![]() 13.01.2011 20:36:27 | |
---|---|
Alko mennä kauheaksi väännöksi niin ei jaksanut lukea kaikkea. Raskaimmista synista/samplereista en tiedä mutta kyllähän tuo on kiinni siitä mitä sillä ajaa, sittenhän sen näkee kun kokeilee että onnistuuko se sillä koneella vai ei. Totuus on kuitenkin se että pullonkaulaksi ei noissa muodostu kyllä kovalevykään, eli ei ole väliä SATA väylän versiolla tai onko SSD. Mallintavat eivät kovalevyä rasita, ja nuo samplepohjaiset ovat käsittääkseni tehty niin että suurin osa ladataan muistiin ja sitten loppuja sitten ladataan levyltä muistiin tavallaan taustalla. Muisti on edelleen halpaa joten sitä muistia vaan hankkii tarpeeksi. Tuo kovalevyn rasitushan samplepohjaisissa tulee instrumenttia ladattaessa joka kyllä kestää, mutta eihän KUKAAN lataa niitä soittimia livetilanteessa erikseen, vaan ne ladataan kaikki etukäteen käyttövalmiiksi. Ainakaan kukaan järkevä ihminen. Joten livekäytössä varmasti se hostin toiminta livekäytössä on merkittävä. Mutta noista kevyistä ja ilmaisista: http://www.hermannseib.com/english/vsthost.htm http://www.tobybear.de/p_minihost.html ja kun käyttää vielä http://www.asio4all.com/ niin voi tarvittaessa integroidullakin äänipiirillä tehdä jotain. Nyt täytyy myöntää etten ole itse vieläkään siirtynyt 64bittiseen maailmaan, mikä on vaatimus että windows-puolella voit hyödyntää enemmän kuin 3GB muistia. Mutta peruskoneeseen kyllä xp pro on edelleen toimiva, kevyempi alusta. Vista oli hirveä floppi ja monet tuhlasi rautaan turhaan koska käyttis oli niin ****** että se söi kaiken tehon. Windows 7 on ollut vähän järkevämpi, mutta onhan se raskaampi silti pelkällä olemassa olollaan. Itsellä ei ole siis kokemusta noista todella järeistä synista/samplereista mutta oletan että ne toimivat ok myös 64bittisessä ympäristössä. Niin, ja itsehän en siviilissä kytke wintoosaa nettiin, ollenkaan. Linux on sitä varten. Ei, niitä päivityksiä ei ole pakko hakea musakoneeseen. Tehokkaampi rauta on aina eduksi, mutta kyllä softa on näissä hommissa aina se heikoin lenkki, muistakaa se. | |
![]() 13.01.2011 21:35:12 | |
eleeton: Itsellä ei ole siis kokemusta noista todella järeistä synista/samplereista mutta oletan että ne toimivat ok myös 64bittisessä ympäristössä. Lähinnä se on avainkysymys, onko käytettävä softa optimoitu 64-bittiseen maailmaan ja kuinka monelle ytimelle. Ainakin uusimmat softat isoilta softataloilta on neliytimeselle optimoitu, että saa kaiken tehon irti. En ole varma pitääkö myös VST-hostin olla optimoitu, jotta sen päällä jylläävät plugarit pääsevät käsiksi omiin optimointeihinsa. Aika itsenäisiä taisivat ne plugarit olla hostiin nähden, mutta en pane päätäni pantiksi. Itse en harkitsisi muuta kuin 64-bittistä käyttistä musakoneeseen, koska a) muisti, b) moniydinoptimointi, c) Hitler. P.s. Hyvin kiteytit kyllä tuon hardiksen vaatimukset. Ei ole tarvetta maailman uusimmalle teknologialle, vaan järki käteen. Tar en plussa. "...more humane, more thoughtful, more understanding." | |
![]() 13.01.2011 23:24:36 | |
Vastaukset ovat kattavia ja paljon on ajatusta syntynyt keskustelujen perusteella! Kiitokset taas siitä. Pöytäkoneeksi hankkiessani ostaisin tietysti osat erikseen ja kokoaisin itse hyvän setin, mutta sitä ei keikoilla raahata mukana jos keikkoja on sen yli 6 / kk... Budjetin rajaus vetää tällä kertaa yli macin, koska 15" MBP tulisi maksamaan se reilut 2k valitsemillani rojuilla + softat kaupan päälle. Sonyn perusläppäriä näyttäisi saavan reilu 600€ ja siihen nopeampi kovalevy +100€ lisäksi äänikortti 200€ ja softat. Reilulla tonnilla - 1,5 saisi todennäköisesti sellaisen systeemin mitä olin ajatellut. Täytyy hankkia kamat ja ihmetellä sitten :P "Sain eka kerran tuossa -84 ja heti perään -96. Sen jälkeen on ollut hiljaista."
-Ravintelissa kuultuja | |
![]() 14.01.2011 03:58:22 (muokattu 14.01.2011 04:02:37) | |
Budjetin rajaus vetää tällä kertaa yli macin, koska 15" MBP tulisi maksamaan se reilut 2k valitsemillani rojuilla + softat kaupan päälle. Sonyn perusläppäriä näyttäisi saavan reilu 600€ ja siihen nopeampi kovalevy +100€ lisäksi äänikortti 200€ ja softat. Reilulla tonnilla - 1,5 saisi todennäköisesti sellaisen systeemin mitä olin ajatellut. Näin tän softasynailun idea halpisvaihtoehtona pikkuhiljaa vesittyy... tai kehityy kun tällä tavoin saa oikeesti ihan hyvät saundit. Minä lähdin liikkeelle B4 ohjalmalla stand alonena kun se oli vielä uutta, tavallinen pöytäkone ohjelma automaattisesti käynnistymään ettei tartte näyttöä, midikiippariksi aluksi 1980-luvun Yamaha PSR ja tällä yhdistälmällä pääsi jopa pienelle kaikalle ja pysty vaihtelee saundeja kun oli ne etukäteen laittanu mieleisekseen. Urkuvahvistimeksi taisi tulla pienet kotistereon kajarit ja vahvistin. Nyt olen viimeaikoina tykännyt joidenkin samplepohjaisten ohjelmien äänestä eniten joskin mallintavissakin ollut kivoja. Sähköpianoja on kokeiltu esim. Lounge Lizard, MR Ray ja Native Instrumentsin Electric Piano. Kaikki hyviä. Akustisen pianon kunnollinen matkiminen tulee kalliiksi koska tulisi panostaa vasarakoskettimistoon ja tällöin itseä kiinnostaa eniten valmiit stagepianot, jonka saundimaailmaa voi täydentää persoonallisella läppärisoftalla... | |
![]() 14.01.2011 08:12:01 (muokattu 14.01.2011 08:13:58) | |
Oman koneenihan minä rakennutin sekvensseriohjelman suositellun kokoonpanon pohjalta. Arturian V-collectionikin pelaa aika tasaisesti. Budjettiin kannattaa varmaankin lisätä se äänikortti musiikintekoa ajatellen (usb tai firewire liitäntäinen jos ulkoinen) "It was totally worth it" -homer simpson in the episode "fraudcast news" | |
![]() 14.01.2011 09:05:42 (muokattu 14.01.2011 15:09:46) | |
Haipuma: Pöytäkoneeksi hankkiessani ostaisin tietysti osat erikseen ja kokoaisin itse hyvän setin, mutta sitä ei keikoilla raahata mukana jos keikkoja on sen yli 6 / kk... Mä olen leikkinyt ajatuksella, josko vähän "harrastusmielessä" kasaisi PC-pohjaisen koneen 2u räkkichassikseen. Näytöksi joku 7" kosketusnäyttö, hyvä sisäinen äänikortti (RME?), mahd. käyttislevyksi joku 90 GB SSD-levy (tää projekti menee aik. puolen vuoden päähän kuitenkin, hinnat saattavat siinäkin ajassa tipahtaa järkeviksi) ja toinen tavallinen, nopea 1-2 TB levy sämpleille, RAM:ia kerralla sen verran että riittää (väh. 8 GB)... Keikoilla kulkisi mukana 3u pehmustetussa räkissä, johon sen voisi aina sijoittaa pohja edellä maahan kiipparin juureen, ja 1u tyhjästä tilasta koneen yläpuolella voisi vain vetää piuhat (virtajohto, line out -plugit, usb/midi kontrolleriin, ja usb/virta/näyttöpiuha kosketusnäyttöön) kiinni muuhun rigiin. EDIT: ja joo, softasynailusta livenä on kokemusta ja paljonkin. Pitkiäkin rundeja. Kunnon ennakkosuunnittelulla ei ole ollut ongelmia ja laadukas, pienilatenssinen äänikortti on mun mielestä tossa ketjussa vähintään yhtä tärkeä kuin mikä tahansa muu. Tällä hetkellä käytössä on Macbook + Apogee Duet ja softana Mainstage II. Kun alottelin noita hommia, pyöritin aluksi Cubase-sessiossa eri raidoilla/midikanavilla (Powerbookilla) muutamaa softasynaa, sittemmin kuvioihin tuli NI:n Kore - eipä siitäkään pahaa sanottavaa. EDIT 2: Ja tietty räkki-UPS ois ihan ehdoton, piste. Läppärin hyvä puoli on juuri tuo akkukäyttöisyys ja hetkellinen riippumattomuus verkkovirrasta... | |
![]() 14.01.2011 09:52:41 | |
Janus: Mä olen leikkinyt ajatuksella, josko vähän "harrastusmielessä" kasaisi PC-pohjaisen koneen 2u räkkichassikseen. Näytöksi joku 7" kosketusnäyttö, hyvä sisäinen äänikortti (RME?), mahd. käyttislevyksi joku 90 GB SSD-levy Jumankauta, tossahan on ideaa! Olis paremmin kaljan ja syljen kestävä ratkaisukin ku läppäri siinä kiippareiden vieressä. Tuostahan vois oikeasti laskeskella nykyhinnoilla mitä tulis maksaan joku tuon tapainen setti ilman softia. Tuo äänikortti alkoi askarruttamaan myös jonkun verran. Täytyy vaan katsella jotain USB-äänikorttia, koska aika harvassa pc-läppärissä on FW.. "Sain eka kerran tuossa -84 ja heti perään -96. Sen jälkeen on ollut hiljaista."
-Ravintelissa kuultuja | |
![]() 14.01.2011 13:17:30 | |
Janus: Mä olen leikkinyt ajatuksella, josko vähän "harrastusmielessä" kasaisi PC-pohjaisen koneen 2u räkkichassikseen. Näytöksi joku 7" kosketusnäyttö, hyvä sisäinen äänikortti (RME?), mahd. käyttislevyksi joku 90 GB SSD-levy (tää projekti menee aik. puolen vuoden päähän kuitenkin, hinnat saattavat siinäkin ajassa tipahtaa järkeviksi) ja toinen tavallinen, nopea 1-2 TB levy sämpleille, RAM:ia kerralla sen verran että riittää (väh. 8 GB)... Keikoilla kulkisi mukana 3u pehmustetussa räkissä, johon sen voisi aina sijoittaa pohja edellä maahan kiipparin juureen, ja 1u tyhjästä tilasta koneen yläpuolella voisi vain vetää piuhat (virtajohto, line out -plugit, usb/midi kontrolleriin, ja usb/virta/näyttöpiuha kosketusnäyttöön) kiinni muuhun rigiin. Itsekin olen miettinyt. Jos vielä purkaisi jonkun VSTi-kontrollerin (vaikka Novation Nocturn) ja upottaisi samoihin kuoriin, olisi oikein kontrollejakin. Vielä kun löytyy vähän ohjelmointikokemustakin niin saisi varmaan sorvattua aika käytettävän laitteiston. Harmi, ettei noita softia saa oikein pyörimään linuxissa, se olisi muokattavuuden ja sulautettuihin järjestelmiin sopivuutensa takia muutoin loistava ratkaisu. "Alussa seksi meni tosi hyvin. Sitten myöhemmin homma muuttui aikamoiseksi röytämiseksi, kun tyttö sai jotenkin minun peeniksen esinahan pois paikoiltaan." | |
![]() 14.01.2011 13:49:29 (muokattu 14.01.2011 13:59:42) | |
Mulla on vaneriräkkiin kasattu tietokone ja mukana on näyttö, Technicsin hifivahvistin, ja tähän saa samalla mikserin kätevästi. Hiirenä on vanha valohiiri, lisäksi on kokoon taittuva kuminäppäimistö. Ratkaisemattomia asioita on vielä kun ei ole ollut UPS:ia hankittuna, häiriö virran syötössä sotkee homman esim. siksi kun joku bänditovereista haluaa lisätä vielä yhden jatkojohdon ja ottaakin minun koneen töpselin seinästä tai muuten vaan tulee joku pieni sähkökatko. Kiinnostaa silti myös minkälaisen "kannettavan" pystyisi rakentamaan pöytäkoneosista jos aiheeseen paneutuu. Osathan ei sinänsä ole mahdottoman kokoisia vaan pulmana miten kaikki saa kätevään nippuun, jossa näkee näytön, pystyy käyttämään näppäimistöä jne. Ehkä kosketusnäytöstä on apua näissä. Kaverin kanssa ollaan tehty kokeita käykö Linuxiin samat softasynat ja olemme yllättyneet miten helposti niitä saa toimimaan Linuxissa. Itsellä on ainakin treenien kanssa, että ne on milloin missäkin esim. julkisissa tiloissa. Siinä olisi avuksi jos mukaan saisi mahdollisimman näppärän äänilähteen ja tähän huutoon ei ole vaneriräkkihärveli vastannut parhaalla mahdollisella tavalla. Keikalle voi enemmän nähdä vaivaa. | |
![]() 14.01.2011 14:36:13 (muokattu 14.01.2011 14:37:29) | |
musamies: ... Kaverin kanssa ollaan tehty kokeita käykö Linuxiin samat softasynat ja olemme yllättyneet miten helposti niitä saa toimimaan Linuxissa... Kertoisitko tästä tarkemmin? Wine+joku host ( http://linux.fi/wiki/Wine ) vai löytyykö joku Linux VST-host, jossa VST-plugarit pelittää? Edit - mitkä softasynat ootte testannu Linuxin kanssa? Mikä Linux - Ubuntu? En allekirjoita - kunhan totean | |
![]() 14.01.2011 14:56:25 | |
Itse en pitäisi WINE-ratkaisua kuitenkaan tarpeeksi vakaana keikkailuun. Linuxia olen kyllä käyttänyt paljon ja myös musasoftia winen kautta, mutta ei se oikein vakaudeltaan vakuuta. "Alussa seksi meni tosi hyvin. Sitten myöhemmin homma muuttui aikamoiseksi röytämiseksi, kun tyttö sai jotenkin minun peeniksen esinahan pois paikoiltaan." | |
![]() 14.01.2011 15:09:25 (muokattu 14.01.2011 15:22:05) | |
artha61: Kertoisitko tästä tarkemmin? Wine+joku host ( http://linux.fi/wiki/Wine ) vai löytyykö joku Linux VST-host, jossa VST-plugarit pelittää? Edit - mitkä softasynat ootte testannu Linuxin kanssa? Mikä Linux - Ubuntu? Havainnot ovat puutteellisia täällä päässä sillä kaveri toimi pääinsinöörinä tässä ja mitä vain tarjosin B4 ohjelman levyä aparaattiin ja ihmettelin kun ei ollut mitään vaikeuksia. Hänellä siis ansiot ja tieto tämän asian osalta. Kunnolla ei päästy testaamaan koska ei ollut midikiipparia kytketty. Ääntä kuitenkin tuli eikä vaikuttanut latenssitkaan olevan vaikeampia laittaa kuntoon kuin Windowsissa. Loput testaamamme taisi olla randomilla ladattuja VST syniä. Mitään sellaista ei tullut vastaan, joka ei olisi toiminut. Eli tässä tarvitaan lisäkokemuksia mikä toimii Linuxissa ja mikä ei! Löytyykö joku Linux VST-host Löytyy. En muista sen nimeä mitä kokeiltiin mutta aika yksinkertaisen näköinen oli. Lisätutkimuksia emme ole tehneet koska konekapasiteettini on niin surkea ja mikäli siinä tapahtuu parannusta, voin käynnistellä helposti eri käyttöjärjestelmiä esim. USB III levyltä, tutkimuksia jatkettanee... Sensijaan mulle kävi niin, että B4 ohjelman kanssa menin studioon, studiossa Windows 7 64 bittinen ja Sonar, ohjelma ei toiminut ainakaan heittämällä. Mun koneella tähän mennessä yksi suurimpia huonon toiminnan syitä on liian heiveröinen kone ohjelmiin nähden. Kaikki toimii ihan ok jos käyttää kevyitä ohjelmia. Liveä ajatellen nykyisellään mahdollinen virtojen katkeaminen sotkee koko kiipparihomman. Näinkin päin ajatellen, että uudet raskaat softasynat ei ole nyt käytettävissäni kun taas kevyet ja vanhat on. Esimerkiksi nyt en voi ajatella käyttäväni Ivory Grand pianoa. | |
![]() 14.01.2011 16:02:40 | |
Jotain reilu vuosi sitten tsekkailin juuri löytyisikö Linuxille kunnon VST-tukea. Jonkun hyvin karussa betavaiheessa olleen projektin löysin, mutta en sitten uskaltanut alkaa kikkailemaan Linux-asennuksen kanssa, kun softan speksitkin oli perin hämärät. Kai noita VST:tä pitää jonkun emulaattorin kautta pyörittää, kun ovat DLL-viritelmiä ainakin Microsoft universumissa. Mitä ne Mäkki-maailmassa ovat? Winellä saisi kai pyöritettyä joitakin VST:tä, mutta emulaattorien kiroushan on aina siinä, että se emulaattori ottaa siitä "tehoprovikkaa" ja usein valitettavan paljon. "...more humane, more thoughtful, more understanding."
"Esto quod es" | |
![]() 14.01.2011 16:43:23 (muokattu 14.01.2011 16:44:28) | |
Winellä saisi kai pyöritettyä joitakin VST:tä, mutta emulaattorien kiroushan on aina siinä, että se emulaattori ottaa siitä "tehoprovikkaa" ja usein valitettavan paljon. Mulla oli sellainen etukäteiskäsitys, että Windowsille tarkotettujen ohjelmian pyöritys olisi epäedukasta, mutta varovaiset kokeilut eivät erityisemmin tukeneet sitä, tosin ATK-päällikkö oli asiantunteva ja osasi optimoida ja priorisoida äänen tuoton ikäänkuin ainoaksi tärkeäksi hommaksi. Koneet oli ihan löysiä joilla kokeilut tapahtu. | |
![]() 14.01.2011 18:21:50 | |
*köh* hackintosh... EI MITÄÄN! Hajaantukaa. | |
![]() 15.01.2011 09:34:55 | |
Nopean silmäilyn perusteella kommentoin: Wine:n alla ei ole ASIO-tukea joten VST-hosteja ei pysty tietääkseni edelleenkään onnistuneesti ajamaan sillä. Sen sijaan joihinkin natiivi-linux ohjelmiin saa VST tuen, ja jotkut ovat onnistuneesti saaneet ne toimimaankin, mm. Ardour. Vaikka Linuxia kannatankin, niin olen henk.koht. todennut realiteetteihin, Cubase on käytettävyydeltään minulle sopivampi ohjelma kuin Ardour, siksi päädyin pitämään (erillisessä) äänityskoneessa wintoosan. Cubasen saa tarvittaessa myös mäkillä pyörimään. Tietääkseni siis yksikään ASIO:ta vaativa ohjelma ei toimi Winen alla tällä hetkellä. Winen toimivuus esim. pelien kanssa on onnistunut hämmästyttämään itseäni, mutta totuus on että suurin osa studiosoftien todellisista käyttäjistä KÄYTTÄÄ niitä ohjelmia, eikä ehdi samalla ohjelmoimaan tai muuten olemaan mukana avustamassa saamaan ne toimimaan winen alla -> tuki paljon huonompi kuin peleille. Itsekin päädyin tähän ratkaisuun, mieluummin käytän erillisellä koneella näitä ohjelmia natiivina ja käytän sen ajan tosiaan musiikin tekemiseen, kuin säädän niitä ohjelmia toimimaan winellä. Linuxin käyttö musa-alustana on tällä hetkellä ehdottomasti periaatteellinen lähtökohta, ainakin itselle ohjelmistopuoli on liian rajoittunut tähän käyttöön jotta se olisi edes vaihtoehto, vaikka olenkin vakaasti sitä mieltä että alustana Linux toteutukset ovat lähtökohtaisesti teknisesti parempia kuin windows TAI Mac. Syynä tähän mielipiteeseen on tärkeimpnä mahdollisuus riisua ja kustomoida alusta juuri tiettyä käyttöä varten, asia jota suljetun lähdekoodin puoli ei mahdollista. Räkkikoteloista meinasin sanoa että ainakaan hinnan ollessa kysymys, se kannattaa unohtaa koska normi räkkikotelot maksavat vähintään 300e, mutta tarkistin ja näyttää niitä saavan nykyään alle 100e. Perinteisesti räkkikotelot ovat serverikäyttöön ja ovat siten myös erittäin äänekkäitä. Muistakaa että räkkipc vaatii paljon vapaamman ilman kulun räkissä kuin suurin osa muista räkkilaitteista! | |
![]() 15.01.2011 09:43:31 | |
musamies: Mulla oli sellainen etukäteiskäsitys, että Windowsille tarkotettujen ohjelmian pyöritys olisi epäedukasta, mutta varovaiset kokeilut eivät erityisemmin tukeneet sitä, tosin ATK-päällikkö oli asiantunteva ja osasi optimoida ja priorisoida äänen tuoton ikäänkuin ainoaksi tärkeäksi hommaksi. Koneet oli ihan löysiä joilla kokeilut tapahtu. Wineä käytettäessä ei ole kyse emulaatiosta joten siihen kuuluvaa tehohävikkiä ei ole. Wine on periaatteellisella taholla sen alla ajettavien ohjelmien huijaamista että alustana olisi Windows, kaikki kutsut Windowsin toimintoihin ohjataan Linuxin vastaaviin, vähän kuin uudelleennimeämistä. Tämä siis todella periaatteellisella tasolla :D Toisin sanoen, jos jotain ohjausta ei ole vielä tehty -> ohjelma ei toimi tai käyttäytyy oudosti. Sen sijaan emulaatio/virtualisointi emuloi ensin kokonaista laitteistoa, jonka alla yleensä ajetaan sitten ihan oikeaa windowsia, jonka alla ko. ohjelmistoa. Itse testailen tuntemattomia VST-plugineita VirtualBoxin (windowsin) alla, jonka alla se onnistuu, mutta näiden ohjelmien vaatimat latenssit ja reaaliaikaisuus kärsii vakavasti. Ohjelmat kuitenkin toimivat aivan kuten natiivissa ympäristössä. | |
![]() 15.01.2011 10:34:36 | |
Tämän jo vanhan Windows vekottimen kanssa oli, että se heräsi kunnolla vasta henkiin kun löyty joku ASIO 4 ALL ajuri. Äänet on tullut emolevyn omilta piireiltä. En muista mitä ajuria käytettiin Linuxissa, mutta meidän kokeilu ei mennyt vielä niin pitkälle, että viivettä olisi voitu kunnolla testata kun käyttökelponen viive selviää vasta tositilanteessa oikealla soitolla ja todellisella ohjelmien yhdistelmällä. Toisin sanoen, jos jotain ohjausta ei ole vielä tehty -> ohjelma ei toimi tai käyttäytyy oudosti. Näissä meidän kokeiluissa ei ollut mitään outoa käytöstä. | |
![]() 15.01.2011 11:13:16 | |
Jees jostain luin myös että linuxissa voi pyörittää vaikka 10 VST-hostia samanaikaisesti, kun windowsissa voi vain yhtä. Ei ole linuxissa samanlaisia rajoituksia kuin windowsissa. Taisi olla Lionstracs:in groovesynth keskustelu Korgin latest news palstalla. Sattui silmään kun luin Korg Kronos keskustelua. | |
![]() 15.01.2011 12:21:05 | |
Eikös Ardour käytä wineä apuna VST-instrumenttien ajamisessa? Minulla olisi hatara mielikuva siitä, kokeilin linux-koneellani Ardouria joskus ja se taisi potkia Winen ylös kun latasi VST-juttuja. "Alussa seksi meni tosi hyvin. Sitten myöhemmin homma muuttui aikamoiseksi röytämiseksi, kun tyttö sai jotenkin minun peeniksen esinahan pois paikoiltaan." | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)