tepposal: Itse olen alkanut yleensäkin vierastaa ajatusta yhdestä laitteesta joka hoitaa kaiken, se lienee työasemien alkuperäinen ajatus.. Mutta kyllä työasemille oma lokeronsa varmasti löytyy, ehkä ei kuitenkaan kaikenkattava. Sofistikoituneet samplehommat kannattaa hoitaa isoilla samplekirjastoilla (rummut, orkesteri-ym. mikäli ei voida käyttää oikeita instrumentteja), synasaundit oikeilla synilla No se nyt kai on Fantom-G -osaston mainosmiesten utopiaa, että olisi vielä nykypäivänäkin se yksi laite, millä tekisi "kaiken"...tuottaisi musiikkia yhdellä "soittimella", kävisi keikoillakin. Nykyään on vieressä vähintään läppäri softaa pullollaan. Hardware-työasemassa minua (ja aika montaa muuta) viehättää nimenomaan se "hands-on approach", eli tunne siitä että voi tehdä musiikkia ilman hiirellä valikoissa säätämistä ja nysväämistä. Ja onhan siinä sekin, että soundit ovat -kaikki- siellä pyörylän takana, ja ne latautuvat samantien, ilman että täytyy pluggarit käynnistellä, soundivalikoista hiirellä klikkailla jne. Toisaalta taas, hiirellä onnistuvat jotkut asiat paljon vikkelämmin - ja eihän jotakin softa-DAW:ta nyt kovin reilusti voi verrata hw-työaseman sekvensseriin... ... Tää on kyllä aika mielenkiintoinen konsepti tämä XF, vaikka tuo Yamahan Flash-muisti on aika hiton tyyristä (1GB = 300 euroa). Ajatus siitä, että olis esimerkiksi keikkavehkeenä Motif XF -soundeilla (mitä se sitten onkaan...) varustettu kiippari, missä olisi lisäksi ilman odotteluja latautuvia samplekirjastoja, on kieltämättä aika kiinnostava. |