Aihe: Ultimate Stage Keyboard - joko nyt?
1 2 3
Nakkiso
14.10.2011 13:14:37
jt_voittaja: Selittäisikö joku, miksi Nord Stagessa annettu miinus on niin huono asia, ettei sen kanssa voi elää? En siis ole keikkaillut juuri ollenkaan, joten kaikki systeemit eivät ole tuttuja. Minusta Nord Stagen valikionti vaikuttaa juurikin näppärältä ja nopealta.

Kyllä se Stage on keikalla ihan näppärä. Tietysti jos on tottunut siihen, että on esim. 16 pikavalintanappia ja käyttää aina niitä 16:ta saundia keikalla, niin voi olla vaikea tottua uuteen systeemiin. Itse käytän paljon enemmän eri saundeja keikalla, jolloin pikavalintanappejen määrällä ei ole kauheasti merkitystä, kun ei ne kuitenkaan riitä.
http://www.myspace.com/ondskapernasomolmengora
Exhausted
14.10.2011 13:16:54 (muokattu 14.10.2011 13:29:30)

http://www.nordkeyboards.com/produc … stage%202/images/programsect_lg.jpg

Tässä on Stage 2:n saundipankit. on siis neljä pankkia ja joka pankissa viisi saundia. Kyllä itse ainakin pärjäisin viidellä saundilla, ainakin per biisi :-)

E: 400 Programs - 4 Banks with 20 Pages each. Each Page has 5 Program locations
Janus
14.10.2011 13:21:30
Nakkiso: Kyllä se Stage on keikalla ihan näppärä. Tietysti jos on tottunut siihen, että on esim. 16 pikavalintanappia ja käyttää aina niitä 16:ta saundia keikalla, niin voi olla vaikea tottua uuteen systeemiin. Itse käytän paljon enemmän eri saundeja keikalla, jolloin pikavalintanappejen määrällä ei ole kauheasti merkitystä, kun ei ne kuitenkaan riitä.

DX7 kontrolleriksi à la Jens, 32 soundinvaihtonappulaa (16+16 kahdessa rivissä) heti etupaneelissa. ;)
Casse
14.10.2011 23:19:52

Janus: DX7 kontrolleriksi à la Jens, 32 soundinvaihtonappulaa (16+16 kahdessa rivissä) heti etupaneelissa. ;)

Jenssiki tarttee vaan 4. Harpsichord, choir aah, strings ja lead ;D
Mr. Crowley
15.10.2011 09:29:04
Janus: DX7 kontrolleriksi à la Jens, 32 soundinvaihtonappulaa (16+16 kahdessa rivissä) heti etupaneelissa. ;)

Määrän saa itseasiassa vielä tuplattua aika helposti: Jos laittaa ulkoisen rom-palikan kiinni, ja painaa external-nappia (mikähän se tarkalleen sitten olikaan), soitin lähettää eri program change -numerot.

Puolessa välissä settiä voi siis, yhden napin painalluksella, vaihtaa uudet 32 pikavalintaa käyttöön. Riittänee. Mulle riitti cover-touhuissa 32 pikavalintaa aina. Sittemmin möin dx-sepin pois.
se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys
JPQ
15.10.2011 18:07:19

Mr. Crowley: Määrän saa itseasiassa vielä tuplattua aika helposti: Jos laittaa ulkoisen rom-palikan kiinni, ja painaa external-nappia (mikähän se tarkalleen sitten olikaan), soitin lähettää eri program change -numerot.

Puolessa välissä settiä voi siis, yhden napin painalluksella, vaihtaa uudet 32 pikavalintaa käyttöön. Riittänee. Mulle riitti cover-touhuissa 32 pikavalintaa aina. Sittemmin möin dx-sepin pois.

riittääis aika hyvin jo bänditouhussakin ja säveltässäkin itselle. jos oikeasti olisi 32 priimaa soundia.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
andrei
15.10.2011 21:04:40 (muokattu 15.10.2011 21:05:45)
Janus: Tolla tavallahan se toimi tosi monissa synissa, myös mm. Kurzweileissa. Jos vaihtoi esim. synapadista särökitarasoundiin, kitarasoundin efektiblokin särö "otti kiinni" myös pohjassa olevaan pädisoundiin. Jos molemmilla soundeilla taas oli esim. joku hyvinkin geneerinen reverb-efekti samassa efektiblokissa (tai ei efektiä ollenkaan), vaihto oli paljon smoothimpi.

Puhunkohan nyt samasta asiasta, mutta Kurzissa kyllä saa Quick Access-tilassa soundin vaihtumaan äänettömästi siten, että edellinen ääni jää soimaan pedaalin avulla vaikka toinen soundi on jo valittu. Kun tarttuu koskettimiin uudestaan alkaa uusi soundi soida. Juttu onnistuu SWPRG-välilehdiltä niinkuin Sonikmatterin sivuilla kohdassa Useful Threads on neuvottu.
Käytin aiemmin QA-modea johon saa mahtumaan 10 soundia nimineen yhdelle näyttöruudulle.QA-näyttöjä saa kyllä tehtyä vaikka kuinka monta. Nyt voi yhden soundin kohdalle tehdä em. systeemillä useampia soundeja rajoitetun määrän (32 layeriä?)ja soundin vaihto on äänetön. Tuo efektijuttu on allekirjoittaneelle vieläkin vähän opiskelematon juttu, mutta itse enempi tai vähempi muokkaamani pianot, viulut, e-pianot ja synasoundit käyttämilläni efekteillä eivät tuota melua soundin vaihdossa.
Piano on viitseliään ihmisen soitin!
spoimala
20.10.2011 19:29:33
tipi2112: Menikös tuossa nyt vempaimet sekaisin, eikös tuo Spoimala käynyt tsekkaamassa Jupiter-80:tä eikä Kurtzeja tai Fantomeja?
Fantomin uruista ei yleensäkään voi puhua muiden kanssa samassa lauseessa - muovia ovat. Mutta ei mua livenä kuultuna nuo Kurzinkaan urut ole vakuuttaneet. Olisi kiva itse päästä joskus koittelemaan .. Mun mielestä hyvän urun puuttuminen on suurin ongelma tässä Ultimate Stage Keyboard -jutussa. Hyviä pianoja ja käyttökelpoisia syntikoita löytyy kyllä.

Jupiterista joo oli nuo viimeiset kommentit. Et vaan oo kuullu Kurzeja oikeissa käsissä :)
http://samipoimala.com
tipi2112
21.10.2011 09:58:44 (muokattu 21.10.2011 09:59:38)
spoimala: Jupiterista joo oli nuo viimeiset kommentit. Et vaan oo kuullu Kurzeja oikeissa käsissä :)

Hehe, kyllä ne kädet on ihan oikeita ollut ;-)
Eli proge soittajia, taitavia .. se mikä mua siinä tökkii on se Lebatin-efekti. Ei jotenkin soundaa mun korvaan hyvältä. Perus soundi toki on ihan ok.

Jos puhutaan Ultimate Stage Keyboardista, niin mun mielestä sen pitäisi olla sellainen että ulkoisia efektejä ei tarvita - yksi lankku keikalle ja silleen. Tuossa mun mielestä tarvittaisiin Lebatin efektiä .. mutta kuten sanoin, olisi kiva itse päästä kokeilemaan.
A100
21.10.2011 14:48:48
tipi2112: .. se mikä mua siinä tökkii on se Lebatin-efekti. Ei jotenkin soundaa mun korvaan hyvältä. Perus soundi toki on ihan ok.

Kurzin leslie-efekti parani ihan helevesti uuden OS-päivityksen (2.03) myötä, Ventilatoria ei oo tarttenu harkita Kurzin perään enää, sen verran parani.
jyrkkä ehkä.
spoimala
15.11.2020 21:24:19 (muokattu 15.11.2020 21:25:15)
Heh, jotkut asiat ei näköjään vanhene koskaan :D Joskus viime vuosikymmenellä päädyin sitten Kurzweil PC361:een, mutta koko tänä aikana en vaan ole oppinut tulemaan sen kanssa toimeen. Plus se on liian painava roudattavaksi treenikseltä toiselle. Ollut hyvin vähäisellä käytöllä - varsinkin kun tässä 6 vuotta sitten soittohommat jäi tauolle. (Tarviisko joku hyvää soitinta, tuon voisin tuosta vaikka myydä pois? )

Mutta nyt ollaan taas back, ja saman kysymyksen äärellä. Ja etsitään sitä yhtä lankkua, millä hoituu ns. kaikki ja joka kulkee vaikka olalla mukana. Eli vaatimuslistaa:

- pitää löytyä ns. kaikki soundit, eli pianosta hammondiin ja jousista synaliideihin
- mitään sekvenssereitä tai arpeggiaattoreita sun muita en tarvii
- oltava täysikokoiset koskettimet ja niitä vähintään 6-oktaavia eikä ihan rimpulatatsi
- roudauksen kestävyydestä plussaa
- joku järkevä setlist-toiminto, että voi helposti tehä biisikohtaset soundivaihdot nopeasti ja mieluusti myös säätäen volumet
- plussaa jos soitin on hyvin kevyt
- plussaa jos soittimeen voi ladata omia sampleja, tai ainakin toistaa audiopätkiä

Muutamaa tämän vuosituhannen vehjettä kävin kokeilemassa, ja fiilikset tässä:

- Roland FA-06 tuntui ihan hillittömältä rimpulalta kaikin puolin. Ja tuossa "Studio Set" -näkymässä saa vissiin näkymään vain 4 soundia kerrallaan? Nimim. ei vanha enää muista missä oli mitäkin. Sounditkaan ei oikein tuntunu miltään.
- Yamaha MODX6:n Live Set -toiminto on ihan omaa luokkaansa! Muutenkin fiilis tämän vehkeen äärellä oli kaikista paras
- Kokeiiln myös Nord Stage 3:a. Soundit - ainakin ns. klassiset soundit - ihan omaa luokkaansa, mutta se käyttöliittymä... vaatii omanlaistaan luonteenlaatua. Hinta on kyllä sitten se toinen huono puoli.
- Korgin Kross ja Krome... meh.

Ja Korg meni just julkasemaan Nautiluksen, joka näyttäs ja kuulostas ihan soivalta peliltä Youtuben perusteella. Tosin turhan painava sekin on.

Vaan ei sitä täydellistä näköjään löydy. Antakaa mulle soitin, jossa on:
- Nordin pianot ja urut
- MODX:n user interface
- Rolandin sample pädit ja sampleplayback-toiminnot
- Nautiluksen syna enginet
+ Parempi koskettimisto kuin yhdessäkään näistä, after touchilla kiitos

Löytyykö tällanen jostain?
http://samipoimala.com
Vessajono
15.11.2020 22:13:18
spoimala: Vaan ei sitä täydellistä näköjään löydy. Antakaa mulle soitin, jossa on:
- Nordin pianot ja urut
- MODX:n user interface
- Rolandin sample pädit ja sampleplayback-toiminnot
- Nautiluksen syna enginet
+ Parempi koskettimisto kuin yhdessäkään näistä, after touchilla kiitos

Löytyykö tällanen jostain?

Tuskin. Helpoimmalla pääsee kun hankkii mieleisensä masterkiipparin ja lyö sen perään läppärin, johon hommaa mieleisensä soundit.

Olkoonkin, että ite oon kyllä pitkästä aikaa ruvennut himoitsemaan taas hardistakin, mut enemmältikin analogipuolelta kun on päässyt pitkästä aika bändissä tekmään omat soundinsa ihan alusta asti. Mut jos jotain huttukeikkaa tekisin ja olis ns. bread & butter -soundeille tarvetta niin ei ois kyllä mitään mielenkiintoa enää roudailla jotain +20-kiloista rompleria mihinkään.
"Kumpi saa sut laukeamaan nopeammin, verovähennykset vai poskihoito?"
spoimala
15.11.2020 22:41:55
Vessajono: Tuskin. Helpoimmalla pääsee kun hankkii mieleisensä masterkiipparin ja lyö sen perään läppärin, johon hommaa mieleisensä soundit.

Olkoonkin, että ite oon kyllä pitkästä aikaa ruvennut himoitsemaan taas hardistakin, mut enemmältikin analogipuolelta kun on päässyt pitkästä aika bändissä tekmään omat soundinsa ihan alusta asti. Mut jos jotain huttukeikkaa tekisin ja olis ns. bread & butter -soundeille tarvetta niin ei ois kyllä mitään mielenkiintoa enää roudailla jotain +20-kiloista rompleria mihinkään.

Juu ei mullakaan. Siksi tyyppailinkin FA:ta ja MODX:ää, jotka painaa jotain 6 kiloa.

Nuo läppäri/iPad -hommat onkin mulle ihan vieraita. Miten niitä pitäis lähteä rakentamaan, löytyykö jotain "Kronos as an app" -tyyppisiä settejä? Ja onko niiden käyttökokemus edes etäisesti lähellä "oikeeta kiipparia"? Esim. tollanen setlist-toiminto, onko mitenkään tehtävissä järkevästi?
musamies
15.11.2020 23:58:41
Vessajono: Tuskin. Helpoimmalla pääsee kun hankkii mieleisensä masterkiipparin ja lyö sen perään läppärin, johon hommaa mieleisensä soundit.

Kyllä 88 koskettimistoa mielellään käyttää jos kerkiää etukäteen suunnitella mitä sillä tekee. Aina ei kerkiä ja silloin pientä ja yksinkertaista.

Olettekos perehtyneet Fantomiin:
https://youtu.be/8XYTlfo5V6U

Korg Nautilusta ihmettelin onko se vähän kuin pula-ajan Kronos.
Vessajono
16.11.2020 00:39:43
spoimala: Nuo läppäri/iPad -hommat onkin mulle ihan vieraita. Miten niitä pitäis lähteä rakentamaan, löytyykö jotain "Kronos as an app" -tyyppisiä settejä? Ja onko niiden käyttökokemus edes etäisesti lähellä "oikeeta kiipparia"? Esim. tollanen setlist-toiminto, onko mitenkään tehtävissä järkevästi?

Onhan se erilainen ympäristö ja vaatii tietysti pikkusen perehtymistä. En tiedä miten asiat hoituu PC-leirissä, mut Macille saa MainStagen, joka on suunniteltu nimenomaan livehommia varten. iPadilla Sampletank on kaiketi suhteellisen lähellä perinteistä työasemasynaa.

En tiedä miten toi MODX:n Live Set -homma toimii, mut mä oon MainStagella tehnyt oman setupini niin, että kaikki biisit on kulloisenkin biisilistan mukaisessa järjestyksessä ja jos biiseissä on jotain soundinvaihtoja niin patchit sit niiden mukaisessa järjestyksessä. Itse vaihdot teen midi-spedulla ja kun koko ajan menee vaan listaa eteenpäin niin ei voi edes mokata mitään, kunhan muistaa painaa oikeeta nappia.

Toki vastaavanlainen viritys ois ihan täysin tehtävissä millä tahansa hardissynallakin mutta en jotenkin jaksa uskoa, että ihan yhtä vähällä vaivalla ja ohjekirjojen pläräämisellä.

musamies: Kyllä 88 koskettimistoa mielellään käyttää jos kerkiää etukäteen suunnitella mitä sillä tekee. Aina ei kerkiä ja silloin pientä ja yksinkertaista.

Käyttää toki, ainakin jos joku muu roudaa sen tai se on valmiiksi paikalla. Aina se 61 nappulaa ei tietysti vaan riitä, mutta saapahan niitä soundeja vaihdettuakin.

Tälleen anekdoottina kerrottakoon, että oon kerran nähnyt sellasenkin tapauksen että oli kaks 88-pituista Nordia lavalla sen takia, kun jossain biisissä tarvittiin kahta eri soundia. Jotenkin sitä luulis, että jos ihminen ostaa yli kolmen tonnin soittimen niin se yrittäis saada siitä mahdollisimman paljon irti ja ns. opettelis läpeensä koko vehkeen, mutta ilmeisesti sit ei.

Olettekos perehtyneet Fantomiin:

Oon. Jos tosta otettais kaikki soundit pois, jätettäisiin pelkät kontrolleriominaisuudet ja myytäisiin vaikka tonnilla niin ostaisin samantien.
"Kumpi saa sut laukeamaan nopeammin, verovähennykset vai poskihoito?"
musamies
16.11.2020 10:13:45
Vessajono:

Käyttää toki, ainakin jos joku muu roudaa sen tai se on valmiiksi paikalla. Aina se 61 nappulaa ei tietysti vaan riitä, mutta saapahan niitä soundeja vaihdettuakin.

Tälleen anekdoottina kerrottakoon, että oon kerran nähnyt sellasenkin tapauksen että oli kaks 88-pituista Nordia lavalla sen takia, kun jossain biisissä tarvittiin kahta eri soundia. Jotenkin sitä luulis, että jos ihminen ostaa yli kolmen tonnin soittimen niin se yrittäis saada siitä mahdollisimman paljon irti ja ns. opettelis läpeensä koko vehkeen, mutta ilmeisesti sit ei.

Oon. Jos tosta otettais kaikki soundit pois, jätettäisiin pelkät kontrolleriominaisuudet ja myytäisiin vaikka tonnilla niin ostaisin samantien.

Keikalla saisi helposti erilaisia saundeja jos vehje olisi sellainen, jossa niitä voi laittaa tarpeeksi monta yhtä aikaa ja voisi sitten liukukytkimillä annostella niitä ja myös pedaalilla.

Tuosta ideasta, että jätetään pois, olen monta kertaa soittanut keikalla Roland RD 64:sella, johon on laitettu joitain ok saundeja, mutta se on tarkoitettu paljon myös midikoskettimistoksi. Hyvä puoli on kun siinä ei paljoa säädeltävää ole, on pitänyt keskittyä soittamiseen... ;-)

Mieluummin ehkä yksi monipuolinen soitin, vaan ei ole vielä löytynyt sellaista, jossa olisi lähes pelkästään ominaisuuksia, joista tykkää.
spoimala
16.11.2020 11:29:34
musamies:Olettekos perehtyneet Fantomiin:

Tähän mun tarpeeseen ihan turhan hevi. Ei tota viitti ihan olalla kantaa.

musamies: Mieluummin ehkä yksi monipuolinen soitin, vaan ei ole vielä löytynyt sellaista, jossa olisi lähes pelkästään ominaisuuksia, joista tykkää.

Kun olis edes sellainen, missä on ne mitä tarvii. Ei sen väliä jos on jotain ylimäärästä :D

iPad/läppäri -selityksestä innostuneena oon valmis harkitsemaan jopa Numacompact 2x:n kaltaisia vehkeitä. Mutta tuo soundien vaihto ("live set") taitaa olla ratkasematon ongelma näillä kontrolleri-läppäri -virityksillä. Mulle ei henk koht. toimi malli "laita soundit peräkkäin pötköön ja sit vaan pedaalilla vaihetaan seuraavaan". Ihan liian iso homma. Ja mitäs sit jos biisijärjestys elääkin vähän lennossa :)
musamies
16.11.2020 12:27:40
spoimala: Tähän mun tarpeeseen ihan turhan hevi. Ei tota viitti ihan olalla kantaa.

Kun olis edes sellainen, missä on ne mitä tarvii. Ei sen väliä jos on jotain ylimäärästä :D

iPad/läppäri -selityksestä innostuneena oon valmis harkitsemaan jopa Numacompact 2x:n kaltaisia vehkeitä. Mutta tuo soundien vaihto ("live set") taitaa olla ratkasematon ongelma näillä kontrolleri-läppäri -virityksillä. Mulle ei henk koht. toimi malli "laita soundit peräkkäin pötköön ja sit vaan pedaalilla vaihetaan seuraavaan". Ihan liian iso homma. Ja mitäs sit jos biisijärjestys elääkin vähän lennossa :)

Lähinnä näkisin, että iPad:ssä vois olla joku sellainen soitin, joka koskettimistosta puuttuu tai puhelimessa. Itselle ei ainakaan toimi saundien laittaminen pötköön.

Keikoil mennessä en edes tiedä mitä biisejä on tulos.

Kotona harjoitellessa pitää säädellä yhtä ja toista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)