage malliin, mutta vaatii tosiaan jonkun asiallisen stereo vahvistimen parikseen, eikä hintakaan ole mikään halpa, kun laskee vielä postit ja alvit.

Mä oon käyttänyt Dunlopin TS-1:stä ihan hyvällä menestyksellä.
http://c1.zzounds.com/media/fit,201 … cdb60f0a72e4f797b9dda2cbc23ea8d.jpg
samulijp
23.09.2014 17:14:46
Aika mehukkaan hintanenkin on Wurly!!

Hei hienoa, Dunlop testiin, kiitti vinkistä. Mun Twinin tremolo on vähän liian nopea moneen juttuun hitaimmillaankin ja tietenkin vielä mono. Pitääkuitenkin laittaa TODO-listalle sen modaaminen hitaammaksi.
"Funkin up tonight!"
matkalaukku
23.09.2014 17:32:08

samulijp: Aika mehukkaan hintanenkin on Wurly!!

Hei hienoa, Dunlop testiin, kiitti vinkistä. Mun Twinin tremolo on vähän liian nopea moneen juttuun hitaimmillaankin ja tietenkin vielä mono. Pitääkuitenkin laittaa TODO-listalle sen modaaminen hitaammaksi.

Kyllä vain. Tuo hinta ylittänee jo kipurajan.
Mikael
23.09.2014 19:59:58

samulijp: Hei hienoa, Dunlop testiin, kiitti vinkistä.

Multa saat testiin jos ei muualta löydy.
matkalaukku
24.09.2014 19:20:22

En tiedä minne tää pitäis nyt tunkea, mutta kun Rhodesista on kirjoiteltu ja Joe Sample, yksi suurimmista Rhodes-sankareista siirtyi ajasta ikuisuuteen, niin tässä tykitystä kerrakseen vanhan "ristiretkeläisen" kunniaksi.

Kyllä Rhodes saa kyytiä!

https://www.youtube.com/watch?v=zQYYGGML49c
tuquoque
24.10.2014 12:08:22
matkalaukku: Rhodesin hankintaa voisi kuvata lähes yhtä hienona juttuna, kuin lapsen syntymää!

Just sovin kaupat vuoden 75 stage I:stä. En ole kosketinsoittaja, mutta into oppia on kova ja Rhodesin soundi on jotain, josta olen digannut aina. Yamahan Motif-sarjasta ja kaikenlaisista samplepankeista olen etsinyt Rhodes-soundia jo muutaman vuoden. Nyt otin vihdoinkin itseäni niskasta kiinni ja hankin aidon asian. Ja todellakin, harvoin on jännittänyt näin paljon. Happy!
m.
matkalaukku
24.10.2014 16:11:23

tuquoque: Just sovin kaupat vuoden 75 stage I:stä. En ole kosketinsoittaja, mutta into oppia on kova ja Rhodesin soundi on jotain, josta olen digannut aina. Yamahan Motif-sarjasta ja kaikenlaisista samplepankeista olen etsinyt Rhodes-soundia jo muutaman vuoden. Nyt otin vihdoinkin itseäni niskasta kiinni ja hankin aidon asian. Ja todellakin, harvoin on jännittänyt näin paljon. Happy!

Jepp,

Nyt kunnon vahvistin kyytpojaksii, niin Rhodes näyttää parhaat puolensa!
Bronks
01.11.2014 22:55:06

tuquoque: Just sovin kaupat vuoden 75 stage I:stä. En ole kosketinsoittaja, mutta into oppia on kova ja Rhodesin soundi on jotain, josta olen digannut aina. Yamahan Motif-sarjasta ja kaikenlaisista samplepankeista olen etsinyt Rhodes-soundia jo muutaman vuoden. Nyt otin vihdoinkin itseäni niskasta kiinni ja hankin aidon asian. Ja todellakin, harvoin on jännittänyt näin paljon. Happy!

Sanoisin, että harvoin menee enemmän soitin edellä kuin minulla. Nyt ehkä. Erittäin hienot lähtökohdat uuden instrumentin opiskeluun. Onnea ihan tuelta!
Don't take me serious, I'm just playing.
Eki70
28.11.2014 08:47:53
Stevie Wonder muuten helisteli rhodesit menemään motifilla heinäkuussa Kaisaniemessä.

Nyt on Steviekin siirtynyt Vintage Viben pianon käyttäjäksi. Ainakin kaksi pianoa ovat hänelle jo toimittaneet, ja jenkkikiertueella kokoonpanona on tosiaan ollut Vintage Vibe + Clavinet.

Laitoin myös itse tuollaisen Vintage Vibe -pianon tilaukseen, uskoisin saavani sen vuodenvaihteen kieppeillä (73 aktiiviversio, sparkletop). Jos alan harrastajia kiinnostaa, pianoa pääsee kyllä ihmettelemään täällä pääkaupunkiseudulla ensi vuoden alkupuolella.
matkalaukku
28.11.2014 08:57:43

Eki70: Nyt on Steviekin siirtynyt Vintage Viben pianon käyttäjäksi. Ainakin kaksi pianoa ovat hänelle jo toimittaneet, ja jenkkikiertueella kokoonpanona on tosiaan ollut Vintage Vibe + Clavinet.

Laitoin myös itse tuollaisen Vintage Vibe -pianon tilaukseen, uskoisin saavani sen vuodenvaihteen kieppeillä (73 aktiiviversio, sparkletop). Jos alan harrastajia kiinnostaa, pianoa pääsee kyllä ihmettelemään täällä pääkaupunkiseudulla ensi vuoden alkupuolella.

Onkohan lajissaan ensimmäinen Suomessa?

Hieno valinta.
Ulkonäkö kuin WurliTzerin ja kovasti Rhodesilta kuulostava.
tuquoque
23.12.2014 21:34:11
Lisätäänpä tähän vanhaan ketjuun omat aloittelijan Rhodes-kokeiluni. Mark I Stage vuodelta 1975 ollut kuukauden verran soitossa ja kyllä on mahtava peli.

Ensimmäiset kaksi viikkoa meni säätäessä ja aina ennen soittamista piti jotain ruuvata. Nyt alkaa olla omalle tatsille kohdallaan.

Efektilaitteeksi hankin Voxin Tonelabin pöytämallin jalkapedaalilla. Vahvistimena Bugeran V22 putkari ja/tai Fender Rumble bassonuppi ja 12" kaappi tweetterillä. Noista mä olen saanut irti ihan kaiken, mitä Rhodes-soundilta toivon. Sellaista vielä aion kokeilla, että hankin noita Fenderin Rumbleja vähän pienempänä (40W, 10") kaksi kappaletta. Mahtuu mukavasti Rhodesin alle ja sitten saa kaiken stereona.
m.
matkalaukku
24.12.2014 22:25:49

tuquoque: Lisätäänpä tähän vanhaan ketjuun omat aloittelijan Rhodes-kokeiluni. Mark I Stage vuodelta 1975 ollut kuukauden verran soitossa ja kyllä on mahtava peli.

Ensimmäiset kaksi viikkoa meni säätäessä ja aina ennen soittamista piti jotain ruuvata. Nyt alkaa olla omalle tatsille kohdallaan.

Efektilaitteeksi hankin Voxin Tonelabin pöytämallin jalkapedaalilla. Vahvistimena Bugeran V22 putkari ja/tai Fender Rumble bassonuppi ja 12" kaappi tweetterillä. Noista mä olen saanut irti ihan kaiken, mitä Rhodes-soundilta toivon. Sellaista vielä aion kokeilla, että hankin noita Fenderin Rumbleja vähän pienempänä (40W, 10") kaksi kappaletta. Mahtuu mukavasti Rhodesin alle ja sitten saa kaiken stereona.

Oletko tarkistanut vielä näiden kumien kunnon?

http://vintagegear.eu/standard/shop … er-Rhodes-Tone-Bar-Grommet-Kit.html

Jos ne ovat kivikovat, vaihtaminen saattaa saada soittimesi soimaan vielä kauniimmin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)