Aihe: Katu-uskottava urkusoundi? (Hammond b3-ish)
1 2 3 4
arauramo
19.01.2011 19:43:03
musamies: Ainakin täs biisis saundit toimi hyvin ja oli myös tyylitajuista eikä järettömästi drawbarsseja auki tai törkeää vibraattoa.

Aika pitkälle tuon oloista saundia tyrkkää myös mun WLM Trip:istä ja sillä onnistuu myös aikamoinen jyräys ja kirskunta kun laittaa säröä.

Yhä maltillisimpien rekisteröintejen suuntaan olen menny ja järeä jyräys sit tehokeinona.

Ton tyyppisessä vähä ku kevyt progemainen soittotapa toimii hyvin myös Hammond L-100 ym. muut vastaavat mallit. 5 oktaavinen Trippi voittaa sen taas rajus jyräyssoittotavasta, tyrkkää aikamoisel auktoriteetil alapäätä jne.

Äsh, jäi häiritsemään joten piti etsiä ehjä versio:
http://www.rauramo.com/alakerta.net … /Alakerta-Kaikki_ehja_harmittaa.mp3

Kyllä tuossa sitten loppua kohti tulee sitä järettömästi drawbarsseja auki -mättöä. Ah, nuoruus (taisin olla alle 30 tuolloin). :)
Syanoosi
19.01.2011 19:47:56
Mulla oli varmaan seitsemän vuotta käytössä tuollanen XM-1. On se mulla kaapissa vieläkin... Ei siitä oikein mitään räkäistä soundia saa ilman ulkoista säröpurkkia. Purple-sirkkelit joten kuten saattavat onnistua, mutta ei oikein muu puhtaan soundin ja sen väliltä. Kerran pääsin soittamaan tuota modulia kunnon putkinupin ja lepan läpi. Silloin kuulosti hyvältä; mikäpä ei.

Myöhemmin ostin XK-1:n ja ero XM-1:een on kyllä perin selkeä.
Ei hyvä, ei huono....inhimillinen
A100
19.01.2011 21:36:33
Kuinka tärkeät ne drawbarsit sinulle on? Tai, mitä meinaat drawbareilla "tehdä"?
Tämä voi toki kuulostaa typerältä kysymykseltä, mutta kysynpä nyt kuitenkin.

Jos tarkoitus on esim. komppailla perusmattoa (mättöä), niin eiköhän 888000000 (tai 888800000 tai 008600000 tai vaikka 838000008) -tyylinen perussetti löydy monesta laitteesta ilman drawbarejakin. Satsaa hyvään laajaliikkeiseen volumepedaaliin ja kunnon lepasimuun, niin "paskemmastakin" urkusoundista löytyy aineksia.
jyrkkä ehkä.
Bronks
19.01.2011 21:41:39

Hupaisaa, että läppäri muuttaa automaattisesti puhelinnumeroiksi noi A-100:n postaamat drawbar-asetukset. Kukakohan sieltä vastais? John Lord?
Don't take me serious, I'm just playing.
A100
19.01.2011 21:49:35
Bronks: Hupaisaa, että läppäri muuttaa automaattisesti puhelinnumeroiksi noi A-100:n postaamat drawbar-asetukset. Kukakohan sieltä vastais? John Lord?

Varmaan jotenkin näin "Lordilla Jon puhelimessa" :D
jyrkkä ehkä.
Mr.Sit.com
19.01.2011 22:37:16
A100: Kuinka tärkeät ne drawbarsit sinulle on? Tai, mitä meinaat drawbareilla "tehdä"?
Tämä voi toki kuulostaa typerältä kysymykseltä, mutta kysynpä nyt kuitenkin.

Jos tarkoitus on esim. komppailla perusmattoa (mättöä), niin eiköhän 888000000 (tai 888800000 tai 008600000 tai vaikka 838000008) -tyylinen perussetti löydy monesta laitteesta ilman drawbarejakin. Satsaa hyvään laajaliikkeiseen volumepedaaliin ja kunnon lepasimuun, niin "paskemmastakin" urkusoundista löytyy aineksia.

No siis haluisin nimenomaan muuttaa niitä lennosta vähän fiiliksen mukaan, musa on tosi vaihtelevaa nyansseiltaan. On ne aika tärkeet mulle.
Ihan vitun sama mä oon vittu rock-stara
A100
20.01.2011 08:42:04
Mr.Sit.com: No siis haluisin nimenomaan muuttaa niitä lennosta vähän fiiliksen mukaan, musa on tosi vaihtelevaa nyansseiltaan. On ne aika tärkeet mulle.

Jokaisella urkurilla on tietty oma tyylinsä, tapa soittaa ja hallita soitinta: toiselle drawbarit ja niiden vekslaaminen on "crucial element", toiselle soundi voi rakentua jotakin toista kautta.

Mulla vetohanikoiden edelle menee (aika paljonkin) hyvä kaasupoljin, jolla saa vaihtelut sekä äänenvoimakkuuden että murinan suhteen. Sama drawbar -asetus kuulostaa hyvin erilaiselta soitettaessa asteikolla "poljin kiinni - auki". Ja hyvä leslie (joko oikea tai simu) ja sen nopeuden hallinta kiihdytyksineen (slow - fast tai stop) muuttaa soundia ja sen luonnetta melko lailla, vaikka kyseessä oliskin yks ja sama drawbar-setti.

Yksi erittäin hyvä puoli drawbareissa toki on, urun bassopään toiston tilakompensointi. Kumisevaa alapäätä voi "leikata" tiputtamalla pari-kolme naksua tilanteen mukaan 16" -äänikerralta.

Kannustan kuitenkin kiinnittämään huomiota myös näihin muihin urkujen hallintalaitteisiin, kaasupoljin ja leslien nopeus, mikäli ne eivät olleet jo ennestään tuttuja juttuja.
jyrkkä ehkä.
musamies
20.01.2011 12:25:50
Kannustan kuitenkin kiinnittämään huomiota myös näihin muihin urkujen hallintalaitteisiin, kaasupoljin ja leslien nopeus, mikäli ne eivät olleet jo ennestään tuttuja juttuja.

Näistä syystä esim. B4 ohjelmasta saa muutamalla rekisteröinnillä ilman drawbarssejakin ihan hyvää meininkiä ja puutetta pystyy kompensoimaan upperilla ja loverilla + niiden yhdistämisellä. Saa ikäänkuin vedettyä drawbarsseja.

Mietin vielä oliko Vaco Micro B:n kanssa varmasti, että siinä vain presettejä eikä midiohjauksella mahdollista vaikuttaa drawbarsseihin kuten B4:sessa?
A100
20.01.2011 13:03:29 (muokattu 20.01.2011 13:03:51)
musamies: Mietin vielä oliko Vaco Micro B:n kanssa varmasti, että siinä vain presettejä eikä midiohjauksella mahdollista vaikuttaa drawbarsseihin kuten B4:sessa?

Voce MicroB ja BII:n kanssa oli vain presetit, mutta Vocella oli myös DMI-64 ja V3 + V5, joissa oli drawbarien ohjaus.
jyrkkä ehkä.
Bronks
21.01.2011 09:11:23

Mr.Sit.com
21.01.2011 09:42:29
Bronks: No nyt näkyy...
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=487697

Minkäslaatunen lepa-simu täs vk-seiskassa on? Nyt on nimittäin niin samalla viivalla viscountin plus midikoskettimiston kanssa, et pitää äkkiä päättää kumman ottais :D
Bronks
21.01.2011 11:28:20

Mr.Sit.com: Minkäslaatunen lepa-simu täs vk-seiskassa on? Nyt on nimittäin niin samalla viivalla viscountin plus midikoskettimiston kanssa, et pitää äkkiä päättää kumman ottais :D

En osaa verrata, kun en ole viscountia kuullut. Ei se varmasti ihan huippu ole kummassakaan, mutta VK-7 on sentään urku. Niitä näkee joskus ihan huippuhemmoilla nykyäänkin stageilla. Midikoskettimisto-moduli-yhdistelmällä tuskin pääsee samaan soittofiilikseen.
maza
21.01.2011 12:18:22

Sekä VK-7:n että Viscountin perussoundi on ihan ok. Kummankin lepasimu on omasta mielestäni lähinnä käyttökelvoton, esim. jo Nord Electron ensimmäinen versio on ihan eri planeetalta.

Mulla oli VK-7 itsellä ihan muutaman keikan ajan ja kerran kokeilin tuollaista Viscounttia keikkaoloissa. Viscount 200 eurolla olisi kyllä mielestäni silti hyvä investointi. Laitteen huonoin puoli oli vibrato, joka sinällään soundasi ihan siedettävältä, mutta väpätti aavistuksen liian nopeasti. Kummallinen ongelma, kun emulaatio oli muuten ihan kohdillaan. Säröt näissä on kummassakin aika huonot.

Kunnollisen, säröllä varustetun simulaattorin (hehkutan vieläkin sitä Neo Ventilatoria) tai oikean Lepan kanssa kumpikin urku ajaa asiansa oikein hyvin.
musamies
21.01.2011 14:16:14
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=487697

VK-7 on myynnissä nytki. Noissa vanhemmissa Hammond matkijoissa kannattaa muistaa, että lisähintaa voi tosiaan joutua laittamaan leslieen tai simulaattoriin.

Midikoskettimistossakin on pari hyvää puolta, tossa meikäläisen Roland A-37:kassa näyttäs olevan vähä yli 6 oktaavia, sillä onnistuu pitkät liutukset siis paremmin ku hyvin, voisko sanoo, että tyyliin heikommat pyörtyy ja kirjottelee lehtiin, koskettimistossa on varaa splittaukseen, jolloin voi tehdä vaikka vasemmal kädel eri asiaa kun oikeal:
- upperi ja loweri erikseen = kuulostaa oikeammalta Hammond soitolta
- urkubassoa
- muuta bassoa

Lisäks tämä sopii hyvin vaikka Rhodes saundeilla soitteluun. Tämä on kevyt ja siitä seuraa sekä hyviä, että huonoja puolia.
Mr.Sit.com
21.01.2011 15:28:16 (muokattu 21.01.2011 15:28:43)
musamies: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=487697

VK-7 on myynnissä nytki. Noissa vanhemmissa Hammond matkijoissa kannattaa muistaa, että lisähintaa voi tosiaan joutua laittamaan leslieen tai simulaattoriin.

Midikoskettimistossakin on pari hyvää puolta, tossa meikäläisen Roland A-37:kassa näyttäs olevan vähä yli 6 oktaavia, sillä onnistuu pitkät liutukset siis paremmin ku hyvin, voisko sanoo, että tyyliin heikommat pyörtyy ja kirjottelee lehtiin, koskettimistossa on varaa splittaukseen, jolloin voi tehdä vaikka vasemmal kädel eri asiaa kun oikeal:
- upperi ja loweri erikseen = kuulostaa oikeammalta Hammond soitolta
- urkubassoa
- muuta bassoa

Lisäks tämä sopii hyvin vaikka Rhodes saundeilla soitteluun. Tämä on kevyt ja siitä seuraa sekä hyviä, että huonoja puolia.

Ton VK-7 päätin ottaa, lähtee kuulemma tänään jo tulemaan :) pitää sit kattoo ton lesliemallinoksen laatu, että tarviiko siihen ventilaattori tai rotosfääri hommata perään.

E. Mitkäs keveyden huonot puolet on? :D
Bronks
21.01.2011 17:09:43

Mr.Sit.com: tarviiko siihen ventilaattori tai rotosfääri hommata perään.

Onnittelut hankinnasta, harkitsin jo itsekin treenikämppälaudaksi:)

Todennäköisesti nälkä kasvaa, ja hommaat siihen lepamuljuttimen heti, kun budjetti antaa tilaa. Voit haluta koettaa Ventilatoria. Mm. Jim Alfredsonin erinomainen arvio viime vuodelta kehui simulaattorin taivaisiin.
musamies
21.01.2011 17:30:33
Mr.Sit.com: Ton VK-7 päätin ottaa, lähtee kuulemma tänään jo tulemaan :) pitää sit kattoo ton lesliemallinoksen laatu, että tarviiko siihen ventilaattori tai rotosfääri hommata perään.

E. Mitkäs keveyden huonot puolet on? :D

Kivaa!! Kertaillaan sit kokemuksia miltä kuulostaa :D

Keveyden huono puoli on, että koskettimisto voi ruveta liikkuu telineel kovemmas menossa, siihen ei tietenkään voi rakentaa valmistaja piano- ja rhodeshommia varten mitään vasarakoneistoo ja muutenkin mekaanisista ratkaisuista joutuu vähä ninkii.

Toisaalta urkukoskettimistona Nord tuotteet on myös kyvyitä ja niissä aika hyvä tuntuma.

WLM Trip ei ole nykymittapuun mukaan kevyt ja laatu tuntuu koskettimistossa olavan aika hyvä, joskin aika tekee tehtävänsä. Huomaa hyvi ku vertaa johonkin halpis Casioihi, että eroja on.

Tämä mainitsemani kevyt Rolandin midikiippari on vähän ku sellasta kultasta keskitietä, ei hirveen säväyttävä mut ei iha paskakaa...
Mr.Sit.com
24.01.2011 21:56:41 (muokattu 24.01.2011 23:40:03)
No nyt kyllä... :D Treeneissä ainakin meni kuin nyrkki silmään tää vk-7, pitää vielä täs kotosalla tarkemmin kuulostella meininkejä... Ainut mistä en pitänyt oli vibrato/chorus, vähän liian nopeita kaikki meikäläisen korvaan... Niitäkin varmaan saa jostain muutettua kunhan pääsee laitteeseen "sisälle".

E. nyt on testattu vähän syvemminkin, vibraton nopeutta en vieläkään saanut muutettua, syvyyttä kylläkin. Keyclickin päällä ollessa ylin äänikerta pimenee, onko "autenttista" vai onko se puute?

Orkesterisoundit on ihan ok, harmi kun sähköpianoon ei saa laitettua säröä urkupuolelta.

Ja urkuja saa lähes yhtä monipuolisesti säädettyä kuin B4 II:sessa, tosin muita urkumalleja kuin tää perus ei ole. Lesliesimulaatio on ainakin mun korvaan riittävän hyvä.

Kaikinpuolin kannattava ostos siis, suosittelen muillekin :)

e2. Se vielä, että kun roottorit laittaa bypass-tilaan, tulee paljon hiljempi ääni eikä tätä tietääkseni pysty säätämään.
A100
25.01.2011 08:18:07
Mr.Sit.com: Keyclickin päällä ollessa ylin äänikerta pimenee, onko "autenttista" vai onko se puute?

Tarkoitatko key clickiä vai perkussiota (2nd / 3rd)? Perkussio toimii esikuviensa mukaisesti noin, eli se "varastaa" ylimmän äänikerran tähän tarkoitukseen. Key click on alunperin suunnittelussa sattunut suunnitteluköpö, josta yritettiin päästä eroon (huonolla menestyksellä), mutta josta tulikin olennainen osa urkusoundia.
jyrkkä ehkä.
Mr.Sit.com
25.01.2011 09:48:39
A100: Tarkoitatko key clickiä vai perkussiota (2nd / 3rd)? Perkussio toimii esikuviensa mukaisesti noin, eli se "varastaa" ylimmän äänikerran tähän tarkoitukseen. Key click on alunperin suunnittelussa sattunut suunnitteluköpö, josta yritettiin päästä eroon (huonolla menestyksellä), mutta josta tulikin olennainen osa urkusoundia.

Niin siis perkkaa tarkotin, väsyneenä meni nimet sekasin :) huomasin et se muutenkin vähän hiljentää soundia.

Tuli mieleen et jos tohon jonkun säröllisen lepasimun laittaa perään, niin sillä saa e-pianoonki särön ja lesliettömän ja lesliellisen soundin balanssiin... :D näin se lähtee tämänkin alan GASitus päälle :D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)